Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

TimeBandit

Sitat fra: Larsebass på torsdag 02. juli 2020, klokken 14:30
https://www.cnbc.com/2020/07/02/tesla-tsla-q2-2020-vehicle-delivery-and-production-numbers.html

God ettermiddag til alle aksjonærer :)

Den ettermiddagen er så god den ;D

Morsom reise å ha vært med på fra desember 2012, da aksjene kostet 33,86US$ og dollaren kostet NOK 5,63.
De litt over 30k kronene (ett model x reservasjonsbeløp var planen) jeg satset da har vokst til nesten 2 mill...
Gliser jeg mer nå, sprekker ansiktet  8)
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Magnus Hansen

Du kan jo lure på hvor nøye research analytikerne gjør når det går an å bomme så mye..

Cobos

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 02. juli 2020, klokken 15:26
Du kan jo lure på hvor nøye research analytikerne gjør når det går an å bomme så mye..
Det rare er vel kanskje heller hvorfor legger vi noen som helst verdi i analysen deres når de gang på gang viser seg å ikke treffe.
Eller rettere sagt, en typisk analytiker har ansvar for nok selskaper til at særlig mer enn 1-3t/uke fokus på et enkelt selskap er vanskelig. Oss hobby investorer kan fort bruke 10-15t/uke på ymse forum, youtube osv. Da har vi faktisk en informasjonsfordel. Når man i tilegg kan spørre seg om en analytiker hos en storbank egentlig skal generere lav kurs for at investeringsdelen kan kjøpe på billigsalg og ikke komme med troverdig info til kundene så kan man virkelig spørre seg hvorfor "vi" hører på analytikerne?
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Wenche

 Bra jobba, Tesla 🍾🥂😎
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

emurof

Sitat fra: Cobos på torsdag 02. juli 2020, klokken 17:14
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 02. juli 2020, klokken 15:26
Du kan jo lure på hvor nøye research analytikerne gjør når det går an å bomme så mye..
Det rare er vel kanskje heller hvorfor legger vi noen som helst verdi i analysen deres når de gang på gang viser seg å ikke treffe.
Eller rettere sagt, en typisk analytiker har ansvar for nok selskaper til at særlig mer enn 1-3t/uke fokus på et enkelt selskap er vanskelig. Oss hobby investorer kan fort bruke 10-15t/uke på ymse forum, youtube osv. Da har vi faktisk en informasjonsfordel. Når man i tilegg kan spørre seg om en analytiker hos en storbank egentlig skal generere lav kurs for at investeringsdelen kan kjøpe på billigsalg og ikke komme med troverdig info til kundene så kan man virkelig spørre seg hvorfor "vi" hører på analytikerne?

Som Musk selv har påpekt ved flere anledninger, så har "amatøranalytikere" vært langt mer treffsikre enn "proffene". Det er sannsynligvis fordi de faktisk brenner for dette og bruker mye tid på det som en hobby (og enkelte klarer vel å tjene en slant på det gjennom YouTube-inntekter, Patreon, osv.). De "proffe" er mer sånn at de bare skal lire av seg noe for å få noe ut.

Det er helt latterlig å se på hvordan uttalelser fra en enkelt "analytiker" kan få aksjen til å reagere til dels kraftig opp eller ned. Bare kortsiktig, selvsagt. De lure investorene vet at "analytikerne" stort sett er kunnskapsløse, dumme og uærlige.

emurof

#3111
Interssante analyser fra denne Twitter-brukeren (som vissnok har bakgrunn som analytiker):

https://twitter.com/jpr007/status/1278976285100761093

I følge ham kan dagens aksjepris forsvares, og det inkluderer ikke engang ting som FSD, robotaxi, energilagring og andre ting.

Jeg så en ganske lang tråd der han gjorde grundig rede for dette, men klarte ikke å finne det akkurat nå. Men uansett mener han at over $1400 er "fair value" for Tesla i 2020.

Edit: Han traff også godt på antall leverte biler i andre kvartal.

Counterpointer

Jeg har vært opptatt med andre ting de siste dagene. Er det ingen som har kommentarer til en kurs på over 1200$?

På grunn av et hyttekjøp og det det tilhører så glemte jeg helt at jeg hadde planlagt å gå inn igjen, med den sovende saldoen på Zero kontoen, når kursen var nede på 950$ på forrige fredag. Det viste seg å bli en forglemmelse som kunne gitt god avkastning.

Alle feilene jeg har gjort med TSLA har vært å ikke gå inn, pluss når jeg solgte ut.

1000kwh

Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. juli 2020, klokken 16:04
Jeg har vært opptatt med andre ting de siste dagene. Er det ingen som har kommentarer til en kurs på over 1200$?

På grunn av et hyttekjøp og det det tilhører så glemte jeg helt at jeg hadde planlagt å gå inn igjen, med den sovende saldoen på Zero kontoen, når kursen var nede på 950$ på forrige fredag. Det viste seg å bli en forglemmelse som kunne gitt god avkastning.

Alle feilene jeg har gjort med TSLA har vært å ikke gå inn, pluss når jeg solgte ut.
Tror de fleste har gjort dette. Tenkte vel at 400 var toppen, men neida..

emurof

Jeg har kjøpt meg litt og litt mer inn underveis. Hvis den faller kraftig så kjøper jeg enda mer. Solgte også en del tidligere, men tror jeg skal slutte med det og bare akkumulere. Jeg klarer uansett ikke å "time" markedet. Stiger den så blir det en stadig penere papirgevinst, og synker den så kan jeg kjøpe mer.

Så ikke flere forsøk på å selge og så kjøpe igjen på meg, før jeg eventuelt trenger pengene.

Men jeg bruker en egen konto til litt trading bare for å ha noe å holde på med så jeg holder meg unna hovedbeholdningen min av aksjer. Der leker jeg meg med gearede børsprodukter som Bull&Bear og Mini Futures.

HåkonE

Analytikere flest bommer på denne type aksjer fordi de jobber med å evaluere hva et selskap er verdt basert på det fundamentale, risiko og sannsynlighet for at et firma lykkes med sine planer innenfor de tidsfrister som er planlagt. Det er vanskelig nok det (selv Elon ler av det som skjer nå) og det er en grunn til at Warren B. & Co får gudestatus når de klarer det gjentatte ganger på rad. "Proffene" må svare for enorme porteføljer, og har kunder som krever en form for forutsigbarhet fremfor en marginal mulighet for rally - eller tap av halve formuen. Med lav risiko og greie nok marginer kan man bli søkkrik over et par tiår, så hvorfor ta risiko?

Hypede aksjer er ekstreme i sin uforutsigbarhet og volatilitet, og da kan jo selv amatører/lyriske fans på Youtube treffe i sine spådommer. Det gjelder jo ikke bare Tesla, enkelte tech aksjer er kjent for å notorisk vanskelig å spå. Når crypto herjet som værst var det hundrevis av "eksperter" på Youtube, og man lo åpenlyst av de som varslet at dette ikke kunne pågå inn i evigheten. Flere "kjendiser" begynte å snakke om flere millioner dollar per BTC som en reell sannsynlighet. Flotte regnestykker og "selvfølgeligheter" ble presentert. Warren flirte litt av det hele, han har vært med om det så mange ganger før. Det er ikke flaks og følelser som har gjort han og hans kunder søkkrike.

Fellesnevneren er at majoriteten av sånne aksjer ikke ender opp med å ikke bli det fansen trodde (selvsagt, ellers ville vi jo alle vært rike) og de som treffer suksess får en hale av småsparere og youtubere  som sier "hva sa jeg", akkurat som de gjør dette gang på gang, gikk inn med virkelig signifikante beløp og er blitt søkkrike på gjentatte kvalitetsmessige vurderinger fremfor flaks. Og er man virkelig så flink til å treffe på aksjer, så trenger man ikke sitte på Youtube - de menneskene er vanvittig ettertraktet (og følgelig tilvarende vanvittig godt kompensert). :)

Det morsomme med slike aksjer er jo at de vokser helt ukontrollert. Om et par måneder kan den jo gå til 3000$. Eller 6000$. Men med spenningen og alt føleriet følger jo også muligheten for et visst annet scenario.

geear

Bomma også "totalt", hvis det er lov å si etter å ha doblet pengene, eller hva det nå endte på, har gått i pluss hver gang jeg har vært inne. Kan sikkert fortsatt doble seg og mer til, men syns det bare blir mer og mer usikkert, og selv som Tesla-eier sliter jeg med å holde positiviteten oppe. Mulig jeg blir farget av at jeg har mistet tellingen på antall verkstedsbesøk.

Counterpointer

Sitat fra: gr på fredag 03. juli 2020, klokken 21:08
Bomma også "totalt", hvis det er lov å si etter å ha doblet pengene, eller hva det nå endte på, har gått i pluss hver gang jeg har vært inne. Kan sikkert fortsatt doble seg og mer til, men syns det bare blir mer og mer usikkert, og selv som Tesla-eier sliter jeg med å holde positiviteten oppe. Mulig jeg blir farget av at jeg har mistet tellingen på antall verkstedsbesøk.
Du er garantert påvirket av dine erfaringer, det er vi alle sammen. Men vi kan kontrollere påvirkningen når vi er klar over den.

Jeg er for eksempel sykt skeptisk til snekkere, etter å ha hatt en dårlig erfaring. Den kan må jeg gjøre noe med hvis jeg ikke skal bygge alt selv.

Du har koblet erfaringer med bilen din direkte til aksjene, noe som er bare delvis logisk. Du finner derfor argumenter som støtter dette, og får da bekreftelser forholdsvis ofte. Så stiger kursen og du gremmes litt.

Uansett så må du bestemme selv. Logikken hjelper oss ikke så mye, når vi overstyres av følelser.

Taben

#3118
Hei. Noen som vet hvor mange forhånds reservasjoner det er kommet på CyberTruck? Stemmer det at det kan være over 600.000 forhåndsreservasjoner? Dersom 60% av disse bestiller, da vil CyberTruck ta et stort jafs av dette segmentet. F 150 alene selger nærmere 900.000 i året. Dette markedet er stort, hvis vi tenker utenfor Norge og ennå er ikke Kina kommet på banen med reservasjoner. 


Battery Day blir spennende- her kommer noe, det må det jo, når vi ser rekkevidde estimat på CyberTruck, samt overraskende pris estimat på en stor og tung 6 seter med trimotor. Bilens utseende gjør i tillegg at alle andre produsenters biler ser gammeldagse ut.   

+++ model Y, Semi- stort marked og i tillegg design, masse som vil kunne påvirke aksjene ytterligere. Fortsett å smile, aksjer er også følelser. Ser vi bort fra følelser var Q2 overraskende bra, med utlevering av + 90.000 enheter.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Jejl

Er nokså sikker på at jeg leste 650 000 for noen uker siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA