Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

AJ82

Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:20
Sitat fra: AJ82 på fredag 22. februar 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:07
Man ser det lett. Etron har 19, samme konkrete bilen som teslabjørn kjørte.
Synes I-Pace og E-trom gjør det overraskende bra. Teslaen er dyrere og har større batteri og ser ut som en gravid Prius og likevel har den bare 20% mer på batteriet ved ankomst Lillesand. Forbruket i høye hastigheter skiller litt, men oppover mot fjellet ser det mer likt ut rundt 27-28 på alle de tre store bilene.

Veldig fornøyd med 9% igjen på etron etter å ha kjørt fra oslo til lillesand i vintertemp. Altså mer enn nok. Mer rekkevidde er selvfølgelig alltid bedre, men hvor mye skal man egentlig behøve utover dette. Ikke sikkert jeg ville betalt 200.000kr mer for 20% mer rekkevidde i Audien eller Jaguaren.

Helt enig. Dette blir veldig bra. For min del hadde det evt blir TMX75 hvis jeg skulle gått for Tesla, 100 modellen blir alt for dyr/overprisa, og da blir vel rekkevidden ganske så lik.

A.J.

Rekkevidden på Model X 75d vil kunne ligne på motorveishastigheter der model x kan få utbytte av lavere luftmotstand, men oppover til fjellet i snøføyk ser vi at forbruket er så godt som likt mellom Model X, I-Pace og E-tron- da teller batterikapasitet mest. Og da ville nok en Model X 75d gått litt kortere.

Ja, kan vel ikke akkurat si at jeg angrer på valget mitt. Får ta en ny vurdering når E-Tron GT kommer  :)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Imagine

Sitat fra: AJ82 på fredag 22. februar 2019, klokken 14:25
Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:20
Sitat fra: AJ82 på fredag 22. februar 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:07
Man ser det lett. Etron har 19, samme konkrete bilen som teslabjørn kjørte.
Synes I-Pace og E-trom gjør det overraskende bra. Teslaen er dyrere og har større batteri og ser ut som en gravid Prius og likevel har den bare 20% mer på batteriet ved ankomst Lillesand. Forbruket i høye hastigheter skiller litt, men oppover mot fjellet ser det mer likt ut rundt 27-28 på alle de tre store bilene.

Veldig fornøyd med 9% igjen på etron etter å ha kjørt fra oslo til lillesand i vintertemp. Altså mer enn nok. Mer rekkevidde er selvfølgelig alltid bedre, men hvor mye skal man egentlig behøve utover dette. Ikke sikkert jeg ville betalt 200.000kr mer for 20% mer rekkevidde i Audien eller Jaguaren.

Helt enig. Dette blir veldig bra. For min del hadde det evt blir TMX75 hvis jeg skulle gått for Tesla, 100 modellen blir alt for dyr/overprisa, og da blir vel rekkevidden ganske så lik.

A.J.

Rekkevidden på Model X 75d vil kunne ligne på motorveishastigheter der model x kan få utbytte av lavere luftmotstand, men oppover til fjellet i snøføyk ser vi at forbruket er så godt som likt mellom Model X, I-Pace og E-tron- da teller batterikapasitet mest. Og da ville nok en Model X 75d gått litt kortere.

Ja, kan vel ikke akkurat si at jeg angrer på valget mitt. Får ta en ny vurdering når E-Tron GT kommer  :)

A.J.


Enig. Ser skikkelig frem til å få limited i uke 12. Man trenger ikke Tesla når man får så supergode elbiler fra tyske produsenter som det E-tron viser seg å være. Men I-Pace virker også som en kul elbil.

AJ82

Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:28
Sitat fra: AJ82 på fredag 22. februar 2019, klokken 14:25
Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:20
Sitat fra: AJ82 på fredag 22. februar 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:07
Man ser det lett. Etron har 19, samme konkrete bilen som teslabjørn kjørte.
Synes I-Pace og E-trom gjør det overraskende bra. Teslaen er dyrere og har større batteri og ser ut som en gravid Prius og likevel har den bare 20% mer på batteriet ved ankomst Lillesand. Forbruket i høye hastigheter skiller litt, men oppover mot fjellet ser det mer likt ut rundt 27-28 på alle de tre store bilene.

Veldig fornøyd med 9% igjen på etron etter å ha kjørt fra oslo til lillesand i vintertemp. Altså mer enn nok. Mer rekkevidde er selvfølgelig alltid bedre, men hvor mye skal man egentlig behøve utover dette. Ikke sikkert jeg ville betalt 200.000kr mer for 20% mer rekkevidde i Audien eller Jaguaren.

Helt enig. Dette blir veldig bra. For min del hadde det evt blir TMX75 hvis jeg skulle gått for Tesla, 100 modellen blir alt for dyr/overprisa, og da blir vel rekkevidden ganske så lik.

A.J.

Rekkevidden på Model X 75d vil kunne ligne på motorveishastigheter der model x kan få utbytte av lavere luftmotstand, men oppover til fjellet i snøføyk ser vi at forbruket er så godt som likt mellom Model X, I-Pace og E-tron- da teller batterikapasitet mest. Og da ville nok en Model X 75d gått litt kortere.

Ja, kan vel ikke akkurat si at jeg angrer på valget mitt. Får ta en ny vurdering når E-Tron GT kommer  :)

A.J.


Enig. Ser skikkelig frem til å få limited i uke 12. Man trenger ikke Tesla når man får så supergode elbiler fra tyske produsenter som det E-tron viser seg å være. Men I-Pace virker også som en kul elbil.

Synes I-Pace var veldig morsom å kjøre, men hakket for liten. Utseende liker jeg på begge to, men interiøret på Audi blir et hakk over synes jeg.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

olavxxx

Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:20
Sitat fra: AJ82 på fredag 22. februar 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:07
Man ser det lett. Etron har 19, samme konkrete bilen som teslabjørn kjørte.
Synes I-Pace og E-trom gjør det overraskende bra. Teslaen er dyrere og har større batteri og ser ut som en gravid Prius og likevel har den bare 20% mer på batteriet ved ankomst Lillesand. Forbruket i høye hastigheter skiller litt, men oppover mot fjellet ser det mer likt ut rundt 27-28 på alle de tre store bilene.

Veldig fornøyd med 9% igjen på etron etter å ha kjørt fra oslo til lillesand i vintertemp. Altså mer enn nok. Mer rekkevidde er selvfølgelig alltid bedre, men hvor mye skal man egentlig behøve utover dette. Ikke sikkert jeg ville betalt 200.000kr mer for 20% mer rekkevidde i Audien eller Jaguaren.

Helt enig. Dette blir veldig bra. For min del hadde det evt blir TMX75 hvis jeg skulle gått for Tesla, 100 modellen blir alt for dyr/overprisa, og da blir vel rekkevidden ganske så lik.

A.J.

Rekkevidden på Model X 75d vil kunne ligne på motorveishastigheter der model x kan få utbytte av lavere luftmotstand, men oppover til fjellet i snøføyk ser vi at forbruket er så godt som likt mellom Model X, I-Pace og E-tron- da teller batterikapasitet mest. Og da ville nok en Model X 75d gått litt kortere.
Det du hever motbevises av testen:
https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/?fbclid=IwAR2jw43670-uWwxV13Y14G03LPQTCKp_56VfIAe2szkA480XJxpSkATZkoE

900 Km på norsk føre i relativt lave hastigheter og fremdeles har X100D vesentlig lavere forbruk.
X100D bruker litt mer energi enn X75D (veier noen hundre kg mer, på grunn av at X75D har 72,6 kW brukbart batteri mot 98 kWh på X100D).

Tellus

Forbruket var da relativt likt på landevei så det større batteriet til e-tron vil veie opp for marginalt lavere forbruket til X.

AJ82

Sitat fra: olavxxx på fredag 22. februar 2019, klokken 22:13
Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:20
Sitat fra: AJ82 på fredag 22. februar 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:07
Man ser det lett. Etron har 19, samme konkrete bilen som teslabjørn kjørte.
Synes I-Pace og E-trom gjør det overraskende bra. Teslaen er dyrere og har større batteri og ser ut som en gravid Prius og likevel har den bare 20% mer på batteriet ved ankomst Lillesand. Forbruket i høye hastigheter skiller litt, men oppover mot fjellet ser det mer likt ut rundt 27-28 på alle de tre store bilene.

Veldig fornøyd med 9% igjen på etron etter å ha kjørt fra oslo til lillesand i vintertemp. Altså mer enn nok. Mer rekkevidde er selvfølgelig alltid bedre, men hvor mye skal man egentlig behøve utover dette. Ikke sikkert jeg ville betalt 200.000kr mer for 20% mer rekkevidde i Audien eller Jaguaren.

Helt enig. Dette blir veldig bra. For min del hadde det evt blir TMX75 hvis jeg skulle gått for Tesla, 100 modellen blir alt for dyr/overprisa, og da blir vel rekkevidden ganske så lik.

A.J.

Rekkevidden på Model X 75d vil kunne ligne på motorveishastigheter der model x kan få utbytte av lavere luftmotstand, men oppover til fjellet i snøføyk ser vi at forbruket er så godt som likt mellom Model X, I-Pace og E-tron- da teller batterikapasitet mest. Og da ville nok en Model X 75d gått litt kortere.
Det du hever motbevises av testen:
https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/?fbclid=IwAR2jw43670-uWwxV13Y14G03LPQTCKp_56VfIAe2szkA480XJxpSkATZkoE

900 Km på norsk føre i relativt lave hastigheter og fremdeles har X100D vesentlig lavere forbruk.
X100D bruker litt mer energi enn X75D (veier noen hundre kg mer, på grunn av at X75D har 72,6 kW brukbart batteri mot 98 kWh på X100D).

Litt usikker på hva du mener, men dag 1 er stort sett motorvei. Ser du på dag to som er oppover til fjellet i kaldere temp er forbruket mellom de to ganske likt.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Imagine

#576
Sitat fra: olavxxx på fredag 22. februar 2019, klokken 22:13
Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:20
Sitat fra: AJ82 på fredag 22. februar 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:07
Man ser det lett. Etron har 19, samme konkrete bilen som teslabjørn kjørte.
Synes I-Pace og E-trom gjør det overraskende bra. Teslaen er dyrere og har større batteri og ser ut som en gravid Prius og likevel har den bare 20% mer på batteriet ved ankomst Lillesand. Forbruket i høye hastigheter skiller litt, men oppover mot fjellet ser det mer likt ut rundt 27-28 på alle de tre store bilene.

Veldig fornøyd med 9% igjen på etron etter å ha kjørt fra oslo til lillesand i vintertemp. Altså mer enn nok. Mer rekkevidde er selvfølgelig alltid bedre, men hvor mye skal man egentlig behøve utover dette. Ikke sikkert jeg ville betalt 200.000kr mer for 20% mer rekkevidde i Audien eller Jaguaren.

Helt enig. Dette blir veldig bra. For min del hadde det evt blir TMX75 hvis jeg skulle gått for Tesla, 100 modellen blir alt for dyr/overprisa, og da blir vel rekkevidden ganske så lik.

A.J.

Rekkevidden på Model X 75d vil kunne ligne på motorveishastigheter der model x kan få utbytte av lavere luftmotstand, men oppover til fjellet i snøføyk ser vi at forbruket er så godt som likt mellom Model X, I-Pace og E-tron- da teller batterikapasitet mest. Og da ville nok en Model X 75d gått litt kortere.
Det du hever motbevises av testen:
https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/?fbclid=IwAR2jw43670-uWwxV13Y14G03LPQTCKp_56VfIAe2szkA480XJxpSkATZkoE

900 Km på norsk føre i relativt lave hastigheter og fremdeles har X100D vesentlig lavere forbruk.
X100D bruker litt mer energi enn X75D (veier noen hundre kg mer, på grunn av at X75D har 72,6 kW brukbart batteri mot 98 kWh på X100D).


Dette er jo så langt den mest grundige vintertesten. Den viser forbruksforskjeller på 2% og opp til 9% mellom etron og Model X. I min verden er det omtrent ubetydelig. Jeg har derfor til og med valgt 21 tommere på sommeren og 20 på vinteren.
Det er vel helt ærlig på vinteren at rekkevidden er viktigst. Om en bil har kjørt i relativt høye hastigheter fra oslo til lillesand på vinteren og har 9% igjen på batteriet (e-tron), 7% (I-Pace) eller 29% (Model X 100D) har relativt liten betydning. Da har man kjørt såpass langt at man som oftest har kommet frem og kan plugge inn en lader eller man tar en pause. De færreste kjøper 100d-batteriet til Tesla, men gikk for 75d batteriet. Og ofte med store felger til og med. E-tron og I-Pace går like langt som Model S 75d og lenger enn X75D. 100-batteriet koster uansett mer. Dette beviser at de fleste synes 75d har rekkevidde mer enn nok. Hvorfor teller dette plutselig som for kort rekkevidde når det er andre merker?

Håper ikke folk ønsker at alle fremtidens biler skal se ut som «høygravide Priuser» for å spare 10% mer energi i 140km/t. Hvis vi gjør for stort poeng ut av dette blir fremtidens biler utrolig stygge.
Jeg liker pent design og synes det er viktig at en bil tar seg bra ut. Om det går på bekostning av energieffiktivitet er det til en viss grad verdt det. Så lenge man kommer frem er det tross alt bare å lade. Og kommer man ikke frem så klatt-lade 5-6 mil i 10 minutter på en lader da vel...

creal

5 - 10% mer forbruk av estetiske hensyn fører til 5 - 10% mer utslipp fra persontransporten globalt. Både mtp egen rekkevidde, og evnen til å bremse klimaendringene, er det god grunn til å la luftmotstand telle mer enn tøffe griller langs landeveien.

Imagine

Sitat fra: creal på lørdag 23. februar 2019, klokken 11:29
5 - 10% mer forbruk av estetiske hensyn fører til 5 - 10% mer utslipp fra persontransporten globalt. Både mtp egen rekkevidde, og evnen til å bremse klimaendringene, er det god grunn til å la luftmotstand telle mer enn tøffe griller langs landeveien.


Om dette skal bli en klimadebatt, så er det ganske mye annet utslippsrelatert som bør endres i denne verdenen før man bør ta hensyn til knøttmargin-forskjeller som dette.
De fleste med Audi Q7 ville aldri byttet til en Tesla, er det ikke bedre om de bytter til en elbil de liker enn å fortsette med diesel eller bensin?

Chimp

Heldigvis flere veier til Rom, og absolutt ikke korrekt pr tidspunkt. Fornybar energi bl.a, samt at elbiler nå er en liten dråpe i havet

Crown

Sitat fra: creal på lørdag 23. februar 2019, klokken 11:29
5 - 10% mer forbruk av estetiske hensyn fører til 5 - 10% mer utslipp fra persontransporten globalt. Både mtp egen rekkevidde, og evnen til å bremse klimaendringene, er det god grunn til å la luftmotstand telle mer enn tøffe griller langs landeveien.

Nå vil vel dette gå opp i opp med batteritapet Tesla har når bilen ikke kjører i det hele tatt. Synes ikke det er særlig miljøvennlig heller å kaste strøm ut av vinduet. Selv kommer vi til å bruke Ioniqen til det meste av småkjøringen, taxikjøring av ungene etc. I forhold til den så må jo alle de andre bilene spise jord når det kommer til forbruk.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Wibla

Sitat fra: Crown på lørdag 23. februar 2019, klokken 16:42
Nå vil vel dette gå opp i opp med batteritapet Tesla har når bilen ikke kjører i det hele tatt.

Det er heldigvis veldig lite strøm som forsvinner når bilen står parkert så lenge man ikke sjekker appen hele tiden, eller har noe API-greier som står og jobber 24/7. Ioniq er helt latterlig effektiv, synd den ikke har litt større batteri.
2018 Tesla Model S 75D

Imagine

Sjekker appen hele tiden på i3 og egolf og de bruker ikke strøm uplugget da. Tesla derimot.

DagfinnN

Sitat fra: Imagine på lørdag 23. februar 2019, klokken 17:06
Sjekker appen hele tiden på i3 og egolf og de bruker ikke strøm uplugget da. Tesla derimot.
De bruker strøm fra 12 volts batteriet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Imagine

#584
Ikke sant - en mye bedre og mer naturlig ordning. Lik «fossile» biler med tilvarende app. Har hatt slike apper på flere ICE biler. Da ser kan man forvarme, se hvor bilen er, og akkurat de samme funksjonene som på i3 eller tesla, bare at man ser tankinnholdet i liter bensin. Har aldri gått tom for strøm pga sjekk av app.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA