Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

pudderjagar

Kan være ein ide å ta litt faktasjekk på prisane. BKK tar betalt for 150kw når da er tilgjengeleg. KJem da 2 bilar på ein 150kw og kvar bare får 75kw så tar de betalt for 75kw for begge bilane.

Betre kan da vel ikkej bli. Og prisen er jo under da konkurentane tilbyr.

Husk at da er utstyret du leiger. Straumprisen er knapt nok eksisterende i budsjettet for ein ladeoperatør.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Joltus

Jo men hastigheten halveres uten at prisen halveres. Er vel det som diskuteres her.....

Arha

Sitat fra: Joltus på tirsdag 28. mai 2019, klokken 20:05
Jo men hastigheten halveres uten at prisen halveres. Er vel det som diskuteres her.....
Men du får allikevel 75 kW for 3 kr minuttet, mens 50 kW koster 2,50.  Ikke ille det?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

pudderjagar

Sitat fra: Joltus på tirsdag 28. mai 2019, klokken 20:05
Jo men hastigheten halveres uten at prisen halveres. Er vel det som diskuteres her.....

Hvis du mener at pris og hastighet skal følge hverandre så skulle 150kw lading koste 2,5*3= 7,50kr. Då vil 75Kw lading koste 7,5/2 = 3,75kr

Fasit er:
50kw = 2,5 kr
75Kw = 3,0 kr
150kw = 3,5 kr

Synest da er heilt på villspor å klage på prisen. Eg skal tipse BKK om at dere ønsker 7,50kr pr minutt for 150 kw!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

turfsurf

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:08
Sitat fra: Joltus på tirsdag 28. mai 2019, klokken 20:05
Jo men hastigheten halveres uten at prisen halveres. Er vel det som diskuteres her.....

Hvis du mener at pris og hastighet skal følge hverandre så skulle 150kw lading koste 2,5*3= 7,50kr. Då vil 75Kw lading koste 7,5/2 = 3,75kr

Fasit er:
50kw = 2,5 kr
75Kw = 3,0 kr
150kw = 3,5 kr

Synest da er heilt på villspor å klage på prisen. Eg skal tipse BKK om at dere ønsker 7,50kr pr minutt for 150 kw!!
Poenget er jo at den som lader på 150kW kabelen ender opp med å betale mere så fort bil nr 2 kobler til. Sånt blir det bråk av. Og ja, 7,50/min for 150kW er jo samme pris som 2,50/min for 50kW så jeg ser ikke helt problemet. Det er ett par hundre kroner for å lade 10-80% på etron. Ikke dyrt i følge mange.

Men hadde man heller priset pr kWh ned til en gitt hastighet for så å bytte til (høy) minuttprising for okkupantene, så hadde man sluppet disse rare prisstrukturene.

Men disse kombinertladerne åpner for mange artige diskusjoner på ladestasjonene...

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

For å forenkle problemet;
Du ankommer, plugger i og forventer at pausen skal vare 30 minutter og koste 100.
Så svinger en ny E-tron inn ved siden av deg. Pausen din økte akkurat til 60 minutter og 200kr.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pudderjagar

FOrtsatt mykje billigare enn 7,50 kr pr minutt som er den reelle prisen hvis du absolutt skal betale utifrå effekt. Så prisargumentet ser eg ikkje i heiletatt.

Med din prismodell så vil du betale 3,50 pr minutt for 150 kw og 1,75 kr pr minutt for 75kw mens 50kw koster 2,50 pr minutt. Lurer på korleis da vil slå ut!!!

Husk at du leier laderen istadenfor å kjøpe strøm. Strømprisen er null og niks for hurtigladeoperatøren.

Minuttprising er nok da einaste som får folk til å stoppe når dei har nok straum. Ein modell med minuttprising over 80% vært vanskeleg sidna ikkje alle bilar komuniserer ladeprosenten til laderen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

turfsurf

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 28. mai 2019, klokken 22:47
Ein modell med minuttprising over 80% vært vanskeleg sidna ikkje alle bilar komuniserer ladeprosenten til laderen.
De trenger da ikke se på %. Trekker man mindre enn f.eks 30kW blir man belastet minuttprising.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joltus

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:08
Sitat fra: Joltus på tirsdag 28. mai 2019, klokken 20:05
Jo men hastigheten halveres uten at prisen halveres. Er vel det som diskuteres her.....

Hvis du mener at pris og hastighet skal følge hverandre så skulle 150kw lading koste 2,5*3= 7,50kr. Då vil 75Kw lading koste 7,5/2 = 3,75kr

Fasit er:
50kw = 2,5 kr
75Kw = 3,0 kr
150kw = 3,5 kr

Synest da er heilt på villspor å klage på prisen. Eg skal tipse BKK om at dere ønsker 7,50kr pr minutt for 150 kw!!
Slapp nå litt av....

Eg har ikke sagt at eg ønsker noe som helst. Men den tullingen som står der og lader på 150 når neste mann kobler til kommer til å klikke på dette.

Har du møtt elbilister før?

Rollep

#69
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:08
Eg skal tipse BKK om at dere ønsker 7,50kr pr minutt for 150 kw!!

Tips dem heller om at vi ønsker 150 kw på hver lader uavhengig av hvor mange biler som er koblet til.
BKK er jo selv nettleverandør og burde ikke ha noen problemer med å få til nok kapasitet.
Og "straumen" i seg selv er jo ifølge deg gratis så det er jo ikke problemet :D

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

elbil-1

2,- pr. kilowatt er en bedre ordning!

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

xyzzy

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 29. mai 2019, klokken 10:58
2,- pr. kilowatt er en bedre ordning!

Gitt prisen for nettleie og effekt er dette urealistisk lavt (dessverre) - men en stor ulempe med denne typen prisen er at folk lader for lenge.

turfsurf

#73
Sitat fra: xyzzy på torsdag 30. mai 2019, klokken 16:57

Gitt prisen for nettleie og effekt er dette urealistisk lavt (dessverre) - men en stor ulempe med denne typen prisen er at folk lader for lenge.
Man kan ha kWh prising ned til en viss utnyttelse av tilgjengelig effekt, så kan man prise dyrt pr minutt under dette. Det vil forhindre kaldt-batteri lading og full-lading, og i3 på 150kW lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

Sitat fra: xyzzy på torsdag 30. mai 2019, klokken 16:57
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 29. mai 2019, klokken 10:58
2,- pr. kilowatt er en bedre ordning!

Gitt prisen for nettleie og effekt er dette urealistisk lavt (dessverre)
Tja, er det egentlig det? Både nettleie og effektavgift går vel også til BKK?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA