Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og bremse svikt

Startet av Boikott My Ass, lørdag 16. februar 2019, klokken 22:50

« forrige - neste »

fredag

Vi har opplevd bremsesvikt 5-10 ganger på vår Model S 2013. Bilen er blitt oppgradert med nordic edition bremser, uten at det har hindret at problemet oppstår på nytt. Tesla hevder at det er normalt at bremsene ikke alltid tar for denne typen bremser.

Problemet oppstår når det er veldig vått / fuktig. Kan oppstå ved første nedbremsning etter at vi kjører hjemmefra, eller på motorvei på langtur i regnvær. Kjører mye på saltede veier.

Vi testbremser innimellom for å sjekke om vi har bremsekraft eller ikke, og evt tørke bremseskivene. Jeg tror automatikken på Teslaen gjør dette ved jevne mellomrom også, for å tørke bremseskivene.

Problemet oppstår hyppigere for min samboer som har max regen enn for med som har lav regen.

Jeg har inntrykk av at problemet gjelder for ca 2013-2014 modellene, mens nyere modeller ikke rapporterer om problem i så stor grad.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Wibla

Jeg klarte å fremprovosere "bremsesvikt" i dag etter en runde i selvvaskehallen, på vei ned Nyveien i Holmestrand (relativt bratt, gutta som sykler Vestfold Rundt hater den bakken...) klarte jeg å løse ut nødbremsautomatikken og da forsvant pedalen under foten, samtidig som bilen ikke hadde ekstremt bra bremseeffekt.

Fått litt mer respekt for dette fenomenet etter å ha klart å fremprovosere det, og det er LETT å bli lurt av regen. Bør også være forholdsvis enkelt å unngå om man er litt obs på vær og føreforhold.
2018 Tesla Model S 75D

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

1000kwh

Sitat fra: Wibla på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:37
Jeg klarte å fremprovosere "bremsesvikt" i dag etter en runde i selvvaskehallen, på vei ned Nyveien i Holmestrand (relativt bratt, gutta som sykler Vestfold Rundt hater den bakken...) klarte jeg å løse ut nødbremsautomatikken og da forsvant pedalen under foten, samtidig som bilen ikke hadde ekstremt bra bremseeffekt.

Fått litt mer respekt for dette fenomenet etter å ha klart å fremprovosere det, og det er LETT å bli lurt av regen. Bør også være forholdsvis enkelt å unngå om man er litt obs på vær og føreforhold.
Du holdt inne Park til nødbremsen slo inn?

Vet ikke om jeg vil si det er så relevant her..?

Wibla

Sitat fra: 1000kwh på fredag 22. februar 2019, klokken 08:11

Nei, jeg tråkka på bremsepedalen, så i aller høyeste grad relevant.
2018 Tesla Model S 75D

Burger

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2019, klokken 06:16
Om jeg planter bremsen i bunn så hardt jeg kan så "bånner" den. Men nesten umiddelbart etter det trekkes den automatisk ned mot gulvet. Antar det skyldes funksjonen som skal sørge for at man bremser hardt nok i en nødsituasjon? Har lest om at folk opplever det samme i Leaf.
Av det jeg vet så nødbremser Leaf 1-2 sekunder lengre når den detekterer nødbremsning. Dette er fordi vi mennesker har en tendens til å slippe opp bremsen for å prøve å manøvrere. Dette hjelper ABS oss med, men vi instinktiv slipper opp bremsen, gjerne for å bremse igjen senere.

Det er farten som dreper, 70km/t og møtekollisjon med en annen tilsvarende tung bil så har man store sjanser for å overleve. Ved 80km/t så flytter organene seg så langt at man har store sjanser for å dø. Klarer man å få farten ned fra 90 til 70 før smellen ved å overstyre sjåfør så har man 'lykkes'

Denne funksjonen har skremt vettet av sjåfør i bil og bil(er) bak noen ganger ifølge Leaf delen på forumet her.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

1000kwh

Sitat fra: Wibla på fredag 22. februar 2019, klokken 08:29
Sitat fra: 1000kwh på fredag 22. februar 2019, klokken 08:11

Nei, jeg tråkka på bremsepedalen, så i aller høyeste grad relevant.
Ok, misforstod.

Men jeg har det samme hver gang jeg vasker om vinteren (forsåvidt også om sommeren rett etter vask). Men klemmer kanskje ikke så hardt som dere gjør. Det føles ut som om man ikke har bremser, men det er ikke mange meterne før de tørker og bremene tar tak..

Tror nok en kombo av regen og våte bremser gjorde at han som det snakkes om her dultet borti bilen foran.

Hvor man bremsesvikthistorier har vi hørt om i høy hastighet? Da tror jeg ikke det kreves mange sekunder med bremser før de er tørre.. men man bør bremse litt i starten av alle turer uansett

Klykken

Sitat fra: 1000kwh på fredag 22. februar 2019, klokken 10:35
Men jeg har det samme hver gang jeg vasker om vinteren (forsåvidt også om sommeren rett etter vask). Men klemmer kanskje ikke så hardt som dere gjør. Det føles ut som om man ikke har bremser, men det er ikke mange meterne før de tørker og bremene tar tak..
Slik har det vært på alle mine biler. Etter vask, spesielt med en god dose avfettinger, vil bremsene være dårlig rett etterpå  de første meterne.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

AppleKnocker

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. februar 2019, klokken 00:51
Det er ikke noe spesielt med bremsene til Tesla - de er ganske standard Brembo, så man kan nok trygt anta at til den grad dette er et problem, så gjelder det ikke kun Tesla.

Nettopp. Det er sikkert derfor Statens vegvesen i disse dager har møter med alle bilprodusentene om bremseproblemer.

Nei, vent... Kun med Tesla...? Wuuphs

https://www.elbil24.no/nyheter/statens-vegvesen-i-mote-med-tesla-om-bremseproblemer/70795538
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

1000kwh

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 23. februar 2019, klokken 08:36
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. februar 2019, klokken 00:51
Det er ikke noe spesielt med bremsene til Tesla - de er ganske standard Brembo, så man kan nok trygt anta at til den grad dette er et problem, så gjelder det ikke kun Tesla.

Nettopp. Det er sikkert derfor Statens vegvesen i disse dager har møter med alle bilprodusentene om bremseproblemer.

Nei, vent... Kun med Tesla...? Wuuphs

https://www.elbil24.no/nyheter/statens-vegvesen-i-mote-med-tesla-om-bremseproblemer/70795538
Du beviste jo ingenting.

Nå kommer våren og så stilner disse bremseproblemene. Så en ny runde til vinteren igjen.

Ingen er skadd som en følge av dette.. denne dultingen er vel den første som er omtalt?

AppleKnocker

Jeg har aldri snakket om bevis.

Poenget er at enkelte har en tendens å avvise etthvert problem hver gang noen peker på en mulig svakhet ved Tesla.

Bremseproblemer i vått/vintervær er det mange som har opplevd. Undertegnede inkludert. Nå har jeg har hatt en håndfull elbiler og flere titalls fossilbiler gjennom årene uten de problemer jeg opplever på Tesla. Så bremsene på min bil er ikke som de skal være, selv etter at de er byttet.

Det grenser opp mot useriøst at enkelte, gjerne med sparepengene sine investert i Tesla aksjer, går i benektning på autopilot hver gang noe merkelig dukker opp relatert til Tesla.

Jeg mener det er en form for trolling.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

1000kwh

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 23. februar 2019, klokken 09:05
Jeg har aldri snakket om bevis.

Poenget er at enkelte har en tendens å avvise etthvert problem hver gang noen peker på en mulig svakhet ved Tesla.

Bremseproblemer i vått/vintervær er det mange som har opplevd. Undertegnede inkludert. Nå har jeg har hatt en håndfull elbiler og flere titalls fossilbiler gjennom årene uten de problemer jeg opplever på Tesla. Så bremsene på min bil er ikke som de skal være, selv etter at de er byttet.

Det grenser opp mot useriøst at enkelte, gjerne med sparepengene sine investert i Tesla aksjer, går i benektning på autopilot hver gang noe merkelig dukker opp relatert til Tesla.

Jeg mener det er en form for trolling.
Ja, for det er heller ikke et problem andre veien?

Tesla skal være ufeilbarlig og så glemmer folk at alle bilprodusenter har sine problemer.

Inntil videre er ingen skadd som følge av dette og vi vet faktisk ikke om det er et problem enda. Det kjøres veldig mange Teslakilometee hver dag. Det er merkelig at dette ikke har ført til flere kollisjoner.

AppleKnocker

Jeg kan ikke se at komatøse teslafans forsvarer at vi har krakilske teslahatere.
Det er trolling uansett.

Det er 17 sider på dette forumet hvor oppegående Teslaeiere peker på at bremsene er ett problem. Jeg vet det er et problem på min bil. Er det livsfarlig? Nei, ikke etter min mening. Men en bil skal ikke rulle 1-1,5 meter uten at bremsene tar etter at man tråkker bremsen inn i gangfart uansett hvor vått det er. Det gjør min Model S.

Så de som mener at det ikke er et problem må gjerne mene det, men etthvert forsøke å definere dette vekk på vegne av de som faktisk opplever det, kan jeg ikke se på noe annet enn trolling.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

Espen Hugaas Andersen

Det er et faktum at Tesla har ganske standard Brembo og et ganske ordinært bremsesystem. Da er det også et faktum at dette kan skje på andre biler. *Kanskje* er det ingen andre elbiler/hybrider med Brembo, og det er noe i kombinasjonen Brembo og elbil/hybrid som gjør at dette inntreffer oftere enn det bør gjøre, men skulle Brembo ha utfordringer med ising o.l, så vil denne designfeilen finnes på andre biler.

Jeg støtter Tesla i å forsøke å gjøre forbedringer. Det er alltid mulig å gjøre ting tryggere og bedre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:34
Det er et faktum at Tesla har ganske standard Brembo og et ganske ordinært bremsesystem. Da er det også et faktum at dette kan skje på andre biler. *Kanskje* er det ingen andre elbiler/hybrider med Brembo, og det er noe i kombinasjonen Brembo og elbil/hybrid som gjør at dette inntreffer oftere enn det bør gjøre, men skulle Brembo ha utfordringer med ising o.l, så vil denne designfeilen finnes på andre biler.

Jeg støtter Tesla i å forsøke å gjøre forbedringer. Det er alltid mulig å gjøre ting tryggere og bedre.

Så vidt jeg vet så produserer Brembp bare kalipere, skiver og klosser og umiddelbart vil jeg tro at problemet er knyttet til enheter som er før bremsevæsken når kaliperne (hovedsylinder, bremseforsterker, ABS). Mange fossilbiler har også Brembo-bremser uten at jeg har hørt om problemer med disse.

En annen mulighet er at problemet er knyttet til elbiler og regenerativ bremsing, men da burde Model S med bakhjulsdrift være uten problemer (bremser ok foran).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA