Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

Nickelilltroll

Skjønner ikke hva slags erfarenheter dere har med Tesla el andre bilmerker sjenerellt?

Kommer å bruke maks 5 min på kontroll før utlevering, store skader/riper el annet som skulle påføres av meg selv el under transport, resten tar jeg hjemme med kaffe i koppen og kos.

Har ALDRIG opplevd dårlig reklamasjon el kundebehandling fra Tesla Brumunddal jeg. Bare å maila dem hvis jag finner noe å samle ting sammen. Hatt en trøbblete Model S noen år men ting har ordna seg hver gang.

Min erfarenhet av Tesla sin kundservice og mind er bare topp karaktær hele veien. Har hatt noen andre nybiler(og elbiler), og ønsker ikke si merke men det finnes noen som er helt på jordet på samme punkt.

Gled dere til mange år med fremtidsanpassa bil og masse morro :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

geear

Sitat fra: bno på tirsdag 05. mars 2019, klokken 07:40
Beklager langt innlegg. Slettes om ønskelig. men utgangspunktet er at Tesla ikke har gjort seg fortjent til våre tillit mht. kvalitet på sluttproduktet og i flere ledd i deres vertikale kjede. Funksjonalitet er noe annet og omtales ikke her.

@Cmdr og mange flere som er skuffet to say the least
Jeg blir lei meg når jeg hører dette og forbannet på samme tid. Tesla har tydeligvis ikke brukt tiden godt nok til kvalitetssikring og kvalitetskontroll som er der de viser sin svømmedyktighet nå når massemarkedet inntas. Ikke for å potensielt såre eller trå noen eller stikke fingeren i øye på noen.
Bud nr. 1
Ikke betal up-front
Jeg har ytret meg om ikke å betale up-front og da var det mange frempå med kritikk og drittkasting.
Bud nr. 2
Besiktige bilen først
Nå har jeg avtalt (sendt bekreftelsesmail i går) med Tesla at ingen ting utbetales fra meg før jeg har besiktiget bilen.

Er den fullt ut tilfredsstillende så kommer jeg til å be om at FSD ikke skal aktiviseres for min bil (les: ingen grunn til å ta den saken opp med Tesla om bilen ikke er OK i utg. pktet). Jeg trenger ikke annet en ACC. Vel, tilbake på sporet her er et utklipp fra 2013 om en som var pågående og sjekket bilen sin (en S) før overtakelse. Det er altså 6 år siden som følger:

"Bilen vår er i ferd med å gjøres klar, men har vært innom og tilfeldigvis fått sett på den før overlevering. Det er flere store riper/dype hakk på ene sidespeilet, altså langt fra småfeil men helt tydelig type oppskraping mot objekt ved transport. Hva kan en forvente at Tesla gjør med dette, bytter de ut sidespeil eller reparerer lakken? Blir det ikke noen forskjell i lakknyansen på denne måten? Har ventet over ett år på bilen nå så skuffende å se dette rett før overlevering, spesielt mtp. at jeg allerede vet at Tesla har nok av ting å henge fingrene i atm.

Skal ha overlevering til uken og med tanke på denne skaden (og annet jeg har lest på forumet her) så ser det ut som at en bør gå over relativt nøye, da bilene blir ikke behandlet like nøye av Tesla selv"

Link: https://elbilforum.no/index.php?topic=8491.msg125259#msg125259

Jeg har lagt ved en sjekkliste i denne topic og den bør dere se nøye gjennom. Blant annet som del av læringen til Tesla. Jeg er ikke ansatt i Tesla QC department. Kan ikke være mange ansatt i QC dept. tydeligvis eller de gjør ikke jobben sin eller Tesla ledelsen ikke har hatt fokuset her. Mange (for mange?) har jobbet på kunde/salgssiden. Nå tas det bort. Men hvor mange "jobber" i dette viktige sluttprodukt kontrolleddet? Det er her man styrer og muliggjør det som skjer på samlebåndet og uten et skikkelig opplegg her så får man gjentagne feil som mangelfull lakkering etc. som er påpekt her og i andre fora i US bl.a. Skal ikke overdramatisere, men dette som et viktig eksempel.
Kvalitetskostnader kan bli meeeget store, men om vi godtar mye så undrar de seg den kotnaden til en viss grad og da er det vanskeligere å korrigere kurset. Det er ikke til kundens fordel.
Jeg skal derfor helst ikke ha det slik som dette. Bilene til selskapet er overpriset bl.a. som en konsekvens av manglende konkurranse og insentiver. Hvis ikke selskapet er liv laga så vel be it.

https://www.facebook.com/groups/375815736525028/permalink/419907875449147/

Hvor langt/langt tid skal man "tillatte" at Tesla får på seg, før vi kunder setter ned foten?
Jeg er ihuga fan av Tesla og har ventet i 3 år på bilen. Men som eldre og vi er to var S/X for svær for oss.

For eget vedkommende (dette blir spekulasjon) så vet jeg at bilen ble produsert 21.1.19. Jeg har undret meg på hvorfor den har stått lenge i ZB og andre forhold her bl.a. hvem som har fått bil osv. og hvor de har blitt utlevert når det var natulig at min også var med skipning og utlevert (i Sandnes forrige skipning) tidligere. Hvorfor denne sendrektigheten...
"Eldre", men tålmodighet som en 2-åring?  :o

Jeg er utålmodig og krevende kunde selv, men dette tar kaka. Vi er såvidt i mars, og du skriver allerede lange avhandlinger om alt mulig ille som KAN skje?? Hva i all verden?

For å være helt ærlig så håper jeg du kansellerer og går til et merke som tilfredsstiller deg på bedre vis, for med den innstillingen tror jeg ikke dette blir noen god historie verken for deg, Tesla eller oss andre Tesla-kunder. Jeg har hatt mange merker, og den beste reklamasjons- og serviceopplevelsen så langt har jeg fått hos Tesla i Sandnes. Og det er ikke fordi jeg har hatt en feilfri bil, langt derifra. For referanse har de fleste av mine biler hatt den blåhvite rondellen på panseret.

Min erfaring er at lange sjekklister er bare VAS og fullstendig bortkastet. Sjekk at bilen ikke har lett synlige riper/skader som er påført under transport eller lignende, at ikke den har skader under etter av/påkjøring på båter, sjekk at den ikke har rifter/skader på interiør, sjekk at chassisnummeret er det riktige ift skiltnummer og kontrakt/final invoice, det tar fem minutter. Så setter du deg inn i bilen og GLEDER deg over ny og fantastisk bil. Alt som eventuelt måtte være av annet tar du eventuelt i ettertid, reklamasjoner har vært fullstendig uproblematiske, og med KLAR margin overgått alle opplevelser fra BMW, Audi eller VW.

Snakk om krisemaksimering...

Som jeg har skrevet før, jeg venter også på bil fra Kia, og de er flere måneder forsinket, og informasjonsflyten er bare vas. Bilen er nå visst nok kommet til Sandnes, men jeg får altså ingen info om jeg får bil i morgen eller om to uker. Selv om jeg har etterspurt det.

Motorwatt

I tillegg til det @gr skriver, så vil nitidig sjekk av bilen bare medføre at andre må vente fordi dette vil forsinke prosessen. Ikke vær så egoistiske at dere setter dere selv foran alle andre som har en mer jordnær tilknytning til det å kjøpe bil. Man kan returnere bilen innen 7 dager, og det er mer enn nok tid til å finne eventuelle feil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

bno

Tenkte jeg skulle heve meg over slik kritikk. Men den er uvennlig og personfokuser og karikert. Lytt på hva dere selv sier. Greier ikke med min beste vilje se at jeg er usaklig i det jeg fremfører. Greier ikke det. Jeg holder meg for god til slike karakteristikker. I enhver intellektuell diskusjon så sier man ting som andre ikke liker. Om man ikke får lov til det så blir det umulig å si noen ting som helst. Dette dere to siste driver med å si er, hør på meg ikke han tulling der vi vet best. Det er ikke bra. Tror ikke dere skjemmes en gang. Så da har dere greid å få meg bort herfra. Man må kunne forvente en selvjustis.

Moderator burde slette slik personhets som dere to fremfører da det ikke tilfører noe som helst annet enn at 1+1 er mindre enn 1 ikke større en 2.

Motorwatt

Kan ikke se at jeg har henvist til deg, eller nevnt deg i mine innlegg. Føler du deg truffet av det jeg har skrevet, er det dessverre ikke noe jeg kan gjøre noe med.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

bno

Vær voksen og ha en kameratslig tone. Vi er alle i samme båt. Hva er det som feiler dere? Man må da kunne få si sin mening uten å bli gjenstand for personhets som jeg oppfatter det. Det som sies har en bestemt retning ingen tvil om det. La det vær for gud skyld det blir ikke moro for noen med slikt.  :D Hva er det dere vil oppnå med dette? Det er da ingen her som vil noen noe ondt tvert imot.

Motorwatt

Det er faktisk flere som har sagt at de ikke vil betale før de har gått nøye gjennom bilen.

Det. er faktisk flere som har bedt om sjekkliste før gjennomgang.

Mitt svar var til dem, og ikke rettet til en bestemt person.
Tesla S75D - 09/2018

Bmwi3

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:23
Det er faktisk flere som har sagt at de ikke vil betale før de har gått nøye gjennom bilen.

Det. er faktisk flere som har bedt om sjekkliste før gjennomgang.

Mitt svar var til dem, og ikke rettet til en bestemt person.

Jeg er en av dem :D Og kommer til å bruke like lang tid på å sjekke denne som de to siste bilene jeg kjøpte ny fra BMW( kanskje 20 min). Det har aldri vært et problem hos BMW og er det feil med bilen så lar jeg den bare stå og henter når den er ferdig utbedret. Har ikke tenkt til å kjøre rundt i en bil med feil, heller ikke bruke masse av min tid til å reise rundt å henge på et sc mens bilen min blir reparert.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Olings

Sitat fra: bno på tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:14
Vær voksen og ha en kameratslig tone. Vi er alle i samme båt. Hva er det som feiler dere? Man må da kunne få si sin mening uten å bli gjenstand for personhets som jeg oppfatter det. Det som sies har en bestemt retning ingen tvil om det. La det vær for gud skyld det blir ikke moro for noen med slikt.  :D Hva er det dere vil oppnå med dette? Det er da ingen her som vil noen noe ondt tvert imot.

Jeg føler veldig med deg her og setter personlig pris på gjennomtenkte (og gjennomleste) innlegg som ikke nødvendigvis bare er postive til alt Tesla gjør.

Jeg ønsker selvsagt at det skal bare være fine ting å si om bilen, men litt kontrameldinger skjerper meg og gjør at jeg nok blir litt mer fokusert når jeg tar over bilen, ikke BARE som en unge på julaften selv det nok kommer til å være mest av det sistnevnte.

Det er lett å lese mellom linjene i andres innlegg og det er lett å legge ut lite gjennomtenkte meldinger i slike forumer som dette, så både den som leser og skriver bør tenke seg om slik at ting blir oppfattet riktig.

Det gjelder i all skriftlig kommunikasjon.

GL1

Hei.

Er det noen med erfaring fra utlevering på Lillestrøm, nå som det vel er i gang der oppe?

Funker det greit, eller er det kaos pga det store volumet som skal ut?

Har selv utlevering der 13/3, og teller dager....

Sent from my iPhone using Tapatalk
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Curre

Hade utlevering igår på Lillestrøm och det var væl relativt kaosartat med lite dålig information.
Utlevering satt till kl 12 och vi fick væl sett bilen kl 14:15, så irritationen hade vuxit på sig under tiden.
Førsvann fort efter att vi fick sett bilen dock :-)

Vet inte om man kan rækna med att de får lite mer ordning på utleveringarna dær efter en stund, men tror det kan vara bra att førvænta att det tar lite tid.

edit, specificerat att det var Lillestrøm utleveringen var ifrån
Tesla Model 3 -19

RuneW

Sitat fra: Curre på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:28
Hade utlevering igår på Lillestrøm och det var væl relativt kaosartat med lite dålig information.
Utlevering satt till kl 12 och vi fick væl sett bilen kl 14:15, så irritationen hade vuxit på sig under tiden.
Førsvann fort efter att vi fick sett bilen dock :-)

Vet inte om man kan rækna med att de får lite mer ordning på utleveringarna dær efter en stund, men tror det kan vara bra att førvænta att det tar lite tid.

edit, specificerat att det var Lillestrøm utleveringen var ifrån

Interessant.

Hva var det som skjedde mellom 12:00 og 14:15? Satt du bare og ventet eller var det andre ting (enn utlevering av din bil) som skjedde?

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Curre

Det var en liten presentation av Tesla på kanske 20-25 minuter kring hur det ær att æga en Tesla. Inget nytt egentligen.
Efter det var det "lite førseningar" innan vi som var dær skulle bli hæmtade av utleveringsexperterna.
Under tiden rullade de videoguider som finns på hemsidan på repeat.

Efter førsta halvtimmen med presentationen så var det bara att vænta på att min bil skulle bli færdig.
Det var lite dålig info kring nær den kunde bli klar før inspektion, men som sagt så la sig irritationen ganska direkt nær vi fick tillgång till bilen.
Tesla Model 3 -19

hemi

Vi fikk bil samtidig da, 12:00 LS på meg i går også

Min er nå levert inn i går til proff klargjører som fikser riper og merker, egentlig alt unntatt værste lakkstøvet skulle de klare ta.

Har også plastsveiset/limt glips for solskjerm og drømmer om at det holder.

Jeg fikk beskjed om at jeg automatisk skulle få time med punktene belyst ved uthenting, men jeg tror 1%? på det.

Curre

Ja, du kom tillbaka mer eller mindre samtidigt som vi fick tillgång till vår bil ja.
Tog en extra-check av solskydden efter det.
Tesla Model 3 -19

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA