Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Tiger123


[/quote]

Over til selve bilen; Jeg forstår rett og slett ikke påstanden om at Tesla er bedre enn Audi på noe avgjørende område som helst.  :) Selv om Tesla og andre merker selvfølgelig har noen smarte funksjoner og løsninger.

Det alle peker på er rekkevidde, men hvis man sammenligner biler med samme pris/batteri, er det ikke noe som tilsier at Model X90D vil ha vesentlig bedre rekkevidde enn e-tron i norske hastigheter. Dette er ren fysikk. Eller skal vi sammenligne med X75D som ligger nærmere i pris?

[/quote]

Nå er vel teslas motor vesentlig mer effektiv enn andres, f eks Jaguar, så det er ikke bare fysikk. I tillegg blir batteriene bedre og bedre, og neste år kommer sannsynligvis S og X til å ha samme batteri som model 3.

Tellus

Motorene i Model S og Model X er i utgangspunktet de minst effektive i klassen. Permanent magnet motor er den mest effektive elektriske motorypen. Eneste ulempe er egentlig at den er dyrere å produsere. Den nye motoren i Model 3 er en slags hybrid og kan godt være klasseledende for alt jeg vet.

Det sies at Tesla har vært smarte med motorstyring ved at bilene i stor grad er har drift bare på en aksling. Det kan sikkert være tilfelle, men sammenligner du motor mot motor så vinner permanentmagnet på effektivitet.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på torsdag 17. januar 2019, klokken 20:54
Motorene i Model S og Model X er i utgangspunktet de minst effektive i klassen. Permanent magnet motor er den mest effektive elektriske motorypen. Eneste ulempe er egentlig at den er dyrere å produsere. Den nye motoren i Model 3 er en slags hybrid og kan godt være klasseledende for alt jeg vet.

Det sies at Tesla har vært smarte med motorstyring ved at bilene i stor grad er har drift bare på en aksling. Det kan sikkert være tilfelle, men sammenligner du motor mot motor så vinner permanentmagnet på effektivitet.
PMSRM er betegnelsen på bakmotoren i Model 3, og produserer moment på ett mye høyere turtall enn rene PM motorer. Gjør at de kan være mindre.

Men det som Tesla er virkelige gode på er kraftelektronikk, bl.a invertere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tiger123

#138
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. januar 2019, klokken 21:38
Sitat fra: Tellus på torsdag 17. januar 2019, klokken 20:54
Motorene i Model S og Model X er i utgangspunktet de minst effektive i klassen. Permanent magnet motor er den mest effektive elektriske motorypen. Eneste ulempe er egentlig at den er dyrere å produsere. Den nye motoren i Model 3 er en slags hybrid og kan godt være klasseledende for alt jeg vet.

Det sies at Tesla har vært smarte med motorstyring ved at bilene i stor grad er har drift bare på en aksling. Det kan sikkert være tilfelle, men sammenligner du motor mot motor så vinner permanentmagnet på effektivitet.
PMSRM er betegnelsen på bakmotoren i Model 3, og produserer moment på ett mye høyere turtall enn rene PM motorer. Gjør at de kan være mindre.

Men det som Tesla er virkelige gode på er kraftelektronikk, bl.a invertere.

Han som skrudde fra hverandre model 3 på oppdrag fra investorer, en meget kvalifisert mann fikk jeg inntrykk av, fortalte hvordan tesla hadde vridd magnetene rundt hverandre for å oppnå ennå mer power. Uansett; han mente Teslas forsprang lå i batteriet og motoren. I-pace effektivitet hadde han ikke mye bra å fortelle om, ligger på youtube https://www.youtube.com/watch?v=aVnRQRdePp4&t=2220s

Så får vi håpe e-tron og Audi har opparbeidet seg nok kompetanse på disse (for de) helt nye "produktområdene", uten at noen forventer at de skal være på høyde med de beste..

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:04
Det er fort gjort å tenke at gresset er grønnere; men det er litt "gi og ta".
Dette er en sannhet med mye i seg. Synes «tysklandsfantastene» kunne med fordel ha tatt dette med i vurderingen.

Det er ting som er åpenbart bra med Audi, men det er enda mye vi ikke vet. Tiden vil vise.


Counterpointer

Sitat fra: elektro på torsdag 17. januar 2019, klokken 14:21

Man kan selvfølgelig argumentere for at Tesla sitt ladenettverk er bedre, og det passer nok bedre om du kjører 50.000 km. i året. Likevel er e-tron sitt MYE raskere, det finnes flere CCS ladere i Europa, også på steder hvor du kan se langt etter Superchargere, og dette ikke properitære nettet vokser fortere.
Det blir spennende å se hva supercharger V3 bringer, dette kunngjøres jo snart.

Model 3 har CCS og det kommer CCS adapter til S og X.

Personlig er jeg også spent på 350 kW lading i forhold til batteridegradering. 150 kW blir garantert forbigått av V3.

Det er veldig bra med konkurranse på både elbiler og lading.

fonberg

Sitat fra: elektro på torsdag 17. januar 2019, klokken 14:21
Sitat fra: Macobat på onsdag 16. januar 2019, klokken 19:11
The die hard Audi fans just can't stand that there are other cars that are better in some areas. The attitude of several posters in here is  :-1:

Jeg er ikke die hard Audi fan, men har faktisk eid en Tesla som bil nr. 1 de to siste årene. Jeg gleder meg fremdeles over den hver dag og er stor fan av selskapet og elbiler generelt. Likevel, og kanskje nettopp på grunn av det siste, bytter jeg nå til Audi. Og jeg er ikke alene:
https://youtu.be/qbP0d0pC4e8?t=15m22s

Her er andre som har begynt å tvile av grunner som først og fremst har med kvalitet og service å gjøre:
https://www.youtube.com/watch?v=FTsYTfHkk7M
https://www.youtube.com/watch?v=FBXGAdKCu3M

Over til selve bilen; Jeg forstår rett og slett ikke påstanden om at Tesla er bedre enn Audi på noe avgjørende område som helst.  :) Selv om Tesla og andre merker selvfølgelig har noen smarte funksjoner og løsninger.

Det alle peker på er rekkevidde, men hvis man sammenligner biler med samme pris/batteri, er det ikke noe som tilsier at Model X90D vil ha vesentlig bedre rekkevidde enn e-tron i norske hastigheter. Dette er ren fysikk. Eller skal vi sammenligne med X75D som ligger nærmere i pris?

1 sekund bedre 0-100 er sikkert interessant for noen, men dette skyldes etter min mening at Tesla tar ut mer effekt enn bilen tåler og ikke bryr seg om å levere jevnt.

Ok, Model har X større innvendig plass og kan trekke noe tyngre henger. Igjen, sikkert interessant for noen, men hvis dette avgjør hvor bra bilen er, er jo Ford Transit ENDA bedre...

Når det gjelder de fleste tekniske løsninger er e-tron bedre. Interiør/eksteriør kvalitet, kjøreegenskaper (progressiv styring, 8 kjøremodus etc), Marix LED, 360 top view, OLED skjermer, HUD, night view, gode (adaptive) viskere, festeanordninger og løsninger for bagasje, kraftigere og mer avansert regenerering, bedre batterikjøing, som igjen gir raskere lading. etc. etc.

Man kan selvfølgelig argumentere for at Tesla sitt ladenettverk er bedre, og det passer nok bedre om du kjører 50.000 km. i året. Likevel er e-tron sitt MYE raskere, det finnes flere CCS ladere i Europa, også på steder hvor du kan se langt etter Superchargere, og dette ikke properitære nettet vokser fortere.

Man kan også argumentere for at Autopilot er bedre. Eller er det bare at Tesla bruker kundene som Beta testere? Dette spørsmålet gjelder også hyppige OTA oppdateringer.. Prompepute trenger jeg ikke. Ungene har to stykker hjemme. Men det hadde vært fint om de kunne fikse dimming av lysorgelet i tuneller og fått vist innholdet fra DAB sendingene på den store, fine skjermen.

Jeg ser du skriver mye bla bla og det er greit nok, men hva med hva man faktisk bruker bilen til, nemlig å komme seg fra A til B osv? Hvordan kommer Audien (og forsåvidt Jaguaren) ut av det som er primæroppgaven til en bil? Misforstå meg rett, jeg ønsker at alle elbiler knuser ICE-bilene på dette området, men er skeptisk på om noen andre enn Teslaene per i dag er up for it.

Jeg har et konkret case til deg: Du skal kjøre Trondheim - Herøy, gjøre en fire timers jobbe der kl. 13.30 - 17.30. Deretter skal du være i Våler sør for Elverum til kl. 12 dagen etter. Kl. 16 samme dag kjører du fra Våler tilbake til Trondheim, det tar deg 6 timer (inkl pause(r)). Dag 1 er det snøvær og -1 til -5, dag 2 er det hovedsakelig oppholdsvær og mellom 10 og 20 minus.
Som du kanskje har skjønt løste jeg dette uten problemer med Teslaen min (S90D) denne uka . Vil gjerne se hvordan du vil løsne det med den overlegne Audien. Ønsker du detaljer om hvordan turen forløp for min del, skal jeg gjerne dele det.

PS. Jeg kjører bare drøyt 25k i året. Ser likefullt ikke noe reelt alternativ til Tesla (ICE er ikke et alternativ).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

AJ82

Sitat fra: fonberg på lørdag 19. januar 2019, klokken 20:32
Sitat fra: elektro på torsdag 17. januar 2019, klokken 14:21
Sitat fra: Macobat på onsdag 16. januar 2019, klokken 19:11
The die hard Audi fans just can't stand that there are other cars that are better in some areas. The attitude of several posters in here is  :-1:

Jeg er ikke die hard Audi fan, men har faktisk eid en Tesla som bil nr. 1 de to siste årene. Jeg gleder meg fremdeles over den hver dag og er stor fan av selskapet og elbiler generelt. Likevel, og kanskje nettopp på grunn av det siste, bytter jeg nå til Audi. Og jeg er ikke alene:
https://youtu.be/qbP0d0pC4e8?t=15m22s

Her er andre som har begynt å tvile av grunner som først og fremst har med kvalitet og service å gjøre:
https://www.youtube.com/watch?v=FTsYTfHkk7M
https://www.youtube.com/watch?v=FBXGAdKCu3M

Over til selve bilen; Jeg forstår rett og slett ikke påstanden om at Tesla er bedre enn Audi på noe avgjørende område som helst.  :) Selv om Tesla og andre merker selvfølgelig har noen smarte funksjoner og løsninger.

Det alle peker på er rekkevidde, men hvis man sammenligner biler med samme pris/batteri, er det ikke noe som tilsier at Model X90D vil ha vesentlig bedre rekkevidde enn e-tron i norske hastigheter. Dette er ren fysikk. Eller skal vi sammenligne med X75D som ligger nærmere i pris?

1 sekund bedre 0-100 er sikkert interessant for noen, men dette skyldes etter min mening at Tesla tar ut mer effekt enn bilen tåler og ikke bryr seg om å levere jevnt.

Ok, Model har X større innvendig plass og kan trekke noe tyngre henger. Igjen, sikkert interessant for noen, men hvis dette avgjør hvor bra bilen er, er jo Ford Transit ENDA bedre...

Når det gjelder de fleste tekniske løsninger er e-tron bedre. Interiør/eksteriør kvalitet, kjøreegenskaper (progressiv styring, 8 kjøremodus etc), Marix LED, 360 top view, OLED skjermer, HUD, night view, gode (adaptive) viskere, festeanordninger og løsninger for bagasje, kraftigere og mer avansert regenerering, bedre batterikjøing, som igjen gir raskere lading. etc. etc.

Man kan selvfølgelig argumentere for at Tesla sitt ladenettverk er bedre, og det passer nok bedre om du kjører 50.000 km. i året. Likevel er e-tron sitt MYE raskere, det finnes flere CCS ladere i Europa, også på steder hvor du kan se langt etter Superchargere, og dette ikke properitære nettet vokser fortere.

Man kan også argumentere for at Autopilot er bedre. Eller er det bare at Tesla bruker kundene som Beta testere? Dette spørsmålet gjelder også hyppige OTA oppdateringer.. Prompepute trenger jeg ikke. Ungene har to stykker hjemme. Men det hadde vært fint om de kunne fikse dimming av lysorgelet i tuneller og fått vist innholdet fra DAB sendingene på den store, fine skjermen.

Jeg ser du skriver mye bla bla og det er greit nok, men hva med hva man faktisk bruker bilen til, nemlig å komme seg fra A til B osv? Hvordan kommer Audien (og forsåvidt Jaguaren) ut av det som er primæroppgaven til en bil? Misforstå meg rett, jeg ønsker at alle elbiler knuser ICE-bilene på dette området, men er skeptisk på om noen andre enn Teslaene per i dag er up for it.

Jeg har et konkret case til deg: Du skal kjøre Trondheim - Herøy, gjøre en fire timers jobbe der kl. 13.30 - 17.30. Deretter skal du være i Våler sør for Elverum til kl. 12 dagen etter. Kl. 16 samme dag kjører du fra Våler tilbake til Trondheim, det tar deg 6 timer (inkl pause(r)). Dag 1 er det snøvær og -1 til -5, dag 2 er det hovedsakelig oppholdsvær og mellom 10 og 20 minus.
Som du kanskje har skjønt løste jeg dette uten problemer med Teslaen min (S90D) denne uka . Vil gjerne se hvordan du vil løsne det med den overlegne Audien. Ønsker du detaljer om hvordan turen forløp for min del, skal jeg gjerne dele det.

PS. Jeg kjører bare drøyt 25k i året. Ser likefullt ikke noe reelt alternativ til Tesla (ICE er ikke et alternativ).

Knallgodt eksempel og sikkert relevant for de fleste her inne. Viser helt klart at Tesla må være den beste bilen.Helt utrolig hva tesla fanboys klarer å komme opp med....

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

hemi

Var det denne uken som var, eller neste uke elbil24? eller hvem det var testet bil, var vel også fler andre, vet vi noe mer? evnt når tester kommer? Egenspec ryktes å åpne til uken, hadde vært knall å ha litt info før det.

Blade Runner

elbil24 har hatt bilen denne uken. Kommer vel sikkert noe på dinside, dagbladet og elbil24 i løpet av noen dager. Bjørn Nyland får låne bil til uka (22-25 februar). Kommer vel fortløpende rapporter fra han.

Polo

AJ82,  Du må ha god tid siden du bruker så mye tid på feil forum? Helt utrolig hvordan Tesla fanboysa er inne over alt med for å redde sjeler inn på sin referral kode, og snakke opp aksjeverdiene sine på konkurskandidaten. Håper avviklingen av referral programmet vil skape en mer kunnskapsrik debatt. Kan dere ikke akseptere at en ganske stor del av bilmarkedet ønsker biler med normal byggkvalitet og serviceapparat? Og at CCS ladeinfrastrukturen bygges ut meget raskt? Har du  studert ladekurven til e-tron? Har du satt deg inn i utbyggingstakten på 150/350 ladere hos Fortum, Circle K, Clever/Eon, Ionity ++.  Tesla har hatt sin rolle i å "vekke" ICE produsentene og skape alternativ som BYTON for dem som måler "Bilen" i skjermstørrelse.

PF

Sitat fra: Polo på søndag 20. januar 2019, klokken 08:14
AJ82,  Du må ha god tid siden du bruker så mye tid på feil forum? Helt utrolig hvordan Tesla fanboysa er inne over alt med for å redde sjeler inn på sin referral kode, og snakke opp aksjeverdiene sine på konkurskandidaten. Håper avviklingen av referral programmet vil skape en mer kunnskapsrik debatt. Kan dere ikke akseptere at en ganske stor del av bilmarkedet ønsker biler med normal byggkvalitet og serviceapparat? Og at CCS ladeinfrastrukturen bygges ut meget raskt? Har du  studert ladekurven til e-tron? Har du satt deg inn i utbyggingstakten på 150/350 ladere hos Fortum, Circle K, Clever/Eon, Ionity ++.  Tesla har hatt sin rolle i å "vekke" ICE produsentene og skape alternativ som BYTON for dem som måler "Bilen" i skjermstørrelse.

Tror du må lese igjennom hva AJ82 skriver engang til, tror ikke tesla fanboy hatten er den som passer best på han.

Kåre Knatten

Kjøp av bil er ikke bare for å få seg et transportmiddel fra A til B. Det samme gjelder fossilbiler,  da ville alle kjøpt den rimeligste med størst tank. At Audi nå kommer med E-tron,  gjør at mange kjøper sin første elbil, ikke for de de tidliger ikke hadde råd til en Tesla, men fordi de ikke er fortrolig med Tesla (kvalitet, service, deler). Angående rekkevidde har nok konstruktørene hos Audi gjort sitt ytterste ut i fra dagens forutsetning. Audi Tyskland har tidligere uttalt at tiden nå er moden mellom ytelse og pris. Angående ladingsfrykt, er det noe en tilpasser seg til og finner ut at det egentlig ikke er noe problem i hverdagen. De få dette gjelder får kjøpe en fossilbil,  det er fortsatt et alternativ.

AJ82

Sitat fra: PF på søndag 20. januar 2019, klokken 08:36
Sitat fra: Polo på søndag 20. januar 2019, klokken 08:14
AJ82,  Du må ha god tid siden du bruker så mye tid på feil forum? Helt utrolig hvordan Tesla fanboysa er inne over alt med for å redde sjeler inn på sin referral kode, og snakke opp aksjeverdiene sine på konkurskandidaten. Håper avviklingen av referral programmet vil skape en mer kunnskapsrik debatt. Kan dere ikke akseptere at en ganske stor del av bilmarkedet ønsker biler med normal byggkvalitet og serviceapparat? Og at CCS ladeinfrastrukturen bygges ut meget raskt? Har du  studert ladekurven til e-tron? Har du satt deg inn i utbyggingstakten på 150/350 ladere hos Fortum, Circle K, Clever/Eon, Ionity ++.  Tesla har hatt sin rolle i å "vekke" ICE produsentene og skape alternativ som BYTON for dem som måler "Bilen" i skjermstørrelse.

Tror du må lese igjennom hva AJ82 skriver engang til, tror ikke tesla fanboy hatten er den som passer best på han.

What he said  :+1: Men det du skriver passer sikkert bra til noen andre...

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

AJ82

Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 20. januar 2019, klokken 11:13
Kjøp av bil er ikke bare for å få seg et transportmiddel fra A til B. Det samme gjelder fossilbiler,  da ville alle kjøpt den rimeligste med størst tank. At Audi nå kommer med E-tron,  gjør at mange kjøper sin første elbil, ikke for de de tidliger ikke hadde råd til en Tesla, men fordi de ikke er fortrolig med Tesla (kvalitet, service, deler). Angående rekkevidde har nok konstruktørene hos Audi gjort sitt ytterste ut i fra dagens forutsetning. Audi Tyskland har tidligere uttalt at tiden nå er moden mellom ytelse og pris. Angående ladingsfrykt, er det noe en tilpasser seg til og finner ut at det egentlig ikke er noe problem i hverdagen. De få dette gjelder får kjøpe en fossilbil,  det er fortsatt et alternativ.

Bra sagt. For mange er sikkert Tesla verdens beste bil og det er jo bra at man er fornøyd, men virker som mange da har problemer med å forstå at for endel så er Tesla ikke et reelt alternativ av ulike grunner. For min egen del var det en blanding av dårlig/usikkert ettermarked, alt for mye støy og lite komfort. Folk har ulike krav.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA