Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Macobat

#120
Sitat fra: z4rd på onsdag 16. januar 2019, klokken 17:52
A.J, hvorfor siterer du hele innlegget når du skriver rett etter han?

Jeg er enig med elektro sitt innlegg, bortsett fra det siste avsnittet der andre modeller sammenlignes. Synes det er på grensen til useriøst.

Fully agree with this.

The die hard Audi fans just can't stand that there are other cars that are better in some areas. The attitude of several posters in here is  :-1:

AJ82

Regner med at du mener Tesla fans  ;)
Virker som mange sliter med å forstå at noen kan velge noe annet enn Tesla. Men ser egentlig veldig få grunner til å velge Tesla hvis man ikke trenger plassen som en X tilbyr. Vil man ha litt ekstra rekkevidde må man også betale overpris for en 100-modell. Listen over grunner til å ikke velge Tesla orker jeg ikke begynne på engang. Det holder egentlig å lese litt på Tesladelen av forumet eller på Face. Mye god underholdning  :)

A.J.

- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

PF

Synes spesielt tråden om har modell tre barnesykdommer er morsom. Er visst helt greit å betale en halv mill for en bil som ser ut som ett helvete i lakken.

hemi

#123
Har ikke sett norske model 3 enda, så kan ikke uttale meg om lakken, men er jo amcar, så kan variere litt sikkert.

Jeg tror ikke folk kjøper tesla fordi de nødvendigvis vil, jeg vil ha en e-tron, men..... REKKEVIDDE, vi aner jo 0 i praksis.

så model 3 gikk 56 mil?! i 90kmh i 13c, med ganske stor spredning i høydemeter og, spent på hva e-tron klarer. 40 hadde vært knall! da kjøper jeg lett audi og ofrer de siste 16 milene.

Imagine

#124
Sitat fra: hemi på onsdag 16. januar 2019, klokken 22:39
Har ikke sett norske model 3 enda, så kan ikke uttale meg om lakken, men er jo amcar, så kan variere litt sikkert.

Jeg tror ikke folk kjøper tesla fordi de nødvendigvis vil, jeg vil ha en e-tron, men..... REKKEVIDDE, vi aner jo 0 i praksis.

så model 3 gikk 56 mil?! i 90kmh i 13c, med ganske stor spredning i høydemeter og, spent på hva e-tron klarer. 40 hadde vært knall! da kjøper jeg lett audi og ofrer de siste 16 milene.

Om du vil ha e-tron så gjør som meg og kjøp deg en  ;)
Rekkevidde er jo det den er og man kan sikkert justere mye med kjørestil. Jeg bryr meg ikke så mye om rekkevidde over 25 mil og om man en gang skulle trenge det så kan den jo hurtiglades underveis. Tipper den uansett fint går 30 mil+ på sommeren med vanlig kjørestil. Da i utsøkt god komfort og stillhet i gode seter og med et fantastisk bra musikkanlegg.

TeslaBjørn skal jo teste e-tron neste uke i temperaturer som ser ut til å bli ned i 15 minus. Så da blir det umulig å sammenligne direkte med de andre modellene som alle er testet i varmere temperaturer. Men det er jo litt spennende å se hvor langt den går i slik kulde også.

hemi

Jeg vil prøvekjøre!

Har bommet på elbil før, mange produsenter lyver sinnsykt på tall, orker ikke det på bil til 1 mill.

Tiger123

Sitat fra: Macobat på onsdag 16. januar 2019, klokken 19:11
Sitat fra: z4rd på onsdag 16. januar 2019, klokken 17:52
A.J, hvorfor siterer du hele innlegget når du skriver rett etter han?

Jeg er enig med elektro sitt innlegg, bortsett fra det siste avsnittet der andre modeller sammenlignes. Synes det er på grensen til useriøst.

Fully agree with this.

The die hard Audi fans just can't stand that there are other cars that are better in some areas. The attitude of several posters in here is  :-1:

Enig. Audi er ikke best på alt, og det er vanskelig å innse for enkelte. F. eks ikke på rekkevidde. Men markedsavdelingen deres er utmerket. Jeg har sikkert sett ti reklamevideoer om e-tron hittil, mange med piano og strykere og hele pakka, og fint er det, når man har råd til det.
Jeg er helt uavhengig ifht merkevarer men ser jo at det er mye følelser ute og går, og da spes Audifans synes det lett, i innleggene.

Men er rekkevidden så man kommer seg på hytta fra Oslo så vil denne bilen være vellykket, tror jeg.

samotholt

Til hytta fra Oslo kan du bare glemme. Det blir 60 mil det  :P
(Ikke er det lademuligheter der heller så tilsammen 120 mil uten lading  :o).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Kåre Knatten

Til hytta mi er det 250 km og jeg passerer 2 Ionety stasjoner,  selv om den ene er bare 30 km hjemmefra, er den andre midtveis. Med 7 kW ladestasjon på hytta blir den klar på en natt igjen.

Imagine

Sitat fra: hemi på onsdag 16. januar 2019, klokken 23:13
Jeg vil prøvekjøre!

Har bommet på elbil før, mange produsenter lyver sinnsykt på tall, orker ikke det på bil til 1 mill.

Ser den. Men den du bommet på gikk jo fint å selge videre et knapt år senere med et beskjedent tap. Så hvor ille kan det egentlig bli?
Hold deg til tyske merker heretter så går det greit  ;)

elektro

Sitat fra: Macobat på onsdag 16. januar 2019, klokken 19:11
The die hard Audi fans just can't stand that there are other cars that are better in some areas. The attitude of several posters in here is  :-1:

Jeg er ikke die hard Audi fan, men har faktisk eid en Tesla som bil nr. 1 de to siste årene. Jeg gleder meg fremdeles over den hver dag og er stor fan av selskapet og elbiler generelt. Likevel, og kanskje nettopp på grunn av det siste, bytter jeg nå til Audi. Og jeg er ikke alene:
https://youtu.be/qbP0d0pC4e8?t=15m22s

Her er andre som har begynt å tvile av grunner som først og fremst har med kvalitet og service å gjøre:
https://www.youtube.com/watch?v=FTsYTfHkk7M
https://www.youtube.com/watch?v=FBXGAdKCu3M

Over til selve bilen; Jeg forstår rett og slett ikke påstanden om at Tesla er bedre enn Audi på noe avgjørende område som helst.  :) Selv om Tesla og andre merker selvfølgelig har noen smarte funksjoner og løsninger.

Det alle peker på er rekkevidde, men hvis man sammenligner biler med samme pris/batteri, er det ikke noe som tilsier at Model X90D vil ha vesentlig bedre rekkevidde enn e-tron i norske hastigheter. Dette er ren fysikk. Eller skal vi sammenligne med X75D som ligger nærmere i pris?

1 sekund bedre 0-100 er sikkert interessant for noen, men dette skyldes etter min mening at Tesla tar ut mer effekt enn bilen tåler og ikke bryr seg om å levere jevnt.

Ok, Model har X større innvendig plass og kan trekke noe tyngre henger. Igjen, sikkert interessant for noen, men hvis dette avgjør hvor bra bilen er, er jo Ford Transit ENDA bedre...

Når det gjelder de fleste tekniske løsninger er e-tron bedre. Interiør/eksteriør kvalitet, kjøreegenskaper (progressiv styring, 8 kjøremodus etc), Marix LED, 360 top view, OLED skjermer, HUD, night view, gode (adaptive) viskere, festeanordninger og løsninger for bagasje, kraftigere og mer avansert regenerering, bedre batterikjøing, som igjen gir raskere lading. etc. etc.

Man kan selvfølgelig argumentere for at Tesla sitt ladenettverk er bedre, og det passer nok bedre om du kjører 50.000 km. i året. Likevel er e-tron sitt MYE raskere, det finnes flere CCS ladere i Europa, også på steder hvor du kan se langt etter Superchargere, og dette ikke properitære nettet vokser fortere.

Man kan også argumentere for at Autopilot er bedre. Eller er det bare at Tesla bruker kundene som Beta testere? Dette spørsmålet gjelder også hyppige OTA oppdateringer.. Prompepute trenger jeg ikke. Ungene har to stykker hjemme. Men det hadde vært fint om de kunne fikse dimming av lysorgelet i tuneller og fått vist innholdet fra DAB sendingene på den store, fine skjermen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Det er fort gjort å tenke at gresset er grønnere; men det er litt "gi og ta".
Min erfaring med Model S 2017 vs I-pace og forventninger til Audi

Interiør/eksteriør kvalitet, J: bedre, men savner justerbart sidearmlene. litt harde seter A: som Jaguar?
kjøreegenskaper: J:Ganske likt, litt bedre fjøringskomfort i Jag. Savner å kunne justere lettere servomotstand. A: venter fortsatt...
(progressiv styring,: Dette er "fluff." Savner derimot en lettere innstilling på styringen i Jag.
8 kjøremodus etc), : J: 3 modus. Brukes ikke, verdiløst. A: fluff
Marix LED,: J: bedre lys med Matrix, men de kostet ekstra... A: vi får se
360 top view, J: veldig bra, men frimerkestørrelse. Delay/forsinkelse på skjerm ødelegger verdien, og Tesla sitt store og klare ryggekamera og gode sensorer var i praksis bedre.
OLED skjermer: J: Tesla sin skjerm rask og bra. Jaguar med forsinkelse, men bra å kunne slå av hovedskjermen fra rattet i mørkekjøring. Tesla sin IC bedre layout en Jag. A: sett ut som litt forsinkelse i demobilene.
HUD, : J: ok, egentlig ikke viktig = fluff A: venter
night view, J: har ikke A: kult men veldig dyrt... 23.000
gode (adaptive) viskere, J: mye bedre viskere og spyling, men regnsensor ganske svak A: venter og ser...
festeanordninger og løsninger for bagasje, J: bruker krokene i gulvet sjeldent. Har ikke kjøpt "skinnesystemet" A: ekstrautstyr
kraftigere og mer avansert regenerering, J: ok med litt kraftigere regen. Forbruk viktigere. A: tja
bedre batterikjøing, som igjen gir raskere lading. etc. etc. J: savner raskere lading, men mangler ladestasjoner foreløpig. Bare en sjelden gang behov. A: ser lovende ut

Så en ting til:
Feilretting/sw-oppdateringer/bugs/kommunikasjon/
-Tesla har sitt kapasitetsproblem og hadde både tekniske feil og softwarebugs. Jaguar sitt virker teknisk solid foreløpig, men har masse bugs og mangler i sitt system. Foreløpig grei verkstedkapasitet men de svarer jo aldri på epost...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Sitat fra: elektro på torsdag 17. januar 2019, klokken 14:21
Sitat fra: Macobat på onsdag 16. januar 2019, klokken 19:11
The die hard Audi fans just can't stand that there are other cars that are better in some areas. The attitude of several posters in here is  :-1:

Jeg er ikke die hard Audi fan, men har faktisk eid en Tesla som bil nr. 1 de to siste årene. Jeg gleder meg fremdeles over den hver dag og er stor fan av selskapet og elbiler generelt. Likevel, og kanskje nettopp på grunn av det siste, bytter jeg nå til Audi. Og jeg er ikke alene:
https://youtu.be/qbP0d0pC4e8?t=15m22s

Her er andre som har begynt å tvile av grunner som først og fremst har med kvalitet og service å gjøre:
https://www.youtube.com/watch?v=FTsYTfHkk7M
https://www.youtube.com/watch?v=FBXGAdKCu3M

Over til selve bilen; Jeg forstår rett og slett ikke påstanden om at Tesla er bedre enn Audi på noe avgjørende område som helst.  :) Selv om Tesla og andre merker selvfølgelig har noen smarte funksjoner og løsninger.

Det alle peker på er rekkevidde, men hvis man sammenligner biler med samme pris/batteri, er det ikke noe som tilsier at Model X90D vil ha vesentlig bedre rekkevidde enn e-tron i norske hastigheter. Dette er ren fysikk. Eller skal vi sammenligne med X75D som ligger nærmere i pris?

1 sekund bedre 0-100 er sikkert interessant for noen, men dette skyldes etter min mening at Tesla tar ut mer effekt enn bilen tåler og ikke bryr seg om å levere jevnt.

Ok, Model har X større innvendig plass og kan trekke noe tyngre henger. Igjen, sikkert interessant for noen, men hvis dette avgjør hvor bra bilen er, er jo Ford Transit ENDA bedre...

Når det gjelder de fleste tekniske løsninger er e-tron bedre. Interiør/eksteriør kvalitet, kjøreegenskaper (progressiv styring, 8 kjøremodus etc), Marix LED, 360 top view, OLED skjermer, HUD, night view, gode (adaptive) viskere, festeanordninger og løsninger for bagasje, kraftigere og mer avansert regenerering, bedre batterikjøing, som igjen gir raskere lading. etc. etc.

Man kan selvfølgelig argumentere for at Tesla sitt ladenettverk er bedre, og det passer nok bedre om du kjører 50.000 km. i året. Likevel er e-tron sitt MYE raskere, det finnes flere CCS ladere i Europa, også på steder hvor du kan se langt etter Superchargere, og dette ikke properitære nettet vokser fortere.

Man kan også argumentere for at Autopilot er bedre. Eller er det bare at Tesla bruker kundene som Beta testere? Dette spørsmålet gjelder også hyppige OTA oppdateringer.. Prompepute trenger jeg ikke. Ungene har to stykker hjemme. Men det hadde vært fint om de kunne fikse dimming av lysorgelet i tuneller og fått vist innholdet fra DAB sendingene på den store, fine skjermen.


Rich sliter litt om dagen også
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

PF

Hehe, artig, har fulgt med litt og veldig spennende de siste videoene der ja

z4rd

#134
elektro, hvor mye koster din e-tron? og er den utstyrt med alle de tingene du nettopp nevnte i innlegget ditt?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA