Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner

Startet av laffi, lørdag 09. februar 2019, klokken 15:29

« forrige - neste »

laffi

Hei, og beklager om dette er dekket et annet sted, men jeg fant det ikke. Jeg bor i et borettslag som har installert ladestasjoner (merke Schneider EVlink - om det betyr noe) Vurderer Zoe og var innom Motorforum idag for å forhøre meg litt. De mente at alt jeg trengte for å lade hjemme var en hyttelader med Chuko, samt en overgang mellom Chuko og type2 inntaket i ladeboksen. Eneste ulempe skulle være at det kun vil gi 10A lading. Stemmer dette. Det høres jo ganske overkommelig ut å ha en hyttelader stående permanent i garasjen, og dermed kunne lade på vanlig vis.

Orbit

#1
Dersom fellesgarasjen er tilkoblet TN-nett, kan du koble deg rett på ladestasjonen med type-2 kabel. Du må normalt sjekke sikringsskapet for å finne ut dette. Men dersom du allerede vet at det er mulig å lade med 11kW eller over på ladestasjonene, er det uansett TN.

Er det IT-nett, må du inn med egen transformator, eller bruke overgang fra type-2 til Schuko  + hyttelader/ladebøtte slik selger sier. Det siste er nok litt utenfor regelverket for bruk til regelmessig lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Er noen ulemper med overgang fra type 2 til Schuko:
- maks 10A
- ikke helt innefor regelverk?
- last balansert anlegg kan bli 'forvirret'

Men, det skal fungere. Bedre løsning om trafo har type 2 inn.

Eller om trafo plasseres foran alle ladepunkt. Men, siste alternativ blir gjerne kostbart.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

laffi

Takk for svar. Altså det funker fint, men selger glemte å informere om at det ikke er lovlig som permanent løsning? Noen som vet hva som gjør at det ikke er innenfor regelverket som permanent løsning? Er det Chuko-involveringen, eller er det kanskje "skjøteledning-problematikk" i og med at det kreves to kabler?

HCO

@laffi, har du sjekket om det er TN-nett i fellesgarasjen? Om det ikke er enkelt å finne ut, ville jeg rett og slett prøvekjørt en Zoe og forsøkt å lade. Ofte må man inn med mer kapasitet for å sette opp fellesanlegg, og da er det gjerne TN som kommer inn.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

laffi

Takk for tips HCO - det kan prøves ut.  :+1: Det er endel el-biler i borettslaget, men foreløpig ingen Zoe, så jeg "frykter" at det er IT-nett. Om det er IT-nett, så forstår jeg det slik at hyttelader/overgang-løsningen dessverre ikke er en løsning allikevel. Det var veldig synd, for det hadde faktisk gjort Zoe mye mer tilgjengelig for en ganske stor gruppe som kanskje ikke vurderer bilen grunnet "sær" ladeløsning.

HCO

Jeg er veldig fornøyd med Zoe (vi har 2 stk), men som du peker på er det nødvendig å ha en hensiktsmessig ladeløsning hjemme - enten ved at det allerede er TN-nett eller at man kan montere sin egen trafo.

Nofuel.no (Kontroll Elektro) er vel kanskje de mest erfarne i Norge med hensyn til lading av Zoe. De har vurdert å lage en slags ladekabel med trafo, altså Type2 hun-plugg i ene enden, trafo på midten og Type2 han-plugg i andre enden. Men jeg vet ikke hvordan det gikk med det prosjektet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

laffi

Nemlig. Det var også mitt (andre) håp. Denne 41-kilos snertne boksen: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transportabel-ladeboks-zoe#product . Ganske dyr, men - Kan den fungere som en permanent løsning / vil den være "innafor" regelmessig?

HCO

Denne løsningen krever blå industrikontakt, så du er ikke noe lenger i forhold til å lade på et fellesanlegg basert på Type2.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

laffi

Uffda. M.a.o. Ingen kompabilitet mellom Zoe og fellesanlegg. Det er kjempeleit. :( Likte Zoe godt, men da får det bli Leaf eller noe.

HCO

Anbefaler å sjekke om det er TN-nett før du avskriver Zoe. Jeg kjøpte nettopp en brukt ladeboks med trafo av en hyggelig dame på Skullerud. Der hadde de nettopp fått nytt lastbalansert fellesanlegg, hvor hun kunne lade Zoe uten problemer.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

laffi

Takk for bidrag og informasjon HCO. Skal absolutt sjekke om det er TN-nett. Mistenker som sagt dessverre at det ikke er det, og håpet om quick-fix-ladeløsning på IT-nett har dessverre svunnet hen. Ikke gitt opp håpet helt, men forstår at det avhenger av TN-nett, og gyver løs med litt mindre tiltro til at det lar seg ordne - dessverre.

jkirkebo

#12
Sitat fra: HCO på lørdag 09. februar 2019, klokken 22:54
Anbefaler å sjekke om det er TN-nett før du avskriver Zoe. Jeg kjøpte nettopp en brukt ladeboks med trafo av en hyggelig dame på Skullerud. Der hadde de nettopp fått nytt lastbalansert fellesanlegg, hvor hun kunne lade Zoe uten problemer.

Ja, er det satt inn trafo for TN-nett så går det fint med Zoe, men det er vel ikke så sannsynlig at man har installer dette kun for å tekkes evt. Zoe-eiere. Så mange andre grunner er det egentlig ikke for å montere trafo da de fleste biler kan lade på 32A 1-fase på IT-nett og 7,4kW holder for de aller, aller fleste. De bilene som kun kan lade på 16A 1-fase har som regel så små batterier at de uansett blir fulladet over natten på 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laffi

Var nede og undersøkte, og IT 230V lyste meg dessverre rett i ansiktet på utsiden av strøm-tavlen. Har ikke lyst til å ha en permanent ladeløsning som ikke er "innafor" regelmessig. Det var kjedelig. Tenkte og bruke opptil ca 130000 på ny elbil, og syntes Zoe virket klart mest attraktiv av el-bruktbilene i forholdet alder/pris.  Soul og Golf blir veldig mye dyrere. Leaf også endel dyrere, samt en jungel av import-modeller. Hmm.

TB

Zoe virker å være en praktisk småbil, med en attraktiv pris.

Renault er ikke noe status merke, kombinert med krav om TN nett for lading gjør ikke at det blir lange ventelister for Zoe.

Med tanke på flere borrettslag installerer type 2 ladestasjoner bør det være et marked for trafo med type 2 inn, som da kan benyttes på Zoe. Om PWM signal går direkte til bilen bør også lastbalansert anlegg fungere for Zoe?

Her kan de som kjenner prinsippet mer inngående gi svar om det kan løses, eller ikke.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA