Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

HåkonE

emurof: Analytikere tar ofte feil om kursmål (dog lurer jeg litt på hvorfor du stadig viser til ARK invest sine fremtidscenario om du har så liten tiltro til de). Men samtidig vet jeg ikke om det er bedre å lytte til engasjerte bilkunder drevet av føleri, hype og håp om en fremtidig gullalder. Faktum er at man ikke vet, og derfor deltar jeg heller ikke på disse gjettekonkurransene deres. For mange variabler, spesielt på ekstremt volatile aksjer som Tesla der kursen styres mer av overskrifter og oppjagede hobby-investorer, og ikke produksjon/utbytte.

Jeg syntes mao. det at analytikere tar feil om kursmål ikke er et godt argument for feie enhver rasjonell vurdering på hva selskapet faktisk produserer i dag, deres utfordringer, konkurranse, risiko og logisk tenkning under teppet. Slike elementer pleier å ha en stor effekt på aksjer under normale forhold, og vi vet at selskaper som Tesla der man satser på disruptiv innovasjon bærer med seg en enorm risiko. Man ser allerede flere planer og løfter fra Tesla som ikke har realisert seg.

Jeg har spurt flere her hva som skulle tilsi en høy verdi på 1000$. Espen er den eneste som har forsøkt å svare, og da med en 10 års fremtidsplan som først på realiseres - og fortsatt snakker vi ikke nødvendigvis om en oppside fra dagens verdi. 10 år med skyhøy risiko - for hva? Har man regnet på hvilken sannsynlig avkastning og risikobilde man ville hatt i et godt fond over en så lang tidshorisont?

Eller blir man så blendet over ideen på rask rikdom (registrerer folk på nettet som snakker varmt om 15x fra dagens verdi) at all sunn fornuft flyr ut av vinduet?

Tesla har utfordringer med produksjon, arbeidsforhold og kvalitet (jf. telt og kvalitet), solcelle er kraftig på vei ned (jf. resultater) med partnere som trekker seg ut (jf. Panasonic), konkurransen kommer (jf. salgstall og senere lanseringer), man har en rekke urealiserte løfter på bordet (jf. for eks. autonom taxi) og man har allerede tatt gevinsten på at fortsatt disruptiv innovasjon skal bli en eller flere enorme suksesser (jf. batterirevolusjon, høye salgstall, robot-taxi, semi etc). 

Og man har en leder som sier helt ærlig at kursen er alt for høy, og som har begynt å gå over til helt andre prosjekter.

Hadde jeg hatt tro på Tesla og syntes dagens kursmål er fornuftig (hvilket jeg ikke syntes), så hadde jeg satt 5% av portoføljen der....og det fordi jeg liker litt risiko og vågale wildcards. Jeg tror dessverre at er en del som har 100% av portoføljen i selskaper som dette.

Taben

#3046
Hei. Jada, fornuftig du. OOH SHIT. Skulle hørt på deg og solgt. Ja, jeg har kun aksjer i TSLA. Glad jeg fikk de til hyggelig dollarkurs iallfall. De 2000 jeg kjøpte var til ok pris i forhold til dagens kurs som tilsynelatende er helt feil. Synd at markedet tar så feil, markedet burde hørt på deg
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

HåkonE

#3047
Historisk avkastning er veien til suksess innen aksjemarkedet. Fortsett med den logikken du, Taben. Støtter deg 100%. :+1:

Med fare for å repetere meg selv, kursen kan stige fra nåværende nivå, og jeg selv har vært med på oppturen til TSLA.

Counterpointer

Sitat fra: HåkonE på fredag 26. juni 2020, klokken 19:38
Har man regnet på hvilken sannsynlig avkastning og risikobilde man ville hatt i et godt fond over en så lang tidshorisont?
Det har man.

Det har også for ca et år siden i denne tråden vært en annen bruker som virket å ha en viss kompetanse på økonomiske investeringsinstrumenter. Han mente at det på det tidspunktet var det veldig lurt å selge seg ut på 200$ og heller sette pengene i indeksfond. På det tidspunktet var kursen på vei ned fra tidligere ATH på 380. (han hadde tidligere solgt seg ut med fin gevinst på 250, ikke ulikt en annen debattant...)

Indeksfond er lurt det og personlig har jeg sikkert 80% i DnB Global Indeks, siste 5 år har de steget 150%

TSLA har siste 5 år steget fra 267$ til 960$, det er jo røffly 300%

Nå er risiko milevidt forskjellig og vi har jo hatt lengste økonomiske opptur på lenge  aksjemarkedet, før covid 19 satte inn.

Men du verden så mye mer spennende og interessant det er å følge et selskap en har tro på, spesielt når «ekspertene» er så veldig klare på at dette må gå galt, det har de faktisk vært siden 2012 .

Fond er dørgende kjedelig og ikke er det så lett å vite hva du er med på å finansiere heller. Bare spør Nikolai Tangen eller Jonas Gard Støre

HåkonE

Litt usikker på hvorfor så mange her kun argumenterer for historisk avkastning og hvilken betydning det har at spekulanter før har tatt feil når de har forsøkt å spå fremtiden.

TSLA lå på rett over 200 i slutten av 2015, og lå fortsatt på det rundt sommeren 2019 etter noen relative svingninger. Fortsatt som en ekstremt risikofylt aksje. Er det bra? Så kom et kortsiktig rally på noen måneder som på ingen måte representerer hva de leverer. Noe som sjefen selv påpeker. Og ingen evner å forklare hva som skulle tilsi en så høy verdi. Skulle dette være et sunnhetstegn?

Og nå skal enhver kritikk om selskapet ties, og de som tok risiko i en enkelt aksje kan plutselig spå fremtiden?

Jeg sliter helt ærlig med å forstå logikken.  :)

Fondet jeg har vært litt i har steget 251% på 5 år og har topp rating. Egentlig tenker jeg man bør være fornøyd om man klarer 10-15% i året uten spesielt høy risiko. Over tid blir det mye penger. Utbytteaksjer kan også vurderes. Men aksjer er artig, og jeg har risikofylte aksjer i porteføljen som har hatt avkastning enn Tesla (for eks. fra 20 til nærmere 400), og da uten samme kortvarige rally, markedsledende posisjon og gode selskaps-resultater.

Ender opp med å bli over-evaluerte tech-aksjer de også selvsagt, og det bør man ha et forhold til om man går inn nå. For det er vel ikke noe vits å repetere hva jeg mener om historisk avkastning.  :laugh:

emurof

Sitat fra: HåkonE på torsdag 25. juni 2020, klokken 19:10Konkurransen kommer (merk Kina)

Kina ja:

"According to the online survey of Sina Technology on Chinese social media Weibo, if the budget is sufficient, which electric car will you choose? 70% of Chinese consumers will choose Tesla."

Counterpointer

@HåkonE

Du misforstår dette med historisk avkastning.

Taben feks gikk inn på grunn av tro på selskapet, på den tiden hadde de ingen avkastning i det hele tatt.

Når jeg selv gikk inn (mye senere), var det fordi jeg hadde tro på produktene og så at det var langt frem for konkurrentene. Både fordi det er vanskeligere å lage en god elbil enn en skulle tro og fordi de etablerte produsentene ikke har så veldig lyst til å drepe fossilsalget sitt.

Nå sitter vi med facit frem til i dag, det er der du tydeligvis tror at alle andre enn deg fremskriver historien uten å tenke.

Det er nye fabrikker, nye produkter, nye løsninger som gir gode utsikter for fremtiden som gir motivasjon for å tenke fremtidig avkastning.

emurof

Sitat fra: HåkonE på fredag 26. juni 2020, klokken 19:38
emurof: Analytikere tar ofte feil om kursmål (dog lurer jeg litt på hvorfor du stadig viser til ARK invest sine fremtidscenario om du har så liten tiltro til de).

Jeg snakker ikke om kursmål. Jeg snakker om hva som faktisk har skjedd med Tesla. De skulle ikke klare å overleve. De skulle ikke klare å produsere over tusen Model 3 i uka. De skulle ikke klare å få bygget fabrikk i Kina. Konkurrentene var alltid "rett rundt hjørnet" i alle år. Og så videre.

ARK Invest er noen som faktisk har litt peiling på Tesla.

SitatMen samtidig vet jeg ikke om det er bedre å lytte til engasjerte bilkunder drevet av føleri, hype og håp om en fremtidig gullalder. Faktum er at man ikke vet, og derfor deltar jeg heller ikke på disse gjettekonkurransene deres. For mange variabler, spesielt på ekstremt volatile aksjer som Tesla der kursen styres mer av overskrifter og oppjagede hobby-investorer, og ikke produksjon/utbytte.

Spar meg trolling og nedsettende kommentarer. Det er ikke slik at bare fordi noen påpeker at dommedagsprofeter har tatt feil om Tesla i alle år så er man styrt av føleri, hype og håp. Faktum er at de du prøver å rakke ned på er de som har hatt rett.

SitatJeg syntes mao. det at analytikere tar feil om kursmål ikke er et godt argument for feie enhver rasjonell vurdering på hva selskapet faktisk produserer i dag, deres utfordringer, konkurranse, risiko og logisk tenkning under teppet. Slike elementer pleier å ha en stor effekt på aksjer under normale forhold, og vi vet at selskaper som Tesla der man satser på disruptiv innovasjon bærer med seg en enorm risiko. Man ser allerede flere planer og løfter fra Tesla som ikke har realisert seg.

Igjen, det har ikke noe med kursmål å gjøre, selv om kursmålene naturligvis er merkelige når de for eksempel forutsetter at Tesla skal ha nærmest ikke-eksisterende vekst de neste 5-10 årene.

Jeg ser ingen rasjonelle vurderinger fra din side, kun stråmenn og forsøk på å oversvømme tråden med negative artikler og kommentarer. Men dette har folk gjort i alle år, og Tesla har vunnet likevel. Det er ikke måte på hvor mange ganger "alvorlige feil på Tesla" skulle bli katastrofe. Men så blir det aldri det. Merkelig nok klarer ikke dommedagsprofetene å få rett om noe.

Å fokusere på at Tesla ikke alltid leverer etter tidsplanen er enda en feil som har vist seg dyr for dommedagsprofeter.

SitatJeg har spurt flere her hva som skulle tilsi en høy verdi på 1000$. Espen er den eneste som har forsøkt å svare, og da med en 10 års fremtidsplan som først på realiseres - og fortsatt snakker vi ikke nødvendigvis om en oppside fra dagens verdi. 10 år med skyhøy risiko - for hva? Har man regnet på hvilken sannsynlig avkastning og risikobilde man ville hatt i et godt fond over en så lang tidshorisont?

Jeg har allerede vist til ARK Invest, men det var visst ikke så viktig å få svar på spørsmålene dine likevel.

SitatEller blir man så blendet over ideen på rask rikdom (registrerer folk på nettet som snakker varmt om 15x fra dagens verdi) at all sunn fornuft flyr ut av vinduet?

Bare fordi du ikke forstår selskapet så betyr ikke det at ingen andre gjør det. Historien viser jo at slike som deg helt konsekvent har tatt feil om Tesla.

SitatTesla har utfordringer med produksjon, arbeidsforhold og kvalitet (jf. telt og kvalitet), solcelle er kraftig på vei ned (jf. resultater) med partnere som trekker seg ut (jf. Panasonic), konkurransen kommer (jf. salgstall og senere lanseringer), man har en rekke urealiserte løfter på bordet (jf. for eks. autonom taxi) og man har allerede tatt gevinsten på at fortsatt disruptiv innovasjon skal bli en eller flere enorme suksesser (jf. batterirevolusjon, høye salgstall, robot-taxi, semi etc).

Dette er er godt eksempel på at du ikke har peiling på hva Tesla driver med. Du trekker stadig frem teltet for å gjøre narr av Tesla, når faktum er at teltet viser Teslas evne til å kaste seg rundt når det er nødvendig, og å gjøre ting annerledes for å oppnå målene sine.

Resten av det du skriver er også feil. Panasonic signerte f.eks. nettopp ny kontrakt med Tesla. Men for all del, la ikke virkeligheten komme i veien her.

SitatOg man har en leder som sier helt ærlig at kursen er alt for høy, og som har begynt å gå over til helt andre prosjekter.

Begynt å gå over til helt andre prosjekter? Hva er det du snakker om?

SitatHadde jeg hatt tro på Tesla og syntes dagens kursmål er fornuftig (hvilket jeg ikke syntes), så hadde jeg satt 5% av portoføljen der....og det fordi jeg liker litt risiko og vågale wildcards. Jeg tror dessverre at er en del som har 100% av portoføljen i selskaper som dette.

Du tror mye. Dessverre er det blind tro og ikke basert på fakta.

emurof

Sitat fra: HåkonE på lørdag 27. juni 2020, klokken 09:07Så kom et kortsiktig rally på noen måneder som på ingen måte representerer hva de leverer.

Hva baserer du denne påstanden på?

SitatJeg sliter helt ærlig med å forstå logikken.  :)

Der har du for en gangs skyld rett.

HåkonE

SitatResten av det du skriver er også feil. Panasonic signerte f.eks. nettopp ny kontrakt med Tesla. Men for all del, la ikke virkeligheten komme i veien her.

Nå har jeg presisert flere ganger at jeg snakker om solceller, også i sitatet du svarer på. Kilder inkludert tidligere. Har du kilde så vi alle kan bli litt mer opplyst på dette emnet?

SitatBegynt å gå over til helt andre prosjekter? Hva er det du snakker om?

https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk

SitatHva baserer du denne påstanden på?


  • Verdsettingen tilsier at de er verdens mest verdifulle bilprodusent, mens de kjemper et sted innenfor 2% (2019) av verdens bilmarket. Det finnes bilprodusenter som produserer 30 ganger så mange biler. Har du forsøkt å regne ut hvor mye det utgjør per bil solgt?
  • Konkurrentene begynner å komme med alternativer.
  • Utfordringer med kvalitet
  • Solcelleproduksjonen har jeg redegjort for. Fritt fall siden oppkjøpet til tross for flere lovnader fra Musk.
  • CEO er distrahert med nye selskaper
  • CEO var enig i at TSLA var verdsatt for høyt lenge før den nådde 1000.
  • Semi....ikke realisert.
  • Sviktende salg på S og X. Roadster forsinket. Pickup et stykke unna.
  • Autonome taxi. Lovt, heller ikke realisert.
  • Regnskapstallene, omsetning, overskudd, utbytte
  • https://markets.businessinsider.com/stocks/tsla/financials

Verdien ser altså ut på kort tid å gå i taket som følge av FOMO, hype og hobby-investorer som ikke har et snev av forhold til verdisetting av et selskap.

Apropos, hvordan vil du forklare verdsettingen?

Tittet litt mer på ARK siden du stadig henviser til de. Catherine Wood antar at elbilmarkedet skal vokse fra 2% til hele 33% av verdensmarkedet på bare 5 år. Med verdensmarkedet inkluderer man da altså landsbygda i India, Kina, Russland etc.

Og at Tesla da med sine relativt dyre produkter fortsatt skal klare en 18% kake av verdens-markedet (som da igjen inkluderer nevnte områder der en bil til 90k er dyrt). De vil også kjempe mot arbeidskraft fra disse landene.

Og en slik vanvittig ekspandering skal de klare mens de i dag produserer biler i telt, nylig har omtalt ekspanderingen (fortsatt en kake innenfor 2%) som "hell", har kvalitets utfordringer og har forsinkelser (og forsåvidt er kjent for forsinkelser). Et godt utbygget service-nettverk har de heller ikke. 

Jeg sliter altså med å se hva som utgjør dagens verdi, og hvordan man kan se en signifikant videre opptur verdt risikoen.

ARK kommer tidvis i media fordi de er desidert mest bull og optimistiske. Du som fremstår så skeptisk til analytikere, men hvorfor akkurat ARK?



jkirkebo

Sitat fra: HåkonE på søndag 28. juni 2020, klokken 18:28

  • Verdsettingen tilsier at de er verdens mest verdifulle bilprodusent, mens de kjemper et sted innenfor 2% (2019) av verdens bilmarket. Det finnes bilprodusenter som produserer 30 ganger så mange biler. Har du forsøkt å regne ut hvor mye det utgjør per bil solgt?

Dette går vel ikke i hop. Om Tesla har 2% og en annen bilprodusent produserer 30 ganger så mye betyr det at denne bilprodusenten har 60% av markedet alene...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juni 2020, klokken 00:08
Sitat fra: HåkonE på søndag 28. juni 2020, klokken 18:28

  • Verdsettingen tilsier at de er verdens mest verdifulle bilprodusent, mens de kjemper et sted innenfor 2% (2019) av verdens bilmarket. Det finnes bilprodusenter som produserer 30 ganger så mange biler. Har du forsøkt å regne ut hvor mye det utgjør per bil solgt?
Dette går vel ikke i hop. Om Tesla har 2% og en annen bilprodusent produserer 30 ganger så mye betyr det at denne bilprodusenten har 60% av markedet alene...
Et godt eksempel på den gjentagende unøyaktigheten. Alt for å sverte Tesla.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juni 2020, klokken 00:08Dette går vel ikke i hop. Om Tesla har 2% og en annen bilprodusent produserer 30 ganger så mye betyr det at denne bilprodusenten har 60% av markedet alene...
Tolker det slik at HåkonE mener Tesla kjemper innenfor "elbilmarkedet", som i 2019 utgjorde 2% av det totale bilmarkedet. Og at det finnes bilprodusenter som er 30 ganger større enn Tesla i totalmarkedet. Det med at det finnes et eget "elbilmarked" er ganske feil. Det er en tanke som har bestått i en del år, uten at det har medført noen slags utfordring i forhold til vekst. Realiteten er at folk kjøper de bilene de syns er best for seg, uansett om dette er fossilbiler eller elbiler. Og så ettersom det kommer flere mer attraktive elbiler på markedet, så krymper markedsandelene til fossilbilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Men når det gjelder aksjekursen. Jeg tror Tesla faktisk har klart å levere nok biler til å havne på plussiden i Q2. Og at de vil havne på S&P500 innen et par måneder nå.

Jeg vurderer faktisk å kjøpe meg litt inn igjen. Det virker som det er relativt mange aksjer som indeksfondene må kjøpe, og som da forsvinner fra float. Jeg tror altså det er mulig Tesla vil se en betydelig oppgang utover høsten. Kanskje 1500? Men her er det definitivt en del usikkerhet. Indeksfondene kan allerede ha sikret seg aksjer, noe som kan forklare noe av oppgangen hittil. I så fall kan inkluderingen i S&P være ganske udramatisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juni 2020, klokken 00:08
Sitat fra: HåkonE på søndag 28. juni 2020, klokken 18:28

  • Verdsettingen tilsier at de er verdens mest verdifulle bilprodusent, mens de kjemper et sted innenfor 2% (2019) av verdens bilmarket. Det finnes bilprodusenter som produserer 30 ganger så mange biler. Har du forsøkt å regne ut hvor mye det utgjør per bil solgt?

Dette går vel ikke i hop. Om Tesla har 2% og en annen bilprodusent produserer 30 ganger så mye betyr det at denne bilprodusenten har 60% av markedet alene...

Å ha en andel av 2% av markedet (BEV) og ha 2% av markedet er ikke det samme.

Tesla solgte i 367 500 biler i 2019. Toyota solgte 10,7 millioner.

DagfinnN: Javel? Jeg kan like lett gjøre feil som andre (fort gjort å tråkke feil når man skal samle raske tall fra nettet), men da er det jo bare å korrigere så vi alle blir litt klokere?

Denne stadige diskusjonen rundt min motivasjon og hva jeg egentlig mener klarer jeg sikkert fint å redegjøre for selv, og fremstår mer som desperate (skremme)skudd fra hofta i mangel på gode argumenter.  :)

Espen: Videre opptur kan man vel ikke utelukke. Men det er så mye følelser og irrasjonelle argumenter som styrer kursen etter min mening, så jeg vil påstå det følger med en høyere risiko enn noen gang å gå inn nå. Det holder jo egentlig med at Tesla bekrefter (eller nært på bekrefter) at de klarer tidligere målsetning for at markedet overreagerer.

Selv hadde jeg følt meg tryggere å gå inn om den hadde fått en kraftig nedkjøling, slik den gjorde i Mars. USA sliter veldig med COVID-19, så høsten kan bli interessant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA