Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk på ladeplassen

Startet av sylwester, tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:42

« forrige - neste »

Limodriver

Det er tydeligvis forskjellige oppfatninger av hva rettferdighet og folkeskikk er:

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet--krangel-om-elbil-lading-endte-med-slag/3423626454.html

Jeg er spent på hvordan utviklingen ved (hurtig)ladestasjoner blir når det blir enda større tetthet av elbiler og det er enkelte som må fullade og andre som må komme foran andre fordi.......

En brannfakkel: er det bærekraftig med en bilpark der energi ikke kan fylles like raskt som fossilbiler når den gjengse bilist ofte føler seg fanget av tidsklemma og må bruke oppfattet unødvendig tid på å vente på tur.

Panduck

Det var bare et spørsmål om tid før noe slikt skjedde, det er umulig å lage fornuftige køer til mange hurtigladere og umulig å vite hvem som står i kø, hvem som bare er parkert for å gjøre noe annet osv. Jeg er såpass konfliktsky at jeg heller kjører videre, og har et hav med "backupstasjoner" jeg kan velge, har brukt de "nær sagt alltid ledige" 22kW laderene enkelte ganger for å unngå kø.

Bærekraftig? Køproblematikken må på en eller annen måte løses. I tillegg må rekkevidden opp på et nivå der hurtiglading er noe man normalt ikke trenger å gjøre. Vi trenger LANGT fler destinasjonsladere, slik det er nå må mange hurtiglade fordi det ikke gikk ann å lade der man sto parket i byen / på butikken / osv.

Biltesteren.no

Jeg driver i disse dager å lager videoer som viser hva som skjer med ladehastigheten. Spesielt på Leaf 24 kWh så stuper ladefarten så kraftig etter 85% at det går raskere å lade over stikkontakt.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Biltesteren.no

Her er eksempel på ladeeffekt på en Nissan Leaf 24 kWh på vinterstid med kaldt batteri tross av 60 km kjørte kilometer før lading.

Elbilblogger og fulltime YouTuber

Electrix

Og her er to logfiler fra en tur Kristiansand-Oslo en februardag for 3 år siden med Leaf 2012. Har postet disse i noen debatter tidligere så noen har kanskje sett de før. Merk at den over ladeeffekt er basert på SOC og ikke ladetid, så høy ladeeffekt gir kortere ladetid.

Når det gjelder ladekø så ser jeg bare en løsning, mange flere lademuligheter.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Biltesteren.no

Man trenger vesentlig mange flere hurtigladere og ikke minst AC ladere. For eksempel julehandelen så er jo folk timesvis borte fra bilen uansett og da ville det helt klart lønnet seg med AC ladere på hver eneste parkeringsplass. Framtida er jo elektrisk.

Men dessverre så kommer aldri laderne fort nok, men det er noen ting som trenerer for ladeoperatørene som helst ønsker ubegrenset med ladere på hver plass egentlig.

Hindringene er:

1. Trafo er for liten.
2. Grunneier hater elbil
3. Ikke mange nok kjører elbil og blir ordentlig tap for ladeoperatørene (utgiftene er større enn inntektene)
4. Økonomisk støtte ikke er mulig å få
5. Ladestasjonene er dyre. Typisk pris pr. ladestasjon med fundament prismessig 2 millioner kroner pr. hurtiglader.
6. Effekttariffen er skyhøy som gjør at ladeoperatørene har utgifter selv om ingen lader på dem.
7. NVE diktaturet hindrer ladeoperatørene å legge opp rettferdig prissetting på hurtigladere. Ønsket til operatørene er i kWh og ikke pr. minutt, men ønsket dems er å ha kWh opp til en viss batteriprosent og så pr. minutt etterpå slik at folk ikke bruker plassene som parkeringsplasser.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

OhmPaPa

Det vi trenger er at mange nok i regjeringen kjøper elbil. Og får erfaring med å  lade på de alt for få laderene.

For noen år siden var det flere politikere fordelt på flere partier som kjøpte bobil. Plutselig var det tverrpolitisk enighet om å forandre på både det ene og det andre som gjorde livet tungvindt for bobilister.

I tillegg til å gjøre det økonomisk enklere å sette opp ladestasjoner hadde det vært fint med føringer fra myndighetene så vi fikk et felles systen for betaling av ladingen. Min mobil har snart like mange ladeapper som andre apper tilsammen. Og nøkkelknippet er forvokst og fullt av RFID-brikker.

jkirkebo

Sitat fra: EVLars på fredag 22. mars 2019, klokken 12:34
5. Ladestasjonene er dyre. Typisk pris pr. ladestasjon med fundament prismessig 2 millioner kroner pr. hurtiglader.

Så dyre er de ikke. Det siste prisanslaget jeg så var ca. 1 million for en hurtigladeplass med to hurtigladere, en dobbel 22KW stolpe, fundament og leskur. Forutsatt at det ikke er for vanskelig å føre fram strøm fra trafoen selvsagt, og at trafoen har tilstrekkelig restkapasitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Biltesteren.no

Nøkkelknippet mitt består av:

RFID:
Elbilforeningen (Koblet til Lyse/BKK, Grønn Kontakt, Fortum og Circle K)
Grønn Kontakt (Også koblet til Circle K)
Fortum
Clever (Danmark) Prepaid
Plugsurfing (Som også fungerer på Ionity, Fortum, Clever o.s.v.)

Det hadde vært en drøm at man kunne brukt kun 1 RFID brikke i hele verden egentlig.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Joltus

Sitat fra: Limodriver på torsdag 21. mars 2019, klokken 14:55
Det er tydeligvis forskjellige oppfatninger av hva rettferdighet og folkeskikk er:

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet--krangel-om-elbil-lading-endte-med-slag/3423626454.html

Jeg er spent på hvordan utviklingen ved (hurtig)ladestasjoner blir når det blir enda større tetthet av elbiler og det er enkelte som må fullade og andre som må komme foran andre fordi.......

En brannfakkel: er det bærekraftig med en bilpark der energi ikke kan fylles like raskt som fossilbiler når den gjengse bilist ofte føler seg fanget av tidsklemma og må bruke oppfattet unødvendig tid på å vente på tur.
Denne saken blir jo forsterket av at det muligens var gratis lading på cirkle k.

Da blir jo folk enda mer gærne. Spare 40 kroner er jo helt fantastisK!!!

Panduck

Sitat fra: EVLars på fredag 22. mars 2019, klokken 12:34
7. NVE diktaturet hindrer ladeoperatørene å legge opp rettferdig prissetting på hurtigladere. Ønsket til operatørene er i kWh og ikke pr. minutt, men ønsket dems er å ha kWh opp til en viss batteriprosent og så pr. minutt etterpå slik at folk ikke bruker plassene som parkeringsplasser.

Muligens litt offtopic men, hvor har du det fra at de ønsker dette? Jeg finner det litt rart at de har lov til å gjøre det på AC ladere men ikke på DC ladere. Hva er eventuelt grunnen til det? Jeg betaler pr kWh på fortum sine AC ladere. Jeg tror ikke Fortum eller GK ønsker dette på hurtigladere, for å forhindre at folk opptar plass lengre enn nødvendig.

daktari

Sitat fra: Joltus på fredag 22. mars 2019, klokken 17:25
Sitat fra: Limodriver på torsdag 21. mars 2019, klokken 14:55
Det er tydeligvis forskjellige oppfatninger av hva rettferdighet og folkeskikk er:

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet--krangel-om-elbil-lading-endte-med-slag/3423626454.html

Jeg er spent på hvordan utviklingen ved (hurtig)ladestasjoner blir når det blir enda større tetthet av elbiler og det er enkelte som må fullade og andre som må komme foran andre fordi.......

En brannfakkel: er det bærekraftig med en bilpark der energi ikke kan fylles like raskt som fossilbiler når den gjengse bilist ofte føler seg fanget av tidsklemma og må bruke oppfattet unødvendig tid på å vente på tur.
Denne saken blir jo forsterket av at det muligens var gratis lading på cirkle k.

Da blir jo folk enda mer gærne. Spare 40 kroner er jo helt fantastisK!!!
tenker jeg også 5-6 ladere der oppe som er gratis, hele Lillestrøm og Lørenskog kommer for gratis strøm der. Økern også...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Myrknir

Sitat fra: EVLars på fredag 22. mars 2019, klokken 14:13
Nøkkelknippet mitt består av:

RFID:
Elbilforeningen (Koblet til Lyse/BKK, Grønn Kontakt, Fortum og Circle K)
Grønn Kontakt (Også koblet til Circle K)
Fortum
Clever (Danmark) Prepaid
Plugsurfing (Som også fungerer på Ionity, Fortum, Clever o.s.v.)

Det hadde vært en drøm at man kunne brukt kun 1 RFID brikke i hele verden egentlig.

Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

OhmPaPa

Sitat fra: Myrknir på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:00
Sitat fra: EVLars på fredag 22. mars 2019, klokken 14:13
Nøkkelknippet mitt består av:

RFID:
Elbilforeningen (Koblet til Lyse/BKK, Grønn Kontakt, Fortum og Circle K)
Grønn Kontakt (Også koblet til Circle K)
Fortum
Clever (Danmark) Prepaid
Plugsurfing (Som også fungerer på Ionity, Fortum, Clever o.s.v.)

Det hadde vært en drøm at man kunne brukt kun 1 RFID brikke i hele verden egentlig.

Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.

Enda enklere: Bruke bilen som RFID slik Tesla gjør det. I en felles løsning som fungerer hos alle ladeoperatører i hele Europa. Registrere seg en gang et sted - lade overalt automatisk.

opheim

#134
Sitat fra: Myrknir på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:00Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.

Egentlig pussig at ikke dette er standarden. I flere andre land, bl.a Sverige, er det ikke unormalt å møte ladestasjoner med kortterminal. I disse dager, med Apple Pay og andre suverene kontaktløse muligheter, burde dette vært den enkleste og beste måten å betale for lading på.

Med Elbilforeningens brikke - særlig om de også får på plass avtale med Konity - er det sånn sett ikke problematisk, men du må fortsatt ha brukerkonto og gjerne app'er fra alle de ulike.

Audi «løser» dette nå med sitt ladekort som følger med e-tron (og rfid auto-autentisering i bilen fra 2. halvår 2019), hvor all betaling går gjennom Audi og kortet gir tilgang på 70.000 ladestasjoner i hele Europa. Ulempen er jo at de mener den «forenklingen» er verdt herlige 189,- pr måned i abonnement selv om ladeprisen er den samme som du får «gratis» direkte hos ladeoperatøren.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA