Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjeller på modellår 19, 20 og 21

Startet av elektro, lørdag 26. september 2020, klokken 19:42

« forrige - neste »

PF

Yes i know, står på listen, men blir glemt når den sjeldne gangen man er i butikken for tiden.
Og ja det er irritasjonsmoment som lett kan løses, men hvem i alle dager har behov for at ting i baksetet skal koble seg opp mot multimediaen i bilen?

jkirkebo

Sitat fra: PF på lørdag 17. oktober 2020, klokken 08:22
Yes i know, står på listen, men blir glemt når den sjeldne gangen man er i butikken for tiden.
Og ja det er irritasjonsmoment som lett kan løses, men hvem i alle dager har behov for at ting i baksetet skal koble seg opp mot multimediaen i bilen?

De som har privatsjåfør? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. oktober 2020, klokken 10:02
Sitat fra: PF på lørdag 17. oktober 2020, klokken 08:22
Yes i know, står på listen, men blir glemt når den sjeldne gangen man er i butikken for tiden.
Og ja det er irritasjonsmoment som lett kan løses, men hvem i alle dager har behov for at ting i baksetet skal koble seg opp mot multimediaen i bilen?

De som har privatsjåfør? ;)


Foreldre som er helt ok med at barna styrer musikken, fremfor å stadig måtte prøve å lete etter riktig sang på egen tlf. Er jeg på tur, så lar jeg stortsett passasjerer få styre om de ikke liker å følge mine valg. Så kan jeg nyte min musikk når jeg kjører alene.


Bilen min har tross alt begrenset til to tlf koblet til med BT, og jeg har ikke sjekket hvordan jeg kan begrense andre telefoner til multimedia, og samtidig ha min tlf på handsfree, siden det er sjeldent det er flere enn meg på tur, og jeg har behov for at min tlf har dette som valg. Da lar jeg heller datteren min eller sønnen min svare telefonen for meg.


Men skulle gjerne hatt bedre styring på dette, og kun tillate andre telefoner , men flere (totalt 5 telefoner) få styre musikkavspillingen. Men som sagt, minimalt med situasjoner der dette er et reelt problem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: oyvindbj på torsdag 15. oktober 2020, klokken 18:23
Sitat fra: Eodman på torsdag 15. oktober 2020, klokken 16:08


Nei, den ble vel produsert i uke 14 og utlevert 16 mai, så ekte 2019 uten trådløs Carplay. Kan usb styres av Audi Music Interface i baksete?

Rimelig sikker på at jeg får opp carplay om noen plugger inn en iphone bak. Har også en 19 modell med USB bak. Registrert April 2019.

Jøss, er det tilvalget Audi Music Interface da, som jeg mangler? Trodde de portene bare var til lading jeg, men da er det kanskje like greit med kun 12V. Man får kanskje ikke USB bak uten dette tilvalget på nye biler heller?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Helt grei Sørlending

Noen som har hørt noe mer om (eventuell) åpning for plug & charge på Ionity for E-tron (i etterkant av nyheten om at dette ble lansert på my 21 for taycan)?

PF

Sitat fra: elektro på lørdag 17. oktober 2020, klokken 15:55
Sitat fra: oyvindbj på torsdag 15. oktober 2020, klokken 18:23
Sitat fra: Eodman på torsdag 15. oktober 2020, klokken 16:08


Nei, den ble vel produsert i uke 14 og utlevert 16 mai, så ekte 2019 uten trådløs Carplay. Kan usb styres av Audi Music Interface i baksete?

Rimelig sikker på at jeg får opp carplay om noen plugger inn en iphone bak. Har også en 19 modell med USB bak. Registrert April 2019.

Jøss, er det tilvalget Audi Music Interface da, som jeg mangler? Trodde de portene bare var til lading jeg, men da er det kanskje like greit med kun 12V. Man får kanskje ikke USB bak uten dette tilvalget på nye biler heller?

Like greit med kun 12v for min del, men ser jo kanskje noen av argumentene over her, men for meg er det irritasjonsmoment at det ikke er bare ren lading baki der

Orbit

Oppdaget en liten forskjell i '21-prislisten: Dersom en skal ha komfortseter med ventilasjon, er det nå begrenset til milano-skinn i sitteputen/rygg. Det samme på ytterplassene i baksetet. Tidligere var hele setet i det litt mykere (og dyrere) valconaskinn. Midtpassasjer bak får det desidert dårligste setet, men det mykeste skinnet.... ;D

(Den norske prislisten sier ennå at det er valconaskinn på hele setet, men tysk prisliste samt norsk+tysk konfigurator sier det er en blanding av skinntyper. Jeg stoler mest på det siste, ta den tyske prislisten har tidligere vist seg å være fasit ved andre forskjeller)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Jeg mener også at det nå er mulig med 3 eket sportsratt med varme og adaptiv cruise :+1: :+1:

En lang periode mener jeg sportsratt og adaptiv cruise ikke kunne kombineres. Aner ikke hvorfor
Etron 55
E-golf
911 GT3

linge

Byttet fra 2019 til 2021 Sportsback, og det har blitt mye bedre Lane assist på 21 mod, samt at Sportsback er mere sportslig satt opp på luftfjærene, føles mye mere stabil i svingene i comfort mode.
e-tron 55 2021 Sportback
e-tron 55 2019 solgt

Bmw_Tryne

Riktig, da stemmer ikke det som står her at Sportsback er stivere

https://www.nettavisen.no/livsstil/test-audi-e-tron-55-sportback-edition-one/s/12-95-3424001021

Men viss en sammenligner 21 mod av Sportsback og 21 mod av SUV utgaven er disse kanskje like satt opp.

Forskjellen her er vel at en sammenligner 19 mod med 21 mod. Så har noen testet SUV utgavene 19 kontra 21 modell ?  Er det slik at 21 utgaven SUV er likt satt opp som 21 mod Sportsback?
Bmw 530i G30

Orbit

Du kan få de likt satt opp. Sportsfjæring er mulig tilvalg på begge varianter, som senker og stiver opp luftfjæringen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: linge på fredag 04. desember 2020, klokken 16:51
Byttet fra 2019 til 2021 Sportsback, og det har blitt mye bedre Lane assist på 21 mod, samt at Sportsback er mere sportslig satt opp på luftfjærene, føles mye mere stabil i svingene i comfort mode.

Kan det være at 21-modellen har nyere software enn 19-modellen du leverte fra deg? En fordel med 21-modellen er vel at den har har mer prosessorkraft, mulig det kan ha noe å si?

Ellers lurer jeg på om 19-modellen har en fordel med sin laserscanner, som jeg mistenker ble fjernet at ble fjernet pga. kostnad/kompleksitet. Tanker om dette? (Det vil antakelig ikke påvirke lane assist, kun avstandsholding og autobrems.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

#27
Fant noen små endringer i koblingsskjema for biler fra MY2021 (og senere):

  • Det er en egen Android-drevet datamaskin under høyre sete foran som er koblet opp mot MMI, og ingenting annet. Det står ikke hva den brukes til. Modulnavn er "J1243 Control unit with Android operating system" dersom denne referansen dukker opp noe annet sted (f.eks. OBD11). Kan være ny MMI (ref tidligere innlegg fra daktari) som skal ta seg av Alexa etc.
  • Ekstra antenner, dvs en ekstra antenne foran i kupé for nødanrop (i tillegg til en i bakfanger fra starten av) og ekstra WiFi-antenne i C-stolpen på venstre side (i tillegg til midtkonsoll som var med fra starten)
  • MY2019/2020 har en mellomtonehøyttaler øverst i fordørene på B&O-anlegget. Dette er byttet til diskanthøyttaler på samme sted på MY2021
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Roy

21mod produsert etter uke 48/2020 har kan kjøre i et minutt uten å touche rattet med Lane Assist :)

Trodde min var uke 47, men den har også dette. Får tre ulike varsler over 1min, før den kobler ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA