Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Roy Aasen


Espen Hugaas Andersen

5 år/100.000 km på selve bilen og 8 år/192.000 km på batteri og drivlinje. Om det er likt som i USA så er det garantert minimum 70% kapasitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Roy Aasen


geear

Og så er det verdt å merke seg at det finnes unntak på de syv årene til Kia, mye skryt enda en gang!

Slitedeler er to år, stereo, navi, hifi, lakk, 12V batteri er kun fem år, eller 150 000km.

Og ikke minst: Kun 7 år/150 000km/70% på lithium-batteriet også, som altså er omtrent dårligst på markedet for elbiler!

DCool

#20
Mid-range vil jo koste fra ca 390-400k basert på amerikansk differanse. Men så blir det vel 50-70k mer om man skal ha autopilot, og enten metallic, to-tonet Interiør samt vinterdekk. For meg er fortsatt Niro mest praktisk, siden den er mindre utvendig, men trolig større/mer praktisk innvending (bak og bagasje).

Det jeg ikke liker er derimot at kia forsvarer prisen sin med at den er så mye større enn Kona, selv om det bare skiller knappe 20 cm. Det skiller jo over 30 cm mellom niro og tesla model 3. Sånn sett burde pris differanse på billigste mid range og kia FE vært minst 40-50k, om man bruker kia sin egen logikk. Så om tesla koster fra 400, burde Kia FE kostet rundt 350, slik de selv argumenter... utsyrsmessig er vel en tesla uten autopilot pakke relativt sammenlignbar med kia FE, med noen plusser og minus.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

geear

Egentlig må du ha autopilot-pakken for å sammenligne med FE, siden den har filholder osv., men tviler på den kjører like godt på svingete veier som AP gjør. Den fikser også en del veier uten veimerking nå.

Uansett...

e-Niro til 400000,-
Model 3 LR AWD til 520000,- (med vinterhjul og AP)

Det er 120k i forskjell for å komme opp på en bil med betydelig mer X-faktor, firehjulstrekk, 0-100 på noe som tar det aller mest av biler på veiene i dag, mer avansert selvkjøring, lenger rekkevidde, tilgang på superchargernettverket, spotify rett i bilen, oppdateringsoverraskelse omtrent en gang i måneden, en produsent som faktisk hører på kundene sine og gjør endringer on the fly for å tilfredsstille kundene, den beste app-styringen på markedet. Lett match...  :o

Øyvind.h

Om pris er viktig svelger du kamelen med manglende autopilot, kjøper mid-range M3 til 400.000,- inkludert premium upgrade pack og kjøper vinterdekk fra tredjepart til 12-13.000,-.
Da har du en diff til eNiro på kanskje 20-30.000,-. Men du får ladenettverk, helt andre ytelser. Og det som for oss i Norge nærmest er blitt standard: 4wd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kårepåsporet

Sitat fra: navyelsen på torsdag 06. desember 2018, klokken 09:42
Før sommeren kommer altså M3 LR til 465k, og Nissan starter også utlevering av Leaf+, sannsynligvis under 350k.
Til høsten tror jeg vi kan forvente M3 MR til rundt 400k.
I 2020 kommer Short Range for noe over 300k, og VW ID som rimelig alternativ.


Men må være ekstremt glad i Kia hvis man gidder å stå på venteliste i to år for å betale 400k for en bil som snart blir forbikjørt av konkurrentene. Tipper kølistene forsvinner ganske raskt neste år, når folk skjønner at det finnes andre fullgode alternativer. Den eneste fordelen Kia har nå er littegranne bedre bagasjeplass enn konkurrentene...

En må vel være hardcore Kia Fangirl/Fanboy for å velge Kia. Jeg var tilhenger av Kia. Kommer nok ikke til å gjenta seg. Reservasjonen beholder jeg, under har skjedd før, men tror ikke det skjer med Kia.....

TM3 er sykt fristende. Hvor stor er sjansen for hengerfeste på den? AWD, stort batteri og hundrevis av hester.....❤️

navyelsen

Testing av M3 med henger er vel dokumentert med bilder.
Jeg tipper sannsynligheten for hengerfeste til M3 er MINST like stor som på Niro.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. desember 2018, klokken 14:11
Om pris er viktig svelger du kamelen med manglende autopilot, kjøper mid-range M3 til 400.000,- inkludert premium upgrade pack og kjøper vinterdekk fra tredjepart til 12-13.000,-.
Da har du en diff til eNiro på kanskje 20-30.000,-. Men du får ladenettverk, helt andre ytelser. Og det som for oss i Norge nærmest er blitt standard: 4wd.

Når får man M3 med de spesifikasjonene tror du? Tror ikke det kommer verken SR eller MR det første halvåret, men hva vet jeg :)

zbk

SR drar nok ut en stund, men iom at MR allerede er åpnet for i statene er den nok her i løpet av året i alle fall.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

navyelsen

Sitat fra: lirekassa på torsdag 06. desember 2018, klokken 14:31
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. desember 2018, klokken 14:11
Om pris er viktig svelger du kamelen med manglende autopilot, kjøper mid-range M3 til 400.000,- inkludert premium upgrade pack og kjøper vinterdekk fra tredjepart til 12-13.000,-.
Da har du en diff til eNiro på kanskje 20-30.000,-. Men du får ladenettverk, helt andre ytelser. Og det som for oss i Norge nærmest er blitt standard: 4wd.

Når får man M3 med de spesifikasjonene tror du? Tror ikke det kommer verken SR eller MR det første halvåret, men hva vet jeg :)

Ikke første halve året, nei. Det er nok ingen som vet, men jeg tipper MR blir tilgjengelig over sommeren en gang, hvis man reserverer i dag.
Snu spørsmålet og spør deg heller når e-Niro blir levert? Noen hundre eksemplarer før sommeren? I 2021 hvis du reserverer i dag?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

jkirkebo

Sitat fra: lirekassa på torsdag 06. desember 2018, klokken 14:31
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. desember 2018, klokken 14:11
Om pris er viktig svelger du kamelen med manglende autopilot, kjøper mid-range M3 til 400.000,- inkludert premium upgrade pack og kjøper vinterdekk fra tredjepart til 12-13.000,-.
Da har du en diff til eNiro på kanskje 20-30.000,-. Men du får ladenettverk, helt andre ytelser. Og det som for oss i Norge nærmest er blitt standard: 4wd.

Når får man M3 med de spesifikasjonene tror du? Tror ikke det kommer verken SR eller MR det første halvåret, men hva vet jeg :)

Siden alle som bestiller LR nå skal få den i første halvår bør de vel helst åpne for flere muligheter etterhvert (MR, LR RWD osv.) så de får levert nok biler i andre halvår også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lirekassa

Sitat fra: navyelsen på torsdag 06. desember 2018, klokken 14:37
Sitat fra: lirekassa på torsdag 06. desember 2018, klokken 14:31
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. desember 2018, klokken 14:11
Om pris er viktig svelger du kamelen med manglende autopilot, kjøper mid-range M3 til 400.000,- inkludert premium upgrade pack og kjøper vinterdekk fra tredjepart til 12-13.000,-.
Da har du en diff til eNiro på kanskje 20-30.000,-. Men du får ladenettverk, helt andre ytelser. Og det som for oss i Norge nærmest er blitt standard: 4wd.

Når får man M3 med de spesifikasjonene tror du? Tror ikke det kommer verken SR eller MR det første halvåret, men hva vet jeg :)

Ikke første halve året, nei. Det er nok ingen som vet, men jeg tipper MR blir tilgjengelig over sommeren en gang, hvis man reserverer i dag.
Snu spørsmålet og spør deg heller når e-Niro blir levert? Noen hundre eksemplarer før sommeren? I 2021 hvis du reserverer i dag?

Bør bli 1000 før sommeren om de skal holde ord, men det gjenstår å se. Jeg/vi trenger bil snart, så også derfor jeg lurer, for MR er høyaktuelt, men lurer på om jeg må tøye strikken til LR fordi jeg ikke kan vente så lenge. e-Niro kan jeg nok få samtidig som LR (dvs. februar/mars), men...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA