Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-tron Q4

Startet av kodax, lørdag 16. februar 2019, klokken 21:07

« forrige - neste »

chargedup

Mitt inntrykk er at forhandlere misliker reservasjonsløsninger etter å ha gjennomført en runde med det. Både forhandler og selger får mye spm/kjeft for å ikke levere ut i riktig rekkefølge, selger får lav provisjon osv. Importør synes nok reservasjonsløsning er ok mtp at de kan prosjektere for neste år med x antall salg og x antall millioner rentefritt lån, men liker ikke saker som dette: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/awqrq5/sto-i-k-for-audi-e-tron-og-ma-vente-i-et-halvar-selv-etter-at-bilen .
Dersom ingen har prioritet kan man prise bilen høyt (feks uten pakkepriser) fra start, til alle som SKAL ha bilen.  Da kan ikke de første kjøperne selge bilen på finn med stor gevinst med en gang, den kaken kan forhandleren spise litt av.
Med en gang de som SKAL ha bilen har kjøpt den, kan forhandler begynne med pakkepriser for å senke prisen og så kan man ha kampanjer osv. Bilens pris relativt lik hele veien (som de tyske bilenes forhandlere normalt har uansett valuta osv), men med bedre og bedre kampanjer.

Er det noen merker som har klart/ønsket levere ut biler etter ca faktiske kønummer? Verken Audi, Tesla, Mercedes, Jaguar eller Hyundai har gjort det (slik jeg har forstått). Jeg tipper ventelister med kønummer allerede er på vei bort fra ikke jomfru elbilprodusenter.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

4Matic Fanatic

Eneste poenget jeg kan se er at importør kan bruke ventelistene til å få prioritet hos produsenten - flere elbiler til Norge.

Zubzero

Har noen tro på at Q4 etron med sine dedikerte elbil plattform blir like stor som Q5 etron innvendig? Vurderer om jeg skal vente til Q4 etron kommer, der plassen sannsynligvis er utnyttet bedre, men håper det blir like god plass til barnesete bak meg selv i den.

e-Stig

Sitat fra: Zubzero på fredag 05. juni 2020, klokken 23:41
Har noen tro på at Q4 etron med sine dedikerte elbil plattform blir like stor som Q5

Jeg har lest at Q4 blir like stor som Q5 innvendig, men det kommer jo helt an på hva det er man skal putte inni bilen og hvordan Audi velger å fordele plassen. Jeg har for eksempel prøvesittet ID.3 som er på størrelse med Golf utvendig og Passat innvendig. Der var det veldig god plass til passasjerene men jeg er usikker på om bagasjerommet matcher Passaten.

Med tanke på at Q4 bare er noen få centimeter kortere enn Q5 ville det egentlig være overraskende om ikke Q4 er minst like stor innvendig. Med lengde på 4,59 meter havner Q4 i en mellomklasse. Vanlig e-tron 55 er jo 4,9 meter lang og de minste SUVene ligger rundt 4,3 meter.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Svolar


Ser ut som det kommer mer info om modellen den 7. juli?


https://youtu.be/8EV3cT3g9SA

Hva kan det være?

4Matic Fanatic

Sitat fra: e-Stig på søndag 07. juni 2020, klokken 13:26
Med tanke på at Q4 bare er noen få centimeter kortere enn Q5 ville det egentlig være overraskende om ikke Q4 er minst like stor innvendig. Med lengde på 4,59 meter havner Q4 i en mellomklasse. Vanlig e-tron 55 er jo 4,9 meter lang og de minste SUVene ligger rundt 4,3 meter.
Enig i det, på ren lengde er det ingen problem å få større kupê-mål på en EV som er 7cm kortere enn noe som skal ha plass til en dieselmotor foran. Kommer da an på hvordan de bygger bilen, som en hvilken som helst Audi SUV (som de gjorde med eTron) eller om de faktisk utnytter mulighetene el-driften kan gi.

hemi

levering sent 2020, som blir tidlig 2021, som blir sent 2021, som forklart med softwarefeil og 2022?



daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

45 mil med 82kWh batteri og 125kW lading høres jo ikke værst ut m.t.p. ladefart i km/t, litt avhengig av nettokapasitet på batteriet.

Q4 er jo og bygd på en ren elbilplatform, så det er jo håp om litt bedre plassutnyttelse enn på etron 50/55.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2020, klokken 09:08
45 mil med 82kWh batteri og 125kW lading høres jo ikke værst ut m.t.p. ladefart i km/t, litt avhengig av nettokapasitet på batteriet.

Q4 er jo og bygd på en ren elbilplatform, så det er jo håp om litt bedre plassutnyttelse enn på etron 50/55.

Ser ganske så lik ut som ID.4 og Enyaq. Visste at de var bygget på samme MEB platform og sannsynligvis får identiske specs. Men når man ser på div spionbilder og bilder av kamuflerte prototyper, så ser de nesten identiske. Blir kanskje bare enkelte styling-detaljer som blir forskjellig?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 07. juli 2020, klokken 09:20
Blir kanskje bare enkelte styling-detaljer som blir forskjellig?
Blir vel litt forskjellig karosseriform og. Denne ser jo ut til å bli en sportback variant (særdeles uheldig på en så kort bil) Kommer kanskje som begge deler den og etter hvert.

Tror ikke disse bilene blir så like som f.eks trillingene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2020, klokken 09:24
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 07. juli 2020, klokken 09:20
Blir kanskje bare enkelte styling-detaljer som blir forskjellig?
Blir vel litt forskjellig karosseriform og. Denne ser jo ut til å bli en sportback variant (særdeles uheldig på en så kort bil) Kommer kanskje som begge deler den og etter hvert.

Tror ikke disse bilene blir så like som f.eks trillingene.

Nei, ikke så like. Kanskje mer som ID.3 og Seat el-born som også deler MEB-platformen. Synes de nesten ser mer like ut enn ID.3 og el-born, men vi får sikkert noen sammenlikningbilder når alle blir lansert. Virker som de absolutt blir mer like enn det PSA bilene på felles platform (208, 2008, Mokka, DS3, Corsa-e).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

daktari

#103
Jeg håper at Skoda og VW beholder en mer praktisk karosseriform for den vanlige ID og Enyaq vs vanlig Q4. Tipper nærmest alt av karosseriplater er forskjellig.

Ser at Audi nå har lansert en Q4 sportback også... for en upraktisk trend.
https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53679
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 07. juli 2020, klokken 21:47

Ser at Audi nå har lansert en Q4 sportback også... for en upraktisk trend.
Ja, spesielt på så små biler. Greit nok med etron 55 eller lignende, men på så små biler...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA