Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk til Performance

Startet av Chisnate, mandag 14. januar 2019, klokken 06:53

« forrige - neste »

Chisnate

Hei! Noen som har funnet gode uoriginale alternativer til M3P? Har forhørt meg litt og mange dekkbutikker er "usikker" om det passer. Link gjerne hva du har funnet!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Chisnate på mandag 14. januar 2019, klokken 06:53
Hei! Noen som har funnet gode uoriginale alternativer til M3P? Har forhørt meg litt og mange dekkbutikker er "usikker" om det passer. Link gjerne hva du har funnet!

Føler og det er litt usikkerhet. De første M3P-kundene i Norge som Tesla ringte opp ble jo spurt om de ville ha 18, 19 eller 20", så vidt jeg husker, mens i det siste har M3P-kundene kun blitt tilbudt 20" av Tesla. Blir jo litt vanskelig å stole på at 3. parts hjul vil passe når infoen internt i Tesla er litt varierende. Kunne jo stolt på at vinterdekkene de bruker i USA til M3P passer, men en vet vel ikke helt sikkert om de har gjort endringer på den europeiske versjonen. Ser at Megawheel sier de har en CNC-maskin som kan frese det ekstra sporet som behøves for å passe på hvilken som helst felg. I tillegg må det være plass til de større bremsekalipperne. Ikke så lett å vite hva en skal svare til Tesla når de ringer og spør om en vil ha 20" når en ikke vet alternativene. Ser det er litt motstridende info på Facebook-siden om hva som passer på Performance.
Tesla Model Y                         2021-

HalvorV

Har et sett 18" TST i grått på vei over dammen, forventet levering 18.01.
Mye snakk og antagelser rundt dette med hjul til Performance, er ikke verre enn å kjøpe noe som passer.

https://tsportline.com/collections/18-tesla-wheels-model-3/products/18-tst-tesla-wheel-set-of-4-model-3

Ikke bestemt meg for dekk enda.
Tesla Model Y Perfomance

Geir K


18650

Som de fleste har skjønt, er det 2 utfordringer med Performance. 1. Leppa og 2. Bremsekalippere

1. Leppa kan løses en av to måter. Det enkleste: 3mm spacere. Og før noen begynner å whine: ja det er ikke pr def lov. Men, med riktige spacere (SpaceX?) er det ingen risiko involvert- og særlig her som en bare trenger 3mm.

I Teslas delefilm står det at navene og hjulboltene er identiske på LR og P. Det betyr i klartekst at navdelen av bremseskiver på P er 3mm tynnere enn på LR. På denne måten vil en 3mm spacere gjøre at du har akkurat like mange runder på gjengene tilgjengelig med P som på LR. Hvis en ser på vedlagt bilde, ser man at slutten på gjengene på studboltene er synlig på en P.  En 3mm spacer vil også gjøre at sporvidden er den samme som på LR - fordi P har 6mm smalere sporvidde enn LR pga tykkelsen på navet på bremseskiven.

Alternativet til spacere er at felgen har maskinert ut plass på baksiden til navet. 3mm dyp utfresing på Ø70mm (OEM navdiameter er Ø64.1mm) skal være nok. En slik utfresing har ingenting å si for styrken på felgen. Dvs, en materialstyrkeanalyse ville vist en litt mindre styrke i dette området, men typisk er navet hundretalls ganger sterkere enn eikene uansett.

2. Kalipperklaring: TST og noen andre felgleverandører har vist at de kan få på en 18" felg. Det betyr IKKE at alle 18" har klaring til kalipperne. Med de fleste 19" burde det går bra. Men samtidig finnes det også dokumentasjon på nettet at kalipperne bak kan skrubbe i avbalanseringslodd med en 19" felg, så en kan ikke definitivt si at ALLE 19" kommer til å passe. En annen faktor for bremsekalippere er om backspacingen på eikene er stor nok til ikke å komme i kontakt med baksiden av eikene. Jeg tror dette er et mindre problem hvis man holder seg til originalt 40mm offset. Lavere offset KAN bli problematisk. Typisk har felger med kant eller veldig konkave design lavere offset.

Konklusjon: Jeg tror 99% av alle ettermarkedsfelger i 19" vil passe med 3mm spacere. Ihvertfall sålenge de ikke har et superkonkavt design. Flertallet av 18" vil ikke passe, selv med 3mm spacere. Her må nok hver enkel felgmodell «prøvemonteres» for å bekrefte fitment.

snd

#5
Sitat fra: HalvorV på mandag 14. januar 2019, klokken 10:49
Har et sett 18" TST i grått på vei over dammen, forventet levering 18.01.
Mye snakk og antagelser rundt dette med hjul til Performance, er ikke verre enn å kjøpe noe som passer.

https://tsportline.com/collections/18-tesla-wheels-model-3/products/18-tst-tesla-wheel-set-of-4-model-3

Ikke bestemt meg for dekk enda.

Til den prisen hadde jeg forventet at eikene går "riktig" vei på begge sider av bilen. Så er jo disse en kopi av det gamle TMS-designet fra 2012. Egentlig lei av Turbine-felgene  :-1:

@18650, fornuftig resonnert  :+1:
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

HalvorV

Sitat fra: snd på mandag 14. januar 2019, klokken 14:06
Til den prisen hadde jeg forventet at eikene går "riktig" vei på begge sider av bilen. Så er jo disse en kopi av det gamle TMS-designet fra 2012. Egentlig lei av Turbine-felgene  :-1:


Men Jeez da mann, da kjøper jo du noe annet?
Jeg postet et helt konkret tips og hvis jeg gidder kan jeg poste bilder når jeg får hjulene.
Nok av mennesker her som driver med tomprat, antagelser og lite nyttig info, bare å stille seg i den køen er sikkert plass til flere der.
Tesla Model Y Perfomance

magnetic

#7
Fant en del 19 tommer felger til M3P her http://www.felgvisning.no/nd/dekkmesteren/felg/#search/vehicle/4720?d=19.0&s=A
Er kanskje mulig noen av 18" og passer siden Tsport 18" passer. (førstemann som får tak i Tsport felgene får måle inner diameter på disse).
Så lenge nav størrelsen er Ø70mm, så de går klar leppa på navet , så bør de passe greit på performance.
Trykket fra hjulboltene er så stort at felgen trenger ikke senternavet å hvile på, so egentlig er for lettere sentrering. men er man forsiktig og teiter hjulbolene samtidig  så bør det gå greit  uten å få kast i hjulet :), men velger man en felg med Ø70mm nav får man sikker sentrering innpå leppa.
For å gå klar leppe problemet (eller skippe sentering mellomlegg) så kan man kjøper etter markeds bremser hvor rotor er like tykk som standard M3.
https://www.mountainpassperformance.com/product/mpp-page-mill-p3d-rotors/
NOTE: The P3D is known to have an extremely thin rotor hat. Our rotor is approximately 4mm thicker than the OEM rotor, so this will move your wheel outwards by 4mm. Using this rotor also removes the issue of the hub "step" that is often an issue for aftermarket wheel fitment!
The rear rotors will also resolve the offset issue!
How do they compare to Tesla's performance brakes
They are much thicker, improved cooling due to curved vanes in the rotors, and aluminum hats instead of steel.

Siden tesla solgte performance med standard bremser en måneds tid (man hadde valg i konfiguratoren og kjøpe oppgraderte bremse kitt til M3P). senere ble det standard med store bremser på Performance.
Da burde tesla og tillate og selge standard bremser, som leveres på AWD, til kunder som ønsker og bruke disse til daglig kjøring (på 18" aero og tusen andre felger). Så kan vi spare de gromme store bremsene til bane/track kjøring.
Hvordan er det med å kjøpe deler til sin bil. Har hørt at tesla er vanskelig angående å kjøpe deler fra dele katalogen. Eller må vi ty til skraphandleren for deler.
Kanskje noen med standard AWD er intresert i å bytte til seg feite 20" hjul og lekre røde kalippere haha.
Det dukker vel opp mange bremse kitt på ettermarkede etter hvert.



geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. januar 2019, klokken 10:43
Sitat fra: Chisnate på mandag 14. januar 2019, klokken 06:53
Hei! Noen som har funnet gode uoriginale alternativer til M3P? Har forhørt meg litt og mange dekkbutikker er "usikker" om det passer. Link gjerne hva du har funnet!

Føler og det er litt usikkerhet. De første M3P-kundene i Norge som Tesla ringte opp ble jo spurt om de ville ha 18, 19 eller 20", så vidt jeg husker, mens i det siste har M3P-kundene kun blitt tilbudt 20" av Tesla. Blir jo litt vanskelig å stole på at 3. parts hjul vil passe når infoen internt i Tesla er litt varierende. Kunne jo stolt på at vinterdekkene de bruker i USA til M3P passer, men en vet vel ikke helt sikkert om de har gjort endringer på den europeiske versjonen. Ser at Megawheel sier de har en CNC-maskin som kan frese det ekstra sporet som behøves for å passe på hvilken som helst felg. I tillegg må det være plass til de større bremsekalipperne. Ikke så lett å vite hva en skal svare til Tesla når de ringer og spør om en vil ha 20" når en ikke vet alternativene. Ser det er litt motstridende info på Facebook-siden om hva som passer på Performance.
Jeg ble tilbudt 18" i dag.

Jalla

Her går de grundig igjennom problemene rundt mindre felger på Performance modellen.

https://www.youtube.com/watch?v=dpDGINL3kps


olavxxx

18" OEM går ikke, med mindre de har laget nye felger med større indre dia. Som klarer caliper.

19" OEM som har utskjæringer skal gå, har sett flere av de avbildet på TMC. Så tror 19" er endret etter big brake kit kom, men kan ikke garantere noe. De som får en AWD med 19", Kam gjerne sjekke det hvis mulig. (Ta bilde av innsiden av nav).


Counterpointer

Sitat fra: gr på mandag 14. januar 2019, klokken 23:55
Sitat fra: knut.aulie på mandag 14. januar 2019, klokken 22:46
Sitat fra: gr på mandag 14. januar 2019, klokken 20:31
Jeg ble tilbudt 18" i dag.
Hva sa du om det?
Takket ja til 18" med Nokian piggfri.
Syns 27 og 31 for hhv 19 og 20" til 3 var stivt, dyrere enn 20" var til X-en, og så har litt gummi bare fordeler på vinterføre, spesielt med litt stivere bil (P).

Skal være sagt da at hun sa bare hun la inn notater om det vi snakket om, virket ikke som det var offisielt enda. Var en svensk Emma som ringte meg.

Virket ikke som hun hadde så mye teknisk peiling og mulig dialekta mi var vanskelig også, men gadd ikke begynne å spørre om de hadde laget en 18" felg som passet. Får bare se hvor det bærer. Er sikkert ikke behov for vinterhjul her når den kommer uansett.
Kult.

Blir spennende å se hva du får. Kan fort ende opp med 20' til 15500kr

Chisnate

#14
Virker som at det er mye uvitende folk som jobber i tesla siden mange har fått tilbud om 18" og 19". Ringte på nytt for å få de til å sende meg prisliste på vinterdekkene, fikk nå opplyst at det bare var 20" som passet og disse ble kun levert med pirelli dekk. Begynner faktisk å tvile litt på det Performance valget  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA