Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innebygd Dashcam i Model 3

Startet av P85D, torsdag 28. februar 2019, klokken 20:56

« forrige - neste »

bno


Elmo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 14. mai 2019, klokken 12:30
Sitat fra: Elmo på mandag 13. mai 2019, klokken 18:05
Jeg leser dem ved å sette stick'n i en laptop med WIN10.  Alle andre filer der  har rett timestamp.

Som sagt har feilen endret seg fra 2 timer feil til 9 timer feil.
Jeg er ikke sikker på når den endringen skjedde, men det kan ha vært etter oppdatering fra 8.3til 12.1.2.

Det var altså ikke dette jeg spurte om. Det jeg spurte om var om du har sjekket hvilken tidssone klokken på din WIN10 laptop tror den befinner seg i.
Dersom det er "Norge", "Oslo", "Sentraleuropa" eller "CET"/"CEST" så er teorien min feil og du kan ignorere den.

PC har (selvfølgelig) rett tidssone.
Hva er sjansen for at oppdatering av software i blien skulle flytte tidssonen på PCen min 7 timer bakover ? :o

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Sitat fra: Elmo på tirsdag 14. mai 2019, klokken 23:27
PC har (selvfølgelig) rett tidssone.

Flott, da har vi eliminert den mulige årsaken :)

Sitat fra: Elmo på tirsdag 14. mai 2019, klokken 23:27
Hva er sjansen for at oppdatering av software i blien skulle flytte tidssonen på PCen min 7 timer bakover ? :o

Ingen, og det vet både du og jeg. Men sjansene for at du selv, din bedre halvdel, unger, naboer etc. ved ett uhell (eller av en eller annen "god" grunn) har klart å bytte denne uten å stille den tilbake er fra mitt ståsted mye større da jeg ikke vet noe om hvor god kontroll du har på denne maskinen og hvor mange som har brukstilgang på den eller hvor oppegående du er på slikt selv. Og ja, det kunne godt ha skjedd på omtrent samme tid som bilen fikk en oppdatering.

Jeg har også vanskelig for å se for meg noen årsak til at Linux systemet i bilen plutselig skulle velge å lagre timestamps i filsystemet som noe annet enn UTC. Skjønt kanskje dashcam systemet av en eller annen grunn forbigår Linux her?
Model S 85D

hawK

Sitat fra: hawK på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:33
Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:16
Sitat fra: hawK på tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:53
Har ikke brukt dashcam-funksjonen så mye enda, mest for test.
Men i dag ville jeg se på et klipp innover til jobben, og da mangler jeg plutselig 1-2 minutter med opptak midt mellom to klipp/filer.
Er det flere som har merket dette?

Det ser kun ut til å gjelde mellom det siste og nest siste klippet.
Har ingen andre opptak lagret her til å sammenligne med.

Versjon 2019.12.1.2.
Jeg brukte lagringsfunksjonen en gang da noen rådyr krysset foran bilen.
Det aktuelle klippet (det pågående) ble ikke lagret, og det kan virke som man bør vente minimum et minutt før man lagrer. Den lager da de 10 siste klippene (ca 10min).

Ja, det er nyttig info som jeg ikke var klar over.
Men her gikk det nok 3-4 minutter før jeg trykket på lagre, samt at jeg har jo klipp både før og etter. Jeg har bare mistet det minuttet som jeg ville se på.

Testet igjen i dag, samme problem.
Lagret klipp mister 1-2min med video for alle kamera mellom siste og nest siste fil.

RuneW

Noen som vet om dagens TeslaCam-filer blir hw-encodet? Kan det være at det av og til kan bli litt for mye å komprimere 3 videoer på en gang?

Den nye FSD-chipen har jo egen video-komprimeringsdel...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Solheim

Sitat fra: hawK på onsdag 15. mai 2019, klokken 18:59
Sitat fra: hawK på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:33
Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:16
Sitat fra: hawK på tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:53
Har ikke brukt dashcam-funksjonen så mye enda, mest for test.
Men i dag ville jeg se på et klipp innover til jobben, og da mangler jeg plutselig 1-2 minutter med opptak midt mellom to klipp/filer.
Er det flere som har merket dette?

Det ser kun ut til å gjelde mellom det siste og nest siste klippet.
Har ingen andre opptak lagret her til å sammenligne med.

Versjon 2019.12.1.2.
Jeg brukte lagringsfunksjonen en gang da noen rådyr krysset foran bilen.
Det aktuelle klippet (det pågående) ble ikke lagret, og det kan virke som man bør vente minimum et minutt før man lagrer. Den lager da de 10 siste klippene (ca 10min).

Ja, det er nyttig info som jeg ikke var klar over.
Men her gikk det nok 3-4 minutter før jeg trykket på lagre, samt at jeg har jo klipp både før og etter. Jeg har bare mistet det minuttet som jeg ville se på.

Testet igjen i dag, samme problem.
Lagret klipp mister 1-2min med video for alle kamera mellom siste og nest siste fil.

Opplever det samme som deg med at jeg mangler 1-2 min på lagrede klipp inkludert sentry.

hawK

Sitat fra: Solheim på onsdag 15. mai 2019, klokken 22:39
Sitat fra: hawK på onsdag 15. mai 2019, klokken 18:59
Sitat fra: hawK på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:33
Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:16
Sitat fra: hawK på tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:53
Har ikke brukt dashcam-funksjonen så mye enda, mest for test.
Men i dag ville jeg se på et klipp innover til jobben, og da mangler jeg plutselig 1-2 minutter med opptak midt mellom to klipp/filer.
Er det flere som har merket dette?

Det ser kun ut til å gjelde mellom det siste og nest siste klippet.
Har ingen andre opptak lagret her til å sammenligne med.

Versjon 2019.12.1.2.
Jeg brukte lagringsfunksjonen en gang da noen rådyr krysset foran bilen.
Det aktuelle klippet (det pågående) ble ikke lagret, og det kan virke som man bør vente minimum et minutt før man lagrer. Den lager da de 10 siste klippene (ca 10min).

Ja, det er nyttig info som jeg ikke var klar over.
Men her gikk det nok 3-4 minutter før jeg trykket på lagre, samt at jeg har jo klipp både før og etter. Jeg har bare mistet det minuttet som jeg ville se på.

Testet igjen i dag, samme problem.
Lagret klipp mister 1-2min med video for alle kamera mellom siste og nest siste fil.

Opplever det samme som deg med at jeg mangler 1-2 min på lagrede klipp inkludert sentry.

Hvilken versjon har du?

Min sentry er generelt ute av funksjon virker det som, når jeg ser gjennom opptakene så lagrer den absolutt alt.

Handyman

Sitat fra: hawK på torsdag 16. mai 2019, klokken 08:04
Min sentry er generelt ute av funksjon virker det som, når jeg ser gjennom opptakene så lagrer den absolutt alt.
Min bil filmer og lagrer kontinuerlig, selv om sentry er av, bilen er avslått, akkurat som når man kjører. De eldste filene slettes fortløpende.
Ser ikke poenget i at den skal filme og skrive til kortet når man ikke kjører eller har ikke har sentry på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hawK

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 08:55
Sitat fra: hawK på torsdag 16. mai 2019, klokken 08:04
Min sentry er generelt ute av funksjon virker det som, når jeg ser gjennom opptakene så lagrer den absolutt alt.
Min bil filmer og lagrer kontinuerlig, selv om sentry er av, bilen er avslått, akkurat som når man kjører. De eldste filene slettes fortløpende.
Ser ikke poenget i at den skal filme og skrive til kortet når man ikke kjører eller har ikke har sentry på.

Oi, mye phantom drain da?
Antar klippene da legger seg under recentclips?
Har vel egentlig ikke sjekket akkurat det, men jeg føler hvert fall min bil er blitt mye snillere på phantom drain etter 12.1.2.

Handyman

Sitat fra: hawK på torsdag 16. mai 2019, klokken 09:04
Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 08:55
Sitat fra: hawK på torsdag 16. mai 2019, klokken 08:04
Min sentry er generelt ute av funksjon virker det som, når jeg ser gjennom opptakene så lagrer den absolutt alt.
Min bil filmer og lagrer kontinuerlig, selv om sentry er av, bilen er avslått, akkurat som når man kjører. De eldste filene slettes fortløpende.
Ser ikke poenget i at den skal filme og skrive til kortet når man ikke kjører eller har ikke har sentry på.
Oi, mye phantom drain da?
Antar klippene da legger seg under recentclips?
Har vel egentlig ikke sjekket akkurat det, men jeg føler hvert fall min bil er blitt mye snillere på phantom drain etter 12.1.2.
Ikke høyt Phantom Drain, og ja klippene legger seg i Recent Clips. Tipper selve filmingen ikke trekker så mye strøm, men at sentry-programvare, sensorer mm. er det som primært øker drain. Antar at ultralydsensorene bruker en del strøm , samt at de jo også er oppvarmet.
Litt usikker på om den også filmer når den sover.... har ikke fått sjekket alle situasjoner.
Jeg må få sjekket om den også filmer når den sover.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Savner en mulighet til å se på Sentry opptak på skjermen i bilen. Det burde være mulighet når den har registrert situasjoner.

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:57
Savner en mulighet til å se på Sentry opptak på skjermen i bilen. Det burde være mulighet når den har registrert situasjoner.
Helt enig!!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 11:00
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:57
Savner en mulighet til å se på Sentry opptak på skjermen i bilen. Det burde være mulighet når den har registrert situasjoner.
Helt enig!!

+1
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ladov

Jeg ser også at bilen fortsetter å filme lenger etter at jeg parkerte. Derimot er det slutt på alle de tomme filene jeg hadde før. Jeg *tror* at årsaken til de tomme filene var at strømmen på kameraene ble kuttet tvert når du parkerte, uten at opptakene ble avsluttet korrekt. Etter en oppdatering virker det som kameraene blir stående med strøm på når bilen parkerer. Ser ikke noe særlig ekstra strømforbruk.

Men jo, jeg ønsker meg også muligheten til å se opptak i bilen.. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på torsdag 16. mai 2019, klokken 21:47
Jeg ser også at bilen fortsetter å filme lenger etter at jeg parkerte. Derimot er det slutt på alle de tomme filene jeg hadde før. Jeg *tror* at årsaken til de tomme filene var at strømmen på kameraene ble kuttet tvert når du parkerte, uten at opptakene ble avsluttet korrekt. Etter en oppdatering virker det som kameraene blir stående med strøm på når bilen parkerer. Ser ikke noe særlig ekstra strømforbruk.

Men jo, jeg ønsker meg også muligheten til å se opptak i bilen.. :)
Hos meg har opptakene mens bilen har stått parkert i flere SW-versjoner, og de tomme filer er eksempelvis kun på right repeater på mange filer etter hverandre, så tror ikke det var at strømmen ble kuttet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA