Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den store takstativ / skiboks tråden

Startet av elektro, tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:10

« forrige - neste »

hybrid88

Kan 830 boksen vår fra x3 eller q5 brukes på etron? Om jeg bytter wingbar stang? Kan gjerne skjære ut for antenne. Vil ha den lavest mulig.

Etron 55
E-golf
911 GT3

Skiguard

Sitat fra: hybrid88 på mandag 17. juni 2019, klokken 00:26
Kan 830 boksen vår fra x3 eller q5 brukes på etron? Om jeg bytter wingbar stang? Kan gjerne skjære ut for antenne. Vil ha den lavest mulig.

Om boksen har stått på X3 tidligere skal den gå fint på e-tron også. Må bytte stativ, ja. :-)

En boks fra Q5 (om den har vært tilpasset originalstativet fra Audi) krever nok noe tilpasning, da hullene og festebøylene i boksen antageligvis er litt for små til Thule Wingbar.

Renzir

Sitat fra: Skiguard på onsdag 03. april 2019, klokken 14:38

Med Thule kommer boksen allerede så nærme taket at vi ikke kan støpe de noe lavere allikevel, både på grunn av haifinnen og generelt liten avstand til taket midt på.


Hvordan går det med takluken med disse stativene og boksen, går det å åpne den?

Truls Antonsen

Jeg har en Skiguard 850 som har stått på Audi A4 B8(2009), med firkanthull.
Antar denne passer på e-tron også, men om jeg utvider hullene, vil jeg få inn en Wingbar i festebøylene, og få strammet opp? Er det forøvrig nok plass i «tunnellen».

Truls

daktari

Vil ikke slike hull/tunneller til stativet plystrelyder? eller tetter Skiguard disse med gummi-flipper?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Skiguard

Sitat fra: Renzir på mandag 17. juni 2019, klokken 16:20
Hvordan går det med takluken med disse stativene og boksen, går det å åpne den?

Har ikke testet dette, men i de aller fleste tilfellene kommer boksen for nærme taket. Da må man som oftest velge en universalboks som ligger oppå takstativet.

Sitat fra: Truls Antonsen på mandag 17. juni 2019, klokken 22:20
Jeg har en Skiguard 850 som har stått på Audi A4 B8(2009), med firkanthull.
Antar denne passer på e-tron også, men om jeg utvider hullene, vil jeg få inn en Wingbar i festebøylene, og få strammet opp? Er det forøvrig nok plass i «tunnellen».

Truls

Ja, det går fint å utvide hullene. Dremel fungerer veldig bra til den jobben. Også kan du skifte festebøylene (u-bøylene) innvendig til de som er 90mm brede.

Sitat fra: daktari på mandag 17. juni 2019, klokken 22:58
Vil ikke slike hull/tunneller til stativet plystrelyder? eller tetter Skiguard disse med gummi-flipper?

Vi skjærer de normalt sett ut bare litt større enn størrelsen på takstativet, så det er ikke veldig mye plass rundt stativet. Vi har selv kjørt mange mil med diverse firmabiler (riktig nok fossilbiler) som har tilsvarende boksløsning (Passat, Outback, 5-serie, XC60++) uten at vi har opplevd mye plystrelyder. Det er i så fall ved mye vind, gjerne fra siden. Ved "normalt" bruk oppleverer vi ikke dette som noe problem uten at det er gummipakninger rundt.

elektro

Sitat fra: Skiguard på onsdag 03. april 2019, klokken 14:38
[quote author=daktari link=topic=44107.msg790945#msg790945
Skal nevnes at jeg ikke finner e-tron i listen over biler det stativet passer til når jeg sjekker Mont Blanc sine hjemmesider, men mulig den ikke er oppdatert.

Da jeg kontaktet MontBlanc for et par mnd. siden, sa de at Xplore ikke passet e-tron. Ser Thule har kommet med noe tilsvarende(?), men det er vel ikke for Wingbar Edge.. https://www.thule.com/nb-no/no/roof-rack/roof-rack-components-and-accessories/thule-evo-clamp-_-710500

Av takbokser synes jeg Skiguard 830 ligget penest på taket, men den har begrensninger på lengde på ski, max 207, helst ikke mer enn 205, mene jeg å ha sett i praksis, uten selv å ha eid boksen. Den er vel heller ikke av de største mht. frakt av annet enn ski.

Sjekk ellers ut Packline sin Premium XLT boks, den er ikke den billigste, men..https://packline-roofbox.com/gallery/audi/
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Truls Antonsen


Sitat

Ja, det går fint å utvide hullene. Dremel fungerer veldig bra til den jobben. Også kan du skifte festebøylene (u-bøylene) innvendig til de som er 90mm brede.

Hvordan får jeg disse ut/inn i tunnelen da? Virker som de er montert før tunnelen er støpt på plass. Noen triks?

Kan eventuelt disse T-boltene til Thule brukes for å feste, eller tåler ikke disse nok belastning?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Skiguard

Sitat fra: Truls Antonsen på torsdag 20. juni 2019, klokken 23:34

Sitat

Ja, det går fint å utvide hullene. Dremel fungerer veldig bra til den jobben. Også kan du skifte festebøylene (u-bøylene) innvendig til de som er 90mm brede.

Hvordan får jeg disse ut/inn i tunnelen da? Virker som de er montert før tunnelen er støpt på plass. Noen triks?

Kan eventuelt disse T-boltene til Thule brukes for å feste, eller tåler ikke disse nok belastning?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Om det er en 850 med deksler på undersiden må disse løsnes for å få ut u-bøylene (6 stk muttere per deksel innvendig i boksen). Om det er 850 Touring med faststøpte tunneler kan de bare løftes rett opp etter at man har dratt ut takstativet.

Slik kan underdelen på en 850 se ut: https://i.imgur.com/y7pqk2N.jpg

850 Touring er helt glatt og har bare hullene til takstativet. T-bolter kan også brukes, men det er enklere å montere på u-bøyler når det er boks med tunneler. Litt knotete å skyve stativet gjennom og treffe t-boltene i sporet på takstativet.

Kaland

Noen som har erfaringer med disse takboksene og hvor mye det øker forbruket/reduserer rekkevidden om en skal på langtur over fjellet mellom Bergen og Oslo f.eks.

daktari

Erfaring fra mine tidligere biler er ca 0,3-0,5 kWh/mil økning i 120 km/t
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Packline NX Premium på Thule Wingbar Edge i sitt rette element. Dyttet boksen en cm fremover etter første tur, og synes det ble mindre støy. Noe poeng å flytte enda mer fremover? Flytte stativene, de er festet der det er merker i railsen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på lørdag 28. desember 2019, klokken 10:38
Packline NX Premium på Thule Wingbar Edge i sitt rette element. Dyttet boksen en cm fremover etter første tur, og synes det ble mindre støy. Noe poeng å flytte enda mer fremover? Flytte stativene, de er festet der det er merker i railsen?

Flott bilde! Boksen sitter bra på bilen. Har sett på denne, men i tunellvarianten, det blir vel da XL. Kanskje denne er like bra..

Ellers er jo Skiguard 830 populært, og sitter som klistret, men er redd den er litt liten? Max 205 ski, noen som har erfaringer med dette? Noe annet er at man vel aldri tar en slik boks av stativet og dermed må ha et ekstra stativ til å frakte juletrær, materialer osv.

Har ikke helt slått fra meg dette stativet.. ev. som stativ nr. 2;
https://www.autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/audi/e-tron-quatro-concept/mont-blanc-xplore-takstativ-787506-776606
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 01. januar 2020, klokken 18:07

Ellers er jo Skiguard 830 populært, og sitter som klistret, men er redd den er litt liten? Max 205 ski, noen som har erfaringer med dette? Noe annet er at man vel aldri tar en slik boks av stativet og dermed må ha et ekstra stativ til å frakte juletrær, materialer osv.

Hæ? Når vi hadde bil hvor vi måtte ha skiboks var den aldri på stativet mere enn nødvendig. Og stativet aldri på bilen mere enn nødvendig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Sitat fra: elektro på onsdag 01. januar 2020, klokken 18:07
[
Ellers er jo Skiguard 830 populært, og sitter som klistret, men er redd den er litt liten? Max 205 ski, noen som har erfaringer med dette? Noe annet er at man vel aldri tar en slik boks av stativet og dermed må ha et ekstra stativ til å frakte juletrær, materialer osv.
Har skiguard 830 på e-golfen og planlegger å bruke den også på audien. Og rent praktisk så bør man ikke ha ski over 2 meter lengde, men ellers er jeg godt fornøyd. Selv om lasterommet er lavt gir det en betydelig utvidelse av tilgjengelig lasterom for en liten bil som e-golf. Og erfaringsmessig er ekstra forbruk veldig lavt når man kjører på vanlig landevei. Jeg hadde et forbruk på 12.6 på e-golfen på strekningen Horten - Vågamo (via valdresflya) på en fin sommerdag for et par år siden. Og på vinteren ligger forbruket rundt 20 om en kjører i 100 på motorveien.

På e-golfen bruker jeg stativ med T spor. Det er litt pludrete når man skal få boksen av og på fordi en må løfte boksen til riktig sted for å treffe boltene. På Audien kommer jeg i stedet til å bruke bøyle med to skruer for hvert festepunkt. Da er det mye enklere å hive boksen av og på hvis man skulle trenge å bruke stativet til noe annet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA