Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron Q4

Startet av kodax, lørdag 16. februar 2019, klokken 21:07

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: PF på søndag 18. april 2021, klokken 09:37

Et par av de over som uttaler seg forguder Tesla i den delen av forumet, så ville tatt som du sier en stor klype salt i uttalelsene deres.
Min er en limited (altså en av de første som ble produsert) og noe småtteri har det vært, men ikke opplevd som noe bedre eller verre en andre nye biler jeg har hatt.

Og man skal ihvertfall være forsiktig med å trekke konklusjoner om kvaliteten på en bil ut i fra en fornøyd eiers erfaringer.

Personlig er jeg ganske merkeagnostisk, og det er jo typisk at en Audieier er den som drar inn Tesla i diskusjonen. Tesla er absolutt ikke feilfrie biler, om det er mere eller værre feil enn på etron synes jeg er irrelevant ang Q4.

Men det er ganske åpenbart at etron har hatt sine utfordringer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: Brisken på søndag 18. april 2021, klokken 00:10
Jeg tror en skal være veldig forsiktig, rentav la være, å trekke konklusjoner på en bilmodells evt kvalitetsproblem utifra internettforum. Til det er datagrunnlaget altfor tynt og urvalget en finner på forum minst sagt skeivt.

+1

Meldte meg tidlig ut av gruppen Tesla Owners Club Norway på Facebook etter endeløse historier om feil og problemer, ønsker om å heve kjøp osv, som var langt fra min virkelighet. I tillegg ble jeg oppmerksom på en rekke feil og problemer som jeg aldri ville opplevd som feil og problemer hvis ingen hadde fortalt meg at det var det. Jeg var likte bilen som den var, jeg! Hadde et par små problemer som ble tatt direkte med verkstedet på vanlig måte. Det er vanlig med alle biler. Og masse rariteter med software, det var forventet og nærmest ønsket.

Klok av skade meldte jeg meg ut av e-tron quattro gruppa omtrent da leveransene startet. Jeg har ila. to år og 60k km. ikke hatt noen problemer eller feil. Bortsett fra mindre software bugs, ting som går på kartdata og app stabilitet, spesielt i begynnelsen. Ingen jeg kjenner som eier e-tron 55 har heller hatt feil som har krevd uplanlagte verkstedbesøk. Men det er klart, det er ikke «særlig premium» når alle DAB kanalene midt i påsken plutselig viste logoen til Radio Tromsø.  8) #i-landsproblemer

Problemet med internettforum generelt, og for avanserte og kostbare forbrukergjenstander som bil spesielt, er at de få som har problemer, eller har et problematisk forhold til gjenstanden, produsent, forhandler eller til og med til seg selv, får uforholdsmessig mye oppmerksomhet. Og det blir litt som når du lager saft, jo mer bær du putter oppi pressa- jo mer saft får du. Saften representerer her problemene. I tillegg kommer de rene trollene. Og de som ikke engang eier bilen, men som uttaler seg mye. De finnes også i dette forumet.

Hos alle bilmerker vil man finne en prosentandel som er mindre fornøyd og noen få som er direkte misfornøyd. Noen av disse igjen, ønsker gjerne å fortelle om det. For populære bilmerker som Volkswagen, Tesla og nå e-tron, som nærmer seg 20.000 solgte biler på kort tid, blir disse få ganske mange. Det er også mange som føler at «sitt» merke er truet av biler som på kort tid blir populære. Eller biler som bare er bra, og har behov for å sverte disse. Noen er også ubevisst misunnelige, og prøver å finne feil med ting de ikke selv har råd til. Noen er bare mot det etablerte. Noen har næringsinteresser. Osv.

e-tron Q4 er et kjempetrygt valg. Det er også Tesla anno 2021, ID.3, ID.4, XC40 og de fleste andre populære bilene på markedet. Til og med Polestar, med Volvo i ryggen og ferdig med barnesykdommene. Men er man av typen som leter etter feil, ukritisk tråler Facebook forum og fokuserer på det negative, er det en mulighet for at man aldri blir fornøyd. Og forventer man at det skal være færre feil med en dyrere og mer teknisk avansert bil, og friker ut dersom man får et varsel eller en feilmelding man ikke forstår, er sjansene for at man blir skuffet definitivt tilstede.

Sjansen for å bli fornøyd tror jeg er størst hvis man kjøper den bilen som best dekker sitt behov innenfor sitt budsjett. Q4 fremstår som et knallkjøp i sin klasse. Den kunne gjerne hatt fysiske knapper på rattet og en volumknapp i midtkonsollen, men har ingen åpenbare mangler i mine øyne. Her er alt fra gode lys til delingsnett m. to posisjoner og takrails på plass. I tillegg til lekkert i interiør og eksteriør, lavt støynivå, god komfort og kjøreegenskaper.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

1317142119

Hva angår forum, så må ikke et eierforum være negativt. Jeg har hengt på i3-gruppen på Facebook så lenge jeg har hatt i3 og maken til flott sted å være skal du lete lenge etter. Selvfølgelig dukker det opp en og annen som har problemer med et tårnlager eller noen rustne bremseskiver fra tid til annen, og man er heller ikke fri for de idiotiske spørsmålene folk kunne funnet ut av selv ved å lufte hjernen i frisk luft i 10 minutter og tenkt seg om. Men selv med de forutsetningene, er det i all hovedsak positivitet i den gruppen - også i svarene til de få innleggene som angår feil.

Når det er sagt: det har skjedd noe med den gjennomsnittlige bilkjøperen, dersom man nå forventer å få en bil full av feil bare fordi den er ny på markedet. Dette er noe som ikke har vært vanlig siden 90-tallet på europeiske biler, så her går vi åpenbart baklengs inn i fremtiden.

Når jeg kjøper en ny bil, så forventer jeg at den er feilfri fra dag 1. Det er _hele_ poenget med å kjøpe en ny i stedet for en brukt bil. Det spiller ingen rolle om merkeverkstedet er verdens hyggeligste folk, hvis jeg må kaste bort tid på å irritere meg over bil med feil.

Electric cars in Norway

#318
1317142119  :+1: ser den men min påstand er at det er ikke mulig å få en feilfri elbil fra dag 1. (heller ikke fossilbiler)

Det som er spesielt med EV er at det fortsatt helt ny teknologi.. Det må testes og prøves ut på "morgenfuglene". Men jeg skulle ønske det var slik du skrev under.

Kopi:

"Når jeg kjøper en ny bil, så forventer jeg at den er feilfri fra dag 1. Det er _hele_ poenget med å kjøpe en ny i stedet for en brukt bil. Det spiller ingen rolle om merkeverkstedet er verdens hyggeligste folk, hvis jeg må kaste bort tid på å irritere meg over bil med feil."

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: elektro på søndag 18. april 2021, klokken 10:22
Sitat fra: Brisken på søndag 18. april 2021, klokken 00:10
Jeg tror en skal være veldig forsiktig, rentav la være, å trekke konklusjoner på en bilmodells evt kvalitetsproblem utifra internettforum. Til det er datagrunnlaget altfor tynt og urvalget en finner på forum minst sagt skeivt.

+1

...
Problemet med internettforum generelt, og for avanserte og kostbare forbrukergjenstander som bil spesielt, er at de få som har problemer, eller har et problematisk forhold til gjenstanden, produsent, forhandler eller til og med til seg selv, får uforholdsmessig mye oppmerksomhet. Og det blir litt som når du lager saft, jo mer bær du putter oppi pressa- jo mer saft får du. Saften representerer her problemene. I tillegg kommer de rene trollene. Og de som ikke engang eier bilen, men som uttaler seg mye. De finnes også i dette forumet.

Hos alle bilmerker vil man finne en prosentandel som er mindre fornøyd og noen få som er direkte misfornøyd. Noen av disse igjen, ønsker gjerne å fortelle om det. For populære bilmerker som Volkswagen, Tesla og nå e-tron, som nærmer seg 20.000 solgte biler på kort tid, blir disse få ganske mange. Det er også mange som føler at «sitt» merke er truet av biler som på kort tid blir populære. Eller biler som bare er bra, og har behov for å sverte disse. Noen er også ubevisst misunnelige, og prøver å finne feil med ting de ikke selv har råd til. Noen er bare mot det etablerte. Noen har næringsinteresser. Osv.

e-tron Q4 er et kjempetrygt valg. Det er også Tesla anno 2021, ID.3, ID.4, XC40 og de fleste andre populære bilene på markedet. Til og med Polestar, med Volvo i ryggen og ferdig med barnesykdommene. Men er man av typen som leter etter feil, ukritisk tråler Facebook forum og fokuserer på det negative, er det en mulighet for at man aldri blir fornøyd. Og forventer man at det skal være færre feil med en dyrere og mer teknisk avansert bil, og friker ut dersom man får et varsel eller en feilmelding man ikke forstår, er sjansene for at man blir skuffet definitivt tilstede.
...

Så bra skrevet :+1:

Det er alle "fanboys" og nettroll som absolutt må rakke ned på andre utenfor sin "merkereligion" som gjør at jeg som "merkeagnostiker" av og til må ta en pause fra sosiale medier og elbilforum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA