Er Kia e-niro feil priset?

Startet av Elbilbjorn, ons 19. des 2018, kl. 23:59

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: TM på søn 23. des 2018, kl. 07:46
Når det gjelder M3 så koster den 476.500 med metallic og rimeligste felger.
e-Niro koster 383.000 med metallic. Det gir en differanse på 93.500 kr.
Vi klarer enda mindre differanse.

KIA e-Niro basic hvit u/takluke 377.400,-
M3 LR AWD sort, 464.020,-

Differanse = 86.620,-

Øyvind.h

Sitat fra: arthur på søn 23. des 2018, kl. 11:42
Sitat fra: Øyvind.h på søn 23. des 2018, kl. 11:12
Sitat fra: Kårepåsporet på søn 23. des 2018, kl. 10:18
Trenger en A/C? Trenger en varme i seter og ratt? Ja: trenger en egentlig 2-3 biler???
Jeg må ha en bil for å utføre jobben min, men kunne strengt tatt klar den biten med en trilling, vil jeg det? Nei.
Jeg kan alltids jobbe meg frem med 2wd.

Vet ikke om jeg helt skjønner hva som ligger i det uttrykket med mindre du har spesielt vanskelig kjøreforhold der du bor/ferdes.
Bor i Oslo. Jeg kommer meg frem med 2wd. Det er bare å passe på å ikke stoppe steder du vet du ikke kommer i gang igjen, eksempelvis.

4wd er veldig mye bedre å kjøre med enn 2wd. Skjønner godt at flere og flere går for 4wd. På tross av at man klarer å komme seg frem med 2wd også.

Men skjønner opplevelsen. Jeg trodde også 4wd var overvurdert før jeg fikk det selv.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kårepåsporet

Er også enkelte som hevder de absolutt må ha piggdekk, samme greia det!
Jeg har kjørt piggfritt i 20+ år, kjørt forhjulsdrevet og firhjulsdrevet, har ikke hatt uhell med noen av de. Men å hevde at andre ikke trenger AWD eller at en er så dyktig at en klarer seg uten AWD blir tullete.
Jeg også klarer meg med forhjulsdrevet bil, går mye på ski på Vestlandet, altså flere årstider hver gang en skal til fjells. Går fint. Hadde jeg hatt AWD hadde det gått enda enklere.

advale

Her var det mye snakk om AWD. Hva med at M3 går faktisk 100km lengre, har app og ikke minst mye kulere å kjøre (og bli sett i).

Om man skal sammeligne e-Niro mot M3 ift overprising burde det blitt sammenlignet med MR eller SR og uten AWD. Da havner prisen på M3 på ca pris(eller under) som e-Niro. Det sier seg selv at en e-Niro er overpriset.  Det er vel uten tvil at BOS driver og melker markedet nå.

De kan sette hvilket pris de vil, men å gå ut og love god tilgang på biler allerede i 2018 og meget konkurransedyktig priser er å pisse på de som har gjort sine valg basert på det

jkirkebo

Sitat fra: elKona på søn 23. des 2018, kl. 12:13
Vi er på fjellet, 1000 meter over havet, 15-20 helger iløpet vinteren. Jeg har aldri hatt 4WD, men hører konstant at vi som er så mye på fjellet må jo ha 4WD. Har lagt på kjetting 4-5 ganger. Aldri sittet fast, eller savnet 4wd.

Det kommer nok an på hvor bra det brøytes der du har hytte. Jeg legger på kjetting 4-5 ganger i løpet av vinteren, og det er MED AWD. Jeg hadde kjetting til min gamle Tesla Model S RWD også, men kjørte meg fast og måtte trekkes opp av traktor 2 ganger allikevel. Det er som regel noen timer å vente hver gang. Jeg setter stor pris på å slippe det.

En gang i fjor kom jeg ikke fram selv med kjetting og AWD (Model X), da måtte jeg vente noen timer på brøyting. Jeg klarte å kjøre gjennom de 40 centimeterne med nysnø, men det var umulig å se hvor veien gikk :( Etter å ha gravd fram bilen for hånd to ganger ga jeg opp og snudde...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arthur

Sitat fra: Kårepåsporet på søn 23. des 2018, kl. 13:18
Er også enkelte som hevder de absolutt må ha piggdekk, samme greia det!
Jeg har kjørt piggfritt i 20+ år, kjørt forhjulsdrevet og firhjulsdrevet, har ikke hatt uhell med noen av de. Men å hevde at andre ikke trenger AWD eller at en er så dyktig at en klarer seg uten AWD blir tullete.
Jeg også klarer meg med forhjulsdrevet bil, går mye på ski på Vestlandet, altså flere årstider hver gang en skal til fjells. Går fint. Hadde jeg hatt AWD hadde det gått enda enklere.

hELgenen

Counterpointer

Sitat fra: arthur på søn 23. des 2018, kl. 18:18

Hvor mange Niro får man for en X?
1,85 ca
Eller du kan få 0,5 E-Niro for en E-Up

Samco

Synd med hurtig lade problemet på vinteren... TB testa i dag fikk 40kw av 100kw lovte  fra Kia...

Trond.m

Sitat fra: Samco på søn 23. des 2018, kl. 21:12
Synd med hurtig lade problemet på vinteren... TB testa i dag fikk 40kw av 100kw lovte  fra Kia...
Under hvilke forutsetninger ? Hvis det er hurtiglading av et dypfryst batteri så er 40 kW ekstremt bra. Ladefart uten oppgitt batterietemperatur sier vel egentlig ingen ting. Men TB er jo klar over dette, så jeg regner med at han har sjekket temperaturen.

Samco

Etter Koppang til Oslo lang kjøring så batteriet er ikke kaldt fra overnatta nedkjøling.

Ca 30min i denne videoen.

https://youtu.be/xg-7Z5nrsso

Øyvind.h

Ouch! Jeg så han testet to forskjellige på Hanestad uten å lykkes å få tempen opp. Men Koppang-Oslo burde definitivt være nok til å få tempen opp. Var Jo bare -2 når han plugget inn i Oslo.

Kanskje batteriets varmeelement er grovt underdimensjonert, eller noe feil i sw? Eller noe feil innstilt i bilen?
At man ikke får god ladehastighet etter 2-3 timer langkjøring på vinter er krise. Her kommer nok Kia på banen med fix.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Samco

Sikkert samme med Hundai kona, synes det er flott han tester slikt for det er god info for folk som er avhengig av kun hurtig lading kansje bor i en leilighet uten lade muligheter der.

Jonasdb

Kia har ikke lovet at bilen skal ta i mot 100 KW.. Dem har lovet 0-80% på 54 min. Noe som betyr at du trenger 67KW fra 0 til 80 % å at du kan bruke en hurtiglader som gir 100kw. TB har fått 75kw noen andre 77kw så med andre ord den holder ord.

lirekassa

Sitat fra: Jonasdb på man 24. des 2018, kl. 17:02

Kia har ikke lovet at bilen skal ta i mot 100 KW.. Dem har lovet 0-80% på 54 min. Noe som betyr at du trenger 67KW fra 0 til 80 % å at du kan bruke en hurtiglader som gir 100kw. TB har fått 75kw noen andre 77kw så med andre ord den holder ord.

Men KIA har sendt ut informasjon ut til reservasjonsholdere tidligere med følgende informasjon:

"Kan lade på 150 kW hurtiglader. På 100 kW lader batteriet til 80% på 54 minutter (64 kWh)"

Tolker du ikke det som at den i det minste bør kunne komme opp i 100 kW under ideelle forhold på toppen av ladekurven, selv om den kanskje faser gradvis ned slik at den totale tiden stemmer?

Sånn det er nå er ikke dette en bil for langturer vinterstid i hvert fall.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA