Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner

Startet av laffi, lørdag 09. februar 2019, klokken 15:29

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 15. februar 2019, klokken 11:49
Her kommer litt fakta, og litt synsing:

Zaptec portable (støvsugeren), ble utviklet av Zaptec i samarbeid med Renault, og med betydelig offentlig støtte. I tillegg til å lage et lokalt TN-nett kom det stadig ønsker om mer funksjonalitet. Støtte for lastbalansering og utbyttbare plugger var noe av dette. På den måten kunne man bruke støvsugeren både fra vanlig 10A stikkontakt, 16A industrikontakt og Type2 kontakt. Med Type2 fikk man også lastbalansering mot anlegget. Det hele ble så innviklet og dyrt at ingen ville kjøpe den. Kvaliteten viste seg vel heller ikke å være topp. Produksjonen ble derfor stoppet i fjor, men jeg tror det enda finnes et restlager til betydelig redusert pris.

I et lastbalansert ladeanlegg vil tilgjengelig strøm tildelt en ladestasjon kunne bli under 10A. Hva som da skjer med ladebøtten til Nofuel er jeg usikker på. Kan du si noe om det nofuel-Øivind?

Nå har jeg bare inngående innsikt i Zapcharger ladestsjoner for borettslag. Her har vi mulighet til å sette at Fru Hansens ladestasjon alltid skal ha minimum 10A tilgjengelig effekt under lading. Da vil det ikke være noe problem å koble på lademuggen, og vi slipper problemer.

Det burde forøvrig ikke være store utfordingen å levere lademugger med type2 kontakt i stedet for schuko?

Nå sier ryktene fra noen jeg har snakket, som har en fot innenfor hos Renault-Nissan i Europa at nye ZOE kommer med tradisjonelle AC-lader(e), med samme nye plattform som også skal brukes hos kommende Nissan elbiler. Jeg er dog usikker på om de forstod "problemet" i forhold til IT. Jeg ville derfor ikke brukt veldig mange kalorier på å utvikle nye produkter for ZOE før det er avklart.

Nyttig innlegg. Kan supplere med informasjon fra Zaptec eg mottok idag:

ZapCharger Portable med Type 2 kontakt begynnelse av 2018, men da produksjon og samarbeid med Renault ble avsluttet i 2018 så ble ikke disse lengre tilgjengelig med kjøp av ny Renault Zoe. Zaptec har fortsatt noen på lager som selges via følgende forhandler: Berg Auto AS  info@berg-auto.com
Pris jeg fikk oppgitt var ca 19 000,- inkl mva.

Det finnes 3 ulike løsninger for å få løst dette for beboere/brukere med Renault Zoe og Zaptec Pro:
1.   Kjøp av ZapCharger Portable med Type 2 kontakt, da vil det kunne lades opptil 16A (3.6kW).
2.   Kjøp av Type 2 adaptor til Schuko + ZapCharger Portable med schuko kontakt.
(Da vil det begrenses til 10A (2.3kW) lading pga. Type 2 adapter overgangen til Schuko)
3.   Kjøp av Type 2 adaptor til Schuko eller industristikk + koble på hyttelader/ladebøtte.

Ved å gå for alternativ 2 og 3, så er det viktig å koble fra Type 2 adaptoren når det ikke utføres lading.
Dette er pga 3 ting:
1.   Unngå at det trekkes tomgang strøm på trafo/ladekabel.
2.   Ladeforbruket logges ikke før ladekontakten frakobles kjøretøy eller lading avbrytes fra kjøretøy siden.
3.   Når Type 2 adaptoren er koblet til ladestasjon, så tildeles det automatisk 10A/16A fra ladesystemet. Og da det ikke er kommunikasjon mellom ladestasjonen og "lasten" på Schuko/industri uttaket så blir det lagt av 10A/16A uansett til denne ladestasjonen. Dette reduserer tilgjengelig ladestrøm til andre ladestasjoner.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA