Tesla og bremse svikt

Startet av Boikott My Ass, lør 16. feb 2019, kl. 22:50

« forrige - neste »

Robert Sund

:)
Neida, luftingen blir avsluttet på vanlig måte med nippelen opp. Det er bare greit å faktisk få eventuelle bobler over i det kammeret der nippelen er, blir litt enklere å få de ut sånn  ;)

AppleKnocker

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 17. feb 2019, kl. 00:51
Det er ikke noe spesielt med bremsene til Tesla - de er ganske standard Brembo, så man kan nok trygt anta at til den grad dette er et problem, så gjelder det ikke kun Tesla.

Det at bremsen går helt i bunn tyder på at bilen forsøker å hjelpe til med bremsingen - trolig AEB som slår inn. Tesla bruker iBooster, og fungerer slik som forklart i videoene her: https://www.bosch-mobility-solutions.com/en/products-and-services/passenger-cars-and-light-commercial-vehicles/driving-safety-systems/brake-booster/ibooster/

Men det hjelper ikke å aktivere bremsene om f.eks bremseskivene er dekket av is.
Kjenner ikke denne saken, men har opplevd noe lignende med Model S. Både før og etter at Tesla skiftet bremsene. Gjennom 20 år og 30-50 000 km/år har jeg aldri opplevd noe lignende med andre elbiler eller fossilbiler. Så dette opplever jeg som Tesla spesifikt. Skal ikke lete lenge før man finner slike erfaringer på Tesla forumet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Roy Aasen

Regner med at NHTSA for lengst hadde slått til hvis det skulle vært en bremsefeil på bilene fra Tesla.
Hva som  antas på diverse forum er vel å ta med en liten klype salt.

AppleKnocker

Sitat fra: Roy Aasen på man 18. feb 2019, kl. 17:37
Regner med at NHTSA for lengst hadde slått til hvis det skulle vært en bremsefeil på bilene fra Tesla.
Det er fakta at det er bremsefeil på Model S. Tesla har tilbudt alle som vil å bytte til såkalte «nordiske bremser» uten kostnad for eieren.
Det er derfor ikke spørsmål om det er bremsefeil på Tesla. Spørsmålet er om tiltaket har løst bremsefeilen og om det er begrenset til de 3 første årgangene og til Model S kun.

Jeg har altså Tesla selv og vurderer å bestille Model 3. Men jeg synes det grenser opp mot useriøst at enkelte alltid går i komatøs forsvarsposisjon hver gang Tesla gjør en feil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

olavxxx

Sitat fra: AppleKnocker på man 18. feb 2019, kl. 18:56
Det er fakta at det er bremsefeil på Model S. Tesla har tilbudt alle som vil å bytte til såkalte «nordiske bremser» uten kostnad for eieren.
Det er derfor ikke spørsmål om det er bremsefeil på Tesla. Spørsmålet er om tiltaket har løst bremsefeilen og om det er begrenset til de 3 første årgangene og til Model S kun.

Jeg har altså Tesla selv og vurderer å bestille Model 3. Men jeg synes det grenser opp mot useriøst at enkelte alltid går i komatøs forsvarsposisjon hver gang Tesla gjør en feil.
Det var bremsefeil på tidligere modeller, er ingen bevis på at det gjelder dagens modeller? Har du kilde for det?

Roy Aasen

Personlig bryr jeg meg beng om det er antatte bremsefeil på en Tesla. Saken er at det er antagelse og ikke noe er er å finne noe om hos organisasjoner som driver med kjøretøysikkerhet.

Din kommentar useriøs og komatøs kan du jo stappe viss plass!
Er forøvrig langt fra en fan av Tesla, men heller ikke en motstander.

AppleKnocker

Sitat fra: olavxxx på man 18. feb 2019, kl. 19:11

Det var bremsefeil på tidligere modeller, er ingen bevis på at det gjelder dagens modeller? Har du kilde for det?
Hva er det du vil ha kilde for?
At Tesla har byttet bremsene på minst tre årganger Model S?
Jeg har ikke sagt at det gjelder dagens modeller. Mitt poeng er foredelt
1) NHTSA har angivelig ikke slått til selv om bremsene på Model S i følge Tesla selv ikke holder mål og derfor har gjort tiltak på norske biler. Altså et komplett meningsløst argument.
2) Det hevdes i tråden at bremseproblemet gjelder alle biler, ikke kun Tesla. Det er åpenbart ikke riktig når Tesla har sett seg nødt til å skifte bremser på en haug biler. Og mange eiere opplever fortsatt at bremsene oppfører seg merkelig.
3) Spørsmålet om kvaliteten på bremser på Tesla i Norge er høyst relevant. I California har det såvidt jeg vet ikke vært problemer.
4) Fanboys og en del dårlige informerte bidragsytere med skråsikre meninger har en tendens til å ødelegge tråder som dette.

Det er for øvrig en 17 sider lang tråd om bremsesvikt på Tesla her: https://elbilforum.no/index.php?topic=26163.msg457916#msg457916
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

Motorwatt

Nissan Leaf
Nissan is recalling more than 46,000 Nissan Leaf electric vehicles from model years 2013, 2014, and 2015. According to the National Highway Traffic Safety Administration, some of those vehicles may suffer from a defect that interferes with braking during the colder months.

--------------------------------

While GM is not reporting any incidents caused by the problem, it's noted that as the rear-brake performance lessens, a driver could lose control of the vehicle. Some 230,000 vehicles in the U.S. and Canada are impacted by the problem, including the 2018 and 2019 Chevrolet Bolt EV, as well as the 2018 and 2019 Chevrolet Volt.

---------------------------------

Problems continue to mount for the Mitsubishi i-MiEV, with news that the Japanese automaker's electric-powered sedan is being recalled due to a flaw with its braking system. With 14,700 vehicles affected globally, the total number of cars being recalled by Mitsubishi is relatively small. However, the figure represents approximately half of all the i-MiEV EVs sold around the world.

--------------------------------

Tesla has issued a voluntary global recall for some of its Model S and Model X cars to fix a problem with the parking brake. The electric car maker said about 2% of the 53,000 vehicles built from February to October 2016 were affected, but all of those cars are being recalled.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

olavxxx

Sitat fra: AppleKnocker på man 18. feb 2019, kl. 20:34
Sitat fra: olavxxx på man 18. feb 2019, kl. 19:11

Hva er det du vil ha kilde for?
At Tesla har byttet bremsene på minst tre årganger Model S?
Jeg har ikke sagt at det gjelder dagens modeller. Mitt poeng er foredelt
1) NHTSA har angivelig ikke slått til selv om bremsene på Model S i følge Tesla selv ikke holder mål og derfor har gjort tiltak på norske biler. Altså et komplett meningsløst argument.
2) Det hevdes i tråden at bremseproblemet gjelder alle biler, ikke kun Tesla. Det er åpenbart ikke riktig når Tesla har sett seg nødt til å skifte bremser på en haug biler. Og mange eiere opplever fortsatt at bremsene oppfører seg merkelig.
3) Spørsmålet om kvaliteten på bremser på Tesla i Norge er høyst relevant. I California har det såvidt jeg vet ikke vært problemer.
4) Fanboys og en del dårlige informerte bidragsytere med skråsikre meninger har en tendens til å ødelegge tråder som dette.

Det er for øvrig en 17 sider lang tråd om bremsesvikt på Tesla her: https://elbilforum.no/index.php?topic=26163.msg457916#msg457916
Du brukte presensformen "Det er", som jeg da tolker som at du påstår at det er feil på dagens biler også.
Klart at noen biler vil alltid ha feil uavhengig av merke/modell og jeg vet at de byttet bremser i 2016(?) til Nordic edition bremser, jeg vet også at noen sier de har feil på sine bremser.

Men så er det også de som bruker bremser feil, det er også en del elbileiere som trykker feil pedal osv.
Så man kan ikke uten videre alltid hoppe til konklusjonen at en kollisjon var på grunn av bremsefeil.

For å komme med et godt eksempel er et noen år siden en Toyota-eier påstod at bilen ikke ville bremse og at gassen hang seg opp. Så krasjet han bilen da, mens han var på telefon med politiet. Det var store mediesaker rundt dette og alle var redd for Toyota som "løp løpsk", men det viste seg at det var forsikringssvindel.

Så man må nesten være litt forsiktig med å løpe til konklusjon, her må de få testet bremsene til han fyren og lese logger.

Klykken

Tror dette kommer av lite brukte bremser og panikk hvis det oppstår lite eller ingen bremseeffekt. Følelsen av at bremser ikke virker på en over 2 tonn tung bil er litt jævlig, men settes regen til "low" vil man tvinges til å måtte bruke bremser mer og unngå dette.
Opplevd dette én gang i vinter, med mange minusgrader, snøstorm og ubrøytede veier. Parkerte bilen etter turen og dagen etter var det ca ingen bremser de første hundre meterne. Etter denne opplevelsen satte jeg regen til low slik at bremsene benyttes mer under kjøring.

På BMW i3 er det en "selvtest" i starten av hver tur, der bremser ligger litt på mens man kjører. Aldri opplevd trøbbel med den.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

KjellG

Reportasjen gjengir: «Jeg var på vei hjem fra jobb, og hadde kjørt noen minutter. Bremsene fungerte tilsynelatende normalt da.»

Mao, plutselig bremseutfall under kjøring. Slikt er kort sagt ikke akseptabelt. Bilen er farlig.

Motorwatt

Sitat fra: Klykken på tor 21. feb 2019, kl. 10:51
På BMW i3 er det en "selvtest" i starten av hver tur, der bremser ligger litt på mens man kjører. Aldri opplevd trøbbel med den.
Vet at Mercedes også har en slik løsning. Burde være mulig for Tesla å få løst dette med en software-oppdatering.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Sitat fra: KjellG på tor 21. feb 2019, kl. 11:01
Reportasjen gjengir: «Jeg var på vei hjem fra jobb, og hadde kjørt noen minutter. Bremsene fungerte tilsynelatende normalt da.»

Mao, plutselig bremseutfall under kjøring. Slikt er kort sagt ikke akseptabelt. Bilen er farlig.
Hvis dette hadde vært gjengs for alle Tesla, så ja da er alle Tesla farlig. Men enig i at han som opplevde dette bør få undersøkt sin bil grundig(ere).

Sitat fra: Motorwatt på tor 21. feb 2019, kl. 11:02
Sitat fra: Klykken på tor 21. feb 2019, kl. 10:51
Vet at Mercedes også har en slik løsning. Burde være mulig for Tesla å få løst dette med en software-oppdatering.
Jepp. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Sitat fra: KjellG på tor 21. feb 2019, kl. 11:01

Da regner du altså denne karens opplevelser som fakta og satser videre på at dette kan skje med hvem som helst andre?

Beklager, men her er det enormt mye vi ikke vet. At bremsene fungerte tidligere kan bare ha vært regen. Så må ha plutselig ha masse bremsekraft, dulter borti bilen foran og så er vi gang..

Bilen er IKKE farlig basert på det vi vet per i dag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA