Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Mao

Sitat fra: elektro på mandag 07. januar 2019, klokken 11:55
Sitat fra: Mao på søndag 06. januar 2019, klokken 16:00
30 kW ekstra ladeeffekt betyr sånn sett ganske lite.

Men nå gjenstår det vel fortsatt å se hva som blir reell rekkevidde på e-tron under norske forhold  :)

Du snakker om peak effekt, husk at e-tron faktisk lader med 75kW ekstra fra 50% SOC ift. en Model S85 som du har erfaring fra. 100kW ekstra fra 70% SOC. Hvis Tesla Supercharger stasjonen er mer enn halvfull, er forskjellen potensielt enda større.

Signaturen min er ikke oppdatert. Har i dag TMS 100D, og den lader med 118 kW opp til ca. 50 % (tilsvarer 25 mil rekkevidde på sommeren) og mer enn 110 kW opp til 60 %. Da er ikke spranget opp til 150 kW veldig stort.
Så hvis e-tron har høyere forbruk er vi fort like langt mht. ladetid pr. kjørt mil. I tillegg har vi pris og tilgjengelighet for ladingen, som i den nærmeste fremtiden nok tipper klart i favør Tesla.

Men jeg krysser fingrene for at Audi har klart å holde forbruket på e-tron nede, slik at det endelig kommer et skikkelig alternativ til Tesla   :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

olavxxx

Sitat fra: Polo på søndag 06. januar 2019, klokken 07:06
Mye tyder på e-tron vil være den raskeste bilen på langtur, pga av overlegen ladehastighet og ladekurve. Dette uttaler også TeslaBjørn på e-tron FB-gruppa. I starten i vår, når 150 laderne er begrenset utbygd så vil det være mer spennende hvem som vinner disse racene. Om e-tron er noen prosent mer effektiv en TMX eller mindre enn TMS. Couldnt care less. e-tron er formet som en SUV/stasjonsvogn og vil ikke være den mest aeroeffektive løsningen uansett. Det bør folk skjønne ved å kaste en blikk på bilen. Audi vil lansere andre karosseriformer etterhvert som er mer aero (Sportback og GT). Totalpakka på langtur vil alikevel bli best på markedet på de fleste strekninger i Norge, Europa allerede til høsten. Ser mange som argumenterer for at EVs bør ha rekkevidde på 500-600 km. Sikkert fint. Men her må man bare se på sitt eget kjøremønster. Personlig så tar jeg en pause og en matbit ca hver 3.time uansett, og kan fint leve med at jeg ikke kan kjøre 50 mil nonstopp. --  Så får andre gjøre sine vurderinger. Er det svært viktig å kjøre 40 mil nonstop, så har man vel bare Tesla og Hyndai/Kona som alternativ i dag - Model 3 og TMS , men de blir vesentlig forskjellig i fra e-tron på andre områder.
Det er helt umulig å vite hva som er raskest, siden det er mange faktorer.
Selv om Audi kan lade med opp-til 150 kW, er jo saken den at de ikke kommer til å lade på 150 i ett kjør.

Så er det jo det at Tesla kan både lade på superladerne + de kan lade på andre ladere. Dagens S og X har ikke CCS, men det kommer ny S og X nå med CCS og lenger rekkevidde (man vet ikke helt når, men antageligvis ikke lenge til). Dette med tetthet på ladere vil jo være viktig hvis man skal komme frem raskest mulig, siden lading 0-80% tar like lang tid som 80-100%. Klarer man å lade enda mindre enn til 80% (og fra gjerne ca 10%), kan man kjøre enda fortere.

Tesla skal også bygge ut superladerne nå til å bli kjappere :-)

Så det beste er jo å kunne feks lade 10-70% eller noe, kanskje enda mindre, siden man da har høyere ladehastighet. Men dette forutsetter at det er bra nok utbygd ladenettverk der man kjører.

Men å kjøre lengst, fortest, i elbil, tror jeg nok uansett havner hos Tesla Model 3 av "dagens elbiler". Det er jo en bil med veldig lang rekkevidde og veldig lavt forbruk. Den er målt til 116+ kW helt fra 10% kapasitet og den holder den hastigheten en stund. Den har CCS port fra starten av så den kan da både lade på superladerne og hos Ionity. Så med lavt forbruk og lang rekkevidde, vil også lading i forhold til kW ha høy uttelling.

Jeg bytter fra X til 3P ikke pga rekkevidden egentlig, men pga. at jeg kjøre såpass lite at en billigere bil har lavere verditap. Jeg kjørte 10700 Km på 12 mnd., så jeg sparer selvsagt ingen penger på å kjøre elbil. For verditapet i elbilene kunne jeg jo betalt så mye bom jeg bare ville :-P

Men klart at model 3 P vil gi en helt annen kjøreglede, selv om X var veldig bra å kjøre, akset raskt og det var jo gratis lading på den. Men gratis lading har lite verdi for en som kjører under 11.000km og mesteparten da uansett skjer over natten i garasjen :P

Det blir bra med mangfold i elbilene, personlig gleder jeg meg til å se Lynk & CO, XC40 mfl.

elektro

Gleder meg til å se tester som denne med e-tron også, rekkevidde under samme forhold, der bilene kjører i følge.
NB! engelsk tekst anbefales. https://www.youtube.com/watch?v=swB7v-wu3oU

Jeg tror fasiten er at det er forsvinnende liten forskjell på rekkevidden på tilsvarende type biler med tilvarende batteri. Det er ladehastigheten (og tilgjengelighet) som avgjør på langtur. Så fort størrelse/vekt/karrosseriform/hjul begynner å avvike mye, blir det imidlertid stor forskjell. Derfor har man har vel aldri testet en Toyota Corolla mot XC90 i tidligere dager heller...

Tesla kan ikke trylle. Det de gjør smart er at de setter luftmotstand som Pri-1 når de designer el-biler. Model S ser likevel bra ut. Model 3 og ikke minst X, er det imidlertid delte meninger om. Videre er de smarte og oppgir en lett optimistisk typical i stedet for en lett pessimistisk GOM når de skal vise rekkevidde i bilens instrumenter. Det gjør folk glade/gale. Og så opererer de i grenseland av hva som er sunt for bilen når det gjelder varmeutvikling og påkjenning for drivverk og lignende for å oppnå lave 0-100 tall ved noen få akselerasjoner, som er verdens beste PR. 
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#48
Sitat fra: elektro på tirsdag 08. januar 2019, klokken 15:34
Tesla kan ikke trylle. Det de gjør smart er at de setter luftmotstand som Pri-1 når de designer el-biler. Model S ser likevel bra ut. Model 3 og ikke minst X, er det imidlertid delte meninger om. Videre er de smarte og oppgir en lett optimistisk typical i stedet for en lett pessimistisk GOM når de skal vise rekkevidde i bilens instrumenter. Det gjør folk glade/gale. Og så opererer de i grenseland av hva som er sunt for bilen når det gjelder varmeutvikling og påkjenning for drivverk og lignende for å oppnå lave 0-100 tall ved noen få akselerasjoner, som er verdens beste PR.

På langtur legger du inn destinasjon i navi. Da forteller bilen deg hvilken kapasitet du har igjen ved ankomst, eventuelt hvor lenge du må lade på foreslåtte ladeplasser.
På den store skjermen kan Energy-appen vise snittforbruk siste 10/25/50km og stipulerer rekkevidde utifra dette. Dvs. da kan du selv vurdere hvor bra estimatet vil treffe basert på hva du har foran deg målt mot siste 10/25/50. Men navien er enlest.

Måleren ved speedometeret bør heller settes til prosent slik tankmåler tradisjonelt har vært. Jeg kjørte først med typical, men endret til prosent når det ble introdusert. Guessometer vil jo sprette opp og ned. Navi med destinasjon gir best resultat.

Når det gjelder aks - dette er nok et viktig poeng for de som vil bruke bilen sin på bane.

For øvrig er Model X en god del større enn I-Pace. I-Pace er mer en Model Y konkurrent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AJ82

#49
Overrasket over hvor jevnt det var i såpass høy hastighet. Men det er vel som noen av oss har prøvd å si at både kjørelengde og pris er jevnt over ganske likt mellom I-Pace, E-Tron og Tesla X75.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

thomala

Sitat fra: AJ82 på tirsdag 08. januar 2019, klokken 18:29
Overrasket over hvor jevnt det var i såpass høy hastighet. Men det er vel som noen av oss har prøvd å si, både kjørelengde og pris er jevnt over ganske lik mellom I-Pace, E-Tron og Tesla X75.

A.J.
Det var en 90D som kjørte i videoen.

Tellus

Og Jaguar driver fortsatt og låner ut den konfigen som har kortest rekkevidde.

Det er som om de ikke forstår at rekkevidde i hvert fall har en viss betydning for folk

AJ82

Sitat fra: thomala på tirsdag 08. januar 2019, klokken 18:57
Sitat fra: AJ82 på tirsdag 08. januar 2019, klokken 18:29
Overrasket over hvor jevnt det var i såpass høy hastighet. Men det er vel som noen av oss har prøvd å si, både kjørelengde og pris er jevnt over ganske lik mellom I-Pace, E-Tron og Tesla X75.

A.J.
Det var en 90D som kjørte i videoen.

Så det, men prismessig er det vel X75 som blir mest lik. X90 selges vel heller ikke, og X100 er jo ekstremt overpriset.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

daktari

Sitat fra: AJ82 på tirsdag 08. januar 2019, klokken 18:29
Overrasket over hvor jevnt det var i såpass høy hastighet. Men det er vel som noen av oss har prøvd å si, både kjørelengde og pris er jevnt over ganske lik mellom I-Pace, E-Tron og Tesla X75.

A.J.
Testen over var mot en P90D.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#54
P90d er vel noe sånt som 6% mindre effektiv enn 90d. Og tyngre enn X75D.
Men Model X er en mye større bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

#55
Sitat fra: AJ82 på tirsdag 08. januar 2019, klokken 18:29
Overrasket over hvor jevnt det var i såpass høy hastighet. Men det er vel som noen av oss har prøvd å si, både kjørelengde og pris er jevnt over ganske lik mellom I-Pace, E-Tron og Tesla X75.

A.J.

Mine egne sammenligninger med X75D tilsier at I-Pace på våte vestlandsveier med relativt lave hastigheter har samme forbruk. Min tur/retur hytta går fint med 15% SOC igjen. Med X75 går det ikke.
Som det påpekes har I-Pace i denne testen 22" felger. Det gir 13-14% høyere forbruk enn 18" ifølge WLTP.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på tirsdag 08. januar 2019, klokken 19:03
Og Jaguar driver fortsatt og låner ut den konfigen som har kortest rekkevidde.

Det er som om de ikke forstår at rekkevidde i hvert fall har en viss betydning for folk

Tellus

#57
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 08. januar 2019, klokken 19:43
Sitat fra: Tellus på tirsdag 08. januar 2019, klokken 19:03
Og Jaguar driver fortsatt og låner ut den konfigen som har kortest rekkevidde.

Det er som om de ikke forstår at rekkevidde i hvert fall har en viss betydning for folk

z4rd

#58
Nå diskuteres det samme på flere tråder, siden elektro startet hopprennet.

Det er en P-versjon i videoen, som har kortere range enn vanlig X90D. Altså ingen rekkeviddemester hos Tesla, men kan bedre sammenlignes med X75, ref. effektivitet/vekt som er påpekt.

Man kan forvente rundt 77-79kWh useable capacity fra 100% til 0% fra en XP90D som er 2-3 år gammel.
Ny i-Pace har ca 84kWh useable capacity.

Ønsker meg en lignende test av e-tron/i-Pace vs X75, samt i-Pace vs e-tron. Det hadde vært veldig interessant.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

4Matic Fanatic

Sitat fra: z4rd på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:02
Ønsker meg en lignende test av e-tron/i-Pace vs X75, samt i-Pace vs e-tron. Det hadde vært veldig interessant.
Jeg håper at når vi kommer dit så har testerne litt mer fantasi enn å sette seg å halvsove en times tid på motorveien i 130...
Eksempelvis kjøre Bergen-Oslo, Oslo-Trondheim eller andre reelle turer i norsk trafikk.
Passe bortkasta å kjøre bilen tom for å finne ut hva den bruker flatt fram i 120, 130, 140?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA