Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 06. april 2021, klokken 14:46
Rekkevidde: Nei, VW, Skoda, Ford, m.fl ligger på omtrent det samme nå.
Omtrent er litt vagt.

MEB bilene går vel ca 50km (10%) kortere like for like (AWD), Ioniq 5 og Kia EV6 likeså.

Er vel kun Mach-e som matcher (sågar overgår) rekkevidden til TMY. Dog med større batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tromsø

Model Y har jo en est. WLTP på 505km og kan sammenlignes med Enyaq 80i som har WLTP på 528km. Enyaq med firehjulstrekk 80ix har enda ikke fått WLTP men blir vel rundt 480km. Så omtrent samme ja. Men ja, Enyaq har ca 4kWh mer brukbar energimengde i sin bil.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Obba

Sitat fra: tromsø på tirsdag 06. april 2021, klokken 16:24
Model Y har jo en est. WLTP på 505km og kan sammenlignes med Enyaq 80i som har WLTP på 528km. Enyaq med firehjulstrekk 80ix har enda ikke fått WLTP men blir vel rundt 480km. Så omtrent samme ja. Men ja, Enyaq har ca 4kWh mer brukbar energimengde i sin bil.
I prislisten til Skoda oppgis rekkevidden for ENYAQ iV 80X til 460km.
Det er 45km kortere enn Model Y til tross for større batteri.

tromsø

Sitat fra: Obba på tirsdag 06. april 2021, klokken 17:02
Sitat fra: tromsø på tirsdag 06. april 2021, klokken 16:24
I prislisten til Skoda oppgis rekkevidden for ENYAQ iV 80X til 460km.
Det er 45km kortere enn Model Y til tross for større batteri.

Estimert rekkevidde på 460km på Enyaq 80ix kom før Enyaq 80i fikk oppgradert sin rekkevidde til 528km så alle regner med at også 80ix vil få mer enn 460km men ingen vet enda eksakt hva det blir! Poenget var at ordet "omtrent" passer bra i denne sammenligningen  :)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ToWalkOrDrive

Tesla har ikke oppdatert rekkevidden på de norske nettsidene etter at de gjorde bilen mer effektiv. Dersom Model Y får 27 miles kortere rekkevidde enn Model 3, som den har i USA (EPA) så vil Y få ca 536km WLTP.
En grunn til at de ikke har oppdatert er at Norge kanskje får andre lengre batterier.
https://electrek.co/2021/02/19/tesla-model-3-vs-model-y/
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: tromsø på tirsdag 06. april 2021, klokken 17:16

Estimert rekkevidde på 460km på Enyaq 80ix kom før Enyaq 80i fikk oppgradert sin rekkevidde til 528km så alle regner med at også 80ix vil få mer enn 460km men ingen vet enda eksakt hva det blir! Poenget var at ordet "omtrent" passer bra i denne sammenligningen  :)
Enten får man forholde seg til publiserte tall for begge, eller bare la være å sammenligne. Det som er publisert er 460 vs 505km.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Poenget nå er at rekkevidde- og ladefordelen Tesla hadde i 2018 er helt marginal (20-30 km), slik at det nå er andre kvaliteter som avgjør hva man kjøper. TeslaBjørns siste 1000km-test med ID4 viser dette. Der f.eks EQC og I-pace tapte mye i forhold til Tesla så matcher dagens ID4 dagens Model 3.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Magnus Hansen

Sitat fra: daktari på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:55
Poenget nå er at rekkevidde- og ladefordelen Tesla hadde i 2018 er helt marginal (20-30 km), slik at det nå er andre kvaliteter som avgjør hva man kjøper. TeslaBjørns siste 1000km-test med ID4 viser dette. Der f.eks EQC og I-pace tapte mye i forhold til Tesla så matcher dagens ID4 dagens Model 3.

Hvilken test viser at id4 matcher Model 3? Jeg skal være enig i at id4 er en god nok bil i forhold til rekkevidde og ladehastighet for de fleste, men er overrasket hvis ikke Model 3 ettertrykkelig slår id4 på langkjøring. I alle fall hvis man sammenligner AWD versjoner

(AWD id4 har vel knapt lenger wltp enn Model 3 SR+. Model 3 LR har 120km lenger wltp.)

DeepFu

Siterer meg selv fra post 784: "Siden vi bor i Nord-Norge og liker bilferie, så "må" vi ha en Tesla. Men det holder med én bil som kan gå på langtur."
Sammenliknet ID.4 og TM3 i Elton-appen på noen aktuelle ruter for oss.
Narvik - Haparanda. Plankekjøring med TM3. Lader i Skaulo begge veier. Id.4 går noenlunde greit ned, men må om Skibotn for å komme hjem. Omvei på 30 mil!!
Narvik - Ravenna Plankekjøring (igjen) med TM3, og man sparer 4-5000 i drivstoff t/r. Id.4 går greit, men man må beregne mye lenger tid på lading, og man sparer nesten ingenting ift å kjøre en fossilbil.
Så for å dra på ferie/langturer orker jeg ikke annet enn Tesla.
Men når det kommer til det daglige, kjøre på hytta, ta opp båten, en tur på Montér og så videre vil en id.4 funke vel så bra.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

advale

Tesla er nok ikke så overlegent i rekkevidde som mange fortsatt tror på. Tesla, VW, Hyundai etc kjøper stort sett fra de samme batteri-produsentene.

Det som skiller endel er nok hvor godt støyisolering det er i bilene. Bare se på "Max"-versjonene med mer utstyr, og selv om de totalt ikke veier så mye pga ekstrautstyret gjør det innhogg på rekkevidden. Tesla bråker dessverre endel, men man får igjen på rekkevidde. I tillegg er TM3 sedan. Sier seg selv at en sedan er mer aerodynamisk.

En Tesla har i grunn all fokuset på rekkevidde, med rette linjer i karosseriet og buet bak for mindre turbulens, og lite støyisolering for å spare vekt etc. Hadde VW prioritert beinhardt på rekkevidde ville de nok greid å oppnå samme. Men er glad det ikke er tilfellet, ellers hadde bilparken vært gørrkjedelig i så fall.

"Alle" trenger uansett pause etter noen timer kjøring. Skal man bare beise på er Ioniq5 beste alternativet, den vil nok slå alt når teslaBjørn tester for 1000km. Men hvor ofte har folk behov for å kjøre kjappest mulig 1000km på en dag?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: advale på onsdag 07. april 2021, klokken 03:40
Tesla er nok ikke så overlegent i rekkevidde som mange fortsatt tror på. Tesla, VW, Hyundai etc kjøper stort sett fra de samme batteri-produsentene.

Det som skiller endel er nok hvor godt støyisolering det er i bilene. Bare se på "Max"-versjonene med mer utstyr, og selv om de totalt ikke veier så mye pga ekstrautstyret gjør det innhogg på rekkevidden. Tesla bråker dessverre endel, men man får igjen på rekkevidde. I tillegg er TM3 sedan. Sier seg selv at en sedan er mer aerodynamisk.

En Tesla har i grunn all fokuset på rekkevidde, med rette linjer i karosseriet og buet bak for mindre turbulens, og lite støyisolering for å spare vekt etc. Hadde VW prioritert beinhardt på rekkevidde ville de nok greid å oppnå samme. Men er glad det ikke er tilfellet, ellers hadde bilparken vært gørrkjedelig i så fall.

"Alle" trenger uansett pause etter noen timer kjøring. Skal man bare beise på er Ioniq5 beste alternativet, den vil nok slå alt når teslaBjørn tester for 1000km. Men hvor ofte har folk behov for å kjøre kjappest mulig 1000km på en dag?

Hvis du bor i Nord-Norge så har nå Tesla bygget ut et stort nettverk ladere, og holder på å bygge ut flere. Disse kan en Tesla bruke i tillegg til andre CCS. Prisen er ikke så verst heller. I Nord er det ofte en del større distanser hvis du skal til storbyer og ordne noe. TM3 vant vel den siste rekkeviddetesten (AWD), og slo til og med e-mach 2WD med noen meter. e-mach 4WD kom langt bak.

For min del, som har hatt Tesla i 7 år, og hytte i 3 måneder, er det sånn at jeg kjører 14 mil til hytten, står der uten lademulighet, kjører gjerne et stykke mens jeg er på hytten, og kjører hjem. Om vinteren går det også fint med TM3, dersom jeg har justert maks lading til over 90%, men er jo praktisk å ikke trenge å huske det. Er jo både Tesla-lader og annen hurtiglader på veien, så er ingen krise, men litt som elektriske vinduer - kjekt å ha.
Tesla Model Y                         2021-

advale

Hvis man kjører ofte langt i Nord så gjelder nok Tesla pga lademulighetene idag. Men utenom det blir det litt forenklet valgt mellom mer komfort i støyisolering vs mer rekkevidde/fart. Mach-E går for å være på høyde med e-Tron når det gjelder støyisolering.

tromsø

Vi er noe OT nå men jeg må steppe inn og si at det går fint å kjøre en etron 50 fra Tromsø til Stockholm, så lenge man har 50kW ladere eller mer. Det har familien min god erfaring fra. Har man ikke små barn (som uansett trenger stopp av og til) så er dog ikke den type bilen et godt valg i Nordnorge, enn så lenge. Sen kan man også si at hvis man ikke har barn trenger man heller ikke en så stor (og tørst) bil som en etron heller...

Vi trenger flere HPC ladere her oppe! Og det kommer vel på E6 mellom Trondheim-Tromsø etterhvert..
Sverige skal i år bygge ut HPC ladere mellom Narvik/Riksgränsen til Haparanda (E10), flott!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

turfsurf

Sitat fra: advale på onsdag 07. april 2021, klokken 03:40
Nå blander du rekkevidde og det å komme fortest mulig frem. To forskjellige ting, selv om det ene vil påvirke det andre.

For meg handler rekkevidde om fleksibilitet, og å kunne stoppe når og der jeg vil. Har jeg 80 mils rekkevidde vil jeg som oftest i Norge ikke ha behov for å stoppe for å lade, utenom for en god lunsj (i tillegg til ikke planlagte stopp).

Nedover Europa har man i det minste litt felskibilitet for å velge stopp, og trenger stort sett bare en, maks to stopp. Om bilen lader på ett kvarter eller tre når jeg spiser lunsj spiller mindre rolle.

Så ladefart er ikke en erstatning for god rekkevidde. Klar, kjører man 2000km i døgnet som noen ville her, så blir ladefarten viktigst, men man blir litt lei etter 7-8-9 ladestopp og (har prøvd)

Simen1

Jeg tenker at ladefart er viktig når rekkevidden er så kort at det ikke er naturlig å stoppe for matpause. F.eks er det kjedelig å stoppe i en halvtime annenhver time eller oftere. Da blir lading en tålmodighetsprøve. I praksis begrenses ladefarten av batterikapasiteten så man får en uheldig kombinasjon av kort kjøretid og lang ladetid.

Men Tesla inkludert Y, har fulgt en bedre oppskrift på kjøretid vs ladetid enn mange andre. Det er ikke bare greit men også deilig med 30 minutter "pålagt" ladepause hver 4. time på norske veier, eller hver 3. time på autobahn.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA