Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

knegg

Sitat fra: DanielSG på tirsdag 04. februar 2020, klokken 16:09
Sitat fra: knegg på tirsdag 28. januar 2020, klokken 08:19
Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. januar 2020, klokken 14:58
Try push this down when you hear the sound, any difference?
Our noise stopped, pushed a thick paper between white a pillar and black dash as a temporarily fix
It does help, but not always. But putting light pressure on it makes the sound dissapear.

It doesn't help with the metallic noise unfortunately, I haven't been able to locate it, may be somewhere in the headliner or behind a panel  :(

Also found a noise from the right front speaker when playing Trentemøller - Miss You at certain frequencies. Very obvious with that song.

Flere som opplever samme metalliske lyd som deg. Der har det vært VIN-nummeret (metallplaten) i frontruten på venstre side som har sklidd ut av posisjon (eller montert feil) og "gnager" mot frontruta. Kan være verdt å sjekke.

Det hjalp desverre ikke med noe på VIN-platen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2020 Model 3

Qlan

Ikke nødvendigvis en feil, men kom på hytta nå etter noen timer kjøring og skulle lade bilen - siden vi skal være her i helgen og har en liten tur hjem satte jeg lading på schuko'n til å lade batteriet fullt - da er det ferdig til avreise. Imidlertid ser jeg i appen at maks er 98%, og ikke 100%.. bilen har gått rundt 1500 km, så synes dette er litt merkelig. Har ikke testet dette før, da jeg sjeldent lader til mer enn 80-85% Soc. Kan dette være en dårlig balansering, eller har jeg fått en dårlig batteripakke..? Ellers var dette første «langtur» til hytta med bilen, og er godt fornøyd med den. 185 km og 1000 høydemeter opp til hytta med forbruk på 45% (registrerte ikke trip'n på forbruket, la bare merke til prosent ved avreise og ankomst), det vil nok fort bety over 400 km selv med mange solide høydemeter i 3-5 minusgrader og fuktig vei, det synes jeg ikke er galt på en 3P, men likte ikke helt det med batteriet. Har dog ikke oppdatert til siste oppdatering enda, men vil ikke tro det skulle ha noen stor betydning.. er dette noe å «bekymre» seg over..?
2020 Tesla Model 3 Performance

LeafSwe

Qlan:
Det beror på att batteriet är lite kallt
3P+
3SR+

GOS

Sitat fra: LeafSwe på lørdag 08. februar 2020, klokken 07:38
Qlan:
Det beror på att batteriet är lite kallt

Det kan være det, men treng ikke være. Har han ladet lenge, selv om det var på schuko, så har han nok fått lunk på batteriet.

Veldig mange model 3 eiere opplever dette (meg inkludert) de første gangene de prøver å lade til 100%. Hva som skjer er uvisst, men det kan være litt ubalanse i cellene og da stopper den antagelig å lade når den første cellemodulen kommer til 100%. Du kan i slikt tilfelle ta ut kontakten, la den stå en 1-2 timer med AC på en god stund for å la cellene balansere seg, og så prøve å lade opp igjen til 100%.

Jeg vil ikke blitt overrasket om Tesla har satt opp softwaren slik at den tilstanden som ga deg 98% settes til 100% etter hvert, mistenker at det kan ha skjedd med min.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

LeafSwe

Balansera cellerna tror jag inte man behöver tänka på, det sker automatiskt. Däremot kan BMS glömma vad som är fullt och tomt, då kan en djup urladdning och sedan full laddning vara bra.
När batteriet är lite kallt blir det 98-99 % i appen. Är batteriet kallare kommer snöflingan upp. Batteriet värms mest vid förkonditioneringa(stator aktiva) av kupe, inte så mycket vid bara laddning.
3P+
3SR+

GOS

Sitat fra: LeafSwe på lørdag 08. februar 2020, klokken 10:53
Balansera cellerna tror jag inte man behöver tänka på, det sker automatiskt. Däremot kan BMS glömma vad som är fullt och tomt, då kan en djup urladdning och sedan full laddning vara bra.
När batteriet är lite kallt blir det 98-99 % i appen. Är batteriet kallare kommer snöflingan upp. Batteriet värms mest vid förkonditioneringa(stator aktiva) av kupe, inte så mycket vid bara laddning.

Enten du vil eller ei, selv når det er noen plussgrader (ihvertfall opp til +7) på batteriet på Model 3, så settes varming av batteri ved hjelp av motorene (statorene) opp til ca 14 grader om du plugger i for å lade. Om du da lader 150 tkm på 13 A schuko så har du god lunk på batteriet (nær 20 grader) om det ikke er kaldt ute.

Jeg har lest av delta spenning ved å la den stå ett par timer etter å ha ladet til 100% og forskjellwn ble litt redusert. Mine batterier er IKKE 4.2V like før bilen rapporterer 100% og stopper lading.

Jeg har også prøvd Tesla's anbefaling av å kjøre til under 20% og la den stå over natta og så lade til 90% og la den stå over natta. Dette ga ikke noe andre tall på batteriestimat, men da hadde jeg også nylig variert mellom 97% og 5% 2-3 ganger på kjøretur Stavanger - Oslo tur retur.

Dette basert på CanBus avlesning.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

knegg

Sitat fra: knegg på torsdag 23. januar 2020, klokken 19:11
Bet meg merke i en ganske tydelig ripe i vinduet nesten hele høyden. Den er såpass dyp at jeg kjenner den med en nagl.

Den går ikke helt til toppen (10cm under?). Den går rett bak dørhåndtaket.
Ved nærmere inspeksjon på førersiden så jeg at det begynner å komme noe lignende på det vinduet også.

Har noen andre her inne hatt det samme? Bilen er kjørt 2000km og passasjervinduet er nesten aldri brukt siden det har regnet her kontinuerlig... Virker nesten som det ligger en spiker inn mot vinduet på innsiden av døren...

Det var nok bare en "stor" stein som hadde blitt liggende i mellom listen og vinduet.  :-[
SC sa det ikke var noe lenger nede i døren som kan gjøre dette. Surt å få den stripen før 2mnd eierskap. Husk å sjekke listene folkens!

Har aldri opplevd lignende på noen annen bil.
2020 Model 3

C_B_

Mulig dette utsagnet fra Musk forklarer hvorfor det blir feil:

Muffinman

Ikke noe kontroversielt i det utsagnet. Godt forankret i eksisterende teori om innovasjon og innovasjonsledelse.

C_B_

Man får vel ha sin egen mening om det er kontroversielt eller ikke, så den diskusjon tar ikke jeg. F.eks. aut.visker/aut.nær- og fjernlys er dårligere enn hos mange andre bilmerker så noe har da sviktet i deres system.

z4rd

#1000
Er de virkelig dårligere på akkurat dette nå? 2020.4.1. Synes jeg ser slike påstander blir slengt ut i tide og utide. Jeg har ingen problemer med dette på mine biler nå. Vært trøblete tilbake i tid, og direkte dårlig til tider, men så har jeg vært inneforstått med at det er programvare i fokus her, og at det vil bedre seg, og det har det gjort. De har definitivt hatt en positiv utvikling softwaremessig og er stabile nå. Referansegrunnlaget mitt opp mot andre merker er ulike Audi, BMW og Volvo.

Sitatet til Musk er litt i gaten - «Who Dares - Wins». Ikke noe spesielt ved det. Innovasjon handler gjerne om å prøve noe, feile, deretter få til noe bedre enn utgangspunktet - basert på kunnskapen man fikk.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

C_B_

Aut. vindusviskere: Bruk av regnsensor ser jeg fungere noen hakk bedre hos Citroen DS3, DS4 og Ford Focus(som jeg hadde før) enn den løsningen TM3 har. Ikke uvanlig at det er vanskelig å få god nok sikt ut av frontvinduet p.g.a. regn i min TM3 nå for tiden.
Aut. nær- og fjernlys: Her blinker møtene biler ofte med lysene til meg etter å ha blitt blendet. Den reagerer for seint med å aut. slå av fjernlys.

Kjørt snart 30 000 og har vært inne en mange ganger for fiks av mange feil. De er veldig bra på noen områder: SC-utbygging, rekkevidde osv. Men f.eks. i de 2 tilfellene jeg nevner øverst skulle de antakelig prøvd å kopiere velprøvde innovative løsninger fra andre bilmerker.


Øyvind.h

Sjekket at ikke nærlys står for høyt? Synes jeg møter et litt for stort antall Model 3 som har for høyt justerte nærlys.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

C_B_

#1003
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. februar 2020, klokken 09:23
Sjekket at ikke nærlys står for høyt? Synes jeg møter et litt for stort antall Model 3 som har for høyt justerte nærlys.
Ja, de justerte nærlys 4-5 mnd. siden iforb. med en reklamasjon. Jeg ser at den aut. blender av for seint nå og da.

DagfinnN

Sitat fra: C_B_ på mandag 17. februar 2020, klokken 06:58
Man får vel ha sin egen mening om det er kontroversielt eller ikke, så den diskusjon tar ikke jeg. F.eks. aut.visker/aut.nær- og fjernlys er dårligere enn hos mange andre bilmerker så noe har da sviktet i deres system.
Jeg synes ikke at aut.viskere nå er dårligere enn andre merker. I forhold til Opel Ampera-e er de mye bedre nå. Kun i mørket at de kunne vært bedre synes jeg. Og ja, jeg har vært kritisk til disse før de siste oppdateringene - perioden 2017 til sent 2019. Men funker dette.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA