Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Tesla semi er blitt observert ute i nye versjoner nå. Det betyr at det er fremskritt i fremdriften der.

Det er en av tingene som kan hjelpe Tesla som selskap videre og åpne et potensielt stort marked. Men de må da starte produksjon og levering!

Neste produkt er Cybertruck, den skal vel produseres i Texas og/eller en nyfabrikk. Ser ut som den drøyer litt den også.

Oppstart Berlin og mer spesifikt volumproduksjon, vil også være positiv milestone. Samme med Texas og utvidelse Shanghai.

Oppsummert; det tar tid før disse tingene er på plass, jeg tror kursen vil falle mer fremover, nå som stimmuleringspakkene avtar og fondene har kjøpt seg inn. Når de ovenstående punktene slår inn tror jeg det blir ny stigning, antagelig over nåværende nivå og muligens over ATH også.

Er det noen som har gått ut av posisjon og som har satt et konkret kursmål for nådde går inn igjen?

Ellemelle

Sitat fra: MaxQ på søndag 28. februar 2021, klokken 03:40
(Jeg nevnt Munro, men selv Elon sa seg motvillig enig) og - potensielle - Tesla kunder som mener at kvaliteten (totalt sett) IKKE er der den bør/skal være.
Dette er jo ren løgn, har du i det hele tatt sett dette intervjuet?

Munro spurte Musk hvorfor hans (tidlige) Model 3 hadde gaps her og der, mens de nye som han møter på nå har perfekt produksjonskvalitet.
Musk sa det tok litt tid å finjustere produksjonsprosessen, spesielt i fasen når de øker produksjonshastigheten.

Verken Musk eller Munro sier at kvaliteten ikke er der den bør/skal være.

Espen Hugaas Andersen

#3962
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. februar 2021, klokken 10:25Tesla investerte omtrent hele sitt utviklingsbudsjett i Bitcoin - trolig hadde de for mye penger å leke med, jeg vet ikke. Men i mine øyne burde de brukt alle de pengene på å ta tak i kvalitetsproblemene.
De investerte ca 8% av kontantbeholdningen i bitcoin. Man kan så klart diskutere om dette var riktig av Tesla, og det finnes ellers masse ting man kan kritisere Tesla for, men det er åpenbart utifra regnskapet til bedriften at de ikke mangler penger.

Altså om de ønsker å bruke noen milliarder på å forbedre kvaliteten, så har de alle muligheter til å gjøre det. Og om de ønsker å mangedoble utviklingsbudsjettet, så er det også noe de bare kan gjøre.

Det blir da i mitt syn tullete å linke investeringen i bitcoin opp mot andre problemstillinger. Dette er ganske separate saker. Grunnen til at Tesla ikke f.eks bruker penger på å forbedre kvaliteten ytterligere er absolutt ikke fordi de har brukt alle pengene på bitcoin. Det er rett og slett fordi de ikke føler for å bruke penger på dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 28. februar 2021, klokken 14:13
Grunnen til at Tesla ikke f.eks bruker penger på å forbedre kvaliteten ytterligere er absolutt ikke fordi de har brukt alle pengene på bitcoin. Det er rett og slett fordi de ikke føler for å bruke penger på dette.

Var det ikke en sak nylig der de var på jakt etter noen som kunne utvikle ett AI/kamera basert system for QC?  I så fall kan det se ut som om de holder på å bruke penger på dette, om enn ikke på den mer tradisjonelle måten.

... og ja, kan godt være at de burde ha satt i gang med dette prosjektet mye tidligere...
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på søndag 28. februar 2021, klokken 14:20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 28. februar 2021, klokken 14:13
Grunnen til at Tesla ikke f.eks bruker penger på å forbedre kvaliteten ytterligere er absolutt ikke fordi de har brukt alle pengene på bitcoin. Det er rett og slett fordi de ikke føler for å bruke penger på dette.

Var det ikke en sak nylig der de var på jakt etter noen som kunne utvikle ett AI/kamera basert system for QC?  I så fall kan det se ut som om de holder på å bruke penger på dette, om enn ikke på den mer tradisjonelle måten.

... og ja, kan godt være at de burde ha satt i gang med dette prosjektet mye tidligere...
Tesla har et åpenbart behov for å bedre konsistensen i byggekvaliteten.

De lager elektronikk som kunne vært brukt i jagerfly, men klarer bare delvis å justere dører .........

hELgenen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 28. februar 2021, klokken 14:13

Det blir da i mitt syn tullete å linke investeringen i bitcoin opp mot andre problemstillinger. Dette er ganske separate saker. Grunnen til at Tesla ikke f.eks bruker penger på å forbedre kvaliteten ytterligere er absolutt ikke fordi de har brukt alle pengene på bitcoin. Det er rett og slett fordi de ikke føler for å bruke penger på dette.

Om du gidder å lese det jeg skriver så ser du at jeg ikke påstår eller sier at Tesla har brukt opp pengene sine på Bitcoin - jeg sier at de sitter på store ressurser og velger å prioritere noen på Bitcoin, mens de ikke gjør noen større grep for å bedre kvaliteten på bilparken. Flere i denne tråden hevder jo at kvaliteten er der den bør være og ferdig med det. Jeg er ikke enig der  - jeg tror Tesla må gjøre grep for å henge med utviklingen på dette området.
Og de trenger virkelig å vaske sitt eget omdømme med tanke på denne Bitcoin investeringen. Og jeg tror mange fremover vil anta en korrelasjon mellom Bitcoin og Tesla aksjen - således gjøre aksjen vesentlig mer volatil.
For en som liker å gamble med aksjepotten sin kan det sikkert være gull å gå inn og ut av denne aksjen løpende fremover - så aksjen vil definitivt bli handlet - men jeg tror trenden vil gå ned en periode nå. @Counterpointer sine observasjoner er noe jeg er helt enig i og til de som sitter i en posisjon nå vil jeg si de tar en stor risiko - og for de som har gått ut allerede ville jeg avventet til ting har roet seg.  Dersom børsen skulle få seg en kilevink frem mot sommeren nå - så er det vel nettopp selskaper som Tesla som vil merke det.
Og alle investerings grep Tesla måtte gjøre fremover vil selvfølgelig påvirke kursen - og i den konteksten er det definitivt ikke tullete å lenke Bitcoin investeringen inn på samme måte som en diskuterer kvalitetsproblemer med selve produktet. Og når noen bruker ord som "ikke føler for det" - ja da blir det fort veldig lite substans i analysene i mine øyne.

Espen Hugaas Andersen

#3966
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. februar 2021, klokken 15:23Om du gidder å lese det jeg skriver så ser du at jeg ikke påstår eller sier at Tesla har brukt opp pengene sine på Bitcoin - jeg sier at de sitter på store ressurser og velger å prioritere noen på Bitcoin, mens de ikke gjør noen større grep for å bedre kvaliteten på bilparken.
Tror du at det er de samme personene som jobber i økonomiavdeligen som har ansvaret for å forbedre kvalitetskontrollen?

Du sier at jeg misforstår, men samtidig gjentar du deg og setter bitcoin opp mot kvalitet. Det er snakk om to tilnærmet 100% adskilte momenter.

Hvis alt du mener er å kritisere kvaliteten så skjønner jeg ikke hvorfor du nevner bitcoin i det hele tatt...

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. februar 2021, klokken 15:23Og de trenger virkelig å vaske sitt eget omdømme med tanke på denne Bitcoin investeringen. Og jeg tror mange fremover vil anta en korrelasjon mellom Bitcoin og Tesla aksjen - således gjøre aksjen vesentlig mer volatil.
Tesla er verdt rundt $650 mrd i dag, derav rundt $2 mrd i bitcoin. Altså om bitcoin dobler seg kan man forvente at aksjekursen til Tesla går opp 0,3%, og om bitcoin halverer seg så kan man forvente at Tesla går ned 0,15%. Psykologiske faktorer kan forsterke effekten, men i utgangspunktet bør påvirkningen fra bitcoin være minimal.

Man kan også tenke seg at de som ønsker investere i bitcoin rett og slett kjøper bitcoin. Å kjøpe Tesla, der 0,15% av investeringen da er rettet mot bitcoin, virker ganske tåpelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hELgenen

#3967
Du snur alt på hodet. Jeg sier at de som sitter i Tesla og vurderer verdien av sin portefølje vil reagere dersom Bitcoin stuper fordi de ser en relasjon her. På samme måte som da Elon tok seg en joint eller sa noe dumt offentlig så dro dette kursen ned. Den underliggende frykten er stor i en aksje der P/E er stor.

https://www.unilad.co.uk/technology/tesla-has-lost-200-billion-in-value-since-bitcoin-investment/

daktari

Sitat fra: Ellemelle på søndag 28. februar 2021, klokken 11:40
Sitat fra: MaxQ på søndag 28. februar 2021, klokken 03:40
(Jeg nevnt Munro, men selv Elon sa seg motvillig enig) og - potensielle - Tesla kunder som mener at kvaliteten (totalt sett) IKKE er der den bør/skal være.
Dette er jo ren løgn, har du i det hele tatt sett dette intervjuet?

Munro spurte Musk hvorfor hans (tidlige) Model 3 hadde gaps her og der, mens de nye som han møter på nå har perfekt produksjonskvalitet.
Musk sa det tok litt tid å finjustere produksjonsprosessen, spesielt i fasen når de øker produksjonshastigheten.

Verken Musk eller Munro sier at kvaliteten ikke er der den bør/skal være.
Tror du bør se den siste gjennomgangen av facelift 3er. Munro er tydelig misfornøyd med eksteriør, men fornøyd men interiøret.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Ellemelle

Sitat fra: daktari på søndag 28. februar 2021, klokken 18:37
Sitat fra: Ellemelle på søndag 28. februar 2021, klokken 11:40
Sitat fra: MaxQ på søndag 28. februar 2021, klokken 03:40
(Jeg nevnt Munro, men selv Elon sa seg motvillig enig) og - potensielle - Tesla kunder som mener at kvaliteten (totalt sett) IKKE er der den bør/skal være.
Dette er jo ren løgn, har du i det hele tatt sett dette intervjuet?

Munro spurte Musk hvorfor hans (tidlige) Model 3 hadde gaps her og der, mens de nye som han møter på nå har perfekt produksjonskvalitet.
Musk sa det tok litt tid å finjustere produksjonsprosessen, spesielt i fasen når de øker produksjonshastigheten.

Verken Musk eller Munro sier at kvaliteten ikke er der den bør/skal være.
Tror du bør se den siste gjennomgangen av facelift 3er. Munro er tydelig misfornøyd med eksteriør, men fornøyd men interiøret.
Jeg refererer til samtalen mellom Munro og Musk. Den foregikk etter den siste gjennomgangen av Model 3 såvidt jeg kan se.
Samtalen der foregikk som jeg beskriver ovenfor, Musk vil selvsagt ikke innrømme at kvaliteten ikke er som den bør være, det ville jo vært idiotisk av en som lever av å selge biler.

Electric cars in Norway

#3971
Ellemelle :+1: Det er den videoen som heter noe med "en til en med Elon" ....

Det stemmer det du skriver. 


geear

Jeg tror at det som går på kvalitet handler om tid på samlebåndet/produksjonslinja. Jeg tror de rett og slett ikke kan bruke mer tid på monteringsnøyaktighet uten at det går ut over produktiviteten. De fleste feilene jeg har sett har vært rene tullefeil, feil jeg er ganske sikker på at de har vært klar over. Altså justering av lykter, hjulvinkler, bagasjelokk og dører. Og i noen tilfeller lakkfeil som enten ikke er oppdaget etter lakkering eller kan ha oppstått under produksjon - de vet om de, men tar ikke kostnaden med å stoppe produksjonslinja for å bytte deler eller sende bilen tilbake i en manuell prosess. De tar en kalkulert risiko på at kunden aksepterer en del av feilene, og at noen må rettes av servicesenter. De spekulerer i at de har et såpass attraktivt produkt at kunden kommer tilbake allikevel. Og de har selvfølgelig statistikk på om kundene beholder Teslaen sin, kjøper enda en Tesla, eller kvitter seg med Teslaen. Foreløpig kan jeg tenke meg at alt tilsier at kundene er temmelig lojale.

Forøvrig så har det blitt nevnt her at Tesla ikke ønsker å være premium, og det er vel å dra det langt. De har selv vært helt klare på at de mener de konkurrerer med for eksempel BMW 3-serie i premium-segmentet - med Model 3...

o.b.lix

Det var en periode at de kalkulerte inn at lyktejustering skulle skje på servicesenteret og ikke på fabrikken.

Det fungerte bra i andre land enn Norge, her hadde de ikke kapasitet til det, så mange har bil med feiljusterte lykter.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cobos

Nå er det også viktig når man ser på Tesla sine salg. De er primært i USA og i Kina. I kina er tilsynelatende kvaliteten god på det som lages av M3 og MY. I USA konkurrerer Tesla med bilforhandlere for alle de andre merkene. Bilforhandlere er en såpass hyggelig yrkesgruppe at de fleste amerikanere foretrekker rotfylling (med eller uten bedøvelse kommer litt an på personen) framfor å dra til en bilforhandler. Jeg tuller ikke når jeg sier at det typisk tar 6+ timer å få kjøpt en bil i USA. På toppen av det er nok amerikanere litt mindre opptatt av panelgaps og mer opptatt av 0-100 enn Europeere flest.
Et godt eksempel er å se hvordan e-tron nesten konkurrerer med M3 i Norge på salgslisten, mens i USA blir den slått av Model X.
Jeg mistenker at idet Berlin fabrikken kommer seg godt i gjenge (så Q4-21 eller Q1-22) vil vi se en annen kvalitet på alle bilene. For problemet ser ikke ut til å være at Tesla ikke kan lage kvalitetsbiler, men at QC er ustabil/fraværende/tipp-topp (stryk det som ikke passer).
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA