Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: NSBkomfort på torsdag 21. mars 2019, klokken 12:57
Hentet ut bilen min på lørdag 16.3 og leverte den til keramisk lakkforsegling mandag morgen. Fikk bilen tilbake i går. Lakken er strøken, men jeg oppdaget en ripe i kromlisten over høyre bakdør. Kikket på andre siden av bilen og oppdaget nøyaktig samme ripe på samme sted. Ettersom dette er helt symmetrisk på samme sted, så tenker jeg at dette mest sannsynlig har skjedd på fabrikk eller under transport. Noen som har oppdaget noe tilsvarende eller har forslag til hva som har skjedd? Er dette noe man kan få utbedret?
Disse merkene har sannsynligvis kommet fordi glassene er kjørt helt opp og døren er forsøkt lukket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Bower

Hadde avtalt utlevering av sort Model 3 på Lillestrøm 20.03.19.

Etter å ha sett over bilen ble jeg oppmerksom på følgende feil:

-   Flere godt synlige riper i karosseriet på forskjellige steder. Noen av ripene er opptil 15 cm lange. Andre er kortere, men såpass dype at det trolig vil være vanskelig å maskinpolere bort. 
-   Hakk i bagasjelokk.
-    Løs gummilist på førerside
-   Poleringsmiddel eller lignede på innsiden av lykt på venstre side
-    Ladeluke som ikke gikk helt igjen.
-    Skittent baksete. Dette er dog en bagatell eller av mindre betydning.

Det som jeg ble mest skuffet over var alle ripene i karosseriet. Det virker som det går altfor fort i svingene når det kommer til selve klargjøringen av bilen. De andre feilene er av mindre betydning, og er trolig enkelt å reparere. Men som en kollega som var tilstede sa: "Her får du en pent brukt bruktbil".

Det stod for øvrig en tilsvarende bil ved siden av den jeg hadde bestilt. Ved en raskt titt oppdaget vi en sprekk i bakruten, samt flere riper på denne også. Selger ble svært overrasket da vi påviste feilene.

Som følge av nevnte feil, fikk jeg snakket med "leder" for utlevering. Han forklarte at årsaken til finishen ikke var bra nok, var at de kun hadde 20 min til klargjøring av hver bil, påtrykket for utlevering av biler og at Tesla ikke var "best" i klassen på dette området.  De kunne notere ned alle skadene på karosseriet, for så å prøve å utbedre dem på verksted senere. For øvrig ble jeg anbefalt å levere bilen inn til en detailer, slik at jeg kunne få bilen i den tilstand jeg ønsket. Syntes dette er noe spesielt ved utlevering av ny bil.

Anbefaler alle som skal hente ut Model 3 å gå nøye over karosseriet og gjennomgå sjekklister som ligger på nettet før utlevering. Jeg tok ikke med meg bilen som følge nevnte feil, selv om dette satt langt inne.   

Roy Aasen

Det må da etterhvert bli en del biler som er utsortert (ikke tatt i mot pga div feil).

Kanskje blir det billigsalg på ikke ferdige biler?

EV-FTW

#228
Jeg er nødt til å tro at de som opplever alle feilene med nye Model 3, er i veldig mindretall, og at de er de som  skriver her på sidene. Hvorfor? Fordi jeg ellers ikke kan fatte og begripe at Tesla kunder går med på dette! Det er alvorlig talt elendig arbeid av Tesla om dette gjelder et stort antall biler. Vi snakker om biler til fort 500 000 ++. Bilene skal være strøkne ved levering! Jeg hadde AlDRI godtatt en ny bil med skraper, skjøter som ikke er som de skal, ladeluke som er skjev, glasstak som er montert skjevt osv. Dersom dette gjelder et stort antall biler, forstår jeg ikke hvordan mange bare kan godta dette. Leve med feilene, godta et halvferdig produkt.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

holmjohnsen

Sitat fra: Bower på torsdag 21. mars 2019, klokken 14:02
Hadde avtalt utlevering av sort Model 3 på Lillestrøm 20.03.19.

Etter å ha sett over bilen ble jeg oppmerksom på følgende feil:

-   Flere godt synlige riper i karosseriet på forskjellige steder. Noen av ripene er opptil 15 cm lange. Andre er kortere, men såpass dype at det trolig vil være vanskelig å maskinpolere bort. 
-   Hakk i bagasjelokk.
-    Løs gummilist på førerside
-   Poleringsmiddel eller lignede på innsiden av lykt på venstre side
-    Ladeluke som ikke gikk helt igjen.
-    Skittent baksete. Dette er dog en bagatell eller av mindre betydning.

Det som jeg ble mest skuffet over var alle ripene i karosseriet. Det virker som det går altfor fort i svingene når det kommer til selve klargjøringen av bilen. De andre feilene er av mindre betydning, og er trolig enkelt å reparere. Men som en kollega som var tilstede sa: "Her får du en pent brukt bruktbil".

Det stod for øvrig en tilsvarende bil ved siden av den jeg hadde bestilt. Ved en raskt titt oppdaget vi en sprekk i bakruten, samt flere riper på denne også. Selger ble svært overrasket da vi påviste feilene.

Som følge av nevnte feil, fikk jeg snakket med "leder" for utlevering. Han forklarte at årsaken til finishen ikke var bra nok, var at de kun hadde 20 min til klargjøring av hver bil, påtrykket for utlevering av biler og at Tesla ikke var "best" i klassen på dette området.  De kunne notere ned alle skadene på karosseriet, for så å prøve å utbedre dem på verksted senere. For øvrig ble jeg anbefalt å levere bilen inn til en detailer, slik at jeg kunne få bilen i den tilstand jeg ønsket. Syntes dette er noe spesielt ved utlevering av ny bil.

Anbefaler alle som skal hente ut Model 3 å gå nøye over karosseriet og gjennomgå sjekklister som ligger på nettet før utlevering. Jeg tok ikke med meg bilen som følge nevnte feil, selv om dette satt langt inne.
Så hva skjer nå som du har betalt for en bil du ikke vil ta ut? Få tilbake pengene og bestille ny (som har gått opp 3% i pris), eller prøver Tesla igjen med en ny bil om en uke eller to (eller enda senere)?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bower

Sitat fra: holmjohnsen på torsdag 21. mars 2019, klokken 15:16
Sitat fra: Bower på torsdag 21. mars 2019, klokken 14:02
Hadde avtalt utlevering av sort Model 3 på Lillestrøm 20.03.19.

Etter å ha sett over bilen ble jeg oppmerksom på følgende feil:

-   Flere godt synlige riper i karosseriet på forskjellige steder. Noen av ripene er opptil 15 cm lange. Andre er kortere, men såpass dype at det trolig vil være vanskelig å maskinpolere bort. 
-   Hakk i bagasjelokk.
-    Løs gummilist på førerside
-   Poleringsmiddel eller lignede på innsiden av lykt på venstre side
-    Ladeluke som ikke gikk helt igjen.
-    Skittent baksete. Dette er dog en bagatell eller av mindre betydning.

Det som jeg ble mest skuffet over var alle ripene i karosseriet. Det virker som det går altfor fort i svingene når det kommer til selve klargjøringen av bilen. De andre feilene er av mindre betydning, og er trolig enkelt å reparere. Men som en kollega som var tilstede sa: "Her får du en pent brukt bruktbil".

Det stod for øvrig en tilsvarende bil ved siden av den jeg hadde bestilt. Ved en raskt titt oppdaget vi en sprekk i bakruten, samt flere riper på denne også. Selger ble svært overrasket da vi påviste feilene.

Som følge av nevnte feil, fikk jeg snakket med "leder" for utlevering. Han forklarte at årsaken til finishen ikke var bra nok, var at de kun hadde 20 min til klargjøring av hver bil, påtrykket for utlevering av biler og at Tesla ikke var "best" i klassen på dette området.  De kunne notere ned alle skadene på karosseriet, for så å prøve å utbedre dem på verksted senere. For øvrig ble jeg anbefalt å levere bilen inn til en detailer, slik at jeg kunne få bilen i den tilstand jeg ønsket. Syntes dette er noe spesielt ved utlevering av ny bil.

Anbefaler alle som skal hente ut Model 3 å gå nøye over karosseriet og gjennomgå sjekklister som ligger på nettet før utlevering. Jeg tok ikke med meg bilen som følge nevnte feil, selv om dette satt langt inne.
Så hva skjer nå som du har betalt for en bil du ikke vil ta ut? Få tilbake pengene og bestille ny (som har gått opp 3% i pris), eller prøver Tesla igjen med en ny bil om en uke eller to (eller enda senere)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
_________________________________________________________________________________________

Godt spørsmål. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg vil håndtere saken videre. Ettersom bilen er finansiert via DNB og noe kontant, har jeg kontaktet DNB for å stanse utbetalingen av lånet.

At leder for "utlevering" på Lillestrøm mente at jeg trolig ikke ville få utlevert en feilfri Model 3 ved rebestilling, gjør ikke saken enklere.

I førte omgang skriver jeg en mail til Tesla, hvor jeg prøver å finne en god løsning for begge parter. Det neste steget blir eventuelt å kontakte forbrukerrådet eller ta saken til forliksrådet.

Roy Aasen



Sitat......At leder for "utlevering" på Lillestrøm mente at jeg trolig ikke ville få utlevert en feilfri Model 3 ved rebestilling, gjør ikke saken enklere.


Jeg er ikke sikker på om jeg tror det jeg hører

Fossilbil

Sitat fra: Øysteinen på torsdag 21. mars 2019, klokken 14:38
Jeg er nødt til å tro at de som opplever alle feilene med nye Model 3, er i veldig mindretall, og at de er de som  skriver her på sidene. Hvorfor? Fordi jeg ellers ikke kan fatte og begripe at Tesla kunder går med på dette! Det er alvorlig talt elendig arbeid av Tesla om dette gjelder et stort antall biler. Vi snakker om biler til fort 500 000 ++. Bilene skal være strøkne ved levering! Jeg hadde AlDRI godtatt en ny bil med skraper, skjøter som ikke er som de skal, ladeluke som er skjev, glasstak som er montert skjevt osv. Dersom dette gjelder et stort antall biler, forstår jeg ikke hvordan mange bare kan godta dette. Leve med feilene, godta et halvferdig produkt.

Helt enig(!)  Kan virke som det følger med eventyrlig store skylapper ved bestilling av Tesla..

Kunne selv gjerne tenke meg en M3, men med den kvaliteten som det vises til her, så venter jeg en stund gitt.

Randeboy

At klargjøring ikke optimal og du ser skavanker i lakken er helt normalt. En klargjøring gjøres på veldig kort tid og det er rett og slett umulig å få en feilfri lakk da.
Lever bilen rett til en detailer og gjerne få lagt en kjeramisk coating. Da vil du få en strøken bil.

Tafsern

En ting er å etterstrebe det å levere så mange biler som overhodet mulig, men desto viktig er det å etterstrebe det å levere så bra biler som overhodet mulig.

Uten å ha noen inngående kjennskap til hvordan Tesla opererer, så virker det som at de i for stor grad godtar det å sende ut biler uten en skikkelig kvalitetskontroll for deretter å la serviceteamet i de respektive landene håndtere problemene. Da er det definitivt ikke rart at det blir kø både på telefon og service.

De blir i overkant mye "kvantitet fremfor kvalitet", og det er veldig synd for de dette går ut over. Jeg må dog presisere at jeg overhodet ikke tviler på at Tesla også leverer helt plettfrie biler. Men aller helst skal det ikke være bingo.

At enkelte mener at det "bare" er å levere bilen til en detailer blir i overkant for lett for meg.

EV-FTW

Sitat fra: Randeboy på torsdag 21. mars 2019, klokken 16:07
At klargjøring ikke optimal og du ser skavanker i lakken er helt normalt. En klargjøring gjøres på veldig kort tid og det er rett og slett umulig å få en feilfri lakk da.
Lever bilen rett til en detailer og gjerne få lagt en kjeramisk coating. Da vil du få en strøken bil.


Ja, da skal Tesla betale for keramisk coating hos detailer såfall. Dersom Tesla er i så stor iver etter å levere kvantitet, at de ikke får tid til kvalitetssjekk og skikkelig klargjøring av biler, skal dette IKKE gå ut over kundene.

Og så må vi bare håpe dette er snakk om skraper i som er mulig å fjerne , ikke at det er skraper ned til grunning.

Helt seriøst, hadde BMW, Mercedes eller Audi levert ut biler i slik tilstand som flere beskriver her, hadde det blir alvorlig oppvask i firmaene, for det hadde ikke kundene godtatt!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Øyvind.h

Når du ser hvordan bilklargjørere jobber (uavhengig av merke) er det ingen tvil om at de som er over snittet opptatt av swirls etc må gjøre jobben selv. Helt enig i at man kan glemme en feilfri lakk med det tempoet klargjørere må jobbe i.

Det har derimot ingen ting med produksjonsavvik, riper etc å gjøre. Riper skal det ikke være. Produksjonsfeil skal det ikke være. Hvor grove de eventuelt er avgjør om bilen bør hentes ut eller ei. Veldig bra folk setter foten ned for biler som åpenbart ikke burde vært satt klare til utlevering. Så får det være opp til hver og en hvor man legger lista.
Jeg hentet ut ny VAG for noen år siden. Det var polishrester her og der og klargjøringen var middels. Så vel en liten ripe som kunne poleres bort. Resten var på plass. Eneste feil som dukket opp var defekt bagasjelukemotor og noe annet småtteri. Det syntes jeg var akseptabelt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Randeboy

Nå mente jeg ikke alle de grove feilene som ellers er nevnt her i tråden. Det er uakseptabelt at fabrikken leverer slike biler som det er nevnt her.
Jeg er en detailer selv, og strøken lakk rett fra forhandler har jeg svært sjeldent sett.
30-60 minutter med polering er ikke nok dessverre. Jeg bruker rundt en arbeidsdag på en bil som er helt ny.

Tafsern

Sitat fra: Randeboy på torsdag 21. mars 2019, klokken 16:59
Nå mente jeg ikke alle de grove feilene som ellers er nevnt her i tråden. Det er uakseptabelt at fabrikken leverer slike biler som det er nevnt her.
Jeg er en detailer selv, og strøken lakk rett fra forhandler har jeg svært sjeldent sett.
30-60 minutter med polering er ikke nok dessverre. Jeg bruker rundt en arbeidsdag på en bil som er helt ny.

Mitt inntrykk er at man sjeldent får polerte og voksede biler fra forhandlere, uansett. Mulig det er annerledes med premium +++. Behandle de på den måten har jeg stort sett måttet gjøre helt selv :)

znkr

Synes det tar kaka at det faktisk benyttes for lange skruer til skiltholderen som trenger inn i lakk og i noen tilfeller lager bulk... Her er det bare å krysse det som er av fingre og tær skjønner jeg.
Model Y LR 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA