Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

alb92

Sitat fra: JIB på lørdag 13. april 2019, klokken 11:04
Prøv å oppheve kjøpet, fordi de markedsfører mange mil/km feil ved å oppgi 560 km...(skulle likt å være flua på veggen under en sånn diskusjon) Mange veldig urealistiske lange rekkevidder i markedsføring av de fleste elbilene tenker jeg.

Kjører man sparsomt i gode temperaturer, på gode veier, så får du kansje 560km. Så det er ikke feil å markedsføre dette, spesielt siden det går etter en standard. Men, det er nok bedre at bilen viser en mer typisk kjørelengde i det daglige.

En bensin/diesel bil markedsføres også med et forbruk per mil. Dette er også satt via en standard. Denne er også oppnåelig, men sikkert ikke realistisk i det daglige bruk.

C_B_

Sitat fra: alb92 på lørdag 13. april 2019, klokken 11:53
Sitat fra: JIB på lørdag 13. april 2019, klokken 11:04
Prøv å oppheve kjøpet, fordi de markedsfører mange mil/km feil ved å oppgi 560 km...(skulle likt å være flua på veggen under en sånn diskusjon) Mange veldig urealistiske lange rekkevidder i markedsføring av de fleste elbilene tenker jeg.

Kjører man sparsomt i gode temperaturer, på gode veier, så får du kansje 560km. Så det er ikke feil å markedsføre dette, spesielt siden det går etter en standard. Men, det er nok bedre at bilen viser en mer typisk kjørelengde i det daglige.

En bensin/diesel bil markedsføres også med et forbruk per mil. Dette er også satt via en standard. Denne er også oppnåelig, men sikkert ikke realistisk i det daglige bruk.
Ikke helt enig mht. at vanlige folk kan bli litt lurt vedr. reklame rundt rekkevidde. Rekkevidden er viktig, fordi det tar tid++ å lade opp. Men mht. emnet til tråden vil jeg ikke si så mye mer om det.

e-curious

Er det større sjanser for at en bil produsert i slutten av kvartalet har større sjanser for feil enn en bil produsert i begynnelsen av et kvartal? 

Etter det jeg har skjønt så går det rimelig fort unna i slutten av et kvartal for å nå produksjonsmål etc.  Hastverk er som kjent lastverk.  (fks mindre nøye kontroll, slitne arbeidere etc)

lerkarls

Var på første langtur i går. Reagerer på at den ikke gjenkjenner skilt riktig (fartsgrenser er feil) og kartene er gamle og utdaterte. Flere som har samme problem?

Klykken

Vær tilkoblet Wi-Fi når du står parkert for å oppdatere kart.
Skilt sliter nyeste AP med.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på søndag 14. april 2019, klokken 09:50
Vær tilkoblet Wi-Fi når du står parkert for å oppdatere kart.
Skilt sliter nyeste AP med.
Det er feil å si at de sliter med skiltlesing....Tesla leser ikke skilt i det hele tatt.
Fartsgrenser hentes fra kartgrunnlag
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ingeniøren

Noen som kommer fra i3 ser jeg - den leser skilt strålende  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

lerkarls

Ok takk. Den står parkert med wiif. Er det noen måte å få kartene til å oppdatere seg?

Toalmar

Sitat fra: lerkarls på søndag 14. april 2019, klokken 12:24
Ok takk. Den står parkert med wiif. Er det noen måte å få kartene til å oppdatere seg?
Er ikke de oppgraderte da?
Bilen bruker vel Google sin løsning så jeg trodde kartet var likt det man f eks får i appen Google Maps
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

daktari

Sitat fra: e-curious på søndag 14. april 2019, klokken 09:39
Er det større sjanser for at en bil produsert i slutten av kvartalet har større sjanser for feil enn en bil produsert i begynnelsen av et kvartal? 

Etter det jeg har skjønt så går det rimelig fort unna i slutten av et kvartal for å nå produksjonsmål etc.  Hastverk er som kjent lastverk.  (fks mindre nøye kontroll, slitne arbeidere etc)
Tviler på det, de produserer så utrolig mange kontinuerlig. Derimot kan utleveringsrush presse de som tar klargjøring lokalt her i Norge få mindre tid. (Forutsatt at de er like mange folk).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

alb92

Sitat fra: Toalmar på søndag 14. april 2019, klokken 12:45
Sitat fra: lerkarls på søndag 14. april 2019, klokken 12:24
Ok takk. Den står parkert med wiif. Er det noen måte å få kartene til å oppdatere seg?
Er ikke de oppgraderte da?
Bilen bruker vel Google sin løsning så jeg trodde kartet var likt det man f eks får i appen Google Maps

Så vidt jeg har forstått det, så har de avtale med Garmin (mulig det var TomTom) når det gjelder fartsgrenser, og litt annen kart data, og Google resten.

Trur ikke disse blir oppdatert noe mere, siden skiltlesing må komme snart. Veit ikke helt hvorfor det tar så lang tid, burde jo egentlig være en av de lettere oppgavene å få til.

lerkarls

Jeg prøvde å dag og lade på ordinær stikk med 6A (satte den lavt vare for å teste ut). Reagerer på at bilen da går helt svart, forsvinner farge på laderen og får ikke kontakt med den på appen. Når jeg setter meg inn igjrn går sen tilbake til det gamle med charging. Har noen andre det samme?

cjs

Sitat fra: Autowinder på mandag 25. mars 2019, klokken 15:42
Sitat fra: Handyman på søndag 24. mars 2019, klokken 21:51
Sitat fra: alfaalfa på søndag 24. mars 2019, klokken 20:03
Bare for å mate litt her (og sikkert ekstra lett for meg å si som har et perfekt plassert glasstak): Men om glasstaket deres står en halv cm for mye til den ene siden.. SO WHAT? Ta med dere skyvelær og gå til en hvilken som helst annen bilforretning så vil dere se at ikke alle fossilbiler i hele verden er helt symmetriske ned til minste millimeter heller.

Og hvis du har kjøpt en bil til en halv million - SO WHAT? Det er en helt vanlig pris på en helt vanlig bil i Norge. Virker som folk tror de har kjøpt en Rolls Royce siden de har betalt en halv million for bilen sin..

En bil hvor glasstaket ikke sitter 100% sentrert ned på milimeteren og med swirls i lakken er vel vitterlig hverken reparasjonsobjekt eller bruktbil. Skjerp dere gutter!
Hvis du ikke skal ha takstativ så er et skjevt glasstak mest et kosmetisk irritasjonsmoment, men skal man montere takstativ blir saken sannsynligvis en annen.
Krokene som skal ned i spalten mellom takbjelke og glass har en viss tykkelse og med en for smal spalte er det stor risiko for at bolten i kroken vil presse mot kanten av glasset med stor risiko for at det sprekker.
En slik skade tror jeg Tesla kan begynne å krangle om hvem som er ansvarlig for.
Jeg ville derfor bedt om utbedring av skjevt glasstak om man skal bruke takstativ.
Bør være lettere å rette et skjevt glasstak enn det er å bytte frontruter.
Heldigvis kan det se ut som at det for det meste er bakre glass som er litt bredere og flush montert på ene siden vs motsatt side, enn hva er tilfellet med det midtre, etter hva jeg har kunnet se av bilder her og ellers på nettet. Så i de fleste tilfeller påvirker ikke dette montering av takstativ (midtre seksjon).
Det er midtre glass, det som påvirker montering av takstativ.

cjs

Til de som skal klage på feil er det viktig å klage til rett verksted ift type feil!
Når du purrer må du også følge opp disse hver for seg!
Tesla er som opplevd allerede i bestilling og salgsfasen helt elendige på kommunikasjon og da er det ekstra viktig at vi kunder henger på de for å hjelpe de med å huske!
I tillegg er min oppfatning at enkelte der er kundearrogante og meget lite behjelpelige og overhodet ikke løsningsorienterte!
Jeg har et dusin feil på min nye bil som enda ikke er avklart for reservasjon men de har nå skjønt at jeg eksisterer og det vil jeg fortsette med til alt er korrigert!

Feil med dører som ikke lukker seg er i deres øyne ikke en feil, dette vil rette seg selv etter hvert (software?) Merkelig, alle nye biler jeg har hatt har det vært motsatt, dørene på ny bil skal lukke seg med et soft klikk og en skal ikke være nødt til å bruke makt på de!
Virker nesten som de har et dårlig patent på dørlukke mekanismen eller en skikkelig gammel "spennfjær!!!

ElTor

Død sub etter siste oppdatering, noen tips for å fikse?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA