Skikk og bruk på ladeplassen

Startet av sylwester, tir 18. des 2018, kl. 21:42

« forrige - neste »

Amatøren

@Magnus Hansen:  :+1:

Minutt pris synes også jeg er det beste.

Ett alternativ:

0-80 % — kr 2,50/min
80-90 % — kr 3,50/min
90-100 % — kr 5,00/min
100 % ("parkering") — kr 10,00/min

Har man stått over 60 minutter på laderen endrer taksten seg fra det 61. minutt til følgende:

0-80 % — kr 3,50/min
80-90 % — kr 5,00/min
90-100 % — kr 7,50/min
100 % ("parkering") — kr 15,00/min

Ønsker man lenger ladetid enn 60 minutter uten at taksten øker får man koble i fra og stille seg bakerst i ladekøen.

Hvis man prøver å jukse ved stopp og start av lader uten at annen har ladet i mellomtiden så går taksten videre som "overtid" etter 61. minutt.

Krever litt endring av datasystemene, men fullt mulig da hurtigladerne får jo status fra bilen.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

aageaasved

jeg må faktisk hurtiglade 100% på vinteren for å komme meg fra steinkjer til namsos,fått kjeft  :( flere ganger , men jeg har bare 7 km igjen når jeg er framme

Wibla

Kjefter de selv om du forklarer hvorfor du står til 100%? Har du mulighet til å lade de siste % på AC?
2018 Tesla Model S 75D

Amatøren

Forstår tanken om å ta resten med AC lading, men ofte er AC lading tregere enn lav DC lading på slutten. Til tross for at hastigheten hår drastisk ned.

Annet aspekt er at tid er også relevant for den på langtur og med behov for 100 % oppladet batteri, ikke bare for de som venter på å komme til.

Har den som lader en god forklaring så respekter det.

@aageaasved: Har du ikke flere hurtigladere på veien mot målet så:  :+1:
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Carl Anton Stenling

@Amatøren: Forslaget om å differensiere i forhold til prosent og tid er fornuftig, men blir litt komplisert. Kanskje man skulle gjort det så enkelt som at etter 30 minutter så øker minuttprisen med 50 % på 50 kW-laderne?

Ladeoperatørene vil nok etterhvert måtte gjøre noe for å unngå at langkjøringselbilene lammer ladestasjonene i flere timer. Viktig at det blir tilstrekkelig insentiv for langkjøringselbilene til å bruke lynladere istedet for hurtigladere fremover.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ElectroJuice

Når det nå begynner å bli kø og høy utnyttelse på ladestasjonene håper jeg da inderlig ladeoperatørene ikke lager et komplisert prissystem men setter opp flere ladere.

Carl Anton Stenling

Der hvor trafikkgrunnlaget er jevnt godt så tror jeg det stemmer at ladeoperatørene vil fylle på med flere ladere.

Problemet kommer først og fremst der det er et fåtall ladere i mer grisgrendte strøk. F.eks. to hurtigladere som normalt gir god kapasitet, men kaos hver søndag ettermiddag. Når to e-Tron parkerer på hurtigladerne og familiene går for å spise middag en times tid så har man en stor utfordring.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Wibla

Sitat fra: Amatøren på man 18. feb 2019, kl. 17:10
Forstår tanken om å ta resten med AC lading, men ofte er AC lading tregere enn lav DC lading på slutten. Til tross for at hastigheten hår drastisk ned.

Oi, såpass? Min S75D kan fint lade på AC de siste 10%, da lader den <17kW, uansett ladeform (så vidt jeg har sett). Er vel kanskje noe annet om ombordladeren klarer 6.6kW mens ChaDeMo fortsatt gir 10-15kW.

E: se lenger ned...
2018 Tesla Model S 75D

THE

Da er det stor forskjell på 100 og 75 batteri. Min X100D lader med over 30kW ved 93%. Har ikke bilde under lading med høyere SOC, så vet ikke når/om den bikker under 17kW.

Dette er ved lading på Tesla SuC, vil vel bli lavere hastighet ved ChaDeMO-lading kanskje?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Må si at jeg fatter ikke at noen kan ta seg til rette når man ikke vet noe som helst om den som lader. Jeg har vært nødt til å lade til 100% med e-Golf, og har også ladet til 100% med Tesla (på supercharger uten kø, og kom inn med 3% på neste supercharger). At noen måtte mene at man kan planlegge turen annerledes er egentlig helt irrelevant da en ikke vet faktorene. Han fulgte åpenbart med siden han dukket opp rett etter lading ble avbrutt.

Ved gratislading og brikke fra stasjonen er det åpenbart at de kunne krevd telefonnummer. Uansett vil jeg si at det er god skikk å ha telefonnummer synlig i bilen når man lader. Og hva gjelder Tesla-eiere og ladeskikk så har jeg ikke sett noe verre der enn for andre, heller tvert i mot. Eneste bil vi har opplevd som har skapt trøbbel for andre var en Leaf. Det var lang kø (fire biler?), og han hadde funnet det for godt å fjernstoppe lading på 70%, men ga faen i å komme å komme ut og flytte bilen. Karakteriserer ikke Leaf-eiere av den grunn. På jobb er det faktisk ingen Teslaer som står og "hog'er" ladeplasser uten å lade, det gjør tvert i mot Golf GTE, e-Golf, Passat GTE, XC90, Leaf, Soul og Ioniqer. Ofte er de fulladet før lunsj, men står der hele dagen allikevel.

Sitat fra: Wibla på man 18. feb 2019, kl. 19:02
Oi, såpass? Min S75D kan fint lade på AC de siste 10%, da lader den <17kW, uansett ladeform (så vidt jeg har sett). Er vel kanskje noe annet om ombordladeren klarer 6.6kW mens ChaDeMo fortsatt gir 10-15kW.
Min X75D har 34kW ved 90% og fortsatt 20kW ved 94-95%, først på 96% er den nede i farten bilen klarer å ta i mot også på AC (16,5kW). Skifter jeg over til AC før 96% taper jeg altså tid.

Wibla

Da husker jeg feil :) Lenge siden sist jeg har pushet ladingen noe særlig over 80% på SuC.
2018 Tesla Model S 75D

turfsurf

Sitat fra: gr på man 18. feb 2019, kl. 20:23
Min X75D har 34kW ved 90% og fortsatt 20kW ved 94-95%, først på 96% er den nede i farten bilen klarer å ta i mot også på AC (16,5kW). Skifter jeg over til AC før 96% taper jeg altså tid.
Ja, og på vår 100D med 11kW lader så er vel det krysningspunktet på 98%, så dvs uaktuelt.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

Wibla

S/X75:

X/S100:

Nå er det enda godt at ingen av oss i tråden ville finne på å gjøre dette på en ChaDeMo lader, men heller lader på Superladere, ikke sant? ;)
2018 Tesla Model S 75D

Amatøren

Edit: Klarte å sitere feil første gang. Rettet....

Sitat fra: Wibla på man 18. feb 2019, kl. 19:02
Sitat fra: Amatøren på man 18. feb 2019, kl. 17:10

E: se lenger ned...

Sikker greit nok med Tesla og kommende e-tron, men mange biler som lader med 3,6 kW eller 7,2 kW på AC. Da blir ofte DC lading raskere selv mot siste slutt. Skal ikke være bastant på de siste minuttene. Da kan lett flyrti g medføre mer tid enn å få ladet ferdig.

Legger ved eksempel på e-Golf.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

turfsurf

Sitat fra: Wibla på man 18. feb 2019, kl. 20:34

Nå er det enda godt at ingen av oss i tråden ville finne på å gjøre dette på en ChaDeMo lader, men heller lader på Superladere, ikke sant? ;)
Illustrerer godt at det ikke er noe poeng i å bytte til AC. Har aldri satt meg i en situasjon hvor jeg har hatt behov for å lade fullt hverken på CHAdeMO eller SuC. Har dog ladet fullt på SuC ved lunsjtider noen ganger, men har da sittet med utsikt til laderne...
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA