Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Kia e-niro feil priset?

Startet av Elbilbjorn, onsdag 19. desember 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

arthur

#30
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. desember 2018, klokken 20:58
Sitat fra: arthur på torsdag 20. desember 2018, klokken 16:40
.....som hverken har eller har til hensikt å bestille en e-Niro etter eget utsagn......
Ubehagelig å møte seg selv i døra? Du pleier å være ekstremt forurettet over at du «nektes» å uttale deg fordi du ikke eier bil i et firma, du kritiserer ivrig! Og nå bruker du samme argumentasjon for å mistenkeliggjøre noen du er uenig med.

Jeg lar denne ligge i håp om at fokuset kan være på trådens tittel heller enn denne type polemisering.

Til sak;

Kona ble solgt for 325', umiddelbart økt til 335'. At Niro koster noe mer var vel forventet og nærmest akspetert av de fleste. Man ser jo at Kona reselges til godt over 400', har selv solgt en til langt over 400' og sett i lys av dette bør jo en Niro være verdt 377'. Kan trolig (også) flippes med god margin.
Ender nok selv opp med en Niro om noen måneder, får 3% rabatt via Agrol og vil prøve å få med matter i prisen hvilket jeg gjorde på Kona'n. Vinterdekk/kabel kjøper jeg fra andre og regner med å ende opp på rundt 390' med to sett dekk, kabler, luke og matter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Superelbilen

Sitat fra: trykkertor på torsdag 20. desember 2018, klokken 23:31
Sitat fra: SuperSigurd på torsdag 20. desember 2018, klokken 21:54
Jeg har tatt kontakt med en forhandler, og fått pris på First Edition med Metallic lakk, takluke, vinterdekk, ladekabel type 2 og gummimatter for 409.958,-
Mon tro om det er noen andre forhandlere rundt om i landet som klarer å slå dette.
En klok mann sa en gang at når både kjøper og selger er misfornøyd med prisen, så er prisen riktig.
409 958 er definitivt fra min side noe jeg er misfornøyd med, så får vi se om Kia/BOS whatever også er det. (neppe)

Du har jo ikke fått noe "deal/tilbud". De har brukt "+"tegnet på kalkulatoren.

377k bil
5k lakk
6k takluke
18k vinterhjul
2k ladekabel
1.5k matter
Totalsum 409.500,-
Alle disse prisene er standard priser uten rabatt.

Du kan spare 500,- på å kjøpe kabel andre steder.
Du kan spare minst 5.000-7.000,- på å kjøpe vinterhjul andre steder.

Så du har ikke fått noen som helst deal i mine øyne, og betaler fortsatt mer enn du behøver, og kan klare det billigere andre steder.

Hei. Jeg skrev aldri at jeg har fått en deal. Du har helt rett som du sier, de har bare trykket alt inn på kalkulatoren uten å gi meg noe som helst tilbud. Spørsmålet mitt var da derfor om det er noen forhandlere som gidder å gi noe tilbud eller om alle er like.

PionerThink

Sitat fra: SuperSigurd på fredag 21. desember 2018, klokken 08:02
Hei. Jeg skrev aldri at jeg har fått en deal. Du har helt rett som du sier, de har bare trykket alt inn på kalkulatoren uten å gi meg noe som helst tilbud. Spørsmålet mitt var da derfor om det er noen forhandlere som gidder å gi noe tilbud eller om alle er like.
Hvis du ber en forhandler om å sende over et tilbud til deg så gjør de vel det uten å gjøre noe annet enn å bruke "+" tegnet på kalkulatoren.
Sier du at du ønsker et "godt" tilbud pga at du enten har vært kunde før, har mulig storkunderabatt eller kan vise til andre grunner til at du skulle få en lavere pris, ja så får du kanskje matter med på kjøpet eller et litt bedre "tilbud" ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg vil påstå det er et faktum at e-Niro er overpriset i Norge.
Hvis vi sammenlikner med andre land i Europa er f.eks. en typisk prisforskjell mellom en Kona electric toppmodell sammenliknet med en e-Niro toppmodell (begge likt utstyrt som i Norge) er prisforskjellen mellom disse ca 4-5.000 kr avhengig av valutakurs.
I Stavanger i Norge har jeg pris på ferdig levert Kona Electric med metallic, piggfrie vinterhjul, type 2 kabel og gummimatter sammenliknet med e-Niro med samme utstyr hvor e-Niro da koster 51.958 mer, dvs over 10 gangen mer enn prisforskjellen ellers i Europa.
(Dette er noe jeg også har dokumentert her, uten å inkludere manglende type 2 kabel for Kia: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0)

Dersom e-Niro hadde hatt inkludert metallic, vinterhjul, type 2 kabel og gummimatter ville prisforskjellen fortsatt vært 5 ganger større enn ellers i Europa.
I tillegg har Kia signalisert at e-Niro senere vil komme med både app og hengerfeste, men det vil skje på et tidspunkt når det dukker opp er mer tydelig med leveringsdyktige konkurrenter og dermed enda tydeligere at prisen er lite konkurransedyktig.
De som bare vil flippe e-Niro vil selvfølgelig fremelske at dagens pris er for lav; ellers ville de ikke kunne få fortjeneste på flippingen.

Model 3 er et reelt alternativ for mange, men ellers ser VW ID. Neo ut til i både form og fasong å bli en direkte konkurrent til e-Niro. Med produksjonsvolumet som VW lover vil de levere biler før halvparten av bilene i e-Niro køen er levert og til en sannsynligvis mer konkurransedyktig pris.

De som tar en e-Niro FE fra dag èn kan ha akkurat det behovet i dag som kan forsvare dette kjøpet, men for de fleste andre er dette sannsynligvis en overpriset utgave som vil falle i verdi verdi med flere konkurrenter og ikke minst at senere modeller av e-Niro muligens kommer med både hengerfeste og app.

E-Niro har sjarm som en putekasse, men samtidig en rekkevidde og den størrelsen på bakseteplass og bagasjerom som i et par måneder er et fortrinn. De samme praktiske egenskapene vil kommende VW ID Neo få med VAG merkevaren i ryggen. Baksete og bagasjerom møtes av den teknologisk avanserte Model 3 som også har 4WD å slå i bordet med fra dag 1. Model 3 matcher kanskje også Kia pris og vel så det etter hvert hvis/når MR/SR utgaver dukker opp.

Har selv erfaring med 110'km i Leaf, 81' i Model S og nå over 83' i Soul. Alle disse 3 har utfordret service og garanti hos de respektive importører/forhandlere og jeg kan ikke si at noen kommer bedre eller verre ut enn andre. Med andre ord er jeg ikke mer redd for Tesla enn Nissan og Kia nå det gjelder service og garantioppfølging.

Personlig synes jeg at Kia dessverre har gjort et realt magaplask med prisingen av e-Niro og jeg har sendt e-post til importøren hvor jeg legger fram dette. Fikk et hyggelig svar, men de velger å forsvare prisingen med hvor «god» de synes e-Niro er i forhold til Leaf, e-Golf, Kona og sin egen Soul. Merksnodig synes de bl.a. at de ikke trenger å levere type 2 kabel med e-Niro siden de ikke gjør det med Soul. Det er et lite eksempel på at de sover i timen og ikke har fått med seg at «alle andre» leverer med type 2 kabel i 2018/19.

Kia e-Niro i seg selv er et greit produkt med mange positive egenskaper dog med et litt kjedelig utseende. Dessverre er den overpriset i Norge i dag.

Kårepåsporet

Takk Finnøy.

God beskrivelse: Like sjarmerende som en putekasse.
Dessverre er det ikke noe annet en kan gjøre enn å droppe Kia hvis en er irritert nok! Nytter ikke å snakke til BOS!
Det som kan redde Kia på kort sikt er hengerfeste, på lang sikt tror jeg de mister elbilentusiastene. Ihvertfall meg.

arthur

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på fredag 21. desember 2018, klokken 22:48
De som bare vil flippe e-Niro vil selvfølgelig fremelske at dagens pris er for lav; ellers ville de ikke kunne få fortjeneste på flippingen.

Om jeg for egen del vil flippe, eller ikke, kommer an på hva man kan selge til. Kan jeg tjene f.eks 50' så flipper jeg og hvis ikke så tar jeg trolig bilen selv. Nå har jeg flippet en Kona og følger den bilen på finn nokså nøye og siden den bilen fortsatt selges til godt over 400' så lurer jeg på hvorfor ikke en Niro kan selges til minst det samme som en Kona fortsatt selges til når det også er over 40' i forskjell i nybilprisen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Kjøpe Kona for langt iver 400k, ja da er spranget kort til TM3 med AWD og premium interiør.
Men vi er alle forskjellige. Det er jo åpenbart en del Kia fans som synes e-Niro er korrekt priset....

tuono

For de med voldsom tiltro til kommende prosjekter fra VAG, kan kanskje Audiseksjonen her inne være et greit sted å studere hva som var lovet og hva som kom. Tenker da på prising, utstyr....rekkevidde tildels. Stemningen der inne er, om mulig, verre enn her.

02jan

#38
Det tenker jeg er en avsporing. Slik jeg ser det er det mulig å kjøpe Audi etron uten ekstrautstyr.
Du kan selv velge hvor dyr bilen blir enten ved å velge akkurat det utstyr du selv ønsker , eller en av de forhåndsdefinerte utstyrspakker.
Audi i denne bilklasse har aldri vært meningen å være billig.

Niro ble presentert i våres (2018) med svært konkurransedyktige priser pluss valg mellom 40 og 60 batteri.  Jeg kan ikke huske at det kun var snakk om en utstyrsmodell.

De første bilene haddevjeg regnet med var lever ut fra august.

Fe utgaven kom på bordet i sommer , med bakgrunn i at mange hadde reserver bilen. Fortsatt er det kun FE utgaven, som kan velges.

For min del er prisen 400++, for høy , men så har jeg heller ikke behov for alt utstyret FE er lesset på, kan godt høre at jeg velger 40batteri,  stoffseter (skal ikke ha skinn). 

Men på forumet her har mange snakket prisen opp og den er justert etter hva flippere tror de kan presse prisen opp til, i et gråmarked.

Dette er ødeleggende både for de som trodde man kunne få en helt grei bruke-elbil, uten de vanlige elbil begrensninger ( plass, taklast, hengerfeste), og for produsent i forhold til potensielle kunder.

* er 98% sikker på min familiebil allerede finnes på Finn.no
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

tuono

Jeg sier absolutt ikke at det er noe galt med Audien. Det har jeg ingen forutsetninger for. Men det var tydeligvis noe galt med forventningene hos folk og markedsføringen på forhånd. Derfor min bemerkning om å stille forventninger til VAG før man vet hva de faktisk kommer med.

automat

Sitat fra: 02jan på lørdag 22. desember 2018, klokken 14:37
Det tenker jeg er en avsporing. Slik jeg ser det er det mulig å kjøpe Audi etron uten ekstrautstyr.
Du kan selv velge hvor dyr bilen blir enten ved å velge akkurat det utstyr du selv ønsker , eller en av de forhåndsdefinerte utstyrspakker.
Audi i denne bilklasse har aldri vært meningen å være billig.



På etron er jo til og med setevarme foran ekstrautstyr. Tviler på at det er særlig mange som kjøper en Audi uten ekstrautstyr. Den vil være så ribbet at den vil fremstå som ukurant.

Og prisene på ekstrautstyr ligger selvfølgelig i premiumsegmentet. Selv en nøkternt utstyrt bil koster raskt 100.000 ekstra i forhold til fra-pris.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kårepåsporet

Sitat fra: automat på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:14
Sitat fra: 02jan på lørdag 22. desember 2018, klokken 14:37
Det tenker jeg er en avsporing. Slik jeg ser det er det mulig å kjøpe Audi etron uten ekstrautstyr.
Du kan selv velge hvor dyr bilen blir enten ved å velge akkurat det utstyr du selv ønsker , eller en av de forhåndsdefinerte utstyrspakker.
Audi i denne bilklasse har aldri vært meningen å være billig.



På etron er jo til og med setevarme foran ekstrautstyr. Tviler på at det er særlig mange som kjøper en Audi uten ekstrautstyr. Den vil være så ribbet at den vil fremstå som ukurant.

Og prisene på ekstrautstyr ligger selvfølgelig i premiumsegmentet. Selv en nøkternt utstyrt bil koster raskt 100.000 ekstra i forhold til fra-pris.

Nå er nok betalingsviljen til Audi kunder noe større enn for Kia kunder, dette er bare min antagelse.
Men når Tesla lanserer Model 3 inkl AWD og premium interiør, samt ca 20%/100 km lengre rekkevidde enn Kia, til en ekstrakostnad på drøye 80.000 kroner, da tenker jeg at Kia har bommet relativt grovt på prisen. Nevnte Tesla har riktignok ikke adaptiv cruise, for der legger Tesla opp til å melke kundene.
Men det er VALGFRITT!

Det har av andre her blitt antydet at TM3 med premium, AWD og minste batteri til samme pris som Kia.....kunne vi valgt det i dag, ja da hadde jeg hatt særdeles store problemer med å velge Kia!

Mr Oizo

BOS har garantert ingen problemer med å selge 2000 biler i 2019 til den prisen som er satt.
Hvis de hadde satt prisen til 350 inkl vinterhjul ville de bare skapt en 3 ganger så lang kø og et svartebørsmarked med 100 tusen over listepris. Kona selges fortsatt for litt over 400. Ca 50 tusen er ganske godt betalt for å ta ut en bil, ta et par bilder og legge inn en annonse. Har man fornuftig pris vil jeg tro de fleste er solgt innen 2-3 uker. Vil man skape et slikt marked for Niro også? Helst ikke.
Er det flipperne som er mest sure her mon tro, siden onkel BOS tar hele deres fortjeneste?
Man bør klare å skille på selve bilen og de som selger den. Niro vil jeg tro er en knakende god bruksbil som hevder seg bra mot Leaf og E-Golf. Folk betaler jo fort oppimot 350 for Leaf Tekna også. Jeg ser ikke noe galt i en pris på rundt 400 for denne bilen.

Det som blir spennende å følge med på er utviklingen rundt HF, App, leveransesituasjonen og hvor stor importen / gråmarkedet blir for denne bilen. Kan man ta inn en litt dårligere utstyrt bil for kanskje 50 tusen mindre enn BOS skal ha for sin First Edition er nok det interesant for mange av oss.

hELgenen

Hvorvidt Niro er feil priset eller ei må markedet bestemme. Sett i forhold til prisen i andre land er det liten tvil om at BOS skummer fløten. Det er ingen lov som tilsier at slikt ikke er lov. Derimot er det ekstremt irriterende for de av oss som ikke ønsker å betale mer en strengt tatt nødvendig. En del av problemet her er et ikke fungerende marked som åpner opp for flippere. Produsentene klarer ikke levere nok biler og importøren føler de taper penger på å selge bilen etter normale kalkyler. Jeg tror mye vil endre seg fort dersom TM3 leveres i stort antall raskt – noe jeg virkelig håper vil skje. Dermed vil vi få en normalisering av prisene. Jeg kommer selv ikke til å kjøpe Niro til dagens pris – synes rett og slett ikke den er verdt det. 

Trond.m

Tja, Tesla skal ha 100.000 (476 med metallic) mer for sin premium AWD. Da får man en veldig amerikansk bil med tvilsom byggekvalitet og et serviceapparat det er grunn til å stille spørsmålstegn ved. De fleste trenger ikke AWD, og 100.000 kr er tross alt så mye penger at de fleste nok vil velge Kia. Det er også en mer praktisk og tidsriktig biltype (crossover) sammenliknet med en sportkupe som M3 vel må regnes som.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA