Skrevet av Emne: Angående rekkevidde  (Lest 65034 ganger)

SurSnasen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 476
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #105 på: tirsdag 15. januar 2019, klokken 22:10 »
Også veldig dumt å skrive dette. Her kan folk kreve erstatning hvis de ikke opplever at 466 km er realistisk rekkevidde.

Uheldig at de ikke har korrekt informasjon på nettsidene. Men når man skriver kontrakt, oppgis den reelle WLTP, basert på felg-valget. 364 km står på min kontrakt.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5476
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #106 på: tirsdag 15. januar 2019, klokken 22:34 »
Det er utrolig useriøst og jeg hadde ventet mer av Møller.
Hvorfor
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Blade Runner

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #107 på: tirsdag 15. januar 2019, klokken 22:40 »
Audi tyskland er litt mere ryddig her

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1666
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #108 på: tirsdag 15. januar 2019, klokken 22:49 »
Oppriktig spent på teslabjørn test.

Kåre Knatten

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 258
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #109 på: tirsdag 15. januar 2019, klokken 23:58 »
Det er utrolig mye synsing angående rekkevidde. Min fossil Audi bruker mellom 0,6 og 1,2 liter pr mil, etter hvordan jeg kjører og det vi må regne med at forbruket varierer med kjørestil på en elbil også.  WLPT er en testprossedyre som gir oss en pekepinn på hvordan rekkevidden på den ene elbilen forholder seg til en annen. Kjørestil vil selvsagt gi oss kortere og sannsynligvis lengere rekkevidde. Tidliger var det 40 liters tanker på bilene, i dag kanskje 65 liter, men vi brydde oss ikke veldig mye om det, vi tilpasset oss. Slik er det med elbil også, vi tilpasser oss. Men for den som tror at vi kan sammenlikne rekkevidden med en 70 liters dieselen - er på ville veier. Den bør ikke kjøpe elbil ennå.

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1666
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #110 på: onsdag 16. januar 2019, klokken 00:03 »
WLTP sier ekstremt lite.

Da biler faktisk kjørt på lik måte ikke i nærheten gjennskaper WLTP, selv samtidig test. noen pynter på tall. NEDC var nesten bedre.

Folk er vel bekymret for at det er mer en 15-20 liters dieselbil, ikke 70 ;)

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5305
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #111 på: onsdag 16. januar 2019, klokken 06:39 »
En 15 liters tank som har så lite påfyllingsrør at det tar 1 time eller mer å fylle opp, og det er 30 mil mellom hver bensinstasjon med spesialdrivstoff.

På «Bensinstasjonene» ute i distriktet (les fortum, grønn kontakt etc) tar det 2 timer å fylle opp tanken og der koster det ca 20-32 kr/l (2,50-4,00 kr/min).
Det er vel faktisk ikke helt ulikt slik situasjonen vil være med e-tron på langtur. Og likevel står vi i kø for å betale 8-900.000  ;)
« Siste redigering: onsdag 16. januar 2019, klokken 06:48 av TM »

Imagine

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 736
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #112 på: onsdag 16. januar 2019, klokken 07:30 »
En 15 liters tank som har så lite påfyllingsrør at det tar 1 time eller mer å fylle opp, og det er 30 mil mellom hver bensinstasjon med spesialdrivstoff.

På «Bensinstasjonene» ute i distriktet (les fortum, grønn kontakt etc) tar det 2 timer å fylle opp tanken og der koster det ca 20-32 kr/l (2,50-4,00 kr/min).
Det er vel faktisk ikke helt ulikt slik situasjonen vil være med e-tron på langtur. Og likevel står vi i kø for å betale 8-900.000  ;)

Men en svært viktig forskjell i hverdagen: bilen fyller seg selv opp mens den er parkert hjemme (og andre steder) for en skammelig billig penge og er helt avgiftsfri. I tillegg kan den kjøre i kollektivfeltet uten å få gebyr og parkere mange steder andre ikke kan og typisk gratis. Og dette i en av de beste Audiene som er produsert, i følge Audi selv. Og mest komfortable/stillegående. Med vanlig drivstofftank uten mulighetene jeg nevnte overfor ville den kostet 1,3-1,5 mill med samme ytelser.

Og ikke minst så slipper man å kjøre rundt i en folkelig Tesla for å kombinere denne hverdagsgenialiteten med 4wd.
« Siste redigering: onsdag 16. januar 2019, klokken 07:34 av Imagine »

jorgen.jevne

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #113 på: onsdag 16. januar 2019, klokken 09:05 »
For ordens skyld var jeg på Oppdal og kjørte ski i julen. Og der var heisene pyntet med i-Pace reklame hvor det ble reklamert med 500km rekkevidde* (den lille stjernen er selvfølgelig så liten at den er vanskelig å se, og teksten hvor stjernen er beskrevet nederst er som vanlig i skriftstrl 10, som er umulig å lese fra heisen). Jeg husker ikke helt hva i-pace hadde i NEDC, men i WLTP har den da aldri hatt >500km. Med andre ord, er det drøyt at selskapene setter seg i en så lei situasjon at de direkte lyver om produktet på store reklameplakater.

Rapportene her tilsier jo at I-Pace vil slite med 300km på vinterstid.

Imagine

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 736
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #114 på: onsdag 16. januar 2019, klokken 09:13 »
For ordens skyld var jeg på Oppdal og kjørte ski i julen. Og der var heisene pyntet med i-Pace reklame hvor det ble reklamert med 500km rekkevidde* (den lille stjernen er selvfølgelig så liten at den er vanskelig å se, og teksten hvor stjernen er beskrevet nederst er som vanlig i skriftstrl 10, som er umulig å lese fra heisen). Jeg husker ikke helt hva i-pace hadde i NEDC, men i WLTP har den da aldri hatt >500km. Med andre ord, er det drøyt at selskapene setter seg i en så lei situasjon at de direkte lyver om produktet på store reklameplakater.

Rapportene her tilsier jo at I-Pace vil slite med 300km på vinterstid.


Enig. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare er ærlige. Det er faktisk ikke noe krise med 25-30 mil rekkevidde. I-Pace er en skikkelig bra og kul elbil. Og den klarte jo til og med 35 mil i 90km/t med tesla-bjørn.

Ikke kjempebra, men mer enn nok for de fleste (bare se hvilken batteripakke som er klart mest solgt av Teslaer, jo 75d med 30-35 mil rekkevidde). De bør være stolte av det i stedet for å prøve å dekke over sannheten.

Det som er «krise» er å holde tilbake sannheten og forsøke å pynte på det så godt det går. Blir litt tullete å lokke folk som faktisk vil ha mer rekkevidde enn bilen faktisk klarer og så skuffe de.

Reklamere heller med markedets beste kjøreegenskaper kombinert med en fin komfort i et eksklusivt brand med tøft design og med mulighet for masse utstyr. Alle disse sidene er I-Pace soleklart fremst på ved siden av E-tron.
Så får de som er opptatt av å kjøre lengst mulig uten å lade kjøpe en Model S 100D, Kona eller Model 3 LR, med de øvrige ulemper disse bilene måtte ha opp mot de andre.
« Siste redigering: onsdag 16. januar 2019, klokken 09:25 av Imagine »

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 440
  • P100D
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #115 på: onsdag 16. januar 2019, klokken 14:13 »
For ordens skyld var jeg på Oppdal og kjørte ski i julen. Og der var heisene pyntet med i-Pace reklame hvor det ble reklamert med 500km rekkevidde* (den lille stjernen er selvfølgelig så liten at den er vanskelig å se, og teksten hvor stjernen er beskrevet nederst er som vanlig i skriftstrl 10, som er umulig å lese fra heisen). Jeg husker ikke helt hva i-pace hadde i NEDC, men i WLTP har den da aldri hatt >500km. Med andre ord, er det drøyt at selskapene setter seg i en så lei situasjon at de direkte lyver om produktet på store reklameplakater.

Rapportene her tilsier jo at I-Pace vil slite med 300km på vinterstid.


Enig. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare er ærlige. Det er faktisk ikke noe krise med 25-30 mil rekkevidde. I-Pace er en skikkelig bra og kul elbil. Og den klarte jo til og med 35 mil i 90km/t med tesla-bjørn.

Ikke kjempebra, men mer enn nok for de fleste (bare se hvilken batteripakke som er klart mest solgt av Teslaer, jo 75d med 30-35 mil rekkevidde). De bør være stolte av det i stedet for å prøve å dekke over sannheten.

Det som er «krise» er å holde tilbake sannheten og forsøke å pynte på det så godt det går. Blir litt tullete å lokke folk som faktisk vil ha mer rekkevidde enn bilen faktisk klarer og så skuffe de.

Reklamere heller med markedets beste kjøreegenskaper kombinert med en fin komfort i et eksklusivt brand med tøft design og med mulighet for masse utstyr. Alle disse sidene er I-Pace soleklart fremst på ved siden av E-tron.
Så får de som er opptatt av å kjøre lengst mulig uten å lade kjøpe en Model S 100D, Kona eller Model 3 LR, med de øvrige ulemper disse bilene måtte ha opp mot de andre.

Helt enig i det meste, og det gjelder flere; Audi "lurte" meg i fjor vår, ved å uttale over 500km i rekkevidde, og senere en WLTP på langt over 40 mil. Kan det være at de har vurdert det til at de må annonsere at de er best på rekkevidde når de annonserer noe nytt? En grunn må det jo være?

Det med utstyr kan nok diskuteres.

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 964
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #116 på: onsdag 16. januar 2019, klokken 15:07 »
Helt enig i det meste, og det gjelder flere; Audi "lurte" meg i fjor vår, ved å uttale over 500km i rekkevidde, og senere en WLTP på langt over 40 mil. Kan det være at de har vurdert det til at de må annonsere at de er best på rekkevidde når de annonserer noe nytt? En grunn må det jo være?

500 km. har hele tiden vært NEDC, som gir drøyt 400 km. på en god dag og knapt 300 km. på en mindre god dag. Sånn har i alle fall jeg tenkt hele tiden, og er derfor verken skuffet eller overrasket.

Ble litt skuffet da det viste seg at 95kWh var bruttotall, men ellers er dette er ren fysikk; Stor SUV med litt over 80kWh batteri. Forventer derfor at e-tron har like lang rekkevidde som Model X90D ved kjøring fra A-B i norske hastigheter, dersom man kjører bilene i følge. Alle andre sammenligninger enn kjøring i følge er uinteressante.

Så vil kanskje X90D ha en liten fordel i høyere hastighet pga. luftmotstand, mens e-tron kanskje har en fordel med varmepumpen i visse temperaturer, bedre regen. ved bykjøring og kupert terreng osv. Men summa summarum +/- 10% med samme dekk/felgtype. Gud bedre så mange spaltemeter som er brukt på å diskutere dette. :-)

At alle produsentene oppgir et best case tall basert på et uavhengig testorgan, er vel ikke så rart, når alle de andre gjør det. Men her har naturligvis selgeren et ansvar, så lenge salget foregår foregår via forhandler. Forbrukstall på bil har alltid vært optimistiske, uten at folk har hengt seg opp i det tidligere.

Jeg tror også mange blir skuffet når de setter seg inn i en e-tron eller I-pace og ser at km. tallet på rekkevidde synker fortere enn den avstanden de tilbakelegger skulle tilsi. Så lenge GOM ikke vet hvor du skal, hvordan vær/vind er, hvordan trafikken er og hvordan humøret ditt er, burde den heller ikke prøve å gjette rekkevidde. Tesla har vært smarte når de har valgt en konstant som er fullt oppnåelig, men likevel lett optimistisk. En såkalt typical, som det går an å forholde seg til. Men som sagt, kjører du tilsvarende biler i følge er det ikke stor forskjell.

Kom ikke trekkende med at Model 3 og Model S har fantastisk rekkevidde, dette er to flak. Ett stort og ett litt mindre.. :-) Ionic og Kona er småbiler. Model X100D er en mye dyrere bil, og skulle man stappet den full med like avansert teknologi og komfort som e-tron ville den blitt enda dyrere og tyngre. Mener derfor at Audi har truffet blink når de lanserer en 83,6kWh bil til X70D pris.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

AJ82

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 626
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #117 på: onsdag 16. januar 2019, klokken 16:01 »
Helt enig i det meste, og det gjelder flere; Audi "lurte" meg i fjor vår, ved å uttale over 500km i rekkevidde, og senere en WLTP på langt over 40 mil. Kan det være at de har vurdert det til at de må annonsere at de er best på rekkevidde når de annonserer noe nytt? En grunn må det jo være?

500 km. har hele tiden vært NEDC, som gir drøyt 400 km. på en god dag og knapt 300 km. på en mindre god dag. Sånn har i alle fall jeg tenkt hele tiden, og er derfor verken skuffet eller overrasket.

Ble litt skuffet da det viste seg at 95kWh var bruttotall, men ellers er dette er ren fysikk; Stor SUV med litt over 80kWh batteri. Forventer derfor at e-tron har like lang rekkevidde som Model X90D ved kjøring fra A-B i norske hastigheter, dersom man kjører bilene i følge. Alle andre sammenligninger enn kjøring i følge er uinteressante.

Så vil kanskje X90D ha en liten fordel i høyere hastighet pga. luftmotstand, mens e-tron kanskje har en fordel med varmepumpen i visse temperaturer, bedre regen. ved bykjøring og kupert terreng osv. Men summa summarum +/- 10% med samme dekk/felgtype. Gud bedre så mange spaltemeter som er brukt på å diskutere dette. :-)

At alle produsentene oppgir et best case tall basert på et uavhengig testorgan, er vel ikke så rart, når alle de andre gjør det. Men her har naturligvis selgeren et ansvar, så lenge salget foregår foregår via forhandler. Forbrukstall på bil har alltid vært optimistiske, uten at folk har hengt seg opp i det tidligere.

Jeg tror også mange blir skuffet når de setter seg inn i en e-tron eller I-pace og ser at km. tallet på rekkevidde synker fortere enn den avstanden de tilbakelegger skulle tilsi. Så lenge GOM ikke vet hvor du skal, hvordan vær/vind er, hvordan trafikken er og hvordan humøret ditt er, burde den heller ikke prøve å gjette rekkevidde. Tesla har vært smarte når de har valgt en konstant som er fullt oppnåelig, men likevel lett optimistisk. En såkalt typical, som det går an å forholde seg til. Men som sagt, kjører du tilsvarende biler i følge er det ikke stor forskjell.

Kom ikke trekkende med at Model 3 og Model S har fantastisk rekkevidde, dette er to flak. Ett stort og ett litt mindre.. :-) Ionic og Kona er småbiler. Model X100D er en mye dyrere bil, og skulle man stappet den full med like avansert teknologi og komfort som e-tron ville den blitt enda dyrere og tyngre. Mener derfor at Audi har truffet blink når de lanserer en 83,6kWh bil til X70D pris.

Godt oppsummert.

A.J.
- E-Tron 55 Sportback (i bestilling)
- E-Tron 55 SUV

z4rd

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 637
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #118 på: onsdag 16. januar 2019, klokken 17:52 »
A.J, hvorfor siterer du hele innlegget når du skriver rett etter han?

Jeg er enig med elektro sitt innlegg, bortsett fra det siste avsnittet der andre modeller sammenlignes. Synes det er på grensen til useriøst.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X 75D

AJ82

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 626
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #119 på: onsdag 16. januar 2019, klokken 18:02 »
A.J, hvorfor siterer du hele innlegget når du skriver rett etter han?

Jeg er enig med elektro sitt innlegg, bortsett fra det siste avsnittet der andre modeller sammenlignes. Synes det er på grensen til useriøst.

Det siste høres ganske riktig ut for min del.

A.J.
- E-Tron 55 Sportback (i bestilling)
- E-Tron 55 SUV