Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#3315
Et høl i hue innlegg :-1: fra Brian Johnson :-1: som nok er kjøpt & betalt av short gjengen :D :D

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/07/23/7550003/analytiker-advarer-mot-tesla-spar-kollaps-pa-over-80-prosent

Kopi:

Selv om Tesla la frem et resultat som overgikk analytikernes forventning onsdag kveld, er analytiker i Barclays Brian Johnson pessimistisk. Johnson satte et kursmål på 300 dollar på aksjen i februar, men flytter seg ikke etter nylig rally i aksjen.

Han tror ikke aksjen vil falle til kursmålet hans i år, men i et lenger perspektiv mener han at Tesla vil falle til 300 dollar.

Analytikeren er blant annet skeptisk til Teslas mål om å levere 500.000 biler i 2020, og viser til totale leveranser på 179.387 biler i første halvår.

I førhandelen stiger Tesla-aksjen 5,5 prosent til 1.680,0 dollar. Det vil si at Johnson spår en kollaps på 82,1 prosent i aksjen.

Rollep

Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea mener aksjen er frisk priset og peker på at elbilprodusenten «egentlig» ikke tjener penger.
Sent torsdag kveld slapp elbilprodusenten Tesla frem sine kvartalsregnskap, som viste et overskudd på 104 millioner dollar i årets andre kvartal.
Det er bare én hake. Hele Tesla-overskuddet skyldes «uvanlig mye» miljøstøtte, ifølge investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.

https://e24.no/teknologi/i/mRXL0g/hele-tesla-overskuddet-skyldes-uvanlig-mye-miljoestoette
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. juli 2020, klokken 09:03
Interessant sitat fra Musk :

SitatLike I think just we want to be like slightly profitable and maximize growth and make the cars as affordable as possible, and that's what we're trying to achieve.

Tesla skal også hente inn mer penger. Offisielt for å ha aksjer tilgjengelige for indeksfond etter inkludering i S&P500.

Har du en kilde på at de skal hente inn mer penger? Jeg har lest spekulasjon om at det kan være nødvendig for å få nok aksjer i markedet for S&P 500, men kan ikke huske å ha sett noe offiselt fra Tesla.

emurof

Sitat fra: Rollep på fredag 24. juli 2020, klokken 13:38Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea mener aksjen er frisk priset og peker på at elbilprodusenten «egentlig» ikke tjener penger.
Sent torsdag kveld slapp elbilprodusenten Tesla frem sine kvartalsregnskap, som viste et overskudd på 104 millioner dollar i årets andre kvartal.
Det er bare én hake. Hele Tesla-overskuddet skyldes «uvanlig mye» miljøstøtte, ifølge investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.

https://e24.no/teknologi/i/mRXL0g/hele-tesla-overskuddet-skyldes-uvanlig-mye-miljoestoette

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest. Man velger altså å se bort ifra en inntektskilde for å kunne "bevise" at "Tesla egentlig ikke tjener penger"? Hvordan har disse noksagtene fortsatt jobb? De er jo fullstendig inkompetente.

Denne "miljøstøtten" er ikke "støtte", men miljøkreditter som Tesla selger til andre selskaper som et hvilket som helst annet produkt (men med sinnssyke marginer selvsagt), og som de har kontrakt på over ca. to år med et selskap, samt at de vel kan selge til andre også.

Å se bort ifra dette når man skal vurdere selskapet blir som å lukke øyne, holde for ørene, og skrike at virkeligheten ikke er virkelig og at man ikke trenger å forholde seg til den. Virkeligheten er at Tesla selger disse kredittene, og legger selvsagt opp strategien sin etter det. Hadde de ikke solgt dem så hadde de gjort ting annerledes og ikke basert seg på inntekter fra disse.

Helt håpløse, disse "ekspertene". De har holdt på slik i mange år, og folk som har hørt på virkelighetsfornektingen deres har tapt mye penger på Tesla.

Espen Hugaas Andersen

Å se bort i fra miljøkredittsalget til Tesla er litt som å se bort i fra fossilbilsalget til de store bilprodusentene. Da går de med *enorme* underskudd! På en slags måte kan man skjønne det, fordi dette er et salg som ikke er bærekraftig i lengden, og vil opphøre, men samtidig har bilprodusentene enormt med mulige tiltak mellom nå og fremtiden der dette salget opphører...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electric cars in Norway

emurof :+1: enig. En inntekt kilde er en inntekt kilde. Uavhengig av hva det er så lenge det påvirker bunnlinjen.

Electric cars in Norway

#3321
Innlegg av Peter Cohan i Forbes artikkel som nevner det samme som Robert Næss :-1: :-1:

Jeg tror de tar feil alle sammen. Men jeg heier jo alltid på Elon :+1:

https://www.forbes.com/sites/petercohan/2020/07/23/avoid-tesla-stock-after-428m-tax-credits-sale/#3d6227b77247

Kopi:

So is now the time to buy Tesla stock — 9.44% of which is sold short? I see four reasons to steer clear — most notably, Tesla's profitability does not come from selling vehicles — it comes from selling tax credits to competitors.

daktari

Jeg tenker det er veldig viktig for Tesla at de også går i pluss på produksjon og salg av biler.  Etterhvert som andre merker får opp produksjonen av egne modeller vil ikke kvotesalget være verdt noe særlig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

#3323
Sitat fra: daktari på lørdag 25. juli 2020, klokken 11:17
Jeg tenker det er veldig viktig for Tesla at de også går i pluss på produksjon og salg av biler.  Etterhvert som andre merker får opp produksjonen av egne modeller vil ikke kvotesalget være verdt noe særlig.
Handler bare om å få opp salget litt. For å gå med overskudd uten miljøkreditter måtte de fått inn $325 mill ekstra fra bilsalget. Med ca 20% non-GAAP bruttomargin, og ca $52k i ASP, så måtte de ha solgt ytterligere 31.250 biler for å ha gått med overskudd uten miljøkreditter.

Det ville altså være et totalt salg på 122.141 biler. Dette klarer de trolig lett i Q3, når Fremont og Shanghai er i full drift. Jeg tror de kan havne nærmere 150k.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electric cars in Norway

Espen Hugaas Andersen :+1: wow, er dette info du har lest andre steder eller regnet deg selv frem til dette? Dette er jo gode nyheter :+1:

Espen Hugaas Andersen

#3325
Det er lett å regne ut. Men det er så klart masse andre faktorer inni bildet, så det gir ikke et komplett bilde.

Poenget mitt er bare at Tesla tjener penger på hver bil de selger, og det handler bare om å selge nok biler til å dekke inn Opex.

(Og bare for å nevne det - det vil ganske sikkert også være inntekter fra salg av miljøkreditter i Q3. Inntektene fra disse kommer på toppen av det sannsynlige overskuddet fra bilsalget, så overskuddet i Q3 blir trolig mye større enn i Q2.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

De tjener nok penger på miljøkreditter et år til hvertfall, når har jo PSA og FCA slått seg sammen og PSA har fler ok elbiler på vei som kan hjelpe til å redusere flåteutslipp.
økt salg forutsetter at folk har råd til å kjøpe, nå ser jo covid-effekten ut til å bli kortvarig; kanskje turistindustrien er det som rammes hardest. På sikt vil de øke salget.
Men de trenger en golf-klassebil (C-segment) og B-segment i EU for å bli riktig store her borte.

Forøvrig ser det ut som q2-resultatene og sp500 var priset inn på forhånd. Markedet er snålt ass.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 25. juli 2020, klokken 15:11
Forøvrig ser det ut som q2-resultatene og sp500 var priset inn på forhånd. Markedet er snålt ass.
Jeg synes det nå ser ut som Q2 resultatene og S&P 500 var overpriset inn slik det ser ut akkurat nå.

Dvs Q2 var priset inn, S&P 500 er jo bare delvis realisert, selve inkluderingen kommer vel først om noen uker.

Burger

Angående miljøkredittsalg, kan det tenkes at Tesla har regnet dette inn i investeringstakten sin? Dvs de hadde fortsatt gått pluss, men ikke lagd så mange fabrikker samtidig, forskning, prisreduksjon osv?

Ganske artig at analytikere vil fokusere på dette uten å prøve å analysere hvordan denne inntjeningen har påvirket selskapet i posetiv/negativ retning.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

daktari

Tror jeg ikke, for det var helt åpent om noen, det ble FCA, ville betale milliarder til Tesla for å spare et par mrd i straffeavgift til EU.
I USA har de kanskje lange kontrakter om miljøkreditt? Uansett kan Trump endre disse reglene, så det er stor risiko.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA