Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

daktari

Noen som ikke har glemt matematikken og klarer å integrere den kurven og de fra TeslaBjørn slik at vi kan sammenligne kWh per 20, 30 og 40 minutt fra SOC 15%
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Imagine

#436
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. februar 2019, klokken 17:46
Veldig synd han ikke beskriver detaljert om kjøreturen i forkant for den grafen der var en solid nedtur. Spesielt mtp at det bare var -1 ute.

Har han bare kjørt 10-20 minutter bort på en hurtiglader og får halv hastighet fra start er det ganske bra. Har han derimot kjørt et par timers langtur i en minusgrad og får halvert fart fra start er det coldgate.


Testet nylig langtur i ca samme føre med en kamerat sin Tesla Model S 75 D, ny i desember 2018. Den ladet lenge på 45, 50 og 60kw før den til slutt kom opp i 90-96kw når den var over 30-40%. Så det tok så vidt jeg husker ca 45 minutter fra ca 10% til ca 80%. Vinterforbruket på den med 19 tommere er 26-28kwh/100km. Da kjørte vi Oslo-Arendal. Startet med varmt batteri og 83% og ladet da vi kom til Brokelandsheia fra ca 9-10%. Lå i 125 i 110-sonene og ca fartsgrensene eller «10 km/t over» ellers på de roligere partiene. Strekningen fra start til første lading er ca 20,5 mil. Temperaturen varierte, mne lå stort sett på mellom 0 og minus 4, var likevel et par steder med plutselig ned mot minus 10. Ikke snøvær da vi kjørte og fine «rulleforhold».
Det er en bil til 680.000 uten ekstrautstyr eller 786.000-800.000 med litt utstyr. Den modellen fåes vel ikke lenger ny nå.

Øyvind.h

#437
Journalisten har fulgt opp med info om turen. De hadde kjørt 33 mil. Med andre ord - Audien klarer i -1 ikke varme batteriet opp for full ladeeffekt. Dette kan nesten garantert rettes ved å justere måltemp for batterivarmeren. Jeg ser på Facebook at resultaten møter stående applaus. Jeg ble derimot skuffet når ladehastighet ved lav SOC var nær halvert. Det enorme overtaket E-tron hadde på Tesla forsvant delvis, og dette var ikke akkurat vintertemperatur. Men totalt sett lader den raskere i de bruksscenariene jeg ser for meg for min egen del, så det var primært skuffelse ift hva som var tidligere rapportert. Ikke skuffende i benchmark og kun litt skuffende samlet sett.

Effektmessig og kapasitetsmessig er E-Tron ganske lik 100D eller SR. SR er likest med netto tilgjengelig ca 85kWh. Det er nesten nøyaktig det samme som E-Tron.
Med SR kan du regne med 100D eller S SR kan du regne med 60kW fra 0%, 70kW fra 2%, 90kW fra 3%, 116kW fra 4%.

Dvs E-Tron vil på vinter lade raskere enn 100/SR ved ca 35% og videre hele veien opp. Starter begge på 0 leder vel E-tron fra ca 50% og oppover vil jeg tippe. Drar fra bra på slutten pga høy effekt på høy SOC og høyere makseffekt.

Men E-tron trenger høyere ladeeffekt med sitt høye forbruk kun for å holde tritt med km/t lading. Og for å redusere belastning på ladestasjoner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

#438
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2019, klokken 12:23
Med SR kan du regne med 100D eller S SR kan du regne med 60kW fra 0%, 70kW fra 2%, 90kW fra 3%, 116kW fra 4%.

Er du sikker på dette? Mange overvurderer Tesla sin ladehastighet litt. Spesielt hastigheter i starten og på slutten. Har prøvd Model S p100D med 19 tommere pirelli piggfrie også og den ladet ikke 116kw med en gang. Jeg ladet fra ca 18%-82% på ca 40-45 minutter. Godkjent det også, men ikke lioe kjapt som e-tron. Den ladet på 116kw fra kanskje 30%. Tror faktisk jeg så 120kw ved en anledning også rundt 50-60%.
Før det var den mye på 96-104kw. Den hadde vifter som stod og gikk kraftig umder lading så den har bedre hastighet på lading i kulde enn ikke-performance utgavene. Temp var -4 grader.
Rekkevidden til fulladet model s p100D var rundt 30 mil med ikke spesielt elbilvennlig kjøring i 110-sonene i minus 4 grader 125-140 fra rud til porsgrunn, deretter var det 48% igjen av batteriet. Kjørte bakveiene over siljan og ned til holmestrand. Tok det rolig på de mørke veiene pga meget dårlige lavt justerte  led-lys.
Ladingen skjedde i holmestrand supercharger. Fra ca 17-18% gjenværende batterikapasitet.

Husker det fordi jeg tok bilder av bilens instrumentpanel de ulike stedene.
Skal kjøre samme ruten med e-tron når jeg får min limited for å sammenligne sånn høvelig.

hemi

Resultatet er bra, med forutsetning at batteri var kaldt.

Om han har kjørt 33 mil, er det ikke bra, og den vil gi mindre når det er faktisk kaldt. og #coldgate.

Tellus

Sitat fra: hemi på tirsdag 05. februar 2019, klokken 12:51
Resultatet er bra, med forutsetning at batteri var kaldt.

Om han har kjørt 33 mil, er det ikke bra, og den vil gi mindre når det er faktisk kaldt. og #coldgate.

Spørs hva slags 33 mil som var kjørt. Kjører man landevei i 80 km/t i mange minusgrader så greier man neppe å holde batteriet varmt. Kjører man derimot 10-20 km/t høyere nen fartsgrensen på motorvei så vil batteriet være garantert i godsonen temperaturmessig.

hemi

tempraturen går uansett opp i batteri, fordi SOC går ned, og det generer varme i seg selv, i tilegg genereres det varme ved strømtrekk. Disse 2 vil varme batteriet, uavhengig av om batterivarmern fyrer eller brukes.

Ref jeg dro hjemmefra med min i3 120ah i -15? ish, batteri hadde da -9 etter ladings (6A), nede på 75% fra 100% hadde jeg +5c på batteri når jeg hurtigladet og testet nye ionity 150.

Hvor varmt batteri er, vil bestemmes av fart som du sier. men uansett varmere enn utetemp.

Øyvind.h

#442
Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. februar 2019, klokken 12:46
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2019, klokken 12:23
Med SR kan du regne med 100D eller S SR kan du regne med 60kW fra 0%, 70kW fra 2%, 90kW fra 3%, 116kW fra 4%.

Er du sikker på dette? Mange overvurderer Tesla sin ladehastighet litt.
Jepp. Søk eksempelvis på 100D supercharge på Youtube så finner du sammenligningsvideoer som dokumenterer dette. Om noe viste faktisk videoen jeg fant lavere effekt på høy SOC enn det jeg har sett rapportert tidligere.

Min 90D opplever jeg at ikke gir bånn gass før ved ca 10-12%. Da er det 110-115kW og den faller ned igjennom 100kW ved rundt 52-53% om jeg ikke husker feil.

Typisk bruksmønster for meg er å ankomme lader med 5-15% og dra når jeg har 70-80%. Noen ganger mye kortere om jeg kun trenger litt påfyll for å komme frem.

Når det gjelder SR kan vi være helt sikre på at den ikke lader tregere innenfor 0-100% enn 100D. Bakgrunnen er at buffer i bunn garantert ikke er mindre (virker ganske standard 4+4 på alle store pakker). Dvs minimum like bra i bunn. I topp er den raskere fordi 100% ikke er mer enn rundt 85-87% i realiteten. Men Etron er fortsatt mye raskere på høy SOC.


https://www.youtube.com/watch?v=RNd6FsTC6eA
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2019, klokken 13:23
https://www.youtube.com/watch?v=RNd6FsTC6eA
Når det gjelder vår 100D så ramper den opp til full hastighet(116-118kW) i løpet av ett minutt eller så. Det holdes opp til 50-55%, bikker under 100kW på 62-64%, før den begynner å rampe ned ganske bratt.

Dette gjelder når batteriet er varmt, ikke delt lader og ellers ingen tekniske ufordringer på SuC. Dvs at vi lader ca 70kW på 40 minutt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Ja mener jeg har sett den kommentaren flere ganger (over 100kW til 65%). Med noe lavere forbruk ser det ut til at det blir mer hipp som happ hvem som lader raskest i praksis enn først antatt. I hvertfall på vinteren. Jeg trodde Etron ville ta en mye mer klar seier i praksis etter Fastneds publiserte kurver.
Begge bilene lader relativt raskt. Andre faktorer som kø, ledige ladere, deling av ladere fungerende ladere, SOC, pausebehov osv vil slå inn. Jeg ble ikek mer skremt enn at jeg sendte inn bestillingen i nettbutikken i dag. Så får vi se hva som skjer når selger tar kontakt for å spekke ferdig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2019, klokken 13:49
Ja mener jeg har sett den kommentaren flere ganger (over 100kW til 65%). Med noe lavere forbruk ser det ut til at det blir mer hipp som happ hvem som lader raskest i praksis enn først antatt. I hvertfall på vinteren. Jeg trodde Etron ville ta en mye mer klar seier i praksis etter Fastneds publiserte kurver.
Begge bilene lader relativt raskt. Andre faktorer som kø, ledige ladere, deling av ladere fungerende ladere, SOC, pausebehov osv vil slå inn. Jeg ble ikek mer skremt enn at jeg sendte inn bestillingen i nettbutikken i dag. Så får vi se hva som skjer når selger tar kontakt for å spekke ferdig.
Nei, ladefart er ihvertfald ikke problem får noen av disse. Ladekø derimot kan bli en utfordring. Lang rekkevidde er helt klart en fordel m.t.p. fleksibilitet i.f.h.t hvor man må/kan stoppe for å lade. Og med CCS adapter som takler 120kW så vil jo Tesla nyte godt både av Ionity og SuC nettverket. Jeg vet ihvertfall at hvis SuC jeg har planlagt å stoppe på er full og det står en hovedsakelig tom Ionity stasjon rett ved siden av, så betaler jeg gjerne.

Var hysterisk morsomt å rulle inn på Ringdalskogen med i3en hvor begge GK laderene var opptatt, for så å kjøre bort til en helt tom Ionity stasjon og bare plugge i :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pippus

Så dette på audisidene:

«Å lade e-tron blir enda enklere

I dag har Audi e-tron-eiere tilgang til over 80 prosent av alle offentlige ladestasjoner i Europa gjennom e-tron Charging Service-kortet, eller ved å skanne en QR-kode med smarttelefonen. Hver lading faktureres automatisk og registreres i en oversikt i myAudi-appen. Enkelt, tenker du. I 2019 blir det derimot enda enklere, etter hvert som Plug & Charge-funksjonen rulles ut. Med denne funksjonen kan Audi e-tron verifisere seg selv for ladestasjonene ved hjelp av moderne kryptografiske metoder, slik at du ikke behøver å gjøre noe som helst utover å plugge inn laderen


Er det noen som vet hva dette «kryptografiske» innebærer?


stefse

Sitat fra: Pippus på søndag 10. februar 2019, klokken 22:36
Så dette på audisidene:

«Å lade e-tron blir enda enklere

I dag har Audi e-tron-eiere tilgang til over 80 prosent av alle offentlige ladestasjoner i Europa gjennom e-tron Charging Service-kortet, eller ved å skanne en QR-kode med smarttelefonen. Hver lading faktureres automatisk og registreres i en oversikt i myAudi-appen. Enkelt, tenker du. I 2019 blir det derimot enda enklere, etter hvert som Plug & Charge-funksjonen rulles ut. Med denne funksjonen kan Audi e-tron verifisere seg selv for ladestasjonene ved hjelp av moderne kryptografiske metoder, slik at du ikke behøver å gjøre noe som helst utover å plugge inn laderen


Er det noen som vet hva dette «kryptografiske» innebærer?
Betaling skjer i kryptovaluta :P
Nei seriøst, det er vel bare at bilen identifiserer seg med sin unike ørtensifrede kode overfor ladestasjonen, og hvis koden er lagt inn som kredittverdig i systemet, (du har abbonement på bilen) setter laderen i gang.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

snowman

Sitat fra: Pippus på søndag 10. februar 2019, klokken 22:36
Så dette på audisidene:

«Å lade e-tron blir enda enklere

Er det noen som vet hva dette «kryptografiske» innebærer?

Lukter vel hardware sertifikat kombinert med div info fra annen hardware som identifiserer seg mot en tjeneste hos VAG på en måte.
VAG må ha en form for sammarbeid med de forskjellige leverandørene naturlig nok, om det interne sim kortet også benyttes for deler av kommunikasjonen, eller om alt går via laderen er det ikke lett å vite uten å ha mer info.

Ikke funnet info om hvordan, men er sansynlig at dette er basisen av metode.


Øyvind.h

Elbilforeningen drar i dag ut på langtur (850km). Oslo-Sørlandet-Haukelifjell-Oslo eller noe sånt.

De tar med E-Tron, I-Pace, Model X, E-niro og Kona i en stor felles test.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA