Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

Lars_F

Da har vi satt i drift ny ladestasjon ved Gullgruven senter utenfor Bergen. Her er det 3x 50 kW ladere og 2x 150 kW ladere. De nye 150 kW laderne kan lade to biler samtidig (CHAdeMO+CCS eller 2x CCS) og du får da eventuelt ca. 75/75 kW eller 150 kW om du er alene  :+1:
Jobber med hurtiglading i Eviny

jkirkebo

Sitat fra: Lars_F på fredag 24. mai 2019, klokken 15:43
Da har vi satt i drift ny ladestasjon ved Gullgruven senter utenfor Bergen. Her er det 3x 50 kW ladere og 2x 150 kW ladere. De nye 150 kW laderne kan lade to biler samtidig (CHAdeMO+CCS eller 2x CCS) og du får da eventuelt ca. 75/75 kW eller 150 kW om du er alene  :+1:

Fungerer disse slik at om bil nr. 1 står og lader på 150kW så vil den droppe ned til 75kW om bil nr. 2 kobler seg på? I så fall ser jeg et potensiale for en del konflikter fremover...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. mai 2019, klokken 15:53
Fungerer disse slik at om bil nr. 1 står og lader på 150kW så vil den droppe ned til 75kW om bil nr. 2 kobler seg på? I så fall ser jeg et potensiale for en del konflikter fremover...
Her bør det klar og tydelig informasjon til, ser for meg at det blir mange misforståelser og diskusjoner her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joltus

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. mai 2019, klokken 15:53
Sitat fra: Lars_F på fredag 24. mai 2019, klokken 15:43
Da har vi satt i drift ny ladestasjon ved Gullgruven senter utenfor Bergen. Her er det 3x 50 kW ladere og 2x 150 kW ladere. De nye 150 kW laderne kan lade to biler samtidig (CHAdeMO+CCS eller 2x CCS) og du får da eventuelt ca. 75/75 kW eller 150 kW om du er alene  :+1:

Fungerer disse slik at om bil nr. 1 står og lader på 150kW så vil den droppe ned til 75kW om bil nr. 2 kobler seg på? I så fall ser jeg et potensiale for en del konflikter fremover...
Det er jo akkurat det han sier? Hvordan skulle ellers delingen fungert? Må plugges i nøyaktig samtidig for å få 75 75?

Meldola

Sitat fra: Joltus på mandag 27. mai 2019, klokken 12:03
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. mai 2019, klokken 15:53
Sitat fra: Lars_F på fredag 24. mai 2019, klokken 15:43
Da har vi satt i drift ny ladestasjon ved Gullgruven senter utenfor Bergen. Her er det 3x 50 kW ladere og 2x 150 kW ladere. De nye 150 kW laderne kan lade to biler samtidig (CHAdeMO+CCS eller 2x CCS) og du får da eventuelt ca. 75/75 kW eller 150 kW om du er alene  :+1:

Fungerer disse slik at om bil nr. 1 står og lader på 150kW så vil den droppe ned til 75kW om bil nr. 2 kobler seg på? I så fall ser jeg et potensiale for en del konflikter fremover...
Det er jo akkurat det han sier? Hvordan skulle ellers delingen fungert? Må plugges i nøyaktig samtidig for å få 75 75?
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

goggo

Dette ser jeg da på som 100% positivt fra BBK.

Kan ikke noen i nærområdet med biler som tar mer enn 50KW på CCS stikke innom og teste dette og rapportere tilbake her da, i stedet for å bekymre seg for fremtidige roadrage situasjoner?

Vi elbilister har da ikke blitt så sure/kravstore at vi må finne noe å klage på for enhver pris. Eller har vi??

For de som gidder å logge seg inn i Bilkraft appen så står minuttprisene ved forskjellig ladehastighet der.


mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Orbit

#51
Sjekket med kundeservice. Effekten blir alltid splittet i to (75/75) når to biler er tilkoblet. Prisen justeres automatisk etter hvilken effekt du faktisk får. Merk at det bare er én 150kW-kabel per lader. Prisene er 3,50kr/min for 150kW, 3kr/min for 75kW. Forhåpentligvis går dette seg til av seg selv, men det er noen faktorer i prismodellen som kan vri ut surpompen i de mest gjerrige:

  • Oppsettet krever at (alle) brukere velger kabel med det effekttrinnet som ligger nærmest over hva bilen kan håndtere. Legg til den dynamiske biten her med kalde batterier, så er det nok mange 75+ kW-biler som egentlig bør sikte seg inn på en 50kW lader på en kald vinterdag. Forstår den jevne bruker dette?
  • En bil som faktisk kan utnytte 150kW, vil gå fra en strømpris på 1,40kr/kWh til 2,40kr/kWh (+70%) dersom noen andre kobler seg til samme lader. Får vi kreative parkeringer for å sikre seg laderen alene?
  • Biler med 60+ kW ladehastighet (f.eks. Ioniq/Niro etc) vil få lavere strømpris ved å koble seg til en 75kW kabel (på en delt lader), enn en 50kW lader. Kombinert med punktet over kan det bli  noe gnisninger når en bruker kommer best ut dersom bilene fordeles ut på flest mulig ladere, mens andre tjener på det motsatte.
  • Tesla har jo lenge hatt A/B-ladere, men går nå bort fra det. Jeg vil tippe at det delvis har vært pga at selv dette relativt enkle oppsettet har vært vanskelig å kommunisere ut til den jevne brukermassen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Joltus på mandag 27. mai 2019, klokken 12:03
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. mai 2019, klokken 15:53
Sitat fra: Lars_F på fredag 24. mai 2019, klokken 15:43
Da har vi satt i drift ny ladestasjon ved Gullgruven senter utenfor Bergen. Her er det 3x 50 kW ladere og 2x 150 kW ladere. De nye 150 kW laderne kan lade to biler samtidig (CHAdeMO+CCS eller 2x CCS) og du får da eventuelt ca. 75/75 kW eller 150 kW om du er alene  :+1:

Fungerer disse slik at om bil nr. 1 står og lader på 150kW så vil den droppe ned til 75kW om bil nr. 2 kobler seg på? I så fall ser jeg et potensiale for en del konflikter fremover...
Det er jo akkurat det han sier? Hvordan skulle ellers delingen fungert? Må plugges i nøyaktig samtidig for å få 75 75?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Orbit på mandag 27. mai 2019, klokken 13:13
  • En bil som faktisk kan utnytte 150kW, vil gå fra en strømpris på 1,40kr/kWh til 2,40kr/kWh (+70%) dersom noen andre kobler seg til samme lader. Får vi kreative parkeringer for å sikre seg laderen alene?
Det er jo enkelte som gjør det i dag for å sikre seg A/B stolpe hos Tesla, på tross av null forskjell i pris og marginalt effekttap. En litt egoistisk person vil naturligvis parkere slik at andre ikke kan koble til når det sikrer dobbel ladehastighet for margial ekstrakost.
La oss si det ankommer en kar med E-Tron. Vedkommende plugger i og får 150kW. Planlagt halvtime pause for å fylle godt opp. Pris 105kr. Så kommer E-Tron nr 2. Pausen må øke til en time, prisen spretter opp til 180,-. På tross av at man var først til laderen og sånn sett først i køen. Jeg kan garantere at vi vil se mye «feilparkering».
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. mai 2019, klokken 15:14

La oss si det ankommer en kar med E-Tron. Vedkommende plugger i og får 150kW. Planlagt halvtime pause for å fylle godt opp. Pris 105kr. Så kommer E-Tron nr 2. Pausen må øke til en time, prisen spretter opp til 180,-. På tross av at man var først til laderen og sånn sett først i køen. Jeg kan garantere at vi vil se mye «feilparkering».
Skjønner ikke hvordan de tenker prisingen. Det burde priset lineært med utnyttet effekt. F.eks 2,50/min opp til 50kW, 5/minutt 50-100kW, 7,50/minutt 100-150kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joltus

Ja det var for liten forskjell. Her kommer folk til å være folk. Idioter altså....

daktari

Økt pris tid/volum mener dere vel? Første 15 min 2,5,- neste 3,5,-/min. TeslaBjørn sin nye video viser at han lader en E-tron 4-100% på noen og førti minutter. Rett rundt 30 min til 80%.
På en 150 kW lader bør man få tillegg i prisen for å ta imot lav hastighet. Ingenting er så kjipt å sende en X på Chademoafapter som opptar en av Circle Ks 150 kW...
Men ladeoperatøren er jo mest opptatt av cash/strøm dvs tjene mest på sakte muligst lading ,og vil gjerne ofre raske ladere for trege vil jeg tro.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. mai 2019, klokken 08:23
Økt pris tid/volum mener dere vel? Første 15 min 2,5,- neste 3,5,-/min. TeslaBjørn sin nye video viser at han lader en E-tron 4-100% på noen og førti minutter. Rett rundt 30 min til 80%.
Problemet er jo at en etron må betale mere hvis en med lav effekt kommer og kobler seg på delt lader. Da hjelper det jo ikke å øke prisen hvis man står der lengre, da blir det jo enda dyrere. Prinsippet bør vel være at det ikke skal være noen vesentlig prisforskjell om en kommer og kobler seg på delt lader eller ikke, bare at det går ut over ladetiden. Egentlig så hadde kWh prising vært bedre, helt til man kom under en viss ladehastighet, la oss si 70% av laderens kapasitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ok67

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. mai 2019, klokken 08:44Egentlig så hadde kWh prising vært bedre, helt til man kom under en viss ladehastighet, la oss si 70% av laderens kapasitet.
Alternativt ta betalt for teoretisk maks effekt levert frå ladaren. Er du åleine betaler du for 150 kW, er du to betaler du for 75 kW, sjølv om bilen berre kan utnytte  50 kW. Då kan det etterkvart bli kostbart å stå å lade dei siste %'ane til 100 %
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

turfsurf

Sitat fra: ok67 på tirsdag 28. mai 2019, klokken 08:51

Alternativt ta betalt for teoretisk maks effekt levert frå ladaren. Er du åleine betaler du for 150 kW, er du to betaler du for 75 kW, sjølv om bilen berre kan utnytte  50 kW.
Ja, det er omtrent det samme som jeg skriver i svar #54.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA