Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-tron Q4

Startet av kodax, lørdag 16. februar 2019, klokken 21:07

« forrige - neste »

No-name

Uenig. Synes det er altfor mange praktiske og snusfornuftige bilmodeller. Ønsker å se at noen satser på design framfor lasteevne, hengerfestevekt og kubikkmeter med plass inni. Selvfølgelig, det er behov for sånne biler og,  men ikke bare.

daktari

Kombi-kupé gir hvertfall bedre aerodynamikk. Det er jo viktig nok for elbiler.

Kombi er jo også synonymt med første Audi 100 Avant som jo på mange måter er en klassiker, nå for lenge siden utvannet med stasjonsvogner. ur-quattro er jo også kombi. https://www.tv2.no/a/9797287/

Jeg tenker mer på vanlig Q4 Avant eller hva vi skal kalle den vs Sportback.
Det er ok at Audi er mindre praktisk enn Skoda - man betaler ekstra for å få litt mindre = tegn på stor velstand.. Men det hadde vært fint hvis Audi ikke lagde Q4 Avant med stygge designelementer, for å oppnå dette upraktiske. Slik ser hekken ut på Q4 Avant med for høye og brede hofter, og for slak bakrute - det blir uharmonisk.

Q4 sportback er i mine øyne mer vellykket designmessig utfra concept- og spionbilder - dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

alda

Lite mer info från en svensk sida:

- Samma plattform som ID3, ID4 och Enyaq
- Kommer oxå som sportback 2021
- Både bak- og 4-hjulstrekk
- 500 km räckvidd med bakhjulstrekk, 450 med 4-hjuls
- Hengerfeste 2 ton
- Trumbromsar bak (!)

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20200707/audi-q4-sportback-e-tron-far-306-hastar/?puk=78d9f7be42b18349b4c90517dc4fd3b202843d74&fbclid=IwAR3nzi-D05elC1ZNhCojLdXUn27aTxqxButQnmfSmgFs7wWks0ol5UtYKs8
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Chimp

Enlighten me, hva er forskjellen på trommelbremser og vanlige (hydrauliske?) bremser?

daktari

Sitat fra: Chimp på onsdag 08. juli 2020, klokken 12:21
Enlighten me, hva er forskjellen på trommelbremser og vanlige (hydrauliske?) bremser?
De er nok (elektro)hydrauliske trommelbremsene også. Klossene bremser mot innsiden i en trommel; lukket system med de fordelene det gir mtp. rust men ulempe mtp. kjøling sammenlignet med en skivebrems.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

alda

Sitat fra: daktari på onsdag 08. juli 2020, klokken 12:36
Sitat fra: Chimp på onsdag 08. juli 2020, klokken 12:21
Enlighten me, hva er forskjellen på trommelbremser og vanlige (hydrauliske?) bremser?
De er nok (elektro)hydrauliske trommelbremsene også. Klossene bremser mot innsiden i en trommel; lukket system med de fordelene det gir mtp. rust men ulempe mtp. kjøling sammenlignet med en skivebrems.
Det estetiska oxå, mister ju möjligheten att visa fram en lackerad caliper, som ju kan se kult ut.... här blir det väl mer eller mindre heltäckande hjulsider som det ser ut...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Amatøren

Sitat fra: daktari på onsdag 08. juli 2020, klokken 12:36
... men ulempe mtp. kjøling sammenlignet med en skivebrems.

Nå er vel ikke det samme problem med varme på elbiler som fossilbiler da mye bremsing er ved regenerering.

Håper den kraftige regenereringen som er på e-tron 50 og e-tron 55 kommer på Q4 e-tron SUV/sportsback.

Videre så krysser jeg fingrene for luftfjæring så den kan heves. 🤞
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

e-Stig

#112
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2020, klokken 21:59
Sitat fra: daktari på tirsdag 07. juli 2020, klokken 21:47

Ser at Audi nå har lansert en Q4 sportback også... for en upraktisk trend.
Ja, spesielt på så små biler. Greit nok med etron 55 eller lignende, men på så små biler...

Vel, A3 Sportback har har klart seg bra i flere tiår, og den er MYE mindre (les: Golf-størrelse). Q4 e-tron har samme lengde som A5 Sportback som etter min mening er en av de peneste bilene fra Audi. Selv om SUV og mini-SUV er populære her til lands er det mange som venter på både sedaner og ikke minst stasjonsvogner til fornuftige priser. Syns Q4 Sportback er et stort skritt i riktig retning! Husk den skal konkurrere med blant annet Polestar 2 som kineserne kaller fastback.

https://www.elbil24.no/nyheter/hort-om-audi-q4-e-tron-sportback/72639395
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Svolar


Hvor er det q4 etron blir diskutert mest? Her eller er det noen grupper på fb?

Jeg er av den oppfatning av at q4 4x4 kommer først med firehjulstrekk av vw og skoda (id4 / enyaq) og all den tid nordmenn helst vil ha 4x4, så blir q4 første mulighet?

oarnoe

Hvilken fabrikk skal Q4 produseres på for biler til Norge? Er det noen som vet? Hvor langt fabrikken har kommet med ombyggingen tror jeg har mye å si for når de forskjellige modellene blir lansert. Men etter å ha lett etter nyheter om Q4 på nettet er det ikke mye nytt å finne.
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

daktari

Spørsmålet er vel om Audi slipper Q4 før GT? Jeg ville trodd motsatt, og neppe samtidig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Svolar

Sitat fra: oarnoe på søndag 06. september 2020, klokken 22:27
Hvilken fabrikk skal Q4 produseres på for biler til Norge? Er det noen som vet? Hvor langt fabrikken har kommet med ombyggingen tror jeg har mye å si for når de forskjellige modellene blir lansert. Men etter å ha lett etter nyheter om Q4 på nettet er det ikke mye nytt å finne.

Jeg tror de er redd for at q4 vil kunne spise av etron salget. Ser på kraft/vekt, rekkevidde, strømforbruk etc, så er etron 50 dårligere. bagasjerommet er noe større. Jeg vil tippe q4 etron må ha en fra pris på ca 580-590k for å gjøre de to versjonene 'vanskelig' å velge mellom

e-Stig

Sitat fra: Svolar på mandag 07. september 2020, klokken 09:31
Sitat fra: oarnoe på søndag 06. september 2020, klokken 22:27
Hvilken fabrikk skal Q4 produseres på for biler til Norge? Er det noen som vet? Hvor langt fabrikken har kommet med ombyggingen tror jeg har mye å si for når de forskjellige modellene blir lansert. Men etter å ha lett etter nyheter om Q4 på nettet er det ikke mye nytt å finne.
Jeg vil tippe q4 etron må ha en fra pris på ca 580-590k for å gjøre de to versjonene 'vanskelig' å velge mellom
Kan ikke tenke meg at Q4 kommer til å starte hundre tusen kroner over etron 50. Ser ikke noe poeng i at Audi skal gjøre det "vanskelig" å velge mellom to av deres egne biler i forskjellig klasse. Hvorfor skulle de det? Tror heller Audi ser mer på konkurrentene. Q4 er på størrelse med Polestar 2 og Mach-e og må derfor godt under en halv million for å konkurrere. Mach-e starter litt over fire hundre tusen. Så et amerikansk nettsted som antydet 45 000 dollar.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

daktari

Det er vel ikke usannsynlig at E50 forsvinner når Q4 kommer? og at E55 får ytterligere litt økt rekkevidde.
Q4 vil sikkert få betegnelser som Q4 45 og 55 med dagens regime, kanskje også en 30?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kanutten

Sitat fra: daktari på mandag 07. september 2020, klokken 12:28
Det er vel ikke usannsynlig at E50 forsvinner når Q4 kommer? og at E55 får ytterligere litt økt rekkevidde.
Q4 vil sikkert få betegnelser som Q4 45 og 55 med dagens regime, kanskje også en 30?

Hvorfor det egentlig? Audis øvrige modeller (A3, A4, A6 etc) leveres jo i et utall varianter mht motor og utstyr, med overlapp i pris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA