Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HåkonE på søndag 28. juni 2020, klokken 18:28Tittet litt mer på ARK siden du stadig henviser til de. Catherine Wood antar at elbilmarkedet skal vokse fra 2% til hele 33% av verdensmarkedet på bare 5 år. Med verdensmarkedet inkluderer man da altså landsbygda i India, Kina, Russland etc.

Og at Tesla da med sine relativt dyre produkter fortsatt skal klare en 18% kake av verdens-markedet (som da igjen inkluderer nevnte områder der en bil til 90k er dyrt). De vil også kjempe mot arbeidskraft fra disse landene.

Og en slik vanvittig ekspandering skal de klare mens de i dag produserer biler i telt, nylig har omtalt ekspanderingen (fortsatt en kake innenfor 2%) som "hell", har kvalitets utfordringer og har forsinkelser (og forsåvidt er kjent for forsinkelser). Et godt utbygget service-nettverk har de heller ikke.
Det er ingen som er bedre posisjonert for å dekke etterspørselen for elbiler. Tesla holder på å doble størrelsen av fabrikken i Shanghai, de bygger en stor fabrikk ved Berlin, og de skal starte opp byggingen av en fabrikk i Texas.

Det er slettes ikke usannsynlig disse fabrikkene får opp produksjonskapasiteten til noe i området av 2 millioner biler per år om 2-3 år. For å komme seg til 18% av 33% av 80 mill biler per år må de opp til ca 4,8 mill biler per år, så det ville kreve en del flere fabrikker, men det kan ikke utelukkes at er mulig på 5 år. Det har vist seg at å bygge fabrikker går relativt raskt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

For å holde oss til tema og kun noen argumenter så ser jeg poenget til Espen at det er muligheter for at det kan bli S&P500 med mulig oppgang. Men Covid-19 med stigende kurver i California spesielt og også generelt i mange stater er en kraftig dempende faktor.

Det er opp litt i premarked akkurat nå, uten at det kan tillegges så veldig mye vekt.

HåkonE

Morsomt med lek med tall, men kan jo drodle litt over hva som skal til....

1. 33% av det globale bil-markedet skal bli til elbiler på bare 5 år, mot 2% i dag (der Norge og et par andre land som har mulighet til å gi incetiver fortsatt har en nevneverdig del, og har en begrenset påvirkningskraft når man passerer et visst volum). Jeg prøver å være optimistisk på elbilenes vegne, men det høres utrolig optimistisk ut. Innenfor metropoler som innfører dieselforbud og incentiver, ja - uland der kjøpekraften er lav osv.?
2. Tesla har ingen billige elbiler på markedet, og ingen planlagt lansert i nær fremtid. Model 3 er en dyr bil i mange land. Stor del av omsetningen i verden er billige fossile småbiler.
3. Fabrikker skal planlegges og bygges. En ting er å bygge fabrikken, men man trenger tomt, reguleringsplaner skal på plass etc. Tesla har en historikk med forsinkelser.
4. Tesla har brukt 8 år (om vi skal regne fra Model S) til å jobbe innenfor en kake av 2%. Nå skal de plutselig skalere opp ekstremt fort.
5. Produktet skal fortsatt selges. Selger man skinnet før bjørnen er skutt? 
6. En grunn til at Tesla er populært er superschargers. Ser man på kartet begynner det å bli god dekning i US og Europa (og økende i visse deler av Kina) - utover det er det temmelig tynt.
7. Servicenettverk skal også bygges ut i et høyt tempo.

ARK satser også med særdeles optimistiske marginer, langt over det Tesla har klart og langt over snittet for bilbransjen. I dag virker det som de har kuttet kostnader maksimalt ved å produsere i telt, kutte på fit&finish og QA etc.

Javel, batterier kan bli vesentlig billigere de neste årene, men glemmer man konkurransen opp i dette? Det er jo en grunn til at bilbransjen ellers opererer med lave marginer.

Det er mye som skal slå inn for at Tesla skal klare å forsvare dagens verdsetting, og det på kort tid. Også har man de andre forretningsområdene som også må lykkes. Jeg leser ikke om mange som mener det er stor sannsynlighet for at slike scenario er i nærheten av realistisk.




1000kwh

#3063
Tesla bygde fabrikk i Kina på 10 måneder.

Jeg ville tatt en ny titt på eksisterende og nye ladere. Det er ikke noe annet enn ekstremt mye ladere for ett enkelt nystartet techselskap.

Tesla har produsert 1 million kjøretøy. De leverte sin første (eksl Roadster) i 2012.

Tesla kommer med 4 nye servicestasjoner bare i år.

I tillegg er de vel de eneste som kommer hjem til deg for å reparere bilen.

Du må ha et ganske trist liv hvis ikke Tesla imponerer stort og har et enormt potensiale. Derav høy aksjepris.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 12:301. 33% av det globale bil-markedet skal bli til elbiler på bare 5 år, mot 2% i dag (der Norge og et par andre land som har mulighet til å gi incetiver fortsatt har en nevneverdig del, og har en begrenset påvirkningskraft når man passerer et visst volum). Jeg prøver å være optimistisk på elbilenes vegne, men det høres utrolig optimistisk ut. Innenfor metropoler som innfører dieselforbud og incentiver, ja - uland der kjøpekraften er lav osv.?
Jeg er enig i at det er optimistisk. Jeg forventer ikke en så rask overgang til elbil. Jeg ville forvente 10-20% i 2025.

Men når det er sagt, disrupsjon kan skje raskere enn man tror. 5 år virker lite, men det er lengre enn man tror.

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 12:302. Tesla har ingen billige elbiler på markedet, og ingen planlagt lansert i nær fremtid. Model 3 er en dyr bil i mange land. Stor del av omsetningen i verden er billige fossile småbiler.
Tesla jobber med en hatchback. Men det er veldig tidlig i design-fasen. Det hadde derimot ikke vært overraskende om de lanserte den neste år og startet produksjon i 2023. Da kunne de faktisk produsere opp mot 1 million per år i 2025, uten at det var usedvanlig ekstremt.

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 12:303. Fabrikker skal planlegges og bygges. En ting er å bygge fabrikken, men man trenger tomt, reguleringsplaner skal på plass etc. Tesla har en historikk med forsinkelser.
Ikke når det gjelder fabrikker. Første fase av fabrikken i Shanghai ble ferdigstilt på rekordtid. Og ting tar raskt form selv ved Berlin. Jeg hadde forventet at prosessen ville være mye tregere i Tyskland vs Kina, men de valgte tydeligvis riktig tomt med få truede dyrearter, og de mottar mye velvilje fra myndighetene. Europa er kanskje det området i verden med mest trøbblete byrokrati, så når det går raskt her kan man forvente at det vil gå raskt overalt ellers.

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 12:304. Tesla har brukt 8 år (om vi skal regne fra Model S) til å jobbe innenfor en kake av 2%. Nå skal de plutselig skalere opp ekstremt fort.
De har alltid skalert fort. Tesla har klart omkring 50% årlig vekst i nærmere 10 år. Sier vi de klarer 500k i 2020, og så fortsetter med veksten derifra, så er altså utviklingen slik:

2020: 500.000
2021: 750.000
2022: 1.125.000
2023: 1.687.500
2024: 2.531.250
2025: 3.796.875

Man kan så klart si at det blir vanskeligere og vanskeligere å opprettholde veksten, jo større man blir. Men på samme tid, så blir det på noen områder enklere. Tesla får større og større finansielle muskler og de får større og større stordriftsfordeler. De får bedre og bedre støtte fra leverandører og myndigheter.

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 12:305. Produktet skal fortsatt selges. Selger man skinnet før bjørnen er skutt?
Du kan si de har gjort det. De har noe sånt som 600.000 reservasjoner på Cybertruck.

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 12:306. En grunn til at Tesla er populært er superschargers. Ser man på kartet begynner det å bli god dekning i US og Europa (og økende i visse deler av Kina) - utover det er det temmelig tynt.
Mye av grunnen her er manglende etterspørsel. Ettersom Tesla selger flere biler øker etterspørselen, og det gir mening å sette opp flere ladere. Her har man også stordriftsfordeler, ettersom man ikke bare får større kapasitet, men også større geografisk dekning. Dette i tur øker salget av biler, som gjør at man kan sette opp flere ladere, osv.

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 12:307. Servicenettverk skal også bygges ut i et høyt tempo.
Jepp, det er noe de jobber med.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

#3065

  • Det, det eksisterende ladere kartet viser, er det det viser.  Det blir ikke flere ladere i for eks. Russland eller India om jeg ser på kartet en gang til?
  • 1 million kjøretøy på 8 år - Toyota produserer (nesten) det per mnd.  Forstår ikke relevansen.
  • Det å sende mekaniker hjem er jo ikke et konsept Tesla fant på, og svært begrenset hva han kan gjøre.  For min del kom det en kar uten verktøy, prøvekjørte bilen og bekreftet at - jo denne måtte til service.  De hadde flere måneders ventetid. (bedre nå).  Vi snakker om store globale tall.  Nye selskaper alà Polarstar, Xpeng etc. sliter selvsagt med det samme om man skal snakke så store tall.

Det "enorme potensialet" er jo på ingen måte realisert (snarere tvert om, hvis man ser på tallene for solenergi), og her snakker man langt frem (5-10 års planer). Og som du selv sier: derav høy kurs. Man har altså tatt inntekten for fremtidig suksess allerede nå.

Og da er vi tilbake til det jeg har skrevet hele veien, videre signifikant oppgang de neste 5-10 årene fordrer videre disruptiv innovasjon (og suksess). Alternativt må man satse på at hypen man har sett de siste månedene holder seg over lang tid, slik at man slipper å forholde seg til det fundamentale.

Og jeg håper jo for oss mennesker sin del at de evner kunststykket med å stadig endre verden til det bedre samtidig som de skalerer opp sine opprinnelige satsinger og har suksess med det, men historien viser ufattelig få tilfeller av noe tilsvarende og magiker Elon er tungt inne i andre krevende selskaper med store ambisjoner.

DagfinnN

Er det mulig for @moderator å få ryddet opp her nå. Det er en person som serverer en lei blanding av svada, myter og sannhet. Det bringer ikke noe positivt til denne tråden. Var greit i starten, men nå har det glidd helt ut.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Magnus Hansen

Selv om argumentene er svake og repetitive, så skjønner jeg ikke helt at moderator skal begynne å rydde. Da har moderator en gigantisk oppgave foran seg..

HåkonE

Argumentene er nok tidvis repetive fordi en del av spørsmålene jeg blir stilt har lignende svar. Begynner man med å fjerne off-topic, personfokus og det som klart bryter mot retningslinjene, så er jo det en start.

"svada" og "myter" bør jo være trivielt å svare opp uten å fokusere på person.

Espen: Setter pris på sakligheten og gode argumenter.  :)

Stadig 50% vekst høres jo fint ut, men innen 2030 så har Tesla nesten halve verdens bilproduksjon ved å leke med tall på den måten.

Mye av veksten så langt er drevet av i-land med subsider/incentiver, og Tesla har fått lov til å operere helt uten konkurranse i sine segmenter. Regnemåten din mangler altså noen viktige parameter. Jeg tror markedet vil endre seg mye neste 5 år, og man ser salgstallene på Model X/S falle fort i europeiske land nå (sikkert flere årsaker, men det vil jo alltid være forklaringer - resultatet er likevel det samme).

Jeg er enig med deg i at 10-20% BEV globalt er mer realistisk mål. Tror vi elbilfanatikere skal være glad om det går så bra. Jeg er mer optimistisk på 2030. Kan Tesla ta en signifikant kake av en 10-20% andel? Med ladenettverket og batteriproduksjonen, ja. Men tror det blir en tøff reise, og jeg tror ikke tallene mtp. marginer og volum kommer til å ende opp i området av hva hun i ARK håper på. Det svir å ekspandere fort.

Reservasjoner uten forpliktelser for et produkt som er så langt unna/ikke ferdig utviklet, bør man være forsiktig med å bokføre som "salg".

Det er en grunn til at Tesla lærte av Roadster og gjorde "billetten" så billig (og lanserte den allerede nå), dette er uhyre effektiv måte å rentefritt låne penger på av konsumere på, og ha muligheten til å få mer penger fra investorer ved å peke på reservasjoner.

Elon strakk seg langt i å forsøkte å hype opp produktet ved å snakke om skuddsikkerhet (som endte opp med å bli en dårlig "last moment" idè) og la den dra andre pickup`er (under kritikkverdige forhold). Nå antyder han at de kanskje kan få til at bilen kan gå på vann. Det lukter litt "Roadster med raketter" av det hele (også med reservasjoner - og forsinkelser). Veldig amerikansk anno 2020, men det gjelder å ikke la seg rive helt med.

Men uansett, jeg tror man akkumulerer opp slike reservasjoner til en ketchup-effekt, og er derfor ikke spesielt relevant når man ser over lengre horisont. En del reserverer nok for moro skyld, eller som spekulasjon også.

Men jeg har tro på viktigheten av ladenettverket til Tesla. Ionity skaleres ikke opp spesielt fort, og det kan bite de bak når volumet skal opp i et høyt tempo.

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 29. juni 2020, klokken 14:03
Selv om argumentene er svake og repetitive, så skjønner jeg ikke helt at moderator skal begynne å rydde. Da har moderator en gigantisk oppgave foran seg..
Spydigheter/usaklighet og lignende bør fjernes. Det blir en spiral som forer seg selv. Har blitt fanget i sånne spiraler selv og synes det er fint de blir fjernet.
Da kan en starte pånytt og gjøre en ny (og bedre) innsats med «blanke ark».

Er helt enig at svake argumenter og gjentagelser ikke kan gjøres noe med, det avhenger av ståstedet om en synes noe er riktig eller galt.

Boge

Jeg har blokkert visse personer som bare bidrar med svada. Det gjør det enklere å lese denne tråden. Anbefales
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

Cobos

Det kan påpekes at store deler av Europa legger opp til forbud mot fossilbil salg. Det betyr i Europa i løpet av ca 2030 vil Tesla konkurrere om 100% av bilsalget. Alle Europeiske bilprodusenter må da skrive ned alle motorfabrikker og girkassefabrikker og en god del bilfabrikker til 0 kroner. Gitt at datoen på 2030 består betyr det at bilsalget av fossilbiler kommer til å ha en katastrofal gjensalgsverdi allerede i 2027 eller deromkring.
Demokratene foreslår utelukkende elbiler i USA i 2035, Kina snuser også på 2030 og har obligatorisk elbilandel for produsenter idag.

Fossilbilmarkedet for vanlige mennesker i den rike delen av verden forsvinner, muligens er det annerledes for Ferrari og slikt, men ikke veldig viktig når en ser på "bilmarkedet".

Ideen om 2% av markedet er tull. Det var 2% i Norge i begynnelsen også. Med Europeiske og Amerikanske og Kinesiske insentiver og tilhørende begrensninger på fossilbilsalget vil vi se en stor økning innen kort tid.

Se på hva 2 vinterdager med forbud mot dieselbil i Oslo gjorde med diesel nybilsalget i stor-Oslo.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

HåkonE

Sitat fra: Cobos på mandag 29. juni 2020, klokken 21:47Det kan påpekes at store deler av Europa legger opp til forbud mot fossilbil salg. Det betyr i Europa i løpet av ca 2030 vil Tesla konkurrere om 100% av bilsalget.
UK og Frankrike foreslår 2040. Belgia 2030 (diesel). Danmark foreslo 2030, men måtte droppe planene fordi EU sa det krevde en lovendring som ikke ville komme på plass i tide.

Husk at EU nok også vil beskytte europeisk industri og arbeidsplasser. Slike dramatiske endringer kommer ikke over natten. Bilmarkedet kan se veldig annerledes ut bare om 10 år.

Sitat fra: Cobos på mandag 29. juni 2020, klokken 21:47Alle Europeiske bilprodusenter må da skrive ned alle motorfabrikker og girkassefabrikker og en god del bilfabrikker til 0 kroner.
Man avskriver jo selvsagt ikke hele fabrikker, men faser ut/bygger om maskinene for å produsere andre produkter tilpasset dagens behov. Tesla sin fabrikk i Fremont åpnet GM tilbake i 1962.

Produsenter av girkasser, som ZF AG, må nok fornye seg i takt med utviklingen de også, ja. Men er det egentlig noe nytt? Husk at flere av de har ulike forretningsområder, ikke kun privatbiler. Girkasser til elektriske drivlinjer er jo også mulig butikk.

Sitat fra: Cobos på mandag 29. juni 2020, klokken 21:47Ideen om 2% av markedet er tull.
Hvilken "ide" henviser du egentlig til her?

Cobos

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 22:41

Sitat fra: Cobos på mandag 29. juni 2020, klokken 21:47Ideen om 2% av markedet er tull.
Hvilken "ide" henviser du egentlig til her?
Den du har repetert de siste 3 sidene med poster om at Tesla bare konkurrerer om 2% av markedet.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

RuneW

Sitat fra: Boge på mandag 29. juni 2020, klokken 20:59
Jeg har blokkert visse personer som bare bidrar med svada. Det gjør det enklere å lese denne tråden. Anbefales

Tror jeg henger meg på den. Synes ikke det bare er svada, men mange lange repetisjoner med stort sett samme innhold. Tror ikke det blir slutt på disse innleggene før alle andre er enige. Men har man en et kall så har man et kall  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA