Er Kia e-niro feil priset?

Startet av Elbilbjorn, onsdag 19. desember 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

Elbilbjorn

Jeg som mange andre så vel for meg en pris på rundt 325.000 som det tidlig var spekulert i media. Er Kia e-niro feilpriset?

Strengt tatt kan man ta den ut til 377.400. Da får du ikke engang med type2 ladekabel og gummimatter. Men er det verdt prisen?

Hva er isåfall alternativet? Og da anser jeg ikke Tesla Model 3 som et reelt alternativ til e-niro all den tid et hopp til 464.000 sender denne inn i et annet prissegment. Heller ikke nye Soul er sammenlignbar ettersom den er en helt annen bilstørrelse. Leaf, kanskje, til en viss grad. Men denne er også noe mindre og har på langt nær samme rekkevidde.

Det er dermed lite eller ingen konkurrenter i samme pris- og bilstørrelses segment. Tilbudet er også ekstremt lavt. 100 biler i januar og det er vel høyst tvilsomt med levering opp mot 2000 de neste årene med batteri utfordringene. Det ser man også på Kona. Etterspørselen er derimot høy, opp mot 4–5000? Da vil den nok holde seg stabilt i pris de neste årene. All den tid alternativene mangler?

jkirkebo

Sitat fra: Elbilbjorn på onsdag 19. desember 2018, klokken 23:59
Jeg som mange andre så vel for meg en pris på rundt 325.000 som det tidlig var spekulert i media. Er Kia e-niro feilpriset?

Strengt tatt kan man ta den ut til 377.400. Da får du ikke engang med type2 ladekabel og gummimatter. Men er det verdt prisen?

Hva er isåfall alternativet? Og da anser jeg ikke Tesla Model 3 som et reelt alternativ til e-niro all den tid et hopp til 464.000 sender denne inn i et annet prissegment.

Nja, for de som reserverer nå vil nok en Tesla Model 3 til godt under 377.400,- kunne bli levert ganske mye tidligere enn e-Niro. Antatte priser på Model 3 SR er 305k, 335k med AWD og ~380k med AWD og premium interiør. Evt. 350k med RWD og premium interiør.

SR har litt mindre batteri men antageligvis ca. samme rekkevidde. Ihvertfall ikke vesentlig kortere, og det kompenseres med mye bedre ladenettverk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Up_&_Away

Tror nesten du rekker å få deg en VW Id Neo også før du får Kia Niro - om du er rask på labben når reservasjonslistene åpner engang på nyåret. Det tror jeg vil bli "mye for pengene".
VW e-Up! nybil fra august 2018

HCO

Sitat fra: Elbilbjorn på onsdag 19. desember 2018, klokken 23:59(...) Er Kia e-niro feilpriset? (...)
Det er dermed lite eller ingen konkurrenter i samme pris- og bilstørrelses segment. Tilbudet er også ekstremt lavt. 100 biler i januar og det er vel høyst tvilsomt med levering opp mot 2000 de neste årene med batteri utfordringene. Det ser man også på Kona. Etterspørselen er derimot høy, opp mot 4–5000? Da vil den nok holde seg stabilt i pris de neste årene. All den tid alternativene mangler? (...)

Jeg oppfatter det som at du forsøker å finne argumenter for å forsvare et kjøp av e-Niro. Om den er verdt de rundt 400' som den koster, ferdig på veien, må man nesten se opp mot bruksverdi og ikke antatt bruktverdi. Om bilen er riktig for deg, og du planlegger å ha den noen år, tenker jeg at det er et greit kjøp. Til sammenligning koster en "premium"-bil som BMW 2-serie pluss/minus 450.000 med en 150-hesters dieselmotor. Det er vel omtrent samme størrelse og bruksområde som en e-Niro, men bruktverdien er svært usikker. Sannsynligvis går man på et heftig verditap om man kjøper en slik dieselbil nå.

For meg er ikke en e-Niro verdt prisen den nå selges for i Norge, selv om den har propell i skinnsetene og varme i rattet. For meg er en Model 3 verdt prisen den selges for, selv om jeg må strekke meg litt lenger enn jeg hadde tenkt. Om det er bruktverdi du er bekymret over, holder jeg en knapp på at Model 3 vil holde seg vesentlig bedre i pris enn e-Niro. Det samme vil bilene som VW etterhvert (?) kommer med.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

arthur

Enda godt at det er forskjellige meninger ute og går for ellers hadde vi vel alle kjørt rundt i en og smmae bil/merke.

Min skepsis til Tesla går på kvalitet (over tid) og serviceapparatet for på alle andre områder er det en interessant bil. Foreløpig beholder jeg mitt nokså lave kønummer på en Niro og avventer så lenge som mulig. Er bilen verdt 400' ferdig levert på veien? Tja.

HCO

Sitat fra: arthur på torsdag 20. desember 2018, klokken 10:33
Min skepsis til Tesla går på kvalitet (over tid) og serviceapparatet for på alle andre områder er det en interessant bil.
Anekdoter om kvaliteten på bilen og serviceapparatet er selvsagt ikke så mye verdt, men for min del betyr det mye at jeg har en kamerat som var blant de første som fikk en P85 her til lands. Han har byttet DU, og hatt bilen inne for et par andre småting, men han er godt fornøyd med servicen han har fått og med kvaliteten på bilen. Han digger fortsatt bilen, etter over 5 år, og har planer om å beholde den lenge. Antakelig går det sport i å se hvor lenge den varer...
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. desember 2018, klokken 00:53
Sitat fra: Elbilbjorn på onsdag 19. desember 2018, klokken 23:59

Hva er isåfall alternativet? Og da anser jeg ikke Tesla Model 3 som et reelt alternativ til e-niro all den tid et hopp til 464.000 sender denne inn i et annet prissegment.

Nja, for de som reserverer nå vil nok en Tesla Model 3 til godt under 377.400,- kunne bli levert ganske mye tidligere enn e-Niro. Antatte priser på Model 3 SR er 305k, 335k med AWD og ~380k med AWD og premium interiør. Evt. 350k med RWD og premium interiør.

SR har litt mindre batteri men antageligvis ca. samme rekkevidde. Ihvertfall ikke vesentlig kortere, og det kompenseres med mye bedre ladenettverk.

Jonasdb

Ja Kia Niro-E er overpriset i Norge.

Hvis du går inn på Kia Svergie å prøver å kjøpe lik bil. Hvis du tar med alt utstyr. Så får du en pris på 480.000 Svenske så har du pluss vinterdekk og noen dørmatter etc. (Svergie er Type 2 kabel inkludert)
Da får du en total pris 498.000 svenske. Fjerner du MVA på 25 % får du 398.400 Svenske så tar du veksel kursen. 0,95 f.eks da får du 378.480 Norske. Kia Norge skal ha 418.000NOK for helt lik bil. Altså differanse på 39.500 ca.

Med forbehold at Svergie og Norge må gi det samme for lik bil i Korea.

arthur

Sitat fra: HCO på torsdag 20. desember 2018, klokken 10:47
Sitat fra: arthur på torsdag 20. desember 2018, klokken 10:33
Min skepsis til Tesla går på kvalitet (over tid) og serviceapparatet for på alle andre områder er det en interessant bil.
Anekdoter om kvaliteten på bilen og serviceapparatet er selvsagt ikke så mye verdt, ......

Jeg forholder meg ikke til anekdoter, men hva venner og bekjente som har Tesla rapporterer/forteller samt de mange tråder om temaet som finnes her på forumet og hvor eiere, nuværende såvel som tidligere, forteller om sine erfaringer. Jeg har for lengst notert at enkelte her mener at man ikke har rett til å mene noe som helst om Tesla, selskapet eller bilen, med mindre man eier en slik bil. Jeg deler ikke denne oppfatningen.

arthur

Jeg tillegger våre rettigheter i følge Forbrukerkjøpsloven noen kroner, hvor mange/mye er vanskelig å svare konkret på, men gir en god tillegsbeskyttelse utover garantier.

HCO

Sitat fra: arthur på torsdag 20. desember 2018, klokken 12:43
Jeg forholder meg ikke til anekdoter, men hva venner og bekjente som har Tesla rapporterer/forteller samt de mange tråder om temaet som finnes her på forumet og hvor eiere, nuværende såvel som tidligere, forteller om sine erfaringer.

Eeh.. Du er helt sikker på at du vet hva som menes med anekdotiske bevis?
2022 Zero SR/F

HCO

2022 Zero SR/F

arthur

Sitat fra: HCO på torsdag 20. desember 2018, klokken 13:26
Sitat fra: arthur på torsdag 20. desember 2018, klokken 12:43
Jeg forholder meg ikke til anekdoter, men hva venner og bekjente som har Tesla rapporterer/forteller samt de mange tråder om temaet som finnes her på forumet og hvor eiere, nuværende såvel som tidligere, forteller om sine erfaringer.

Eeh.. Du er helt sikker på at du vet hva som menes med anekdotiske bevis?

Du får komme med svaret da så vi andre lærer noe i dag (også).

zbk

"Et anekdotisk bevis er en form for tankefeil der en «viten» bygger på et enkeltstående tilfelle (evt. et begrenset antall enkeltstående tilfeller) som ikke kan bestrides. Beviset er dermed i logisk forstand et ugyldig argument. "

https://no.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B8ring

Du avviser anekdotiske bevis ved å henvise til nettopp det...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

arthur

Og anekdote som er hva jeg viste til kan være noe så enkelt som fortelling, ofte en kort og vittig fortelling mens ordets opprinelse er grek og bety ran, nektelse, ekdotos, utgitt. Med andre ord en muntlig fortelling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA