Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: AJ82 på mandag 04. februar 2019, klokken 12:59
Sitat fra: Gitzern på mandag 04. februar 2019, klokken 12:53
Har notert meg følgende punkter for å få bra rekkevidde og bevaring av batteri på e-tron 55:

1 Kun lade til 100% ved behov, ellers maks 80%
2 Ikke la bilen stå med lading på etter ferdigladet
3 Ikke kjøre bilen helt tom, tar lang tid å lade opp spesielt i kaldt vær
3 Mest effektiv kjøring er i intervallet 50-80 kmt.
4 19 dekk kontra 20t gir ca 3 mil lengre rekkevidde på fulladet batteri
5 Virituelle speil gir 2,5 km ekstra på fulladet batteri
6 Forvarme bil før kjøring
7 Bruke litt setevarmere og heller litt lavere kupevarme

Noen som har andre småtips eller erfaringer rundt dette?

Hva tenker folk om forvarming på korte turer? Det kan vel ikke lønne seg hvis man kun ser på total strømforbruk?

A.J.
Det har du nok rett i, og derfor mange anbefaler "Range mode" på småturer med Tesla på vinteren - det
reduserer batterioppvarmingen. Tror man på småtrurer kna redusere forbruk med ca 50%
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gitzern

Å varme opp bilen før småturer er vel kun for komforthensyn isåfall. Forbruk på småturer er vel heller ikke så interessant? Leste på en rekkviddetest at bilen brukte 5 mil på å bli effektiv i 10 minus. Dvs den gikk fra 2,7kwh til 2,3kwh i forbruk etter ca 5 mil når man startet kald. Det gir kanskje en mil bedre rekkevidde. Det beste med oppvarmet bil er jo komforten når man skal kjøre fra hytta i 20 minus på kvelden og ungene er med.

daktari

Sitat fra: Gitzern på mandag 04. februar 2019, klokken 13:42
Å varme opp bilen før småturer er vel kun for komforthensyn isåfall. Forbruk på småturer er vel heller ikke så interessant? Leste på en rekkviddetest at bilen brukte 5 mil på å bli effektiv i 10 minus. Dvs den gikk fra 2,7kwh til 2,3kwh i forbruk etter ca 5 mil når man startet kald. Det gir kanskje en mil bedre rekkevidde. Det beste med oppvarmet bil er jo komforten når man skal kjøre fra hytta i 20 minus på kvelden og ungene er med.
Jepp, derfor er det smart å la batterivarming og kupévarming være uavhengig, og la brukeren bestemme hva som skal forvarmes/oppvarmes.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Taben

#423
Sitat fra: daktari på mandag 04. februar 2019, klokken 13:12
Må nesten se på veien og farten før man trekker konklusjoner. Bærum-Trysil er jo nesten 12 mil motorvei i + 110 km/h, og så resten med 90 km/h grense fra Elverum. snitt på 85-90 km/h TB sin sammenligningstest gikk på mindre veier (iflg FB) med antagelig mange 60-soner, og mye svingete vei i 70 km/h. Da går de fleste biler sparsomt så lenge man unngår for mange forbikjøringer. I Hallingdalen, Beitostølen, Gaustadblikk etc kan man få  god rekkevidde i lavere hastighet, kanskje 65- 70 km/h en utfartshelg. 0,5 kWh mindre forbruk på 20 mil blir fort 4 mil ekstra rekkevidde.


Hei. Selvom jeg opplever min Tesla og I-pace med skuffende rekkevidde er det ikke for å nedsnakke eller si at det er drittbiler. Jeg elsker å kjøre bil og kjører mer enn de fleste, samt Europa tur hver sommer, var i 11 land forrige år og tilbakelegger mange kilometer, mye på autobahn hastighet. Jeg er derfor veldig opptatt av rekkevidde og tilgjengelige ladere og ladehastighet. Da hjelper det ikke å leve i drømmen, men leve ut drømmene.   

Viktig å være mer spesifikk skjønner jeg. Mitt eksempel er avreise fra Blommenholm Fredager kl 13:30 til Trysil (skihytta Ugla"), ja det er fartsgrense på +110 km/h fra Blommenholm - Elverum og +90km/h Elverum- Trysil, og ja jeg må kjøre oppoverbakker opp til Skihytta Ugla". Vi kjører ikke under fartsgrensene, som oftest +10 km/h over. Vi er 4-5 i bilen og kjører hjem som oftest hjem Søndag kl 20:00, sjelden trafikk på veiene. Vi har 23 pluss grader i bilen, det er minus 6-15 grader utenfor bilen, 20# felger sitter på bilene. Dekktrykk 3.1.   

Som det står i min opplevelse: Jeg venter ikke på at vinden skal avta, venter heller ikke på varmere vær, ligger heller ikke oppi baken på en trailer, kjører ikke under fartsgrense for å spare strøm, kjører ikke bare nedoverbakker, må nok av og til kjøre oppover også, kjører ikke på spareprogram, bruker også varmeapparat, klima og musikkanlegg. Ellers har jeg en normal aktiv kjørestil og jeg elsker å kjøre bil. Eco spareprogram og 19 felg er uaktuelt. Bilene kjøres som om det er en hvilken som helst tysk fossilbil.


3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

hemi


Tellus

Sitat fra: Taben på mandag 04. februar 2019, klokken 12:40

Jeg opplever rekkevidde på kun 240 km med min I-Pace, nå på vintertid. 
Jeg opplever rekkevidde på kun 380 km med min Tesla, nå på vinterstid.


Jeg opplever vinterrekkevidde melom 250 og 350 km med I-Pace. Med andre ord er 240 relativt ekstremt, men motorvei kjøring gjerne over fartsgrensen i kombinasjon med høydeforskjell kan du nok fort oppleve dette. At du får  over 50% mer med en MX P100 er jo imponerende, men jeg antar bilene neppe er kjørt samtidig. Høres i meste laget ut den forskjellen med mindre man ligger i 130+ km/t store deler av veien.

Tør jeg spørre hva slag gjennomsnittsforbruk du har har på de to bilene på slike turer ?

Ellers er det ganske enkelt å kjøre avgårde fulladet med varmt batteri med I-Pace ved å bruke avreisefunkjsonen. Da har man det aller beste utgangspunkt før langturen  :)

daktari

Sitat fra: Taben på mandag 04. februar 2019, klokken 14:15
Sitat fra: daktari på mandag 04. februar 2019, klokken 13:12
Må nesten se på veien og farten før man trekker konklusjoner. Bærum-Trysil er jo nesten 12 mil motorvei i + 110 km/h, og så resten med 90 km/h grense fra Elverum. snitt på 85-90 km/h TB sin sammenligningstest gikk på mindre veier (iflg FB) med antagelig mange 60-soner, og mye svingete vei i 70 km/h. Da går de fleste biler sparsomt så lenge man unngår for mange forbikjøringer. I Hallingdalen, Beitostølen, Gaustadblikk etc kan man få  god rekkevidde i lavere hastighet, kanskje 65- 70 km/h en utfartshelg. 0,5 kWh mindre forbruk på 20 mil blir fort 4 mil ekstra rekkevidde.
Hei. Selvom jeg opplever min Tesla og I-pace med skuffende rekkevidde er det ikke for å nedsnakke eller si at det er drittbiler. Jeg elsker å kjøre bil og kjører mer enn de fleste, samt Europa tur hver sommer, var i 11 land forrige år og tilbakelegger mange kilometer, mye på autobahn hastighet. Jeg er derfor veldig opptatt av rekkevidde og tilgjengelige ladere og ladehastighet. Da hjelper det ikke å leve i drømmen, men leve ut drømmene.   

Viktig å være mer spesifikk skjønner jeg. Mitt eksempel er avreise fra Blommenholm Fredager kl 13:30 til Trysil (skihytta Ugla"), ja det er fartsgrense på +110 km/h fra Blommenholm - Elverum og +90km/h Elverum- Trysil, og ja jeg må kjøre oppoverbakker opp til Skihytta Ugla". Vi kjører ikke under fartsgrensene, som oftest +10 km/h over. Vi er 4-5 i bilen og kjører hjem som oftest hjem Søndag kl 20:00, sjelden trafikk på veiene. Vi har 23 pluss grader i bilen, det er minus 6-15 grader utenfor bilen, 20# felger sitter på bilene. Dekktrykk 3.1.   

Som det står i min opplevelse: Jeg venter ikke på at vinden skal avta, venter heller ikke på varmere vær, ligger heller ikke oppi baken på en trailer, kjører ikke under fartsgrense for å spare strøm, kjører ikke bare nedoverbakker, må nok av og til kjøre oppover også, kjører ikke på spareprogram, bruker også varmeapparat, klima og musikkanlegg. Ellers har jeg en normal aktiv kjørestil og jeg elsker å kjøre bil. Eco spareprogram og 19 felg er uaktuelt. Bilene kjøres som om det er en hvilken som helst tysk fossilbil.

Tror jeg forstår akkurat hva du mener. Jeg kjører omtrent samme vei, kanskje samme kjørestil, og har samme forbruk som deg. Jeg har også klart over 3 kWh/mil med Model S90D med skiboks. Det var snøvær, slaps på veien og kanskje motvind.

Hvis du har en 100D så har den i praksis 14 kWh mer kapasitet (98 vs 84), så det kan fort utgjøre ca 4-7 mil ved likt forbruk. Når Teslaen går litt mer økonomisk (20%?) i fart blir det antagelig mer.

Forbruket vil jo også variere fra tur til tur, siden f.eks.  motvind på bare 5 m/s i praksis bety 18 km/t. Dette rammer I-pace og e-tron hardere enn X og hvertfall S.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gitzern

Hvis jeg sverget til lavprofil dekk og skulle kjøre 12 mil på motorvei i 130 kmt, med skiboks på taket og hadde 25 mil til hytta uten planlagte stopper tror jeg at valget hadde blitt diesel og webasto istedet for å irritere seg over rekkevidden iht til bruksmønster. Ville hatt en liten elbil til å putre rundt i byen med i tillegg. Jeg kjøper ikke 26t tv og klager over at den er mye mindre enn en 46t. Men selvsagt, hvis man tror og er blitt lovet 35 mil og får 24 er det irriterende, men bør man kanskje bytte igjen.

AJ82

Fin ladekurve dette! 69kw allerede ved 1%....



A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Orbit

#429
Startet med batteri som ikke er fullvarmet? Fastned har jo målt 130kW allerede ved 15% SOC.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

Jeg tror også at batteriet i testen nok ikke var "sommervarmt"

resultatet er bra for å være vinter, men med garasje + evnt forvarming, evnt aktiv kjøring kan det bli enda bedre.

Crown

Dette er veldig bra! Hadde vært artig å se hva det ble med iskaldt batteri også :-)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Orbit

Herfra ja: https://www.elbil24.no/tester/ingen-lader-raskere-enn-audi-e-tron/70719639

Ser på video at estimert tid for 100% synker 10 min mot slutten, tipper det er når batteriet er blitt skikkelig driftsvarmt. Så er det bare lete etter et MMI/ODB-hack for å lese ut batteriparametre som temperatur  8)

https://www.youtube.com/watch?v=V1QIJk7jxow
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AJ82

Sitat fra: hemi på mandag 04. februar 2019, klokken 16:11
Jeg tror også at batteriet i testen nok ikke var "sommervarmt"

resultatet er bra for å være vinter, men med garasje + evnt forvarming, evnt aktiv kjøring kan det bli enda bedre.

Ref Facebook: Definitivt temperatur. Var heller ikke intensjonen å skryte av varmt batteri, men forklare at vi ikke stilte med iskaldt batteri. Under kjøring varmes batteriet kun opp til en viss grad (6-8 grader), men ikke på langt nær nok til optimal lading, som ligger et sted mellom 20-30 grader.

Ikke noen fare for coldgate ihvertfall  :+1:

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

#434
Veldig synd han ikke beskriver detaljert om kjøreturen i forkant for den grafen der var en solid nedtur. Spesielt mtp at det bare var -1 ute.

Har han bare kjørt 10-20 minutter bort på en hurtiglader og får halv hastighet fra start er det ganske bra. Har han derimot kjørt et par timers langtur i en minusgrad og får halvert fart fra start er det coldgate.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA