Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Bjoris

Tipper det er en solid kalddusj for Kia at Tesla nå kan levere i bøtter og spann av Model 3...

Jeg går for Model 3 nå, jeg har tenkt litt på å ta ut Niroen og vente til rimeligere versjoner av Model 3, men smart prising av Tesla (i motsetning til hos Kia) gjør at jeg dropper Kiaen enn så lenge, men lar pengene stå der til hengerfeste er avklart...

HCO

Jeg kansellerer både konas og min reservasjon (kr. 15.554), og legger pengene i det ekstra depositumet (kr. 15.000) som Tesla skal ha ved konfigurering.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

AndreasRingdal

Kia leverer uansett så få biler til Norge at det har ikke noe å si.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

geear

Sitat fra: AndreasRingdal på onsdag 05. desember 2018, klokken 20:38
Kia leverer uansett så få biler til Norge at det har ikke noe å si.
Det kan forandre seg brutalt nå som det ser ut for at utslippstallene for biler solgt i Norge også vil telle med i EU. Da blir plutselig Norge et marked det er interessant å mette, slik at KIA skal få fortsette å selge fossilbilene sine i resten av Europa. Det har de forsåvidt svindlet seg til tidligere også, ved å registrere Soul i Tyskland i en dag og selge de videre i Norge som nybiler, men nå blir det iallfall offisielt og lovlig...

olemorten76

Kansellerte i kveld og reserverte m3 av 3 grunner; leveringstid (primært), tilgang til teslas ladenettverk sekundært. Eier i dag model s. Har reist mye rundt i norge og europa, har ALDRI stått i ladekø. Kan ikke si det samme om chademo og ccs nettverket. Men, vi får se hvor lenge det varer når model 3 ankommer for fullt...
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

Espen Hugaas Andersen

Model 3 får CCS støtte, så når det gjelder hurtiglading er det ikke i det hele tatt mulig for Model 3 å være verre enn e-Niro, i hvert fall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AndreasRingdal

Sitat fra: gr på onsdag 05. desember 2018, klokken 21:40
Sitat fra: AndreasRingdal på onsdag 05. desember 2018, klokken 20:38
Kia leverer uansett så få biler til Norge at det har ikke noe å si.
Det kan forandre seg brutalt nå som det ser ut for at utslippstallene for biler solgt i Norge også vil telle med i EU. Da blir plutselig Norge et marked det er interessant å mette, slik at KIA skal få fortsette å selge fossilbilene sine i resten av Europa. Det har de forsåvidt svindlet seg til tidligere også, ved å registrere Soul i Tyskland i en dag og selge de videre i Norge som nybiler, men nå blir det iallfall offisielt og lovlig...
Var det fra 2020 eller 21 norge skulle telle med i EUkvoten?
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

hgs

Sitat fra: Bjoris på onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37
Tipper det er en solid kalddusj for Kia at Tesla nå kan levere i bøtter og spann av Model 3...

Jeg går for Model 3 nå, jeg har tenkt litt på å ta ut Niroen og vente til rimeligere versjoner av Model 3, men smart prising av Tesla (i motsetning til hos Kia) gjør at jeg dropper Kiaen enn så lenge, men lar pengene stå der til hengerfeste er avklart...

Tenker det samme. En periode trodde jeg faktisk at det var størst sjanse for at vi tok Niroen, men nå tror jeg sjansen er liten for at den tas ut i det hele tatt. Hengerfeste kan avgjøre.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Enlace

Betalte res. Mod 3 i dag 5 over 12.

Prisforskjellen blir liten og det var for mange skuffelser med Niro.

Eneste ulempe slik jeg ser det er at jeg må sitte lavt.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


arthur

Når det vises til at forskjellen i pris er liten så lurer jeg på hvor liten den er i kroner og øre hvis man gjør en sammenligning av to mest mulig like/likeverdige biler?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: arthur på torsdag 06. desember 2018, klokken 06:24
Når det vises til at forskjellen i pris er liten så lurer jeg på hvor liten den er i kroner og øre hvis man gjør en sammenligning av to mest mulig like/likeverdige biler?
Det er jo vanskelig å si, siden prisen på Model 3 MR ikke er kjent i Norge. Men basert på dollarkurs ville MR kostet ca det samme som Niro (kanskje 10-20k mere). Den har og lengre rekkevidde.

Likeverdige blir de jo aldri, Model 3 er i en mye høyere klasse enn Niro, du kan jo sammenligne prisen på fossil Niro vs f.eks Audi A4 med s-line pakker (premium) og godt motorisert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Takk for din tilbakemelding/kommentar. Ja, innser at det er vanskelig å gjøre en direkte sammenligning så mente ikke like, men så like som man kan få/sammenligne et eple og en pære. Veldig positivt overrasket over Tesla nå både mht pris, levering og utstyr så blir stadig mere usikker på om jeg skal ta ut en Niro, eller ikke. Muligens ta den ut og vente til utbudet/serviceapparat osv av Model 3 blir bedre. Uansett blir det en elbil til og da som hovedbilen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Enlace

Liten prisforskjell for meg er en vurdering av 4x4, kvalitet, ytelse i form av mye bedre akselerasjon , kjørelengde ca. 10 mil lenger, salgsverdi om noen år og bruksglede.


Kia Niro er ikke high class på interiør eller utseende. Det også å kunne la følelser og ikke bare fornuft bestemme noen ganger i livet er også en god følelse

Kort leveringstid som er lovet av Tesla gir også en besparelse.

For meg blir prisforskjell i kroner ca. 90 000. Da legger jeg på met. lakk og vinterdekk ut fra lovet pris.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Øyvind.h

#13
M3 gjorde vurderingen mer utfordrende. Jeg bestilte eNiro med utgangspunkt i at det skulle bli en rimelig bil, med passe stor plass, praktisk utformet bagasjerom samt tilhengerfeste. Dvs. en rimelig og god totalpakke.
Mitt inntrykk er derimot at produsent og importør enten melker markedet på pris eller har veldig dårlig prismodell på batterier. Noe må det være når en slik bil ender nær 400.000,- totalt ribbet for avgifter.
Når tilhengerfeste også forsvant ut i det blå (kontra antatt 1300kg ) er det vel nesten bare spekulering som gjør at jeg sitter på reservasjonen.
Og nå kommer M3 med 4wd, rå ytelser, ekstrem rekkevidde og en totalpakke til 450.000,- som gjør at eNiro ikke lenger fremstår som en rimelig og god totalpakke. Straks Mid range M3 kommer kan vi forvente pris på rundt 400k. Da er hipp som happ prismessig kontra eNiro, selv om mid range fortsatt byr på mer rekkevidde, 4wd, ytelser, ladenettverk osv.
Med mitt eNiro nummer (på tidlig 5.000-tall) kan jeg ikke regne med bil før kanskje 2021-2022 avhengig av antall kanselleringer. Da blir jo sen 2019 eller worst case 2020 mye mer fristende.

Hadde M3 hatt hengerfeste hadde jeg reservert en. I praksis kommer jeg bare til å avbestille eNiro, for den tar jeg ikke sjansen på lenger etter at M3 prisene og leveranseplan kom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

navyelsen

Før sommeren kommer altså M3 LR til 465k, og Nissan starter også utlevering av Leaf+, sannsynligvis under 350k.
Til høsten tror jeg vi kan forvente M3 MR til rundt 400k.
I 2020 kommer Short Range for noe over 300k, og VW ID som rimelig alternativ.


Men må være ekstremt glad i Kia hvis man gidder å stå på venteliste i to år for å betale 400k for en bil som snart blir forbikjørt av konkurrentene. Tipper kølistene forsvinner ganske raskt neste år, når folk skjønner at det finnes andre fullgode alternativer. Den eneste fordelen Kia har nå er littegranne bedre bagasjeplass enn konkurrentene...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA