Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og bremse svikt

Startet av Boikott My Ass, lørdag 16. februar 2019, klokken 22:50

« forrige - neste »

Boikott My Ass

Som eiern uttaler « Jeg har kjørt Amerikansk bil før 
Bmw 530i G30

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke noe spesielt med bremsene til Tesla - de er ganske standard Brembo, så man kan nok trygt anta at til den grad dette er et problem, så gjelder det ikke kun Tesla.

Det at bremsen går helt i bunn tyder på at bilen forsøker å hjelpe til med bremsingen - trolig AEB som slår inn. Tesla bruker iBooster, og fungerer slik som forklart i videoene her: https://www.bosch-mobility-solutions.com/en/products-and-services/passenger-cars-and-light-commercial-vehicles/driving-safety-systems/brake-booster/ibooster/

Men det hjelper ikke å aktivere bremsene om f.eks bremseskivene er dekket av is.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Balrog

Bremsene på elbiler testes ved igangkjøring i kulda.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

1000kwh

De fleste har vel opplevd dette etter en bilvask på vinteren. Peiser man bare opp mot første kryss da kan man få seg en ubehagelig opplevelse.

Ingeniøren

Enda en grunn til å holde seg unna Tesla (troll  :))
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: Balrog på søndag 17. februar 2019, klokken 03:15
Bremsene på elbiler testes ved igangkjøring i kulda.

Han skriver vel at bremsen ble brukt og fungerte kort tid før dette skjedde.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

KjellG

Dette høres helt vilt ut. Har kjørt over 1 mill km med trommelbremser og skivebremser, aldri opplevd bremseutfall! Bremser «aldri», så rust har vært et problem i mange år. Her referers til at vann, is, rust, AEB, iBooster og pedalen går i bunn som mulig årsak. At AEB skulle bidra til at pedalen bunner høres helt vilt ut for meg, jeg ville forventet høyere og hardere pedal.

Kort sagt, en kan ikke akseptere en bil hvor bremsene fungerer et bingoprinsippet.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

KjellG

Hos meg griper håndbrekket på skivene. Har gjort det til vane å kjøre litt lett jo-jo med håndbrekket på slutten av hver tur og kjøre litt med håndbrekket lett på på slutten. Da er bremsene masert og varme ved stopp. Har holdt rusta borte bak, forran er det noe.

Ellers, jeg mener det skulle være unødvendig å smøre klossene, derimot glideboltene til caliperne. Bremser en lett, setter disse seg og bremsene tar bare på sylindersiden/utsiden. (VW transporter med sylindere på begge sider: skivene holdt i 25 år!)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: KjellG på søndag 17. februar 2019, klokken 10:38Dette høres helt vilt ut. Har kjørt over 1 mill km med trommelbremser og skivebremser, aldri opplevd bremseutfall! Bremser «aldri», så rust har vært et problem i mange år. Her referers til at vann, is, rust, AEB, iBooster og pedalen går i bunn som mulig årsak. At AEB skulle bidra til at pedalen bunner høres helt vilt ut for meg, jeg ville forventet høyere og hardere pedal.
Har selv opplevd at pedalen går helt i bunn, men det var på sommeren, så det var full action med ABS som slo inn og bilen bråstoppet.

Som informasjonen til iBooster viser, så er det en hard mekanisk link mellom bremsepedalen og bremsesylinderen. Det betyr altså at bilen kan ikke kan gi maks bremseeffekt på bremsesylinderen uten at pedalen går i bunn. Posisjonen til bremsepedalen er altså en helt direkte indikator på kommandert bremseeffekt på hydraulikken.

Om man da har bremsepedalen i bunn, uten at noe skjer, så er det noe galt enten med bremsene, bremserørene, eller bremsevæsken. Det kan f.eks være isete bremser eller luft i bremsesystemet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1317142119

Sitat fra: 1000kwh på søndag 17. februar 2019, klokken 07:04
De fleste har vel opplevd dette etter en bilvask på vinteren. Peiser man bare opp mot første kryss da kan man få seg en ubehagelig opplevelse.
Ehh. Nei. Jeg har hatt mange biler opp gjennom  -alt fra gamle vrak da jeg var 18 til helt nye biler nå. Aldri noen gang har bremsene stoppet å fungere.

Luft i bremsevæske, is på skiver, vann på skiver og andre unnskyldninger folk kommer på reduserer bremseevnen, men det blir ikke slik at bilen ikke bremser av å bånne bremsepedalen. Hvis det eieren sier faktisk er sant, så er det noe galt med bremsene som Tesla burde klare å finne ut av.

Uavhengig av bilmerke, hadde dette skjedd meg ville bilen min blitt parkert til feilen var identifisert og rettet.

Motorwatt

Hvis det virkelig var slik at bremsepedalen ikke hadde motstand når den ble trykket helt i bunn, er jeg veldig enig. Men uttrykket "bremsene i bunn" brukes også når man trykket så hardt man kunne.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: 1317142119 på søndag 17. februar 2019, klokken 15:01Ehh. Nei. Jeg har hatt mange biler opp gjennom  -alt fra gamle vrak da jeg var 18 til helt nye biler nå. Aldri noen gang har bremsene stoppet å fungere.

Luft i bremsevæske, is på skiver, vann på skiver og andre unnskyldninger folk kommer på reduserer bremseevnen, men det blir ikke slik at bilen ikke bremser av å bånne bremsepedalen. Hvis det eieren sier faktisk er sant, så er det noe galt med bremsene som Tesla burde klare å finne ut av.

Uavhengig av bilmerke, hadde dette skjedd meg ville bilen min blitt parkert til feilen var identifisert og rettet.
Brembo er bremseeksperten, så det ville nok fort være de som ville måtte finne ut av en eventuell feil.

Det kan så klart være designfeil e.l. som kan gi null bremseeffekt - Tesla har hatt en reklamasjonssak mot Brembo tidligere, der parkbremsen kunne låse seg, og det er jo bare å se på utfordringene med f.eks Takata, for å se på hvor galt det kan gå med en stor underleverandør som leverer deler til mange forskjellige bilmerker.

Men det naturlige er å i første omgang analysere dataene til de som hevder at de har hatt null bremseeffekt, for å se til hvilken grad bremsepedalen har blitt anvendt, og til hvilken grad det førte til nedbremsing.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 17. februar 2019, klokken 15:05Hvis det virkelig var slik at bremsepedalen ikke hadde motstand når den ble trykket helt i bunn, er jeg veldig enig.
Som sagt så vil dette nesten garantert være bremsekraftforsterkeren iBooster som hjelper til med å gi maks bremsing.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA