Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Kursen ligger nå på 820.

Negativt;
Selv erklærte fans som Electrec synes Elon er på vei i feil retning nå.

Kursen har derimot virket immun mot de varierte utspillene han har hatt i det siste.

Positivt;
Batterinyheter fra Tesla, at konkurrentene skrinlegger elbilprosjekter, at Y virker å ha meget god byggekvalitet som samtidig gir gode marginer, alt dette motvirker nok Elons utspill.

Det er jo også en stor skare med folk som synes koronatiltak er overdrevet, men er litt usikker på om disse er aksjekjøpere.

Jeg sitter på gjerdet for øyeblikket, dette er ikke en situasjon å gå inn i posisjon ut fra min vurdering.

Utviklingen er veldig vanskelig å vurdere. Lite logikk/rasjonalitet.

1000kwh

Sitat fra: knut.aulie på søndag 10. mai 2020, klokken 14:50
Kursen ligger nå på 820.

Negativt;
Selv erklærte fans som Electrec synes Elon er på vei i feil retning nå.

Kursen har derimot virket immun mot de varierte utspillene han har hatt i det siste.

Positivt;
Batterinyheter fra Tesla, at konkurrentene skrinlegger elbilprosjekter, at Y virker å ha meget god byggekvalitet som samtidig gir gode marginer, alt dette motvirker nok Elons utspill.

Det er jo også en stor skare med folk som synes koronatiltak er overdrevet, men er litt usikker på om disse er aksjekjøpere.

Jeg sitter på gjerdet for øyeblikket, dette er ikke en situasjon å gå inn i posisjon ut fra min vurdering.

Utviklingen er veldig vanskelig å vurdere. Lite logikk/rasjonalitet.
Musk holder i alle fall merkevaren superrelevant.

Offtopic; noen andre som har sett en varebil og en gammel mercedes frekventere på E18 med «skrot en Tesla» med store bokstaver i bakruta?  :o

Electric cars in Norway

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. mai 2020, klokken 14:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. mai 2020, klokken 08:45
Vet ikke om dette er en god strategi av Elon gitt korona situasjonen men jeg ser hans poeng.

Musk: Tesla vil flytte hovedkvarteret ut av California

IMHO: Dette er sutring på barnenivå. Også han må forholde seg til lover og regler, uansett hvor mye det svir. Men det har han nå vist at han ikke bryr seg om, og forsøkt massevis av krumspring for å slippe unna. Nå truer han også med å flytte produksjonen ut av California. At han må reallokere tusenvis av arbeidsplasser (10 000 i Fremont), og at flere sikkert blir arbeidsledige fordi de ikke har muligheten til bryte opp fra sitt hjemsted for å følge med til Texas, bryr han seg ikke om. Bare han får tilfredstilt sitt enorme ego! Sikkert slitsomt for Grimes som nå får to babyer å ta vare på ....

ps. Har lest igjennom dette innlegget 5-6 ganger for å sjekke om irritasjonen kunne dempes, men til ingen nytte....

Motorwatt :+1: he he det du beskriver er helt innafor :+1:

Artig navn på jr da med norske bokstaver og referanse til us super jagerfly.. Den mannen .... Men en herlig type og jeg regner med at Grimes holder Elon i ørene fremover...

Lynende intelligent og slike pleier jo å tippe litt over innimellom og det må jo være lov :+1:

o.b.lix

Sitat fra: Tellus på søndag 10. mai 2020, klokken 14:31
Utrolig dumt av Musk. Mange dyktige medarbeidere vil begynne å se seg om etter en annen arbeidsgiver. De færreste ønsker å bryte opp for å flytte fra California.

Så ingen vil lete etter alternativ når de ikke får gå på jobb i California fordi fabrikken er stengt?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tellus

Nå forblir vel neppe Tesla sin fabrikk stengt noe særlig lengre enn andre aktuelle steder å jobbe. Folk bytter ikke jobb fordi det må holde seg hjemme noen dager eller til nød en uke eller to ekstra.

Hvis arbeidsplassen flytter noen tusen km vil mange begynne å lete etter job.

Nå tipper jeg vel egentlig at det er kun hovedkontoret som bytter adresse, men selve fabrikken og utviklingsressursene vil forbli i California i overskuelig fremtid. Musk oppfører seg om et lite barn som føler seg urettferdig behandlet. Ikke første gangen vi ser dette og neppe siste heller. Det mest alvorlige med Musk sin opptreden nå er at han bruker tiden sin på å ufarliggjøre Covid-19 problemet, han allierer seg med konspirasjonsteoretikre som for tiden har tatt permisjon fra "Flat earth societies" og generelt argumenterer på en svært uvitenskaplig måte. Han blir nok snart omfavnet av ytterste høyre i USA. Snakk om helomvending.



Counterpointer

Sitat fra: Tellus på mandag 11. mai 2020, klokken 10:30
Nå forblir vel neppe Tesla sin fabrikk stengt noe særlig lengre enn andre aktuelle steder å jobbe. Folk bytter ikke jobb fordi det må holde seg hjemme noen dager eller til nød en uke eller to ekstra.

Hvis arbeidsplassen flytter noen tusen km vil mange begynne å lete etter job.

Nå tipper jeg vel egentlig at det er kun hovedkontoret som bytter adresse, men selve fabrikken og utviklingsressursene vil forbli i California i overskuelig fremtid. Musk oppfører seg om et lite barn som føler seg urettferdig behandlet. Ikke første gangen vi ser dette og neppe siste heller. Det mest alvorlige med Musk sin opptreden nå er at han bruker tiden sin på å ufarliggjøre Covid-19 problemet, han allierer seg med konspirasjonsteoretikre som for tiden har tatt permisjon fra "Flat earth societies" og generelt argumenterer på en svært uvitenskaplig måte. Han blir nok snart omfavnet av ytterste høyre i USA. Snakk om helomvending.
Blir spennende å se konkret hvordan markedet reagerer på utspillet i dag med kursutvikling!

Blir det ikke store utslag får Elon på en måte blankofullmakt til å fortsette. Samspillet mellom CEO sine twitterutspill og firmaets vurdering på børsen er ikke uvesentlig, men har jo gått fra lave 200 til over 800 på tross av dette.

Sjøhyene

#2751
Sitat fra: Tellus på mandag 11. mai 2020, klokken 10:30
Musk oppfører seg om et lite barn som føler seg urettferdig behandlet. Ikke første gangen vi ser dette og neppe siste heller. Det mest alvorlige med Musk sin opptreden nå er at han bruker tiden sin på å ufarliggjøre Covid-19 problemet, han allierer seg med konspirasjonsteoretikre som for tiden har tatt permisjon fra "Flat earth societies" og generelt argumenterer på en svært uvitenskaplig måte. Han blir nok snart omfavnet av ytterste høyre i USA. Snakk om helomvending.
Dette området i california har smitteutbredelse ca på nivå med Norge. Jeg mener det er helt galskap å kreve stenging på den måten de gjør der, og fortstår godt sinnet og frustrasjonen til Elon Musk og alle industriansatte både hos Tesla og andre steder. Snakk om å skyte spurv med kanoner.

Eller mener du absolutt all produktivitet må opphøre helt til smitte tallet er nøyaktig null?
Dette er ikke svart/hvit selv om du får det til å høres sånn ut.
Det rasjonelle ville vært om California la seg på nivå med Norge, er jo kun det Elon ønsker.

Regner med Elon vil fortsette å legge press på myndighetene, og ser at han får god støtte for dette også.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Counterpointer

Ser ut som pre markedet er litt ned. Litt over 3% akkurat nå. Men pre er ikke alltid førende for dagens trend, er vel for små volum til det. Men det er en indikasjon.

Electric cars in Norway

Ja det er liksom ikke helt det samme :-\

HK i Texas liksom!! Det høres bare helt feil ut.

...and even threatened to relocate its headquarters to Texas or Nevada if restrictions are not eased.

https://www.investors.com/news/technology/tesla-stock-shutdown-threatens-to-relocate-alamedas-response/?src=A00220&yptr=yahoo

Tellus

Ser ut som Freemont har startet opp. Uten tillatelse ser det ut for. Får håpe at Tesla har en god smitteplan på plass.
Glad jeg bor i Norge må jeg si.

Counterpointer

Nå har Tesla også virksomhet i et annet county i California og har hatt drift i Nevada hele tiden, uten at det har ført til New York tilstander. Selv om jeg ikke støtter Elon sine konspirasjonskilder eller hans libertaner holdninger, er ikke reåpning av Fremont å åpne for svartedauen heller.

Markedet er tydeligvis ikke skremt, knappe prosenten ned etter snart full dags handel.

geear

Ganske absurd å følge med på dette for tiden. For et år og to siden var det supermye positivt som skjedde, men alt ble vridd negativt. Nå er det fullstendig helomvending, og jeg fatter ikke en dritt.

Espen Hugaas Andersen

#2757
Sitat fra: Tellus på mandag 11. mai 2020, klokken 20:51
Ser ut som Freemont har startet opp. Uten tillatelse ser det ut for. Får håpe at Tesla har en god smitteplan på plass.
Glad jeg bor i Norge må jeg si.
Kan lese om planen her: https://www.tesla.com/no_NO/blog/getting-back-work

Og mer spesifikt her: https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/Tesla-Return-to-Work-Playbook.pdf?redirect=no

Planen virker (litt) mer omfattende enn ved min arbeidsplass. Vi har f.eks ikke sjekk av ansatte med varmekamera.

Personlig syns jeg shelter-in-place ordren i California har vært litt i overkant streng. Det er sju uker der det har vært nesten null aktivitet. På min arbeidsplass (produksjon av høyteknologiske produkter) har vi ikke vært stengt en eneste dag, og det er lenge siden jeg har jobbet så mye overtid. (Ettersom mange har vært hjemme i karantene/med barn, så har det vært veldig mye å gjøre for alle som har vært på jobb.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:53
Sitat fra: Tellus på mandag 11. mai 2020, klokken 20:51
Ser ut som Freemont har startet opp. Uten tillatelse ser det ut for. Får håpe at Tesla har en god smitteplan på plass.
Glad jeg bor i Norge må jeg si.
Kan lese om planen her: https://www.tesla.com/no_NO/blog/getting-back-work

Og mer spesifikt her: https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/Tesla-Return-to-Work-Playbook.pdf?redirect=no

Planen virker (litt) mer omfattende enn ved min arbeidsplass. Vi har f.eks ikke sjekk av ansatte med varmekamera.

Personlig syns jeg shelter-in-place ordren i California har vært litt i overkant streng. Det er sju uker der det har vært nesten null aktivitet. På min arbeidsplass (produksjon av høyteknologiske produkter) har vi ikke vært stengt en eneste dag, og det er lenge siden jeg har jobbet så mye overtid. (Ettersom mange har vært hjemme i karantene/med barn, så har det vært veldig mye å gjøre for alle som har vært på jobb.)

Samme her. Mange produksjons/industri bedrifter i Norge har kjørt med mer eller mindre full fart igjennom hele krisen uten at det får noe som helst oppmerksomhet. Veldig mye dobbeltmoral ute og går.
Er du redd for smitte bør du helt klart flytte fra Norge til California.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Counterpointer

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:05
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:53
Sitat fra: Tellus på mandag 11. mai 2020, klokken 20:51
Ser ut som Freemont har startet opp. Uten tillatelse ser det ut for. Får håpe at Tesla har en god smitteplan på plass.
Glad jeg bor i Norge må jeg si.
Kan lese om planen her: https://www.tesla.com/no_NO/blog/getting-back-work

Og mer spesifikt her: https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/Tesla-Return-to-Work-Playbook.pdf?redirect=no

Planen virker (litt) mer omfattende enn ved min arbeidsplass. Vi har f.eks ikke sjekk av ansatte med varmekamera.

Personlig syns jeg shelter-in-place ordren i California har vært litt i overkant streng. Det er sju uker der det har vært nesten null aktivitet. På min arbeidsplass (produksjon av høyteknologiske produkter) har vi ikke vært stengt en eneste dag, og det er lenge siden jeg har jobbet så mye overtid. (Ettersom mange har vært hjemme i karantene/med barn, så har det vært veldig mye å gjøre for alle som har vært på jobb.)

Samme her. Mange produksjons/industri bedrifter i Norge har kjørt med mer eller mindre full fart igjennom hele krisen uten at det får noe som helst oppmerksomhet. Veldig mye dobbeltmoral ute og går.
Er du redd for smitte bør du helt klart flytte fra Norge til California.
Nå er dødstallene i USA og også California langt høyere enn det er i Norge, samt at helsevesenet har en helt annen form og kapasitet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA