Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Imagine på lørdag 23. februar 2019, klokken 08:32

Dette er jo så langt den mest grundige vintertesten. Den viser forbruksforskjeller på 2% og opp til 9% mellom etron og Model X...
Med 19 tommere på etron og 20 på TMX. Utgjør ført 5% til det gitt...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: Contango på torsdag 21. februar 2019, klokken 21:50
Ikke så veldig begeistret for kalkulerte resultater. Synes ikke de er så veldig pålitelige. Forbruket er sikkert greit men rekkevidden ville jeg tatt med en stor klype salt. De har eksvs tatt oppgitt batterikapasitet og ikke målt selv.

+1

Veldig rart ikke flere reagerer på dette.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

Sitat fra: creal på lørdag 23. februar 2019, klokken 11:29
5 - 10% mer forbruk av estetiske hensyn fører til 5 - 10% mer utslipp fra persontransporten globalt. Både mtp egen rekkevidde, og evnen til å bremse klimaendringene, er det god grunn til å la luftmotstand telle mer enn tøffe griller langs landeveien.

Hvis man drar det kortet bør forbruk måles over tid fra vegg slik at ladeffektuvitet, forvarming, oppvarming av batteri og ikke minst vampire drain blir tatt med. Tipper vi ville kunne gjøre mange interessant observasjoner da.

Contango

Sitat fra: Imagine på lørdag 23. februar 2019, klokken 08:32
Det er vel helt ærlig på vinteren at rekkevidden er viktigst. Om en bil har kjørt i relativt høye hastigheter fra oslo til lillesand på vinteren og har 9% igjen på batteriet (e-tron), 7% (I-Pace) eller 29% (Model X 100D) har relativt liten betydning. Da har man kjørt såpass langt at man som oftest har kommet frem og kan plugge inn en lader eller man tar en pause. De færreste kjøper 100d-batteriet til Tesla, men gikk for 75d batteriet. Og ofte med store felger til og med. E-tron og I-Pace går like langt som Model S 75d og lenger enn X75D. 100-batteriet koster uansett mer. Dette beviser at de fleste synes 75d har rekkevidde mer enn nok. Hvorfor teller dette plutselig som for kort rekkevidde når det er andre merker?
Du tror du snakker på vegne av alle, men du gjør ikke det. Jeg kjøpte S75 da jeg skjønte at Jaguaren ikke var i nærheten av den markedsførte rekkevidden. Hvorfor gjorde jeg det? Fordi vi har dårlig ladestruktur hjemme og må kunne hurtiglade ved behov. Hurtiglading av Jaguar er ikke det enkleste. Vi har tre fas 16a på hytta. Du vet forskjellen mellom Jaguar og Tesla der? Lang rekkevidde kompenserer en del for dårlige lademuligheter fordi man har et større restlager ombord. Når Jaguar ikke går lenger enn S75 (den går vesentlig kortere på motorvei), så er det ikke noe restlager å ta av. Ergo S75. Audi har i det minste tre fas og fungerer sikkert på Ionity laderne, men ladenettverket er ikke særlig bra ennå, dessverre.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Imagine

Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:53
Sitat fra: Imagine på lørdag 23. februar 2019, klokken 08:32

Dette er jo så langt den mest grundige vintertesten. Den viser forbruksforskjeller på 2% og opp til 9% mellom etron og Model X...
Med 19 tommere på etron og 20 på TMX. Utgjør ført 5% til det gitt...


19 og 20 på etron har nøyaktig samme dekkbredde på 255, så ikke sikkert det har så mye å si. 19 har bare mer gummi.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på søndag 24. februar 2019, klokken 07:38
19 og 20 på etron har nøyaktig samme dekkbredde på 255, så ikke sikkert det har så mye å si. 19 har bare mer gummi.
19 og 21 tommere på Tesla S er likedan. Forbruket er høyere uansett. Forutsetter samme type felger og dekk selvfølgelig. Høyere vekt på hjulet bidrar til dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

På 21 tommerne på E-tron er bredden litt større. Har de på sommer. De stjeler en del rekkevidde, men who cares, de ser jo tøffest ut  8)

tkjoerlaug

Jeg kjører tesla S i dag, og har hatt både 19" og 21" sommerdekk på samme bil med samme bredde (245mm). Forbruket føker fra ca 140wh/km til 160wh/km på bare sommerveier, altså ca 10-15% høyere.

olavxxx

Sitat fra: tkjoerlaug på søndag 24. februar 2019, klokken 09:56
Jeg kjører tesla S i dag, og har hatt både 19" og 21" sommerdekk på samme bil med samme bredde (245mm). Forbruket føker fra ca 140wh/km til 160wh/km på bare sommerveier, altså ca 10-15% høyere.
Stemmer, kjørte 20" Vinter og 22" sommer. Forbruket var lavere om vinteren på langkjøring (Nokian R2).

Orbit

Ref tidligere diskusjon på hengervekt, her er hva vegvesenet sin app gir for de forskjellige førerkortklassene:




BDu kan ikke vise dette vedlegget.
B96Du kan ikke vise dette vedlegget.
BEDu kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pippus

Det appen ikke sier er:
«.....med klasse B kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt+bilens tilatte totalvekt er høyst 3500 kg»
Dette betyr f.eks. at hvis bilens tilatte totalvekt er 2200 kg, så kan du trekke tilhenger på opptil 1300 kg( hvis bilen er godkjent for denne vekten). Dette følger av statens veivesen/campingvognregelen

Dessuten, er klasse BE ervervet før 19 januar 2013, så gjelder ikke begrensningen på maksvekt tilhenger på 3500 kg. Har du tatt BE etter denne dato, så er det C1E som gjelder(selv om bilen tilhører klasse B)

forzaman

Sitat fra: Pippus på torsdag 28. februar 2019, klokken 17:14
Det appen ikke sier er:
«.....med klasse B kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt+bilens tilatte totalvekt er høyst 3500 kg»
Dette betyr f.eks. at hvis bilens tilatte totalvekt er 2200 kg, så kan du trekke tilhenger på opptil 1300 kg( hvis bilen er godkjent for denne vekten). Dette følger av statens veivesen/campingvognregelen

Dessuten, er klasse BE ervervet før 19 januar 2013, så gjelder ikke begrensningen på maksvekt tilhenger på 3500 kg. Har du tatt BE etter denne dato, så er det C1E som gjelder(selv om bilen tilhører klasse B)


Det den heller ikke sier, er at med klasse B, så kan du kjøre bil opptil 3.500 kg, og i tillegg dra henger med maks samlet vekt (henger + last) på 750 kg. Dvs så lenge bilen veier under 3.501 kg, så kan du i tillegg alltid dra en henger med maks totalvekt på 750 kg. Da blir samlet totalvekt maks. 4.250 kg.

Øyvind.h

#597
Er vel så enkelt som at har du B så kan du trekke 750kg henger. Vekt begrenser seg selv av hengerens maksvekt. Hverken vekt eller hengerens kapasitet kan overstige 750kg. Har du BE kan du trekke inntil 1800kg aktuell vekt..Tilhengeren kan tåle mer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pippus

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. februar 2019, klokken 17:33
Er vel så enkelt som at har du B så kan du trekke 750kg henger. Vekt begrenser seg selv av hengerens maksvekt. Hverken vekt eller hengerens kapasitet kan overstige 750kg. Har du BE kan du trekke inntil 1800kg aktuell vekt..Tilhengeren kan tåle mer.

Øhhhh....nei???
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

4Matic Fanatic

Sitat fra: Pippus på torsdag 28. februar 2019, klokken 18:17
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. februar 2019, klokken 17:33
Er vel så enkelt som at har du B så kan du trekke 750kg henger. Vekt begrenser seg selv av hengerens maksvekt. Hverken vekt eller hengerens kapasitet kan overstige 750kg. Har du BE kan du trekke inntil 1800kg aktuell vekt..Tilhengeren kan tåle mer.

Øhhhh....nei???
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

Mener sikkert at på en eTron som har totalvekt på +3000kg (?) er det det det som gjelder...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA