Elbilforum.no

Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: laffi på lørdag 09. februar 2019, klokken 15:29

Tittel: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: laffilørdag 09. februar 2019, klokken 15:29
Hei, og beklager om dette er dekket et annet sted, men jeg fant det ikke. Jeg bor i et borettslag som har installert ladestasjoner (merke Schneider EVlink - om det betyr noe) Vurderer Zoe og var innom Motorforum idag for å forhøre meg litt. De mente at alt jeg trengte for å lade hjemme var en hyttelader med Chuko, samt en overgang mellom Chuko og type2 inntaket i ladeboksen. Eneste ulempe skulle være at det kun vil gi 10A lading. Stemmer dette. Det høres jo ganske overkommelig ut å ha en hyttelader stående permanent i garasjen, og dermed kunne lade på vanlig vis.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: Orbitlørdag 09. februar 2019, klokken 16:10
Dersom fellesgarasjen er tilkoblet TN-nett, kan du koble deg rett på ladestasjonen med type-2 kabel. Du må normalt sjekke sikringsskapet for å finne ut dette. Men dersom du allerede vet at det er mulig å lade med 11kW eller over på ladestasjonene, er det uansett TN.

Er det IT-nett, må du inn med egen transformator, eller bruke overgang fra type-2 til Schuko  + hyttelader/ladebøtte slik selger sier. Det siste er nok litt utenfor regelverket for bruk til regelmessig lading.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: TBlørdag 09. februar 2019, klokken 16:50
Er noen ulemper med overgang fra type 2 til Schuko:
- maks 10A
- ikke helt innefor regelverk?
- last balansert anlegg kan bli 'forvirret'

Men, det skal fungere. Bedre løsning om trafo har type 2 inn.

Eller om trafo plasseres foran alle ladepunkt. Men, siste alternativ blir gjerne kostbart.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: laffilørdag 09. februar 2019, klokken 16:55
Takk for svar. Altså det funker fint, men selger glemte å informere om at det ikke er lovlig som permanent løsning? Noen som vet hva som gjør at det ikke er innenfor regelverket som permanent løsning? Er det Chuko-involveringen, eller er det kanskje "skjøteledning-problematikk" i og med at det kreves to kabler?
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: HCOlørdag 09. februar 2019, klokken 17:00
@laffi, har du sjekket om det er TN-nett i fellesgarasjen? Om det ikke er enkelt å finne ut, ville jeg rett og slett prøvekjørt en Zoe og forsøkt å lade. Ofte må man inn med mer kapasitet for å sette opp fellesanlegg, og da er det gjerne TN som kommer inn.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: laffilørdag 09. februar 2019, klokken 17:25
Takk for tips HCO - det kan prøves ut.  :+1: Det er endel el-biler i borettslaget, men foreløpig ingen Zoe, så jeg "frykter" at det er IT-nett. Om det er IT-nett, så forstår jeg det slik at hyttelader/overgang-løsningen dessverre ikke er en løsning allikevel. Det var veldig synd, for det hadde faktisk gjort Zoe mye mer tilgjengelig for en ganske stor gruppe som kanskje ikke vurderer bilen grunnet "sær" ladeløsning.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: HCOlørdag 09. februar 2019, klokken 18:22
Jeg er veldig fornøyd med Zoe (vi har 2 stk), men som du peker på er det nødvendig å ha en hensiktsmessig ladeløsning hjemme - enten ved at det allerede er TN-nett eller at man kan montere sin egen trafo.

Nofuel.no (Kontroll Elektro) er vel kanskje de mest erfarne i Norge med hensyn til lading av Zoe. De har vurdert å lage en slags ladekabel med trafo, altså Type2 hun-plugg i ene enden, trafo på midten og Type2 han-plugg i andre enden. Men jeg vet ikke hvordan det gikk med det prosjektet.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: laffilørdag 09. februar 2019, klokken 20:40
Nemlig. Det var også mitt (andre) håp. Denne 41-kilos snertne boksen: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transportabel-ladeboks-zoe#product . Ganske dyr, men - Kan den fungere som en permanent løsning / vil den være "innafor" regelmessig?
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: HCOlørdag 09. februar 2019, klokken 22:38
Denne løsningen krever blå industrikontakt, så du er ikke noe lenger i forhold til å lade på et fellesanlegg basert på Type2.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: laffilørdag 09. februar 2019, klokken 22:43
Uffda. M.a.o. Ingen kompabilitet mellom Zoe og fellesanlegg. Det er kjempeleit. :( Likte Zoe godt, men da får det bli Leaf eller noe.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: HCOlørdag 09. februar 2019, klokken 22:54
Anbefaler å sjekke om det er TN-nett før du avskriver Zoe. Jeg kjøpte nettopp en brukt ladeboks med trafo av en hyggelig dame på Skullerud. Der hadde de nettopp fått nytt lastbalansert fellesanlegg, hvor hun kunne lade Zoe uten problemer.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: laffilørdag 09. februar 2019, klokken 23:09
Takk for bidrag og informasjon HCO. Skal absolutt sjekke om det er TN-nett. Mistenker som sagt dessverre at det ikke er det, og håpet om quick-fix-ladeløsning på IT-nett har dessverre svunnet hen. Ikke gitt opp håpet helt, men forstår at det avhenger av TN-nett, og gyver løs med litt mindre tiltro til at det lar seg ordne - dessverre.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: jkirkebolørdag 09. februar 2019, klokken 23:35
Sitat fra: HCO på lørdag 09. februar 2019, klokken 22:54
Anbefaler å sjekke om det er TN-nett før du avskriver Zoe. Jeg kjøpte nettopp en brukt ladeboks med trafo av en hyggelig dame på Skullerud. Der hadde de nettopp fått nytt lastbalansert fellesanlegg, hvor hun kunne lade Zoe uten problemer.

Ja, er det satt inn trafo for TN-nett så går det fint med Zoe, men det er vel ikke så sannsynlig at man har installer dette kun for å tekkes evt. Zoe-eiere. Så mange andre grunner er det egentlig ikke for å montere trafo da de fleste biler kan lade på 32A 1-fase på IT-nett og 7,4kW holder for de aller, aller fleste. De bilene som kun kan lade på 16A 1-fase har som regel så små batterier at de uansett blir fulladet over natten på 16A.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: laffisøndag 10. februar 2019, klokken 14:17
Var nede og undersøkte, og IT 230V lyste meg dessverre rett i ansiktet på utsiden av strøm-tavlen. Har ikke lyst til å ha en permanent ladeløsning som ikke er "innafor" regelmessig. Det var kjedelig. Tenkte og bruke opptil ca 130000 på ny elbil, og syntes Zoe virket klart mest attraktiv av el-bruktbilene i forholdet alder/pris.  Soul og Golf blir veldig mye dyrere. Leaf også endel dyrere, samt en jungel av import-modeller. Hmm.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: TBsøndag 10. februar 2019, klokken 19:15
Zoe virker å være en praktisk småbil, med en attraktiv pris.

Renault er ikke noe status merke, kombinert med krav om TN nett for lading gjør ikke at det blir lange ventelister for Zoe.

Med tanke på flere borrettslag installerer type 2 ladestasjoner bør det være et marked for trafo med type 2 inn, som da kan benyttes på Zoe. Om PWM signal går direkte til bilen bør også lastbalansert anlegg fungere for Zoe?

Her kan de som kjenner prinsippet mer inngående gi svar om det kan løses, eller ikke.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: LarsF0søndag 10. februar 2019, klokken 23:53
Zaptec ladekabel - ZapCharger Portabel

https://zaptec.com/ladekabel/

ZapCharger Portable kan leveres med Type 2 kontakt og/eller Schuko kontakt.

ZapCharger Portable er verdens første bærbare ladekabelen med innebygget elektronisk transformator, som gjør den ekstremt fleksibel og sikker. Utformet som en vanlig ladekabel men med et fullt galvanisk skille, samtidig som den er kompatibel med alle strømnett.
Lad Renault Zoe bilen din sikkert og effektivt overalt med ZapCharger Portable
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: zbkmandag 11. februar 2019, klokken 07:50
Til en ganske brutal pris... Selges denne ennå? Renault avsluttet vel samarbeidet, så vidt jeg har fått med meg.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: jkirkebomandag 11. februar 2019, klokken 11:09
Sitat fra: LarsF0 på søndag 10. februar 2019, klokken 23:53
Zaptec ladekabel - ZapCharger Portabel

https://zaptec.com/ladekabel/

ZapCharger Portable kan leveres med Type 2 kontakt og/eller Schuko kontakt.

Det står ingenting på web-siden om at den kan leveres med type 2 kontakt på tilførselssiden?
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: LarsF0tirsdag 12. februar 2019, klokken 13:08
Brukerdokumentasjon Zaptec ladekabel - ZapCharger Portabel.

https://zaptec.com/downloads/Portable_Multilanguage_ZM000390-8841-2_lowres.pdf

Her viser ma. hvilke tilkoblinger som kan anskaffes til ZapCharger Portabel  og hvilken fleksibilitet denne har.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: laffitirsdag 12. februar 2019, klokken 18:21
Det virker som det absolutt finnes løsninger som kan fungere/fungerer, men er de innenfor regelverket som permanent ladeløsning? Motorforum fulgte opp sitt tilbud på e-post til meg etter besøket i helgen med en telefon. Da jeg sa at det dessverre i ble noe kjøp fordi ladeløsningen (de sa fungerte fint ) ikke var godkjent som permanent ladeløsning sa de "OK, det var leit". Jeg hadde kanskje trodd de ville argumentere litt...
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: TBtirsdag 12. februar 2019, klokken 23:26
Sitat fra: laffi på tirsdag 12. februar 2019, klokken 18:21
Det virker som det absolutt finnes løsninger som kan fungere/fungerer, men er de innenfor regelverket som permanent ladeløsning? Motorforum fulgte opp sitt tilbud på e-post til meg etter besøket i helgen med en telefon. Da jeg sa at det dessverre i ble noe kjøp fordi ladeløsningen (de sa fungerte fint ) ikke var godkjent som permanent ladeløsning sa de "OK, det var leit". Jeg hadde kanskje trodd de ville argumentere litt...

Se innlegg av LarsF0 - ZapCharger Portabel finnes i utgave med type 2 inn, og type 2 ut.
Den må være godkjent. Men, har forstått prisen på denne utgjør en stor del av Zoe... så om det i praksis er aktuelt er dermed eit økonomisk regnestykke.

Hvor "ulovlig" overgang fra type 2 til Schuko, koblet til en trafo / "gul bøtte" / "hytte lader" som igjen kan lade Zoe faktisk er skal jeg ikke uttale meg om.

Renault / Motorforum har hatt mye motgang med Zoe
- først var det leie på batteriet som var upraktisk i Norge (ingen MVA på bil, men det var MVA på leien)
  leie ble avviklet.
- så var det krav om TN nett, der Norge har mest IT.
  det ble levert med hjemmelader i prisen til bilen for å løse dette.
  ble også inngått samarbeid med Zaptec om en lettere trafo, uten mye kobber og jern : ZapCharger Portabel.
  Men, ZapCharger Portabel kabelen ble svært kostbar, og samarbeidet er avslutta?
  Kabel selges forsatt av produsenten Zaptec i følge nettsiden.

Renault Zoe hadde 40 kWh batteri i 2017 - og 22 kW lading AC - dvs forut sin tid, men uheldigvis har det vært flere artikler om skuffede kunder. Trolig en kombinasjon av at elbil er nytt, samt selger kanskje ikke har gitt god og presis informasjon.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: LarsF0onsdag 13. februar 2019, klokken 06:36
Er den løsning skissert nedenfor, innenfor regelverket som permanent ladeløsning?

1) I garasjen er det montert ladekontakt Schnider EVlink (Type 2 kontakt). Denne EVlink er tilkoblet strømforsyning fra et IT-nett.

2) Mellom EVlink kontakten og Renault Zoe, benyttes ZapCharger Portable (den med Type 2 kontakt i begge ender).

Vil dette være en godkjent permanent ladeløsning?
Hvem er det som evt. skal godkjenner en slik ladeløsning?
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: laffionsdag 13. februar 2019, klokken 08:49
Hei LarsF0

Jeg har ikke funnet noen slik kabel (ZapCharger Portable med Type 2 kontakt i begge ender)
Har du noen lenke til hvor den kan kjøpes?

Med en slik løsning vil man slippe overgangskabel mellom Schuko og type 2, og jeg vil da tro at man nærmer seg en fungerende løsning, men godt spurt - hvem er det som godkjenner?
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: TBonsdag 13. februar 2019, klokken 22:32
Sitat fra: laffi på onsdag 13. februar 2019, klokken 08:49
Jeg har ikke funnet noen slik kabel (ZapCharger Portable med Type 2 kontakt i begge ender)
Har du noen lenke til hvor den kan kjøpes?

Med en slik løsning vil man slippe overgangskabel mellom Schuko og type 2, og jeg vil da tro at man nærmer seg en fungerende løsning, men godt spurt - hvem er det som godkjenner?
Kan bestilles fra produsenten - virker det som: https://zaptec.com/ladekabel/

Har forespurt om den er i salg, pris og om den leveres med type 2 inngang.
Oppdaterer her når jeg får svar.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: nofuelnotorsdag 14. februar 2019, klokken 01:20
Et alternativ er denne lademugge: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
i kombinasjon med et Type 2 adapter: http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: jkirkebotorsdag 14. februar 2019, klokken 04:34
Sitat fra: nofuelno på torsdag 14. februar 2019, klokken 01:20
Et alternativ er denne lademugge: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
i kombinasjon med et Type 2 adapter: http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

Det vil vel fungere dårlig i lastdelte systemer? Når ladestasjonen får beskjed om f.eks 6A vil jo denne løsningen fortsatt trekke 10A...

Hvorfor ikke heller utvikle en lademugge med type 2 på inngangen, der pilotsignalet sendes videre til bilen men begrenses til maks 10A? (må altså leses, tolkes og genereres nytt av elektronikk på veien).
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: LarsF0torsdag 14. februar 2019, klokken 07:03

Kontakter ZapCharger?
Se side 6 i brukerdokumentasjonen.

Oversikt over inngangs-kontaktene som kan velges, finnes illustrert på side 6 i brukerdokumentasjonen for ZapCharger Portabel:

https://zaptec.com/downloads/Portable_Multilanguage_ZM000390-8841-2_lowres.pdf

Det kan velges mellom flere forskjellige kontakter.
Dette gjør ZapCharger Portabel til en meget fleksibel løsning for lading av Renault Zoe.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: TBtorsdag 14. februar 2019, klokken 23:25
Sitat fra: LarsF0 på torsdag 14. februar 2019, klokken 07:03
Kontakter ZapCharger?
Se side 6 i brukerdokumentasjonen.
Oversikt over inngangs-kontaktene som kan velges, finnes illustrert på side 6 i brukerdokumentasjonen for ZapCharger Portabel:

https://zaptec.com/downloads/Portable_Multilanguage_ZM000390-8841-2_lowres.pdf
Det kan velges mellom flere forskjellige kontakter.
Dette gjør ZapCharger Portabel til en meget fleksibel løsning for lading av Renault Zoe.
Slike eg forstår ble ZapCharger Portabel ble utviklet for Renault Zoe i Norge. Men, prisen ble svært høy - og effekten lav - 16A, dermed ble ikke salget så høyr, og prisen satt opp.

Har spurt produsenten via kontakt skjema på nettsiden om ZapCharger Portabel fremdels selges - oppdaterer med info når eg får svar.


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. februar 2019, klokken 04:34
Sitat fra: nofuelno på torsdag 14. februar 2019, klokken 01:20
Et alternativ er denne lademugge: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
i kombinasjon med et Type 2 adapter: http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

Det vil vel fungere dårlig i lastdelte systemer? Når ladestasjonen får beskjed om f.eks 6A vil jo denne løsningen fortsatt trekke 10A...

Hvorfor ikke heller utvikle en lademugge med type 2 på inngangen, der pilotsignalet sendes videre til bilen men begrenses til maks 10A? (må altså leses, tolkes og genereres nytt av elektronikk på veien).

Ja, her vil det være et marked med tanke på at flere borettslag installerer lastbalansering på type 2 ladestasjoner, med IT nett. Zoe eiere vil da kunne lade bilen. Om en slik "lademugge" kan leveres rimeligere enn ZapCharger Portable vil det være et marked.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 15. februar 2019, klokken 11:49
Her kommer litt fakta, og litt synsing:

Zaptec portable (støvsugeren), ble utviklet av Zaptec i samarbeid med Renault, og med betydelig offentlig støtte. I tillegg til å lage et lokalt TN-nett kom det stadig ønsker om mer funksjonalitet. Støtte for lastbalansering og utbyttbare plugger var noe av dette. På den måten kunne man bruke støvsugeren både fra vanlig 10A stikkontakt, 16A industrikontakt og Type2 kontakt. Med Type2 fikk man også lastbalansering mot anlegget. Det hele ble så innviklet og dyrt at ingen ville kjøpe den. Kvaliteten viste seg vel heller ikke å være topp. Produksjonen ble derfor stoppet i fjor, men jeg tror det enda finnes et restlager til betydelig redusert pris.

I et lastbalansert ladeanlegg vil tilgjengelig strøm tildelt en ladestasjon kunne bli under 10A. Hva som da skjer med ladebøtten til Nofuel er jeg usikker på. Kan du si noe om det nofuel-Øivind?

Nå har jeg bare inngående innsikt i Zapcharger ladestsjoner for borettslag. Her har vi mulighet til å sette at Fru Hansens ladestasjon alltid skal ha minimum 10A tilgjengelig effekt under lading. Da vil det ikke være noe problem å koble på lademuggen, og vi slipper problemer.

Det burde forøvrig ikke være store utfordingen å levere lademugger med type2 kontakt i stedet for schuko?

Nå sier ryktene fra noen jeg har snakket, som har en fot innenfor hos Renault-Nissan i Europa at nye ZOE kommer med tradisjonelle AC-lader(e), med samme nye plattform som også skal brukes hos kommende Nissan elbiler. Jeg er dog usikker på om de forstod "problemet" i forhold til IT. Jeg ville derfor ikke brukt veldig mange kalorier på å utvikle nye produkter for ZOE før det er avklart. 
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: Wiblalørdag 16. februar 2019, klokken 02:41
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 15. februar 2019, klokken 11:49
Jeg er dog usikker på om de forstod "problemet" i forhold til IT. Jeg ville derfor ikke brukt veldig mange kalorier på å utvikle nye produkter for ZOE før det er avklart.

Mer synsing: det er rimelig tragisk om de ikke får til dette når alle andre elbiler kan lade fint på IT-nett.
Tittel: Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
Skrevet av: TBtorsdag 14. mars 2019, klokken 22:25
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 15. februar 2019, klokken 11:49
Her kommer litt fakta, og litt synsing:

Zaptec portable (støvsugeren), ble utviklet av Zaptec i samarbeid med Renault, og med betydelig offentlig støtte. I tillegg til å lage et lokalt TN-nett kom det stadig ønsker om mer funksjonalitet. Støtte for lastbalansering og utbyttbare plugger var noe av dette. På den måten kunne man bruke støvsugeren både fra vanlig 10A stikkontakt, 16A industrikontakt og Type2 kontakt. Med Type2 fikk man også lastbalansering mot anlegget. Det hele ble så innviklet og dyrt at ingen ville kjøpe den. Kvaliteten viste seg vel heller ikke å være topp. Produksjonen ble derfor stoppet i fjor, men jeg tror det enda finnes et restlager til betydelig redusert pris.

I et lastbalansert ladeanlegg vil tilgjengelig strøm tildelt en ladestasjon kunne bli under 10A. Hva som da skjer med ladebøtten til Nofuel er jeg usikker på. Kan du si noe om det nofuel-Øivind?

Nå har jeg bare inngående innsikt i Zapcharger ladestsjoner for borettslag. Her har vi mulighet til å sette at Fru Hansens ladestasjon alltid skal ha minimum 10A tilgjengelig effekt under lading. Da vil det ikke være noe problem å koble på lademuggen, og vi slipper problemer.

Det burde forøvrig ikke være store utfordingen å levere lademugger med type2 kontakt i stedet for schuko?

Nå sier ryktene fra noen jeg har snakket, som har en fot innenfor hos Renault-Nissan i Europa at nye ZOE kommer med tradisjonelle AC-lader(e), med samme nye plattform som også skal brukes hos kommende Nissan elbiler. Jeg er dog usikker på om de forstod "problemet" i forhold til IT. Jeg ville derfor ikke brukt veldig mange kalorier på å utvikle nye produkter for ZOE før det er avklart.

Nyttig innlegg. Kan supplere med informasjon fra Zaptec eg mottok idag:

ZapCharger Portable med Type 2 kontakt begynnelse av 2018, men da produksjon og samarbeid med Renault ble avsluttet i 2018 så ble ikke disse lengre tilgjengelig med kjøp av ny Renault Zoe. Zaptec har fortsatt noen på lager som selges via følgende forhandler: Berg Auto AS  info@berg-auto.com
Pris jeg fikk oppgitt var ca 19 000,- inkl mva.

Det finnes 3 ulike løsninger for å få løst dette for beboere/brukere med Renault Zoe og Zaptec Pro:
1.   Kjøp av ZapCharger Portable med Type 2 kontakt, da vil det kunne lades opptil 16A (3.6kW).
2.   Kjøp av Type 2 adaptor til Schuko + ZapCharger Portable med schuko kontakt.
(Da vil det begrenses til 10A (2.3kW) lading pga. Type 2 adapter overgangen til Schuko)
3.   Kjøp av Type 2 adaptor til Schuko eller industristikk + koble på hyttelader/ladebøtte.

Ved å gå for alternativ 2 og 3, så er det viktig å koble fra Type 2 adaptoren når det ikke utføres lading.
Dette er pga 3 ting:
1.   Unngå at det trekkes tomgang strøm på trafo/ladekabel.
2.   Ladeforbruket logges ikke før ladekontakten frakobles kjøretøy eller lading avbrytes fra kjøretøy siden.
3.   Når Type 2 adaptoren er koblet til ladestasjon, så tildeles det automatisk 10A/16A fra ladesystemet. Og da det ikke er kommunikasjon mellom ladestasjonen og "lasten" på Schuko/industri uttaket så blir det lagt av 10A/16A uansett til denne ladestasjonen. Dette reduserer tilgjengelig ladestrøm til andre ladestasjoner.