Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

S4e

Fikk bilen i dag og testet lading hjemme.  Var spent om jeg ville få den "kvasi 2-fas" ladingen jeg har hørt Tesla og noen få andre merker klarer, med litt mer kW og bedre lastbalansering.

Til min STORE glede så ladet bilen med 11kW  :)

Det må jo bety at den klarer å bruke alle fasene?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Espen Hugaas Andersen

#1
Kan du bare for å være helt sikker gjøre en manuell beregning av hvor mange prosent du får inn på batteriet over en gitt tid? Jeg vet fremvisningen av denne informasjonen har vært misvisende på S/X, men det trenger ikke være tilfelle for Model 3.

(Men er den koblet til et punkt for tofaselading? Da er den ikke koblet slik at det er i det hele tatt mulig å få trefase. For at det skal være teoretisk mulig må linjene være koblet mot linjene, og nøytral mangle.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

stefse

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

S4e

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

zay1885

#5
Er nokk 400V vis det er TN, men på bildet viser det at det lades med 27A som stemmer med at det skulle være 230V, og dermed IT.  ???

Må være noe som ikke stemmer?

Elbil-66

Jeg kan bekrefte at Tesla model 3 lader på 11kw på 3-fase 230V  IT nett.
Fasene er koblet på N, L1 og L2 i ladeboksen  Til min overaskelse så målte jeg 28 til 29 amper i alle fasene. Så laderen i bilen må gjøre en form for omkobling for kunne nyttiggjøre seg full effekt på et IT anlegg.

NorBil

Hvorfor får jeg da kun 7kw på samme opplegg, og hvordan kan jeg sjekke hvordan fasene er koblet?

ladov

Kan hende internladeren er 3 enfasladere koblet i trekant? Det blir da 230*28*1,73=11,1kW.

Da kan også en enkeltlader gi 230*28=6,4kW. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Sitat fra: Elbil-66 på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:09
Jeg kan bekrefte at Tesla model 3 lader på 11kw på 3-fase 230V  IT nett.
Fasene er koblet på N, L1 og L2 i ladeboksen  Til min overaskelse så målte jeg 28 til 29 amper i alle fasene. Så laderen i bilen må gjøre en form for omkobling for kunne nyttiggjøre seg full effekt på et IT anlegg.
Du har ikke 'N' i et 3-faset IT-nett, du har L1,L2,L3. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Elbil-66

Sitat fra: ladov på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:23
Sitat fra: Elbil-66 på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:09
Jeg kan bekrefte at Tesla model 3 lader på 11kw på 3-fase 230V  IT nett.
Fasene er koblet på N, L1 og L2 i ladeboksen  Til min overaskelse så målte jeg 28 til 29 amper i alle fasene. Så laderen i bilen må gjøre en form for omkobling for kunne nyttiggjøre seg full effekt på et IT anlegg.
Du har ikke 'N' i et 3-faset IT-nett, du har L1,L2,L3. :)
Jeg er fullstendig klar over det. Men i ladeboksen som kan brukes på 400V TN nett har du N, L1, L2 og L3. Du kobler da fase L1 til N, fase L2 til L1 og fase L3 til L2  når du bruker boksen på 3 fase IT nett.

ok67

Sitat fra: ladov på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:20
Kan hende internladeren er 3 enfasladere koblet i trekant? Det blir da 230*28*1,73=11,1kW.

Da kan også en enkeltlader gi 230*28=6,4kW. :)

Ja, om den har 3 230 V ladarar, så kan di i prisippet koplast både i trekant (ved 230 V IT nett) og i stjerne (ved 400 V TN nett), treng berre nokre kontaktorar og litt logikk.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ok67

Sitat fra: Elbil-66 på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:34
Sitat fra: ladov på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:23
Sitat fra: Elbil-66 på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:09
Jeg kan bekrefte at Tesla model 3 lader på 11kw på 3-fase 230V  IT nett.
Fasene er koblet på N, L1 og L2 i ladeboksen  Til min overaskelse så målte jeg 28 til 29 amper i alle fasene. Så laderen i bilen må gjøre en form for omkobling for kunne nyttiggjøre seg full effekt på et IT anlegg.
Du har ikke 'N' i et 3-faset IT-nett, du har L1,L2,L3. :)
Jeg er fullstendig klar over det. Men i ladeboksen som kan brukes på 400V TN nett har du N, L1, L2 og L3. Du kobler da fase L1 til N, fase L2 til L1 og fase L3 til L2  når du bruker boksen på 3 fase IT nett.

Tesla sin TWC kan/skal ved 230 V IT nett tilkoplast til L1, L2 og N,, og så må du sette ein dipswitch i boksen for å fortelje den at du har eit 230 V It nett.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

flux

#13
Sitat fra: ok67 på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:35
Sitat fra: ladov på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:20
Kan hende internladeren er 3 enfasladere koblet i trekant? Det blir da 230*28*1,73=11,1kW.

Da kan også en enkeltlader gi 230*28=6,4kW. :)

Ja, om den har 3 230 V ladarar, så kan di i prisippet koplast både i trekant (ved 230 V IT nett) og i stjerne (ved 400 V TN nett), treng berre nokre kontaktorar og litt logikk.
Tesla sin lader i Model 3 er ny og en mer kompakt sak enn den i Model S/X. Modulen gjør også DC/DC til 12V. Tesla sine ingeniører har gjort en god jobb med kraftelektronikken i Model 3, og om de nå har tilrettelagt for utnyttelse av 3-fase 230V IT er det en veldig hyggelig overraskelse!

https://youtu.be/3ARHdRwfxjY

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. mars 2019, klokken 22:46
Kan du bare for å være helt sikker gjøre en manuell beregning av hvor mange prosent du får inn på batteriet over en gitt tid? Jeg vet fremvisningen av denne informasjonen har vært misvisende på S/X, men det trenger ikke være tilfelle for Model 3.

(Men er den koblet til et punkt for tofaselading? Da er den ikke koblet slik at det er i det hele tatt mulig å få trefase. For at det skal være teoretisk mulig må linjene være koblet mot linjene, og nøytral mangle.)

Jeg vil gjerne se ladehastigheten i km/t :)

Du kan fint få ordentlig 3-fase med faselederne koblet til N, L1 og L2. Det er helt opp til bilen å detektere dette og koble om riktig. Ingen teknisk hindring for dette, men det er ikke en del av standarden. Flott at Tesla støtter dette på egen hånd. Stjerne i boka for det, men Tesla har jo alltid vært best på lading. Både på hurtiglading og saktelading (hvilke andre biler lar deg f.eks stille inn ladestrømmen selv i steg på 1A og så lavt som 5A?).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA