Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk til Performance

Startet av Chisnate, mandag 14. januar 2019, klokken 06:53

« forrige - neste »

olavxxx

Bestilte 19" TSW Nurnburgring med Nokian R3 i går. Ca 26.000kr.
Smidde felger, så skal være "the shit".

hemi

Nürburg er ett sted, og Nurnberg, ikke Nurnburg.

TSW felgene er er decent uten tvil på bruksbil

olavxxx

#47
Ja, de er også "forged", så tror de skal være ganske grei ja.
https://www.tsw.com/alloy_wheels_nurburgring.php

Lover ikke at jeg staver det rett i fremtiden :P

PF

Tsw er noe av det bedre innen felg som er enkelt å få levert i Norge, og forged er høyeste kvaliteten de leverer, så dette er nok blandt de beste felgene kvalitetsmessig som er enkelt tilgjengelig i Norge.

hemi

hvem bestilte du av? de dreier bare plastikk spacere?

Jeg er litt lite keen på å egentlig ha sånn tilpassing til nav må sies

olavxxx

#50
Jeg kjøper de av Rasmussen dekksenter:
https://www.facebook.com/RasmussenImportOgUtleie/

De svarer veldig kjapt på Facebook meldinger. Brukt de før til vinterhjul til en Toyota.

Vær obs på at alle forhandlere begynner å gå tom for vinterdekk i aktuell dimmensjon i 19". Cvc7 var billigere, men utsolgt. Cvc6 og R3 har de. Felger i turbin (hvite) er på lager i 19", men noe venting på grå/sort. De kunne skaffe meg komplett hjul da til neste uke med TPMS for de aktuelle TSW.

hemi

venter stadig på eposten fra tesla..... som han sendte forrige uke, men som aldri ble sendt...

snd

Sitat fra: olavxxx på søndag 20. januar 2019, klokken 14:04
Ja, de er også "forged", så tror de skal være ganske grei ja.

Du glemte å nevne "rotary forged". Det har mye å si  :police: Hadde det vært "forged" ville felgene kostet det dobbelte, kanskje 3x. Rotary-, flow- og semi-forged er bare litt sterkere og lettere en "cast"-felger. Vil også nevne at produsenter har lov til å kalle felgene deres "rotary-forged" selv om kun 10% av felgen er smidd.

Tesla er en av de som bruker begrepet helt feil  >:( de kaller deres Arachnid-felger forged, noe de absolutt ikke er. De er nettopp "rotary forged".
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

hemi

Tatt litt telefoner, long story short er vi fucked på 20"

Du får ikke nordiske dekk i 235 35 R20. Jeg hadde tenkt å vrenge på ny gummi på org felgene og kjøpe noe fett til sommerfelger, den planen henger i tynn tråd.

Det nærmeste og eneste alternativet jeg har funnet er 245 35 R20, hakka8 (piggdekk), piggdekk på elbil virker jo litt.. jaaaaa :o

Har dere andre funnet noe?

tesla 18 passer ikke, selv de som har fått tilbud vil jo ikke få det på, 19 passer kun med maskinering de ikke tilbyr.

Hva gjør dere andre?

Krizz

#54
Jeg gikk for disse med Conti viking contact 7: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=138335766


De monterer de på bilen ved levering kostnadsfritt :) (OSLO /AKERSHUS)

18650

Hemi, Det var dårlige - men dessverre forventede - nyheter.

Mitt høyeste ønske er at Tesla ihvertfall kan selge meg originale 19" vinterhjul uten den ekstra kostnaden med moms. Jeg kan gjerne vente, om jeg så ikke får hentet ut bilen før etter vinterdekksesongen - fordi Tesla ikke vil levere ut bilen med 3mm spacere. Planen er å maskinere plass til leppen. Klart, jeg har ikke sett en 100% bekreftelse på at de går klar av kalippere heller, men den sjansen er jeg villig til å ta.

Problemet mitt er at jeg haaaater 99.9% av uoriginale felger. Det baserer jeg kun på utseende og min personlige smak. Det er noe cheesy over det som ikke har gått gjennom multiple designkommitéer for den aktuelle bilen. Det finnes unntak dog, men prisen på disse er deretter. Dessverre.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 18650 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 15:49
Hemi, Det var dårlige - men dessverre forventede - nyheter.

Mitt høyeste ønske er at Tesla ihvertfall kan selge meg originale 19" vinterhjul uten den ekstra kostnaden med moms. Jeg kan gjerne vente, om jeg så ikke får hentet ut bilen før etter vinterdekksesongen - fordi Tesla ikke vil levere ut bilen med 3mm spacere. Planen er å maskinere plass til leppen. Klart, jeg har ikke sett en 100% bekreftelse på at de går klar av kalippere heller, men den sjansen er jeg villig til å ta.

Problemet mitt er at jeg haaaater 99.9% av uoriginale felger. Det baserer jeg kun på utseende og min personlige smak. Det er noe cheesy over det som ikke har gått gjennom multiple designkommitéer for den aktuelle bilen. Det finnes unntak dog, men prisen på disse er deretter. Dessverre.

Hvis du er så giret på original-felger bør du gjerne og være tro mot 20"størrelsen :-) 

Noen som vet om 20" vinter og sommer kommer med acoustic foam, som reduserer støy, som på andre størrelser i USA? Sommerdekk med 20" i USA skal visstnok ikke bråke så mye når det er sommertemperatur.

Er det sikkert at 20" vinterdekk er så ille å kjøre med om vinteren? Er jo veldig rart om Tesla kun tilbyr vinterdekk til Performance dersom det er dritt å kjøre med om vinteren?
Tesla Model Y                         2021-

trykkertor

Sitat fra: Krizz på tirsdag 22. januar 2019, klokken 15:35
Jeg gikk for disse med Conti viking contact 7: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=138335766

De monterer de på bilen ved levering kostnadsfritt :) (OSLO /AKERSHUS)

Er jo genialt for dem som har vurdert å "kjøre forsiktig hjem på snøsokker og legge om".

Som de skriver i annonsen:
SitatVi tilbyr også montering på stedet ved utlevering av bil på Norges Varemesse, Tesla Grorud, Tesla Skøyen eller Tesla Karihaugen uten ekstra kostnad!

18650

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:16
Sitat fra: 18650 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 15:49
Hemi, Det var dårlige - men dessverre forventede - nyheter.

Mitt høyeste ønske er at Tesla ihvertfall kan selge meg originale 19" vinterhjul uten den ekstra kostnaden med moms. Jeg kan gjerne vente, om jeg så ikke får hentet ut bilen før etter vinterdekksesongen - fordi Tesla ikke vil levere ut bilen med 3mm spacere. Planen er å maskinere plass til leppen. Klart, jeg har ikke sett en 100% bekreftelse på at de går klar av kalippere heller, men den sjansen er jeg villig til å ta.

Problemet mitt er at jeg haaaater 99.9% av uoriginale felger. Det baserer jeg kun på utseende og min personlige smak. Det er noe cheesy over det som ikke har gått gjennom multiple designkommitéer for den aktuelle bilen. Det finnes unntak dog, men prisen på disse er deretter. Dessverre.

Hvis du er så giret på original-felger bør du gjerne og være tro mot 20"størrelsen :-) 

Noen som vet om 20" vinter og sommer kommer med acoustic foam, som reduserer støy, som på andre størrelser i USA? Sommerdekk med 20" i USA skal visstnok ikke bråke så mye når det er sommertemperatur.

Er det sikkert at 20" vinterdekk er så ille å kjøre med om vinteren? Er jo veldig rart om Tesla kun tilbyr vinterdekk til Performance dersom det er dritt å kjøre med om vinteren?

Hadde gjerne tatt 20" hvis det fantes «nordiske» dekk i den angitte dimensjonen. Det er jo det som er hele problemet. Tesla tilbyr kun Sottozero fordi det ikke finnes et alternativ. Og Tesla tilbyr kun 20" because #lipgate. Dvs de leverer jo 19" til Performance Upgrade - til det Kinesiske Markedet.

Karer med en viss bilinteresse og kjennskap til et «norsk dekkmarked» hadde røyka ut disse konfliktene mye tidligere, men dette er ting som hender selv de mest «erfarne» aktørene. Og noen ganger inngår fabrikantene til og med de værste kompromisser - med viten og vilje. Ref. BMWs ofring av komfort/støy i bytte mot Run-Flat dekk og fjerning av reservehjul.

Til selve Sottozero-dekket. Har ikke kjørt det selv. Men har kjørt de fleste andre kontinentale vinterdekk på tysk vinterføre (leiebiler). Man merker umiddelbart at de er mye dårligere på snø is. Har til og med kjørt Continental WC TS850 (kontinentalt vinterdekk) back2back mot Continental CVC6 (nordisk). På samme bil. I samme dimensjon. La meg si det slik: du behøvde ikke være noe særlig til ekspert for å merke hvor vanvittig mye bedre CVC6 var på snø/is. AutoMotor&Sport testet TS850 sammen med Sottozero3. Resultatet ser du under. Jeg trekker derfor konklusjonen at Sottozero definitivt ikke er noe for norsk vinter. Ihvertfall ikke for min vinterbruk.

LeafSwe

3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA