Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Model 3

Startet av jberge, torsdag 06. desember 2018, klokken 09:18

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på mandag 25. februar 2019, klokken 07:13
Takk for innspill.

Burde kanskje formulert meg mye mer spesifikt.

Vet at en skal være skodd etter forholdene, alltid! Og at det ikke er noen dato, annet enn for piggdekk (som jeg ikke har brukt siden 1982... )

Nå er det i praksis bare veier og plussgrader, selv om det er snø i veikanten. Så hvis en skal kjøre kun hovedveier så er min definisjon at sommerdekk er lov å bruke nå.

Hvis det blir minusgrader eller begynner å snø er en «strandet» med sommerdekk og kan ikke kjøre.

Må nok sjekke dette med vegstasjon (biltilsynet) for å få fasit. Men synspunkter med begrunnelse tas gjerne.
Så lenge det ikke er vinterføre kan de ikke si noe om du kommer på sommerdekk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 25. februar 2019, klokken 07:13
Takk for innspill.
...
Må nok sjekke dette med vegstasjon (biltilsynet) for å få fasit. Men synspunkter med begrunnelse tas gjerne.

Du har for såvidt rett i alt dette. Men det er ett moment til - temperatur. Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, bare plukket det opp selv her på forumet, men rene sommerdekk skal ikke være optimale under en viss temperatur - som altså ikke er 0°C. Husker dessverre ikke hvor grensa går, men mener å ha sett påstander fra ~+5°C til nærmere +15°C. Mulig dette varierer fra dekktype til dekktype. Sjekk med noen som kan dekk for å få dette bekreftet/avkreftet. Bytt så til piggfrie vinterdekk på høsten når temperaturen begynner å gå under denne grensen, og vent med å bytte tilbake til den generelt er over.

Venter du til vi med piggdekk kan bytte på høsten (1. nov.) har du normalt ventet for lenge, og normalt vil du ikke ha ventet lenge nok dersom du bytter når vi med pigg må bytte på våren (1 uke etter påske). Akkurat i år kommer påsken så sent at det siste kanskje ikke gjelder dette året :)

Ellers er det altså ikke ulovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk hele året, men de er heller ikke optimale over en viss temperatur (~samme som nedre grense for sommerdekk?).
Model S 85D

P85TMS

Vær klar over at det å bruke Pilot Sport 4s, som leveres på Performance, i under 6 plussgrader kan skade dekkene permanent.
http://thedrive.com/news/26213/driving-a-tesla-model-3-performance-in-the-cold-could-void-tire-warranty

VikingWithWings

Sitat fra: P85TMS på mandag 25. februar 2019, klokken 08:07
Vær klar over at det å bruke Pilot Sport 4s, som leveres på Performance, i under 6 plussgrader kan skade dekkene permanent.
http://thedrive.com/news/26213/driving-a-tesla-model-3-performance-in-the-cold-could-void-tire-warranty

Ikke helt riktig. Artikkelen sier at du får kan få dårligere veigrep under +6 grader og mulighet for sprekker i dekket under -7 grader. Så grensen for å få ødelagt dekkene er bruk under ca -7 grader.
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

P85TMS

Sitat fra: VikingWithWings på mandag 25. februar 2019, klokken 09:06
Sitat fra: P85TMS på mandag 25. februar 2019, klokken 08:07
Vær klar over at det å bruke Pilot Sport 4s, som leveres på Performance, i under 6 plussgrader kan skade dekkene permanent.
http://thedrive.com/news/26213/driving-a-tesla-model-3-performance-in-the-cold-could-void-tire-warranty

Ikke helt riktig. Artikkelen sier at du får kan få dårligere veigrep under +6 grader og mulighet for sprekker i dekket under -7 grader. Så grensen for å få ødelagt dekkene er bruk under ca -7 grader.

Det nytter ikke bare å lese. Man må forstå hva man leser også..

Det står generelt om Michelin UHP dekk:
SitatDo not use, roll, or drop MICHELIN UHP Sport Summer tires with temperatures below 20°F (-7°C).

Så står det spesifikt om PS4s:
SitatA representative from Michelin's call center expanded on the warranty, stating that the PS4S should not be used under 43 degrees.
43°F (6.11°C)

Sannsynligheten for at Tesla varianten av PS4s er enda verre ved lave temperaturer er også stor pga. threadwear ratingen. De fleste PS4s har 300. Tesla varianten har 500.
Så siden enkelte må ha ting inn med teskje:
IKKE BRUK DISSE DEKKENE UNDER ANBEFALT TEMP PÅ 6°C.

Eller ring Michelin på 80056298 og spør selv. Ikke hør på fremmede på internet. Noe av det vrøvlet enkelte klarer å lire av seg om dekk her inne er direkte farlig.

Cowboystrekk

Nyttig info P85TMS :) Mange vet ikke at vinterdekk ikke bare handler om snø og is, men og at gummiblandinga er tilpassa lavere temp enn sommerdekk under alle forhold. Det er jo selvsagt for mange å ikke bruke piggfridekk om sommeren, det burde være like selvsagt å ikke bruke sommerdekk i lave temperaturer. Bremselengda på sommerdekk i 2C selv om veien er aldri så tørr og fin, kan faktisk være langt dårligere enn i 15C.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ok67

Sitat fra: P85TMS på mandag 25. februar 2019, klokken 09:26
Sannsynligheten for at Tesla varianten av PS4s er enda verre ved lave temperaturer er også stor pga. threadwear ratingen. De fleste PS4s har 300. Tesla varianten har 500.
Så siden enkelte må ha ting inn med teskje:
IKKE BRUK DISSE DEKKENE UNDER ANBEFALT TEMP PÅ 6°C.
Kan bli ei utfordring å komme seg over diverse fjellovergangar sjølv midtsommars då utan å ha med ekstra hjul.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Cowboystrekk

Sitat fra: ok67 på mandag 25. februar 2019, klokken 11:02
Sitat fra: P85TMS på mandag 25. februar 2019, klokken 09:26
Sannsynligheten for at Tesla varianten av PS4s er enda verre ved lave temperaturer er også stor pga. threadwear ratingen. De fleste PS4s har 300. Tesla varianten har 500.
Så siden enkelte må ha ting inn med teskje:
IKKE BRUK DISSE DEKKENE UNDER ANBEFALT TEMP PÅ 6°C.
Kan bli ei utfordring å komme seg over diverse fjellovergangar sjølv midtsommars då utan å ha med ekstra hjul.
Å bruke de en gang i blant i sånne temperaturer har ikke så mye å si, husk også at dekkene blir varme av å kjøre :) Bor du på Haukeliseter og stort sett ferdes der ville jeg nok vurdert en svært kort sesong for bruk av sommerdekk ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Counterpointer

Sitat fra: P85TMS på mandag 25. februar 2019, klokken 08:07
Vær klar over at det å bruke Pilot Sport 4s, som leveres på Performance, i under 6 plussgrader kan skade dekkene permanent.
http://thedrive.com/news/26213/driving-a-tesla-model-3-performance-in-the-cold-could-void-tire-warranty
Dette var veldig spesifikk og nyttig info for meg. Også med den medhørende spesifiseringen takk!

Nå er jo temperatur akkurat på grensa i helga og i dag, men det høres jo ikke optimalt ut. Tror imidlertid at det er hard kjøring med kalde dekk som vil være mest skadelig, så det er mulig å begrense belastningen.

Jeg hverken orker eller vil ha 20' vinterdekk, og utvalget i 18' er magert. Derfor hadde jeg ønsket å vente for å kunne få noe mer muligheter. Må nok muligens bite i det sure eplet å kjøpe Felgteknikk sine 18' (som ikke er ment for vinterbruk ), for det kan bli mange uker med under 6+C


Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Amoss på mandag 25. februar 2019, klokken 08:01
Du har for såvidt rett i alt dette. Men det er ett moment til - temperatur. Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, bare plukket det opp selv her på forumet, men rene sommerdekk skal ikke være optimale under en viss temperatur - som altså ikke er 0°C. Husker dessverre ikke hvor grensa går, men mener å ha sett påstander fra ~+5°C til nærmere +15°C. Mulig dette varierer fra dekktype til dekktype. Sjekk med noen som kan dekk for å få dette bekreftet/avkreftet. Bytt så til piggfrie vinterdekk på høsten når temperaturen begynner å gå under denne grensen, og vent med å bytte tilbake til den generelt er over.

Det er riktig at sommerdekk fort kan bli glatte i lav temperatur, selv om det ikke er snø eller is der. Har hatt endel Conti SportContact (har fulgt med til 4 av bilene jeg har hatt siden 2005), og de er (var? er noen år siden sist nå) noe av det skumlere jeg har vært borti i under +10, og spesielt da i kombinasjon med våt vei. Da var de rett og slett så glatte at de ble gufne å kjøre med, og det var spesielt sidegrepet som ikke var godt. Ikke opplevd det på samme måte med andre dekktyper jeg har hatt, men det var nok til at jeg har styrt helt klar av Conti på sommedekk i mange år.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Counterpointer

Da «måtte» jeg velge løsningen det er bilde av. Er i hvertfall MYE mer stillegående.
18' med Nokian R3


RuneW

Nå må det vel være noen av dere som har gjort hjulskift på messeområdet?

Hvordan det fungerer med parkering (av gammel bil) og plass til å legge om inne på messeområdet? Kan man kjøre gammel bil inn på messeområdet eller kjører man Teslaen ot på parkeringsplassen og gjør hjulbyttet der? Det er vel ikke akkurat proppfullt på prakeringsplassen for tiden?

Beklager, men jeg er ikke så kjent der...

---

Så lurer jeg på om hjulmutterene som følger med bilen er blanke eller svarte.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

eadie

Hjulmutterne er blanke.
JEg skulle gjerne hatt svarte mutterlocks, men får ikke kjøpt det på SC heller.
Skulle også hatt navdeksel.
Noen som har fått kjøpt det hos Telsa SC?
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

dudeldei

Sitat fra: eadie på lørdag 09. mars 2019, klokken 15:28
Hjulmutterne er blanke.
JEg skulle gjerne hatt svarte mutterlocks, men får ikke kjøpt det på SC heller.
Skulle også hatt navdeksel.
Noen som har fått kjøpt det hos Telsa SC?
Alternativer til originalt, ikke like fint, men får iallfall tak i disse.

https://goo.gl/yCzRNT
https://goo.gl/6wrvAX

GOS

Sitat fra: eadie på lørdag 09. mars 2019, klokken 15:28
Hjulmutterne er blanke.
JEg skulle gjerne hatt svarte mutterlocks, men får ikke kjøpt det på SC heller.
Skulle også hatt navdeksel.
Noen som har fått kjøpt det hos Telsa SC?

Kjøpte 2 sett på ebay uten Tesla logoen som kommer en av de neste dagene. Greit å ha ekstra da det kommer sikkert til å forsvinne en i ny og ne. Betalte vel 200 for 2 sett istedenfor 800(?) for ett originalt sett.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA