Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

chevron

Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. august 2020, klokken 15:09
Nå er det like før de åpner etter splitt.

Kurs 442 og bikker litt over og litt under i premarket. Noen som satser på videre oppgang og har tenkt å kjøpe seg inn nå?

Jeg har kjøpt på 500$, 690$, 800$, 1200$, 1450$, 1800$ og 1950$ pre splitt.
Kjøpte i går på 485$

Kommer til å fortsette å kjøpe gradvis i opp mot BD.
Har realisert 2 ganger på 1100$ og 1600$. Om aksjen faller til 0$ går jeg marginalt i minus totalt sett.

2018 Tesla Model X 100D

THE

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:43
Personlig utelukker jeg ikke at Tesla klarer å få til selvkjørende taxier, kanskje så tidlig som om 2 år i noen markeder, men jeg har null tro på at de får monopol over noen slags nevneverdig tid.


Det har vel uansett lite å bety om Tesla, eller noen andre, klarer å lage biler med full selvkjøring (level 5) om to år. Regelverk for bruk av selvkjørende kjøretøy vil uansett stoppe innfasing av slik teknologi i mange år ennå.

Et internasjonalt regelverk for nivå 3 selvkjøring er vedtatt, og forventes å tre i kraft i løpet av 2021. https://www.unece.org/info/media/presscurrent-press-h/transport/2020/un-regulation-on-automated-lane-keeping-systems-is-milestone-for-safe-introduction-of-automated-vehicles-in-traffic/doc.html

Regelverket gjelder i første omgang bare for personbiler i hastighet opp til 60 km/t. I tillegg kan systemet bare aktiveres på veger uten fotgjengere, syklister og kryss, og det skal være fysisk skille til møtende trafikk. Blir ikke mange meter i Norge der nivå 3 blir tillatt ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

stefse

Tesla skal nå selge aksjer for 5bn$. Endelig har finansfolka og Elon fått ut fingeren og lar den ville aksjespekulasjonen komme Tesla til nytte. Man kan nå snakke om "funding secured" til alle mulige prosjekter fremover. Det er hvordan de bruker disse pengene som blir avgjørende for fremtidig realistisk prising. Faren er at de går i fella og lar kostnadene løpe løpsk. Men vi får garantert se at de skal ansette folk fremover :) :+1:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: THE på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:16Det har vel uansett lite å bety om Tesla, eller noen andre, klarer å lage biler med full selvkjøring (level 5) om to år. Regelverk for bruk av selvkjørende kjøretøy vil uansett stoppe innfasing av slik teknologi i mange år ennå.

Et internasjonalt regelverk for nivå 3 selvkjøring er vedtatt, og forventes å tre i kraft i løpet av 2021. https://www.unece.org/info/media/presscurrent-press-h/transport/2020/un-regulation-on-automated-lane-keeping-systems-is-milestone-for-safe-introduction-of-automated-vehicles-in-traffic/doc.html

Regelverket gjelder i første omgang bare for personbiler i hastighet opp til 60 km/t. I tillegg kan systemet bare aktiveres på veger uten fotgjengere, syklister og kryss, og det skal være fysisk skille til møtende trafikk. Blir ikke mange meter i Norge der nivå 3 blir tillatt ennå.
Norge har liten betydning. Det som betyr noe er storbyene i verden. Det er her det er mest å tjene på taxi-drift.

Jeg er usikker på hvor stor betydning dette FN-regelverket har, men jeg kunne finne ut at USA, Canada og Kina ikke er med på det. Så for disse landene spiller det ingen rolle.

Det vil helt klart være en gradvis prosess, der Tesla trolig vil starte med USA, og så rulle ut taxidrift i flere og flere land.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: chevron på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:11
Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. august 2020, klokken 15:09
Nå er det like før de åpner etter splitt.

Kurs 442 og bikker litt over og litt under i premarket. Noen som satser på videre oppgang og har tenkt å kjøpe seg inn nå?

Jeg har kjøpt på 500$, 690$, 800$, 1200$, 1450$, 1800$ og 1950$ pre splitt.
Kjøpte i går på 485$

Kommer til å fortsette å kjøpe gradvis i opp mot BD.
Har realisert 2 ganger på 1100$ og 1600$. Om aksjen faller til 0$ går jeg marginalt i minus totalt sett.
Interresant strategi
Det er mange måter å gjøre ting på, liker at du har realisert gevinst som dekker orginalinvestering.

chevron

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:28
Sitat fra: chevron på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:11
Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. august 2020, klokken 15:09
Nå er det like før de åpner etter splitt.

Kurs 442 og bikker litt over og litt under i premarket. Noen som satser på videre oppgang og har tenkt å kjøpe seg inn nå?

Jeg har kjøpt på 500$, 690$, 800$, 1200$, 1450$, 1800$ og 1950$ pre splitt.
Kjøpte i går på 485$

Kommer til å fortsette å kjøpe gradvis i opp mot BD.
Har realisert 2 ganger på 1100$ og 1600$. Om aksjen faller til 0$ går jeg marginalt i minus totalt sett.
Interresant strategi
Det er mange måter å gjøre ting på, liker at du har realisert gevinst som dekker orginalinvestering.

Takk knut.aulie  :+1:

Velger å tro om alle skulle realisert hadde definitivt luften gått ut av ballongen. Så jeg er heller med på karusellen opp. Er også fornøyd om jeg bommer på toppen og kommer meg ut før det stuper, om det skjer.
Kommer til å sitte så lenge jeg er komfortabel med det eventuelle tapet.

Min oppfatning er at Tesla kommer til å få flere ben å stå på i nær fremtid, samtidig som bilsalget fortsetter å øke.
Spesielt forspranget på lade nettverket trekker opp, kvaliteten på bilene er også på vei opp, samt nivået på servicesentrene. Tipper det er lettere å forbedre kvaliteten på det tesla mangler, en utbygningen av lade nettverk til VAG + de andre.
2018 Tesla Model X 100D

Counterpointer

Sitat fra: chevron på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:43
Velger å tro om alle skulle realisert hadde definitivt luften gått ut av ballongen.
De som ikke har realisert har jo vært med på en eventyrlig reise.

De første hadde jo tusenvis av prosent avkastning på 1000 dollar så de må vel legge telefonen på siden så de får bredformat når de logger seg inn på aksjekontoen sin

Så det er ikke rart de ikke realiserer.

Espen Hugaas Andersen

En del av de jeg diskuterer med andre steder har nå realisert og pensjonert seg... Jeg er nok desverre ikke så heldig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

chevron

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:54
Sitat fra: chevron på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:43
Velger å tro om alle skulle realisert hadde definitivt luften gått ut av ballongen.
De som ikke har realisert har jo vært med på en eventyrlig reise.

De første hadde jo tusenvis av prosent avkastning på 1000 dollar så de må vel legge telefonen på siden så de får bredformat når de logger seg inn på aksjekontoen sin

Så det er ikke rart de ikke realiserer.

Kan ikke noe annet en å være helt enig med deg.
I januar snakket jeg med en som vurderte å kjøpe Tesla X på parkeringsplassen ved min lokale Meny.
Han hadde blitt overtalt til å plassere arven etter farfar i TSLA.
Så kan hadde kjøpt for 950.000 kr :o

Tipper han har kjøpt bil nå ja.
2018 Tesla Model X 100D

Counterpointer

Sitat fra: chevron på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:58
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:54
Sitat fra: chevron på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:43
Velger å tro om alle skulle realisert hadde definitivt luften gått ut av ballongen.
De som ikke har realisert har jo vært med på en eventyrlig reise.

De første hadde jo tusenvis av prosent avkastning på 1000 dollar så de må vel legge telefonen på siden så de får bredformat når de logger seg inn på aksjekontoen sin

Så det er ikke rart de ikke realiserer.

Kan ikke noe annet en å være helt enig med deg.
I januar snakket jeg med en som vurderte å kjøpe Tesla X på parkeringsplassen ved min lokale Meny.
Han hadde blitt overtalt til å plassere arven etter farfar i TSLA.
Så kan hadde kjøpt for 950.000 kr :o

Tipper han har kjøpt bil nå ja.
For en fantastisk historie

Han har nok penger til bil ja.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:57
En del av de jeg diskuterer med andre steder har nå realisert og pensjonert seg... Jeg er nok desverre ikke så heldig.
Ikke så heldig i likhet med mange i denne tråden. Men graden din av sikkerhet for investeringen er nok også bedre

Taben

Hei. Jeg selger mine aksjer nå etter 8 år uten noen satt strategi. Reisen er over til tross for at jeg har sterk tro på videre positiv reise for langsiktig TSLA.   
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

chevron

Sitat fra: Taben på tirsdag 01. september 2020, klokken 16:52
Hei. Jeg selger mine aksjer nå etter 8 år uten noen satt strategi. Reisen er over til tross for at jeg har sterk tro på videre positiv reise for langsiktig TSLA.

Grattis Taben, kan jeg spørre om antall?

Å ikke minst, hva skal du bruke det på?
2018 Tesla Model X 100D

arvid44

Sitat fra: Taben på fredag 26. juni 2020, klokken 20:50
Hei. Jada, fornuftig du. OOH SHIT. Skulle hørt på deg og solgt. Ja, jeg har kun aksjer i TSLA. Glad jeg fikk de til hyggelig dollarkurs iallfall. De 2000 jeg kjøpte var til ok pris i forhold til dagens kurs som tilsynelatende er helt feil. Synd at markedet tar så feil, markedet burde hørt på deg
Du valgte å selge, så jeg. Gratulerer !!!!! Blir det tesla party hos deg snart ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Cobos

Det er ikke tvil om at fremtidig inntjening er delvis priset inn hos Tesla, men samtidig folk har en merkelig måte å vurdere bildelen av Tesla. GM og Ford har de siste 2 årene lagt ned produksjon av sedaner, de beholder SUV'er og pickups. Så med andre ord lager man 8 millioner biler lønner det seg å produsere 1 mill mindre?? Da høres det ikke ut som Tesla sin manglende produksjon sammenlignet med andre er et problem men enn fordel.
Sagt på en annen måte, fortjenesten på elbiler er det som er viktig, ikke evnen til å dytte ut millioner av ICE biler med $20 i fortjeneste per enhet.
Nå som jeg har sett nøye på oversikten over de største selskapene i verden kan jeg ikke unngå å legge merke til at Tesla er rett rundt verdien til VISA. Hvilken merverdi er det de egentlig gir? Hva skal til for at de plutselig utkonkurreres av Vipps i Norge eller andre alternativer. Den verdien fremstår som mer underlig enn Tesla sin i mine øyne...
Jeg selger ikke enda ihvertfall, tenker vel rundt $2000 er en fin sum. Kanskje selger jeg en liten del igjen rundt $1000. Det skal falle et godt stykke fra dagens pris til jeg går i minus..
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA