Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Sandvika på fredag 05. mars 2021, klokken 23:18
2) mulig jeg misforstår hva du mener her, men indeksfondene skal reflektere Indeksen og skal således IKKE vekte seg opo eller ned. Kompenserer man fall med justering av porteføljen så vil den ikke reflektere Indeks. Kan derimot hende det finnes andre fond med mandat feks om at ingen aksje skal være under x% av portefølje, her kan du utløse noe, men det et en minimal effekt.
Mente holde prosenten sin, på samme måte som vi for en stund siden tenkte at noen justerte portefølje fordi TSLA hadde steget så mye at andelen ble for høy.

Til spørsmålet om hva som skal til for at Tesla skal ut av indeks, har vel ikke det med kurs å gjøre men kvartalsavkastning og om det er noen andre som skal inn.
Høres ikke sannsynlig ut med det første (eller i det hele tatt kanskje, kvartaler med underskudd virker fjernt når en kan bruke 13 milliarder på bitcoin test midt i en pandemi)

mthoring

Det finnes fond som holder investeringene i TSLA som en %-andel av fondet ja, feks i ARKQ holdes investeringen i TSLA på 10%. Så de vil selge når Tesla stiger og kjøpe når den synker. Gjelder sikkert andre fond også. Slike fond vil dermed dempe volatiliteten i aksjen noe.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Sandvika

Sitat fra: mthoring på lørdag 06. mars 2021, klokken 12:15
Det finnes fond som holder investeringene i TSLA som en %-andel av fondet ja, feks i ARKQ holdes investeringen i TSLA på 10%. Så de vil selge når Tesla stiger og kjøpe når den synker. Gjelder sikkert andre fond også. Slike fond vil dermed dempe volatiliteten i aksjen noe.
Ja, absolutt, de fleste fond har, om enn noe flytende grense, behov for å vekte opp og ned ettersom aksjer stiger eller synker.

Når det kommer til Indeksfondene skal de speile verdien av indeksen, om en aksje doblet seg i verdi relativt til resten av indeksen så vil og skal dette reflekteres i vektingen.

Counterpointer

Men selv om fondene motvirker trender, så tror jeg bare det fungerer som brems ikke stopp eller revers.

daktari

Så ble det kjent at robotaxi ble forsinket enda lenger gitt. Hvis oss med Model 3 noensinne får det levert på dagens biler.

https://electrek.co/2021/03/08/teslas-communications-with-dmv-over-full-self-driving-are-released-and-they-bring-some-confusion/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 08. mars 2021, klokken 22:29
Så ble det kjent at robotaxi ble forsinket enda lenger gitt. Hvis oss med Model 3 noensinne får det levert på dagens biler.

https://electrek.co/2021/03/08/teslas-communications-with-dmv-over-full-self-driving-are-released-and-they-bring-some-confusion/
Har du kjøpt FSD og har bilen når det skjer så er det vel teknisk mulig. Om det i praksis vil skje er mer tvilsomt.

Jeg hadde ikke satt en krone i TSLA om det var avhengig av robottaxi. Og det er med langt perspektiv.

geear

Allikevel har Musk og Tesla brukt mye "air time" på å promotere det luftslottet som det er. Det blir aldri robotaxi i Norge med dagens hardwarepakke.

krl

Den er jeg enig i. Det er for lite redundans og for få sensorer. Og for umoden SW. Og for lite prosesseringskapasitet. Merk at nettverkene er flyttet over til å jobbe i et kalibrert 3D-miljø direkte. Noe som krever svært mye av maskinvaren. Men at det kan bli forholdsvis bra selvkjøring ut av denne hardware-pakken, det har jeg tro på.

Sandvika

Når markedet tar inn over seg dette....

Speeder

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:25
Når markedet tar inn over seg dette....
Tar innover seg hva?
At en anynom person på et norsk elbilforum mener det ikke er nok sensorer ?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Sandvika

Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:25
Når markedet tar inn over seg dette....
Tar innover seg hva?
At en anynom person på et norsk elbilforum mener det ikke er nok sensorer ?
Hva snakker du om? Dette er offisiell kommunikasjon fra Tesla til regulerende myndighet.
https://www.plainsite.org/documents/242a2g/california-dmv-tesla-robotaxi--fsd-emails/ Les fra side 26.

While the current pilotversion of City Streets is still inavalidation and review stage, we expect the functionality to remain largely unchangedin a future, full releaseto thecustomer fleet.We areanalyzingthe data obtained in the pilot and usingit to refinethe feature's operation and customer experience. We will continue to makerefinements as necessary, and only after we are fully satisfied with performance, integrity, and safety willwe releasethe feature to the customer fleet. That said, wedo not expect significant enhancements in OEDRor other changes to the featurethat would shift the responsibility for the entire DDTto the system. As such, a final release of City Streets willcontinue to be an SAE Level 2, advanced driver-assistancefeature

Det jeg tar ut av dette er at FSD som er montert i bilene i dag ikke engang har ambisjoner om SAE level 3. Dette kan naturligvis være gammelt nytt for mange, men Musk har tidligere sagt at kamera på innsiden er for å forhindre vandalisme i robottaxier.


Amoss

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:08
Hva snakker du om? Dette er offisiell kommunikasjon fra Tesla til regulerende myndighet.
https://www.plainsite.org/documents/242a2g/california-dmv-tesla-robotaxi--fsd-emails/ Les fra side 26.

While the current pilotversion of City Streets is still inavalidation and review stage, we expect the functionality to remain largely unchangedin a future, full releaseto thecustomer fleet.We areanalyzingthe data obtained in the pilot and usingit to refinethe feature's operation and customer experience. We will continue to makerefinements as necessary, and only after we are fully satisfied with performance, integrity, and safety willwe releasethe feature to the customer fleet. That said, wedo not expect significant enhancements in OEDRor other changes to the featurethat would shift the responsibility for the entire DDTto the system. As such, a final release of City Streets willcontinue to be an SAE Level 2, advanced driver-assistancefeature

Det jeg tar ut av dette er at FSD som er montert i bilene i dag ikke engang har ambisjoner om SAE level 3. Dette kan naturligvis være gammelt nytt for mange, men Musk har tidligere sagt at kamera på innsiden er for å forhindre vandalisme i robottaxier.

https://www.youtube.com/watch?v=SgE1LaYy5EQ&t=210s
Model S 85D

Speeder

#4047
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:25
Når markedet tar inn over seg dette....
Tar innover seg hva?
At en anynom person på et norsk elbilforum mener det ikke er nok sensorer ?
Hva snakker du om?
Jeg snakket ikke om noe, men spurte hva du mente markedet skulle ta innover seg...

At du tar ut fra linken at de ikke har ambisjoner om mer enn level 2, får stå for din regning. Det vil fremtiden vise.

Jeg har troa på at de får det til, men det er ikke basert på annet enn min teknologioptimisme. Utviklingen i maskinlæring er i rivende utvikling, det er ikke lenge siden det var omtrent umulig for en datamaskin å idetifisere objekter i ett enkelt foto. Nå er det helt banalt.
Hva om de får til bedømning av avstand og identifisering av objekter med kameraene i bilen, og utviklingen eskalerer like fort som annen maskinlæring?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Cobos

Plainsite er vel Aaron Greenspan sin såkalte veldige organisasjon og han kan vel best beskrives som en fyr med lav moral (for å være ****** hyggelig med han). Han er i rettsak mot Elon Musk så ville vel ALDRI tatt noe som står der for god fisk. 
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Counterpointer

Forøvrig er tech markedet i det grønne igjen og TSLA er opp 20% (snart 700).

Dette støtter min teori om at TSLA både faller fortere enn trend og også stiger fortere igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA