Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den store takstativ / skiboks tråden

Startet av elektro, tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:10

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. januar 2020, klokken 19:20
Sitat fra: elektro på onsdag 01. januar 2020, klokken 18:07

Ellers er jo Skiguard 830 populært, og sitter som klistret, men er redd den er litt liten? Max 205 ski, noen som har erfaringer med dette? Noe annet er at man vel aldri tar en slik boks av stativet og dermed må ha et ekstra stativ til å frakte juletrær, materialer osv.

Hæ? Når vi hadde bil hvor vi måtte ha skiboks var den aldri på stativet mere enn nødvendig. Og stativet aldri på bilen mere enn nødvendig.

He he.. har ingen erfaring med skiboks, men med 8-10 par ski og tilsvarende med støvler, hjelmer og tilbehør, pluss alt fra akebrett til julegaver, presser det seg på. På S'en hadde vi takstativ som jeg brukte så lite som mulig. Det var et h*lvete å få på/av. Vel, i alle fall mange små deler, og nødvendig med verktøy, pluss at lakken/taket ble skadet av stativet.

Ser for meg at en skiboks med tunell er såpass plundrete å få av og på at jeg ikke kommer til å gidde. Eller?

Ser videre for meg at MontBlanc stativet, som kan festes uten verktøy, med Packline NX Premium, som ikke er tunell variant, kan være en god løsning? Er boksen enkel å ta av/på stativet? (Ta gjerne flere bilder, @daktari. Hvor mye klaring er det til taket? Hvor lange ski har du oppi der?)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Jeg fester packline Nx med T-skruer. Det er bare 4 muttere/hjul inne i skiboksen, veldig enkelt. Ser kult ut da den "flyter oppå" stativet uten gripeklør (Thule) eller U-bøyler (Skiguard). En tunnelboks kommer lenger nedpå, om det er smart mtp støy/forbruk vet jeg ikke.

NX Premium er like lang utvendig som 830, men 5 cm lenger innvendig plass angivelig. 860 er 11 cm lenger utvendig. 2 x 5 par ski går fint.

Det er enklere å ta av T-skruene på Whispbar enn på Thule stativer, siden Thule har en gummilist man dytter oppi sporet, og denne må klippes til rett lengde for å få skruen på rett plass. Whispbar har en pakning som skruen skyves oppå, enklere men vil gi kompresjon av pakningen over tid = plystrelyd uten skrue.
En tunnel-boks festes enklest med U-bøyler, så 8 muttere som skal skrus av. Deretter må stativet trekkes ut sidelengs av tunnelen mens boksen henger eller står ved siden av bilen. Det må ta minst 45 min pr operasjon?

Jeg bruker uansett skiboksen som skibod på vinteren, så den står på godt forbi påsken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på torsdag 02. januar 2020, klokken 09:47
Jeg fester packline Nx med T-skruer. Det er bare 4 muttere/hjul inne i skiboksen, veldig enkelt. Ser kult ut da den "flyter oppå" stativet uten gripeklør (Thule) eller U-bøyler (Skiguard). En tunnelboks kommer lenger nedpå, om det er smart mtp støy/forbruk vet jeg ikke.

NX Premium er like lang utvendig som 830, men 5 cm lenger innvendig plass angivelig. 860 er 11 cm lenger utvendig. 2 x 5 par ski går fint.

Det er enklere å ta av T-skruene på Whispbar enn på Thule stativer, siden Thule har en gummilist man dytter oppi sporet, og denne må klippes til rett lengde for å få skruen på rett plass. Whispbar har en pakning som skruen skyves oppå, enklere men vil gi kompresjon av pakningen over tid = plystrelyd uten skrue.
En tunnel-boks festes enklest med U-bøyler, så 8 muttere som skal skrus av. Deretter må stativet trekkes ut sidelengs av tunnelen mens boksen henger eller står ved siden av bilen. Det må ta minst 45 min pr operasjon?

Jeg bruker uansett skiboksen som skibod på vinteren, så den står på godt forbi påsken.

Takk for gode tips!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Ok, det går mot vinter og blåser liv i en klassiker av en tråd, til glede for nye lesere;

Denne gangen spør jeg for en venn som vurderer e-tron med panoramatak. Han er vant til å kjøre diesel med takboks store deler av vinteren. Er det mye ekstra støy i e-tron med skiboks og panoramatak?

Hvilke kombinasjon, primært til ski, ligger lavt på taket, men ikke for lavt med panoramatak?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Skal taket åpnes med boks på? Styr unna Skiguard hvertfall, Thule er nok best da.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på onsdag 23. september 2020, klokken 10:36
Skal taket åpnes med boks på? Styr unna Skiguard hvertfall, Thule er nok best da.

Glemte å følge opp denne. Vel, er vel ingen grunn til å åpne taket med boks på, men hva skjer om man gjør det ved et uhell f.eks?

Hvilken takboks/stativ kombinasjon er best med panoramaglasstak? Hvilke alternativer har man og hvilke funker ikke? Målet er naturligvis å få den lavest mulig, frakt av primært ski, men kan også være aktuelt en sjelden gang på sommer for ekstra plass.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Jeg tenker spørsmålet må snus litt på:

Pano er flatt når det er lukket. Alle bokser passer. Thule gamle typen stativ og Skiguard er lavest.

Pano i tilt eller åpent? Thule bokser er flatest under og ligger mest oppå stativet. Audi originalt ser ut som det bygger høyt! https://www.autoroyal.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=1206911&catalogDirectoryId=1036&menunode=

Støy? Jeg er usikker på om det er lurt å ha boksen heldig lavt. All luft som skal under boksen og ikke over, må da skvises gjennom en liten sprekk. Gir det lavere eller høyere fart på lufta?

Er det bedre å ha en boks som dupper mye ned mot ruta, slik at all luft dyttes over istedet?


Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Hva skjer hvis man kommer til skade for å åpne taket, eller tilte det, med lav boks? Blir det ødelagt? Noen som har prøvd? Kan man låse taket i innstillingene på noen måte, sånn som bakluken?

Panoramaglasstak åpnes vel sjelden i det hele tatt. Spør du meg er det bedre med større glasstak som ikke kan åpnes.

Jeg er for øvrig enig med deg @daktari, ikke sikker på om ekstremt lavtliggende takboks er det beste, selv om det er det peneste. Men tunnelfeste i seg selv gir mening for å få slett underside. Det burde være marked for nye takbokser med mer fokus på aerodynamikk fremover. Det viser seg jo f.eks. at noen takbokser er mer aero (men livsfarlige) bak-frem!

Noen burde lage «dråpeformede» takebokser med oppgitt idealavstand til tak, og spacere eller en slags mulighet for heve/senke takboksen for å oppnå dette, samt riktig vinkel. Gjerne med innebygget vater. Selv om ikke boksen er av tunelltypen, så burde det være mulig å ha dype nok innhakk til takstativet til at man kunne klikket på noen plater plater under stengene for å få undersiden helt slett.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

God forretningsidé. Skiguard lager tunnel-variantene på mål til hver bil. Blir jo dyrt?

Jeg vil tro glasset knuser eller får skader.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

janbanan

Jeg er i tenkeboksen for skiboks, og har vel landet på Skiguard 830, dersom ingen overbeviser meg om annet.
Men den finnes både i T og S utgaver. Det virker som mange går for T, men jeg ser for meg knot med å tre lastestativet av og på takboksen. Jeg heller derfor mot S utgaven.
Er det andre forskjeller på S og T utgaven (Støy/Forbruk)?
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

elektro

Skiguard 830 sitter pent på og er et trygt valg. Usikker på om lavt = mindre forbruk og mindre støy, da luften må presses gjennom en smalere sjakt. Her har jeg sett lite forskning / tester. Vær OBS på at 830 har max 201(?) cm ski. Med mindre du legger dem diagonalt. Kommer vel litt an på type ski, skituppene osv. også.. det finnes også en 860 som er lengre generelt romsligere. Den sitter også pent men stikker lengre frem.

Jeg kjøpte et Mont Blanc Explore takstativ som kan monteres uten verktøy. Tror dette også er noen mm. lavere enn Thule. Videre kjøpte jeg en brukt FX SUV skiboks, som monteres enkelt med T-skruer. Uten verktøy. Pluss vinsj i garasjen. Dermed kan jeg enkelt bruke takstativet til å frakte juketre om noen uker. ;) Selve boksen har noen av de samme begrensningene som Skiguard 830, samt at den sitter litt høyere. Men støynivå og forbruk er upåklagelig.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

evtronDK

#56
Er der nogen der har nogen forbrugstal med Skiguard boks og eventuelt med forskellige typer stativ (Thule Wingbar etc) tilsvarende dem jeg postede her https://elbilforum.no/index.php?topic=50816.msg882926#msg882926

Det er interessant at vide hvor meget det betyder, specielt på motorvej med f.eks. 120km/t (ved godt det er vel over fartgrænsen i Norge, men Sverige og Tyskland kan man jo godt :)).

380wh/km trækker jo alligevel en del fra batteriet..... :)

Edit: De tal jeg postede var med Thule 850L og standard Audi stativ.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

PF

Sitat fra: elektro på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:03
Hva skjer hvis man kommer til skade for å åpne taket, eller tilte det, med lav boks? Blir det ødelagt? Noen som har prøvd? Kan man låse taket i innstillingene på noen måte, sånn som bakluken?

Panoramaglasstak åpnes vel sjelden i det hele tatt. Spør du meg er det bedre med større glasstak som ikke kan åpnes.

Jeg er for øvrig enig med deg @daktari, ikke sikker på om ekstremt lavtliggende takboks er det beste, selv om det er det peneste. Men tunnelfeste i seg selv gir mening for å få slett underside. Det burde være marked for nye takbokser med mer fokus på aerodynamikk fremover. Det viser seg jo f.eks. at noen takbokser er mer aero (men livsfarlige) bak-frem!

Noen burde lage «dråpeformede» takebokser med oppgitt idealavstand til tak, og spacere eller en slags mulighet for heve/senke takboksen for å oppnå dette, samt riktig vinkel. Gjerne med innebygget vater. Selv om ikke boksen er av tunelltypen, så burde det være mulig å ha dype nok innhakk til takstativet til at man kunne klikket på noen plater plater under stengene for å få undersiden helt slett.

Jeg klarte å åpne luka (tilt)på volvo xc70 med skiguard 850. Det skjedde ingen ting, luka stoppet i det den stanget i boksen.

hybrid88

#58
Jeg har tidlig 2019 limited 55 med panoramatak(kan kun vippe taket bittelitt opp når boksen er på). skiguard 830 T så lav som mulig på thule wingbar edge. Kjører med 285/40R22 piggdekk. 10" brede felger. Regner med at dette trekker endel mer strøm enn standard hjul.

fredag 10 januar kjørte jeg oslo-geilo. 31,1kwh / 100km.

søndag kjørte jeg hjem igjen. 23,3kwh/100km.

Jeg er ikke plaget av støy og er heller ikke redd for å ødelegge takluken. Har kommet borti noen ganger og den har bare stoppet med en gang det ble motstand
Etron 55
E-golf
911 GT3

tehammer

#59
Sitat fra:  SkiguardJr
Ja, det går fint å utvide hullene. Dremel fungerer veldig bra til den jobben. Også kan du skifte festebøylene (u-bøylene) innvendig til de som er 90mm brede.

Jeg har en Skiguard 860T som jeg har hatt firkantstativ på men ønsker å sette på wingbar nå. Hvordan skjæres dette ut, har dere en mal for hvor store og hvor disse bør være ?



E-tron 50 AS (2021) levert uke 44 -20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA