Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

hemi

#30
Aldri eid kia, eller opel, men har hatt noen audi

Rekkevidde blir spennende, bilene er i norge, så er jo smal sak å teste.

Polo

Mye tyder på e-tron vil være den raskeste bilen på langtur, pga av overlegen ladehastighet og ladekurve. Dette uttaler også TeslaBjørn på e-tron FB-gruppa. I starten i vår, når 150 laderne er begrenset utbygd så vil det være mer spennende hvem som vinner disse racene. Om e-tron er noen prosent mer effektiv en TMX eller mindre enn TMS. Couldnt care less. e-tron er formet som en SUV/stasjonsvogn og vil ikke være den mest aeroeffektive løsningen uansett. Det bør folk skjønne ved å kaste en blikk på bilen. Audi vil lansere andre karosseriformer etterhvert som er mer aero (Sportback og GT). Totalpakka på langtur vil alikevel bli best på markedet på de fleste strekninger i Norge, Europa allerede til høsten. Ser mange som argumenterer for at EVs bør ha rekkevidde på 500-600 km. Sikkert fint. Men her må man bare se på sitt eget kjøremønster. Personlig så tar jeg en pause og en matbit ca hver 3.time uansett, og kan fint leve med at jeg ikke kan kjøre 50 mil nonstopp. --  Så får andre gjøre sine vurderinger. Er det svært viktig å kjøre 40 mil nonstop, så har man vel bare Tesla og Hyndai/Kona som alternativ i dag - Model 3 og TMS , men de blir vesentlig forskjellig i fra e-tron på andre områder.

Counterpointer

Sitat fra: Polo på søndag 06. januar 2019, klokken 07:06
kan fint leve med at jeg ikke kan kjøre 50 mil nonstopp. --  Så får andre gjøre sine vurderinger.
Helt enig i det.

Har kjørt kortrekkevidde bil i flere år og da mange ganger kjørt en femti mils tur på dagen. Med fire ladestopp på 15 minutter ca så tok det en time mer enn med dieselbilen som jeg også brukte flere ganger på grunn av henger. Var langt mer uthvilt med elbil.

Hurtig lading er verdifullt, spesielt på lange turer. Men generelt er rekkevidde det viktigste. Audi har antagelig nok av det siste og er antagelig best på det første. Min vurdering er at den er litt for dyr sett mot alternativer, men skjønner godt at andre vurderer det anderledes.

Blir spennende å se Teslabjørnrace i praksis. Funksjon av ladere og kø er også meget viktige faktorer på langtur. Der vet vi ikke hvordan 150 kW vil fungere. (Forhåpentligvis mye bedre enn de til tider svært ustabile 50 kW laderne)

Tiger123

#33
Sitat fra: Polo på søndag 06. januar 2019, klokken 07:06
Mye tyder på e-tron vil være den raskeste bilen på langtur, pga av overlegen ladehastighet og ladekurve. Dette uttaler også TeslaBjørn på e-tron FB-gruppa. I starten i vår, når 150 laderne er begrenset utbygd så vil det være mer spennende hvem som vinner disse racene. Om e-tron er noen prosent mer effektiv en TMX eller mindre enn TMS. Couldnt care less. e-tron er formet som en SUV/stasjonsvogn og vil ikke være den mest aeroeffektive løsningen uansett. Det bør folk skjønne ved å kaste en blikk på bilen. Audi vil lansere andre karosseriformer etterhvert som er mer aero (Sportback og GT). Totalpakka på langtur vil alikevel bli best på markedet på de fleste strekninger i Norge, Europa allerede til høsten. Ser mange som argumenterer for at EVs bør ha rekkevidde på 500-600 km. Sikkert fint. Men her må man bare se på sitt eget kjøremønster. Personlig så tar jeg en pause og en matbit ca hver 3.time uansett, og kan fint leve med at jeg ikke kan kjøre 50 mil nonstopp. --  Så får andre gjøre sine vurderinger. Er det svært viktig å kjøre 40 mil nonstop, så har man vel bare Tesla og Hyndai/Kona som alternativ i dag - Model 3 og TMS , men de blir vesentlig forskjellig i fra e-tron på andre områder.

I totalpakka du snakker om tror jeg du vurderer ladehastighet som altfor viktig, og rekkevidde det motsatte. Har du erfaring med elbil? Skal man først stoppe for å lade spiller ikke 5-10 min til eller fra på ladehastighet noen verdens rolle. Rekkevidde er mye viktigere.

Må si jeg skjøner fint lite av fokuset fra Audi, på ladehastighet og regenerering, det er jo mindre viktig. Men kanskje det gjøres da de tydeligvis ligger etter når det kommer til rekkevidde?

(Har hverken Tesla eller Audi, og er ikke fan av noe spes bilmerke. Så er det sagt:))

Eoniq

Jeg har ikke inntrykk av at Tesla eiere er så veldig negative til E-Tron, derimot synes jeg at eiere av kortrekkevidde el-biler kommer med mye rart og skryter hemningsløst av sine biler. I en annen tråd her på E-Tron forumet ble det sammenliknet en ioniq mot en E-Tron og at Ioniq brukte 125w/km, mens e-tron brukte 250w/km, som om ikke det var nok, så kommer det en annen inn og sier at når han kjører turer med sin Ioniq, så har han langt lavere snitt enn 125w/km.
Nå skal ikke komme her og bestride at ioniq med deres fantastiske sjåfører klarer dette, men perspektivet blir helt feil, hvis en sjåfør klarer 125w/km med en ioniq så er jeg temmelig sikker på at samme sjåfør kommer langt under 200w/km med e-tron.
Jeg har kjørt en ioniq i mer enn 30000km, mitt sommerforbruk var 135w/km, mitt årsgjennomsnitt var 178w/km. Dette var med mye turer på ca 2 mil rundt Stavanger, Sandnes og Jæren, jeg hobby-hypermile minst halvparten av kjøreturene (dvs at jeg kjørte uten å bruke bremser, nesten ingen regenerering og krøp opp bakker i 40km/t hvis jeg ikke hadde biler bak)
Jeg har nå kjørt en I-Pace i over 4000km(Jeg vil tro at den har omtrent samme w/km forbruk som e-tron), samme turer som ioniq, bortsett fra at nå har jeg bare kjørt om vinteren og det er komplett umulig å hobby-hypermile med en i-pace.
Så vinterforbruk på i-pace har vært på 269w/km, det inkludere mye sløsing av strøm, jeg har stått i timevis med aircondition på 23 og trykket på skjermer og hørt på musikk mens jeg har prøvd å finne ut av alle innstillinger som er.

Jeg forstår ikke all den negativiteten som mange el-bil eiere har til andre sine valg og at de på død og liv skal rakke ned på andre sine valg. En Ioniq eller en I3 er ett godt valg for mange, men de passer ikke for alle og for de er kanskje en E-Tron det beste valget.

hemi

i3 120ah har 315 km wltp, bmw er kjent for ganske moderate tall, vi kan alle være enige om at dette er en "kortrekkevidde bil?"

e-tron har 365 km wltp, vi vet ikke om de har vært rause eller gjerrige med ratingen enda. Men ser du tallet i % mot en kjent kortrekkeviddde bil, og en lang, hva får du? ;)

Mine aber mot å kjøpe e-tron er informasjonsflyt, forsinkelser, pris vs rekkevidde (som vi egentlig aner lite om). Hadde den gått litt lenger, hadde ikke prisen vært noe issue.

Havner man på 50kw lader i kø bak e-golf og nissan leaf ræl er livet ganske kipt, selv i en e-tron.

Polo

Sitat fra: Tiger123 på søndag 06. januar 2019, klokken 10:46
Sitat fra: Polo på søndag 06. januar 2019, klokken 07:06
Mye tyder på e-tron vil være den raskeste bilen på langtur, pga av overlegen ladehastighet og ladekurve. Dette uttaler også TeslaBjørn på e-tron FB-gruppa. I starten i vår, når 150 laderne er begrenset utbygd så vil det være mer spennende hvem som vinner disse racene. Om e-tron er noen prosent mer effektiv en TMX eller mindre enn TMS. Couldnt care less. e-tron er formet som en SUV/stasjonsvogn og vil ikke være den mest aeroeffektive løsningen uansett. Det bør folk skjønne ved å kaste en blikk på bilen. Audi vil lansere andre karosseriformer etterhvert som er mer aero (Sportback og GT). Totalpakka på langtur vil alikevel bli best på markedet på de fleste strekninger i Norge, Europa allerede til høsten. Ser mange som argumenterer for at EVs bør ha rekkevidde på 500-600 km. Sikkert fint. Men her må man bare se på sitt eget kjøremønster. Personlig så tar jeg en pause og en matbit ca hver 3.time uansett, og kan fint leve med at jeg ikke kan kjøre 50 mil nonstopp. --  Så får andre gjøre sine vurderinger. Er det svært viktig å kjøre 40 mil nonstop, så har man vel bare Tesla og Hyndai/Kona som alternativ i dag - Model 3 og TMS , men de blir vesentlig forskjellig i fra e-tron på andre områder.

I totalpakka du snakker om tror jeg du vurderer ladehastighet som altfor viktig, og rekkevidde det motsatte. Har du erfaring med elbil? Skal man først stoppe for å lade spiller ikke 5-10 min til eller fra på ladehastighet noen verdens rolle. Rekkevidde er mye viktigere.

Må si jeg skjøner fint lite av fokuset fra Audi, på ladehastighet og regenerering, det er jo mindre viktig. Men kanskje det gjøres da de tydeligvis ligger etter når det kommer til rekkevidde?

(Har hverken Tesla eller Audi, og er ikke fan av noe spes bilmerke. Så er det sagt:))

Pussig innlegg. Evnen til å regenere energi og ladehastighet ikke viktig? Hvilke familesuver finnes det på markedet med lengre rekkevidde? Og hvor mye lengre er denne rekkevidden?

Crown

Sitat fra: Eoniq på søndag 06. januar 2019, klokken 12:31
Jeg har ikke inntrykk av at Tesla eiere er så veldig negative til E-Tron, derimot synes jeg at eiere av kortrekkevidde el-biler kommer med mye rart og skryter hemningsløst av sine biler. I en annen tråd her på E-Tron forumet ble det sammenliknet en ioniq mot en E-Tron og at Ioniq brukte 125w/km, mens e-tron brukte 250w/km, som om ikke det var nok, så kommer det en annen inn og sier at når han kjører turer med sin Ioniq, så har han langt lavere snitt enn 125w/km.
Nå skal ikke komme her og bestride at ioniq med deres fantastiske sjåfører klarer dette, men perspektivet blir helt feil, hvis en sjåfør klarer 125w/km med en ioniq så er jeg temmelig sikker på at samme sjåfør kommer langt under 200w/km med e-tron.
Jeg har kjørt en ioniq i mer enn 30000km, mitt sommerforbruk var 135w/km, mitt årsgjennomsnitt var 178w/km. Dette var med mye turer på ca 2 mil rundt Stavanger, Sandnes og Jæren, jeg hobby-hypermile minst halvparten av kjøreturene (dvs at jeg kjørte uten å bruke bremser, nesten ingen regenerering og krøp opp bakker i 40km/t hvis jeg ikke hadde biler bak)

Nå gikk du glipp av poenget mitt der (ja det er jeg som bruker under 1,25kW/mil på langturer med Ioniq om sommeren, da kjører jeg den som helt vanlig bil, , bruker AC, last og passasjerer kjører forbi og holder fartsgrensen +10%!  Eneste er at det er lite motorvei involvert pga bostedet mitt. Vedlagt er en eksempel, her var det 4 i bilen med bagasje. Hadde du standard dekkdimensjon?

Men poenget mitt er at lynladere som Ionity etc er veldig viktige for å få en god opplevelse på e-tron og andre på langtur, fordi de bruker såpass mye mer strøm enn de mindre kortrekkebilene. Jeg kommer nok selv til å kjøpe e-tron når jeg får konfigurere selv (har sagt nei til de ferdigkonfigurerte), så jeg har ikke behov for å snakke ned noe. Men har heller ikke behov for å pynte på noe.

Det blir utrolig spennende når de første testene kommer, med norske forhold og testere som kan elbil og er uavhengige.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Mao

Sitat fra: Polo på søndag 06. januar 2019, klokken 14:20
Sitat fra: Tiger123 på søndag 06. januar 2019, klokken 10:46
Sitat fra: Polo på søndag 06. januar 2019, klokken 07:06
Mye tyder på e-tron vil være den raskeste bilen på langtur, pga av overlegen ladehastighet og ladekurve. Dette uttaler også TeslaBjørn på e-tron FB-gruppa. I starten i vår, når 150 laderne er begrenset utbygd så vil det være mer spennende hvem som vinner disse racene. Om e-tron er noen prosent mer effektiv en TMX eller mindre enn TMS. Couldnt care less. e-tron er formet som en SUV/stasjonsvogn og vil ikke være den mest aeroeffektive løsningen uansett. Det bør folk skjønne ved å kaste en blikk på bilen. Audi vil lansere andre karosseriformer etterhvert som er mer aero (Sportback og GT). Totalpakka på langtur vil alikevel bli best på markedet på de fleste strekninger i Norge, Europa allerede til høsten. Ser mange som argumenterer for at EVs bør ha rekkevidde på 500-600 km. Sikkert fint. Men her må man bare se på sitt eget kjøremønster. Personlig så tar jeg en pause og en matbit ca hver 3.time uansett, og kan fint leve med at jeg ikke kan kjøre 50 mil nonstopp. --  Så får andre gjøre sine vurderinger. Er det svært viktig å kjøre 40 mil nonstop, så har man vel bare Tesla og Hyndai/Kona som alternativ i dag - Model 3 og TMS , men de blir vesentlig forskjellig i fra e-tron på andre områder.

I totalpakka du snakker om tror jeg du vurderer ladehastighet som altfor viktig, og rekkevidde det motsatte. Har du erfaring med elbil? Skal man først stoppe for å lade spiller ikke 5-10 min til eller fra på ladehastighet noen verdens rolle. Rekkevidde er mye viktigere.

Må si jeg skjøner fint lite av fokuset fra Audi, på ladehastighet og regenerering, det er jo mindre viktig. Men kanskje det gjøres da de tydeligvis ligger etter når det kommer til rekkevidde?

(Har hverken Tesla eller Audi, og er ikke fan av noe spes bilmerke. Så er det sagt:))

Pussig innlegg. Evnen til å regenere energi og ladehastighet ikke viktig? Hvilke familesuver finnes det på markedet med lengre rekkevidde? Og hvor mye lengre er denne rekkevidden?

Synes ikke innlegget var pussig i det hele tatt. Etter godt over 5 år med elbil er det helt åpenbart for meg at rekkevidde betyr svært mye på en elbil som innbyr til lange turer. Regen og ladehastighet er viktig, men rekkevidde er klart viktigere. Kanskje særlig nå de kommende årene hvor antall lyn- og hurtigladere fort vil være utilstrekkelig for alle som ikke kan benytte Teslas superladere. 30 kW ekstra ladeeffekt betyr sånn sett ganske lite.

Men nå gjenstår det vel fortsatt å se hva som blir reell rekkevidde på e-tron under norske forhold  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

turfsurf

Ladehastighet (i km/t), rekkevidde og tilgjengelighet på ladere er alle ting som har betydning for opplevelsen avhengig av bruksmønster. For oss ville det f.eks vært håpløst å ha en bil som ikke vi ikke kunne kjøre til hytta uten ladestopp. Alternativt må det bygges ut nok ladere til at det ikke er kø på utfartsdager. Det kan vi bare glemme. Vi bruker på vinterveier opp mot 75kWh opp til hytta, så etron burde derfor ha lavere forbruk enn Model X for at det skulle holde. Kjører man ofte på langtur med behov for flere ladestopp er ladefarten viktig, da må bare rekkevidden til bilen være god nok til at det er naturlig med stopp når det er på tide å lade. I Norge fungerer det greit med X100, i Tyskland på Autobahn er det litt snaut. IMO hvis etron får høyere forbruk enn X så er det ikke noen god langtursbil. Uansett ladefart. Ladestopp tar mere tid enn lading uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svolar


Etronen tror jeg blir litt som model s min var i 2013/14. Da var super ladenettverket ikke så bra utbygget og en kunne ikke kjøre langt med mindre en belaget seg på crazy planlegging.

Jeg tror det å kjøre etron sørover (fra Oslo) så fort ionity laderene er oppe å nikker blir veldig bra. Den kan sågar bli den raskeste elbilen!!!
Jeg tror også det er slik tyskerene har utviklet bilen. Imidlertid er situasjonen her hjemme ganske ekstrem med tusenvis av Konaer, e-niros, ionics,leafs ampera-e, i-pace og whatnot. Alle disse har sine sære lade egenskaper som kan skape kø. For utenom antall da!

De som tror at folk er så prissensitive at de som kan lade feks ca 60-80 kw vil lade på slow hurtigladere slik at ionity blir forbeholdt 150 kw bilene. Hmmmm. Tror det er en litt skummel antagelse.

Men når alle ladere har blitt 3 til 4 dobblet og alle har 150 kw ( kanskje om ett til to år) ja da tror jeg e-tron kommer til å funke slik den er tenkt.

Jeg heller mot model 3 nå, og senere kjøpe etron når en ser her hva slags erfaringer folk har / ser an utbygging av 150 kw ladere.

Eoniq

Sitat fra: Crown på søndag 06. januar 2019, klokken 14:48
Sitat fra: Eoniq på søndag 06. januar 2019, klokken 12:31
Jeg har ikke inntrykk av at Tesla eiere er så veldig negative til E-Tron, derimot synes jeg at eiere av kortrekkevidde el-biler kommer med mye rart og skryter hemningsløst av sine biler. I en annen tråd her på E-Tron forumet ble det sammenliknet en ioniq mot en E-Tron og at Ioniq brukte 125w/km, mens e-tron brukte 250w/km, som om ikke det var nok, så kommer det en annen inn og sier at når han kjører turer med sin Ioniq, så har han langt lavere snitt enn 125w/km.
Nå skal ikke komme her og bestride at ioniq med deres fantastiske sjåfører klarer dette, men perspektivet blir helt feil, hvis en sjåfør klarer 125w/km med en ioniq så er jeg temmelig sikker på at samme sjåfør kommer langt under 200w/km med e-tron.
Jeg har kjørt en ioniq i mer enn 30000km, mitt sommerforbruk var 135w/km, mitt årsgjennomsnitt var 178w/km. Dette var med mye turer på ca 2 mil rundt Stavanger, Sandnes og Jæren, jeg hobby-hypermile minst halvparten av kjøreturene (dvs at jeg kjørte uten å bruke bremser, nesten ingen regenerering og krøp opp bakker i 40km/t hvis jeg ikke hadde biler bak)

Nå gikk du glipp av poenget mitt der (ja det er jeg som bruker under 1,25kW/mil på langturer med Ioniq om sommeren, da kjører jeg den som helt vanlig bil, , bruker AC, last og passasjerer kjører forbi og holder fartsgrensen +10%!  Eneste er at det er lite motorvei involvert pga bostedet mitt. Vedlagt er en eksempel, her var det 4 i bilen med bagasje. Hadde du standard dekkdimensjon?

Men poenget mitt er at lynladere som Ionity etc er veldig viktige for å få en god opplevelse på e-tron og andre på langtur, fordi de bruker såpass mye mer strøm enn de mindre kortrekkebilene. Jeg kommer nok selv til å kjøpe e-tron når jeg får konfigurere selv (har sagt nei til de ferdigkonfigurerte), så jeg har ikke behov for å snakke ned noe. Men har heller ikke behov for å pynte på noe.

Det blir utrolig spennende når de første testene kommer, med norske forhold og testere som kan elbil og er uavhengige.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Joda, som sagt er jeg ikke i tvil om at du klarer turer på under 125 w/km, men jeg synes at når innlegget før sammenlikner ioniq 125 w/km mot e-tron 250w/km, så er det forbruket til ioniq du retter på når det helt klart ikke er relevant sammenliknet forbruk de to i mellom, i disfavør e-tron.

Dette er jo med på å skape en oppfatning av at det er en mye større forskjell på forbruk på e-tron og ioniq enn det egentlig er. Jeg vil tro at hvis du klarer å kjøre en ioniq på 125 w/km, så klarer du å kjøre en e-tron på 175 w/km under like forhold. Antakeligvis vil forbruksforskjell øke i disfavør e-tron hvis det er mye motbakker og/eller motorvei.

Crown

Sitat fra: Eoniq på søndag 06. januar 2019, klokken 17:51
Dette er jo med på å skape en oppfatning av at det er en mye større forskjell på forbruk på e-tron og ioniq enn det egentlig er. Jeg vil tro at hvis du klarer å kjøre en ioniq på 125 w/km, så klarer du å kjøre en e-tron på 175 w/km under like forhold. Antakeligvis vil forbruksforskjell øke i disfavør e-tron hvis det er mye motbakker og/eller motorvei.

Vi får se. Grunnen til at jeg ikke "rettet" på e-tron er jo at vi ikke aner hva den bruker i Norge ennå. Selv vet jeg jo hva hjul etc betyr, og vil gå for en konfigurasjon som vektlegger rekkevidden, mens andre vil kjøre på med 21 og 22'' hjul  i kjent Audi-stil, - de vil få seg en veldig negativ overraskelse tror jeg. 250Wh/km er nok ikke i overkant da.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Eoniq

Sitat fra: Crown på søndag 06. januar 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Eoniq på søndag 06. januar 2019, klokken 17:51
Dette er jo med på å skape en oppfatning av at det er en mye større forskjell på forbruk på e-tron og ioniq enn det egentlig er. Jeg vil tro at hvis du klarer å kjøre en ioniq på 125 w/km, så klarer du å kjøre en e-tron på 175 w/km under like forhold. Antakeligvis vil forbruksforskjell øke i disfavør e-tron hvis det er mye motbakker og/eller motorvei.

Vi får se. Grunnen til at jeg ikke "rettet" på e-tron er jo at vi ikke aner hva den bruker i Norge ennå. Selv vet jeg jo hva hjul etc betyr, og vil gå for en konfigurasjon som vektlegger rekkevidden, mens andre vil kjøre på med 21 og 22'' hjul  i kjent Audi-stil, - de vil få seg en veldig negativ overraskelse tror jeg. 250Wh/km er nok ikke i overkant da.

Det har du rett i, ett forbrukstall på 250 w/km på en e-tron kan fort bli realiteten, men da kjører du ikke likt som du kjører ioniq i 125 w/km

Dessverre er det slik at mange førstegangskjøpere av el-biler går på en smell, der synes jeg at forhandlere kan bli flinkere til å oppgi realistisk forbruk, for jeg vil ihvertfall at flest mulig går over på el-bil om de velger ioniq, e-tron, Tesla eller noe annet må bli opp til de.

Jeg kjørte stander dekk og felg på min ioniq, om vinteren kjørte jeg Conti piggfritt og tror jeg gikk ned en størrelse på dekkbredden.

elektro

Sitat fra: Mao på søndag 06. januar 2019, klokken 16:00
30 kW ekstra ladeeffekt betyr sånn sett ganske lite.

Men nå gjenstår det vel fortsatt å se hva som blir reell rekkevidde på e-tron under norske forhold  :)

Du snakker om peak effekt, husk at e-tron faktisk lader med 75kW ekstra fra 50% SOC ift. en Model S85 som du har erfaring fra. 100kW ekstra fra 70% SOC. Hvis Tesla Supercharger stasjonen er mer enn halvfull, er forskjellen potensielt enda større.

Om det har noe å si, kan man naturligvis alltids diskutere. Jeg har en S75D og har aldri vært plaget av hastigheten på Supercharger, men jeg er litt elbilnørd da.. og kjører aldri på Autobahn. Egentlig svært sjelden mer enn 30 mil i strekk i det hele tatt, selv om jeg kjører 30.000+ km. i året, og i alle fall ikke uten en kort pause.

Det jeg kan si er at Tilgjengeligheten på Supercharger er gull. Antall stasjoner og stalls per stasjon. At for eksempel Ionity har dedikerte 350kW ladere hjelper lite når majoriteten av biler som lader der dessverre lader med 30-100kW. Håper derfor på en høy minuttpris. Eller aller best, dynamisk. Dyrere ved kø eller fare for kø. Gjerne gratis når strømmen er billig og serveringsstedene i nærheten trenger kunder.

Spent på hvordan autentisering og ruteplanlegging på stasjoner utenfor Ionity vil fungere også. Men hvis de klarer å inkludere alle 50kW+ stasjoner (og gjerne også Type2) med felles betalingsplattform, og ta høyde for ladehastighet, i beste fall også om laderen er opptatt eller ikke, kan jo summen bli en mer fleksibel løsning enn Tesla sin allerede fra dag én. Det finnes jo tross alt ikke Superchargere over alt enda. Det gjør det imidlertid snart med Fortum, Grønn Kontakt, BKK og Co.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA