Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 17:13
Kanskje mer relevant for aksjeprisen om Tesla får store utgifter til garanti-rep, er markedsandelen deres. Angivelig falt den i middels CUV-segmentet p.g.a. Ford. https://electrek.co/2021/03/03/tesla-losing-market-shares-ford-mustang-mach-e-morgan-stanley/

Lite interessant at markedsandelen blant elbilprodusenter synker. Det er jo antall biler solgt som er interessant.

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 03. mars 2021, klokken 20:27
Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 17:13
Kanskje mer relevant for aksjeprisen om Tesla får store utgifter til garanti-rep, er markedsandelen deres. Angivelig falt den i middels CUV-segmentet p.g.a. Ford. https://electrek.co/2021/03/03/tesla-losing-market-shares-ford-mustang-mach-e-morgan-stanley/

Lite interessant at markedsandelen blant elbilprodusenter synker. Det er jo antall biler solgt som er interessant.
Synes det er relevant når man kan fremskrive en avflating av salget om en del år? Det blir ikke færre konkurrenter. Finnes noen seriøse analyser av dette, altså markedsandeler og volum år etter år ettersom bilparken elektrifiseres?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Magnus Hansen

Teslas markedsandel sank fra 81% til 69%. Jeg regner med at selv ikke den mest hardbarkede Teslafan tror Tesla vil oppnå noe i nærheten av slik markedsandel i et heleketrifisert bilmarked. Hva som vil være et realistisk nivå vet jeg ikke..9

Cobos

Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:09
Synes det er relevant når man kan fremskrive en avflating av salget om en del år? Det blir ikke færre konkurrenter. Finnes noen seriøse analyser av dette, altså markedsandeler og volum år etter år ettersom bilparken elektrifiseres?
Når markedet om noen år kun består av elbiler jmf forbud flere steder om 10-15 år, så er totalt salg eller % av totalsalg det relevante. Hvor mange % av totale bilsalg utgjør Ford sine elbiler, hvor mange % av totale bilsalg utgjør Tesla sine elbiler. Eller hvor mange elbiler solgte lilleputten Ford eller hvor mange elbiler solgte verdens største produsent av elbiler? Trender de tydelig den ene eller andre veien så kan det betyd noe ja.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Counterpointer

Det som er interessant er andelen nye modeller fra Tesla får. Cybertruck, Semi, Model 2, Van mm

Det er jo en indikasjon at selv med store enheter for egen batteriproduksjon og store planer for utvidet kapasitet, så har de også avtaler om kjøp av celler fra andre produsenter.

Nå bruker jo alle SR+ bilene LFP celler.

Min konklusjon er at de gearer for store produksjonstall.

En annen ting Tesla gjør er at de går inn på gruve/råvare siden for å ha kontroll på hele kjeden.

MaxQ

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 03. mars 2021, klokken 19:43
Ikke bare er du en løgner, men også en klovn.

Dette er nivået fra presumptivt voksne mennesker, ingen argumenter, kun personangrep.

Elon SA faktisk noe, om du gadd å lytte. Og hva han SA var en BEKREFTELSE på hva Munro spurte om. Vennligst lytt til intervjuet en gang til. Men du vet trolig ikke hva "indirekte" betyr heller, eller evner å tolke hva folk sier uten at du mates med teskje som du ber om her. Jeg klarer med beste vilje ikke å skjønne hvorfor du har så tungt for det og det beklager jeg. Derfor vrir du heller på ordene jeg brukte for å prøve å forklare, heller enn å argumentere mot hva Elon faktisk SA.

Før jeg synker helt ned på ditt nivå her, så takker jeg for følget og ønsker deg lykke til videre.

Jeg trodde det skulle bli noen av FUD sprederene som endte opp med en blokkering, men så er det fangirls som går helt av skaftet som ender opp der. Tragisk. Jeg setter strek for denne diskusjonen fra min side nå.

MaxQ

Her er en kommentar til Tesla vs Ford som diskuteres ovenfor her.
https://twitter.com/garyblack00/status/1367111259745882114
Kort fortalt, å sammenligne bilsalg fra måned til måned vil ikke gi mening all den tid Tesla fortsetter å pøse ut sine biler i slutten av kvartalene.

Vi vet jo også at markedet vokser i tiden fremover. Det er naturlig at Tesla mister markedsandeler, men det betyr så klart ikke at omsettningen synker av den grunn. Målet til Tesla er jo forsåvidt ikke å være størst, men å være en katalysator for overgangen. Den rollen har de jo til en viss grad oppnådd allerede, de må trolig bare opprettholde dette trykket til vi passerer år 2030. Så hva er da neste steg?

Jeg tror vi kan se et Tesla som får større inntekter av lisenser av FSD og annen teknologi (motorer, batterier og superchargere/nettet), fremfor i rene bilsalg i fremtiden. Om Tesla klarer den overgangen så tror jeg på en sterk kurs, om de kun blir en liten bilprodusent så blir det tyngre for aksjen etterhvert.

turfsurf

Sitat fra: MaxQ på onsdag 03. mars 2021, klokken 22:59
Dette er nivået fra presumptivt voksne mennesker, ingen argumenter, kun personangrep.

Jeg trodde det skulle bli noen av FUD sprederene som endte opp med en blokkering, men så er det fangirls som går helt av skaftet som ender opp der. Tragisk.

Stein, glasshus.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Mitt argument er og har alltid vært:
Du sa at Elon Musk sa seg enig i at kvaliteten ikke ER der den skal være. Han har aldri sagt det, og kommer aldri til å si det.
Den som påstår noe slikt, har misforstått grunnleggende fakta og gjør en dårlig analyse.

Klykken

Korreksjonen fortsetter utover mars måned ser det ut til. Skal tydeligvis ytterligere ned i dag. I skrivende stund ca $640. Spennende og se hvor lenge dette vedvarer. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

MaxQ

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. mars 2021, klokken 07:44

Jeg trodde det skulle bli noen av FUD sprederene som endte opp med en blokkering, men så er det fangirls som går helt av skaftet som ender opp der. Tragisk.

Stein, glasshus.

Det kunne du skrevet om jeg skrev "fanboy" også. Hvorfor? Fordi jeg anser "Ellemelle" som et kjønnsnøytralt ord. Så det moderne "hen" hadde passet bedre. Men "fanhen" hadde vært rimelig sært å skrive føler jeg. Og noen ville tolket "hen" som høne og dermed kunne ment det samme som du nå gjør. Det gikk litt fort, burde skrevet "fanboy and girls" som jeg brukte tidligere. Men jeg er ikke vanskeligere enn at jeg fint tåler å beklage dette. Så får vi se om "Ellemelle", mann eller kvinne, er i stand til å beklage sine personangrep (de er flere enn kun ordet "løgn").

Jeg er uansett ferdig med den debatten. Jeg har fremmet mitt syn, dokumentert det og får kun personangrep i retur. Anser derfor at motparten ikke har argument imot og saken er derfor avsluttet. Det er helt fint å være uenig, men da må det være mulig å være det uten å ty til personangrep. Punktum.

Aksjen
Det pekes stadig på at dette er en nedgang som skyldes renter. Dette kan gå langt ned. Jeg trodde ikke den kom til å gå under 600 på dette, men om den nærmer seg 550 så handler jeg trolig litt igjen. Ser vi 500? På hvilket nivå tenker andre å kjøpe seg inn nå?

Øyvind.h

Sitat fra: MaxQ på torsdag 04. mars 2021, klokken 19:07
Ser vi 500? På hvilket nivå tenker andre å kjøpe seg inn nå?
Kanskje rundt 70-80USD. Dvs. litt høyere enn det jeg solgte meg ut på (tilsvarer pre-split på 350-400USD).
Men sannsynligheten for at aksjen faller såpass er nok ikke så stor. 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på torsdag 04. mars 2021, klokken 12:31
Korreksjonen fortsetter utover mars måned ser det ut til. Skal tydeligvis ytterligere ned i dag. I skrivende stund ca $640. Spennende og se hvor lenge dette vedvarer. :)
Det er blodrødt over hele linja. Tesla pleier å gå mer både opp og ned.

Counterpointer

Sitat fra: MaxQ på torsdag 04. mars 2021, klokken 19:07
På hvilket nivå tenker andre å kjøpe seg inn nå?
Kjøpte bittelitt nå rundt 600, øker kanskje litt om det fortsetter ned.
Har noen andre mye større posisjoner som jeg tror har større potensiale på lang sikt så da må budsjettet økes..... Blir uansett ikke veldig stor posisjon da.

Sandvika

Tar gevinst på shorten min på 400-450. Nivået vi har vært på har vært en kombinasjon av bra resultater, billig kapital, index inngangen og generelle hypen. Prisen var nærmest umulig å regne hjem og jeg kan ikke se at alle disse tingene skal inntreffe på samme tid igjen med det første,

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA