Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og bremse svikt

Startet av Boikott My Ass, lørdag 16. februar 2019, klokken 22:50

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 23. februar 2019, klokken 16:58
Så vidt jeg vet så produserer Brembo bare kalipere, skiver og klosser og umiddelbart vil jeg tro at problemet er knyttet til enheter som er før bremsevæsken når kaliperne (hovedsylinder, bremseforsterker, ABS)
Brembo lager vel mastersylindere også,  men Tesla har de siste årene brukt Bosch ibooster, og det ser ut til at mastersylinderen er en del av den. Det er ihvertfall bare ett delenummer i delekatalogen.  Det er ikke alle delene ved hjulene som er Brembo heller forresten. Endel biler har Rassini skiver, og de minste nyere modellene har Mando calipere med integrert parkeringsbrems bak.

Mitt inntrykk er at mastersylinderen er litt liten i forhold til de store 4-pot Brembo caliperene som Tesla bruker.  Det er derfor ganske lite å gå på hvis klossene ikke ligger helt inntil skivene. Jeg har som vane å kjøre et lite stykke med en fot på hver pedal når bilen har stått en stund om vinteren.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

En annen mulighet er at problemet er knyttet til elbiler og regenerativ bremsing, ...

Det er også min teori. Kanskje de er unike med kombinasjonen Bremo og elbil?
Mulig jeg ikke har fått med meg alt, men sitter med inntrykket at problemet er borte dersom man setter regenereringen "low" (i det minste vinterstid), da de derved får brukt bremsene mer.

... men da burde Model S med bakhjulsdrift være uten problemer (bremser ok foran).

Hvorfor? 
Model S 85D

1000kwh

Tenker også at en gateparkert Tesla i byen får mye salt og dritt på bremsene, i tillegg til at regen nesten alltid er nok alene.  Ser den ikke ferskvann i løpet av vinteren så har man oppskrift på «bremsesvikt»..

En teori (inntil vi faktisk vet hva problemet var, noe jeg tviler på vi får)

AppleKnocker

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:34
Det er et faktum at Tesla har ganske standard Brembo og et ganske ordinært bremsesystem. Da er det også et faktum at dette kan skje på andre biler. *Kanskje* er det ingen andre elbiler/hybrider med Brembo, og det er noe i kombinasjonen Brembo og elbil/hybrid som gjør at dette inntreffer oftere enn det bør gjøre, men skulle Brembo ha utfordringer med ising o.l, så vil denne designfeilen finnes på andre biler.

Jeg støtter Tesla i å forsøke å gjøre forbedringer. Det er alltid mulig å gjøre ting tryggere og bedre.
Du gjentar at dette kan skje med alle biler, at det er ikke er spesfikt for Tesla og at det ikke er noe å se her.

Det er jo et faktum at eiere av andre biler jevnt over ikke klager over bremseproblemer. Det er også et faktum at SVV ikke har satt ned med andre produsenter enn Tesla for å granske problemet.

Det du driver med her er trolling og tåkelegging Espen Hugaas Andersen, selv om det er gentlemans utgaven av fenomenet.

Ikke OK!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mr Oizo

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 23. februar 2019, klokken 19:26
Det du driver med her er trolling og tåkelegging Espen Hugaas Andersen, selv om det er gentlemans utgaven av fenomenet.

Ikke OK!
:+1:

Øyvind.h

Andre eiere klager ikke på dette i samme grad er rett formulering. Selv her på forumet er det jo klager på det samme for et annet merke. Og leser man kommentarfelt på nett ser man at problemer med tidvis svake bremser på vinter skjer med mange merker.

Derimot virker det som om Tesla har mye mer problemer med dette enn andre. Hva det skyldes skal jeg ikke spekulere i. For egen del kan jeg bare konstatere at jeg har eid 3 biler fra merket i 5 år og opplevd elendig effekt en enkelt gang. Samt fremprovosert svak effekt ved ett tilfelle.
Men at Tesla må gjøre noe har jeg ment helt klart siden jeg hørte om de første tilfellene for mange år siden. Om komboen regen, tung bil og store bremser skaper problemer må Tesla løse dette med sw.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 23. februar 2019, klokken 19:28
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 23. februar 2019, klokken 19:26

Ikke OK!

Amoss

Ser her at det er kommet på mote å bruke "tommel opp", så får vel henge meg på moten jeg også :)

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. februar 2019, klokken 19:31
Andre eiere klager ikke på dette i samme grad er rett formulering. Selv her på forumet er det jo klager på det samme for et annet merke. Og leser man kommentarfelt på nett ser man at problemer med tidvis svake bremser på vinter skjer med mange merker.

Derimot virker det som om Tesla har mye mer problemer med dette enn andre. Hva det skyldes skal jeg ikke spekulere i. For egen del kan jeg bare konstatere at jeg har eid 3 biler fra merket i 5 år og opplevd elendig effekt en enkelt gang. Samt fremprovosert svak effekt ved ett tilfelle.
Men at Tesla må gjøre noe har jeg ment helt klart siden jeg hørte om de første tilfellene for mange år siden. Om komboen regen, tung bil og store bremser skaper problemer må Tesla løse dette med sw.
Model S 85D

Roy Aasen

Blir spennende å se hva våre venner på Vegvesenet kommer med.

Motorwatt

Trodde de var ferdig med saken? Uttalelsen etter møtet var vel noe slik som "at de var fornøyd med fokuset Tesla hadde på saken", eller husker jeg feil?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Roy Aasen

Mmmmm..jo de uttaler seg slik, men de forfølger det muligens videre? I samarbeid med Tesla.

Motorwatt

Men hvorfor blir det så mye fokus her i Norge? USA og Canada har også kalde vintre, og de bruker salt der borte også.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Roy Aasen

Godt spørsmål! Så langt uten noen som helst svar.

Amoss

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 23. februar 2019, klokken 20:26
Mmmmm..jo de uttaler seg slik, men de forfølger det muligens videre? I samarbeid med Tesla.

Sitat
Vi har avtalt et oppfølgingsmøte med Tesla om noen uker for å få en status, sier Andersson.

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. februar 2019, klokken 20:28
Men hvorfor blir det så mye fokus her i Norge? USA og Canada har også kalde vintre, og de bruker salt der borte også.

Sitat
Etter å ha blitt gjort oppmerksom på sakene på Elbil24.no, valgte Statens vegvesen å ta opp situasjonen direkte med Tesla.

Noen har altså tipset dem om artikler som beskriver flere tilfeller av påstått bremsesvikt. Da er det helt naturlig at de i det minste prøver å finne ut om hva dette er for noe. Tipper myndighetene i USA/Canada også vil ta affære dersom de blir oppmerksomme på noe tilsvarende i sine markeder.

Og joda, de har både kalde vintre og salt på veien "over there" også. Akkurat hva som er forskjellen vet jeg ikke, men har sett tidligere på Model S at Tesla likevel har blitt "tatt på senga" over hva bilene blir utsatt for i Norsk klima. Ref. for eksemplet at "ingen" kunder her ville ta til takke med vinterdekkene de først tilbød på Model S, men krevde også ekte nordiske dekk. Og dette med å måtte bytte til nordiske bremser på norske biler. I tillegg til problemer med UMC den første tiden (men det kan også skyldes vårt spesielle IT system).
Model S 85D

Motorwatt

Teori: Hvis det virkelig ikke er et problem i den kalde delen av Amerika, og feilen viser seg å være isolert til oss i Norden, så er vel den eneste forskjellen på bilene de nordiske bremsene vi får? Kanskje de ikke er så "nordiske" allikevel?
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA